دسته‌بندی نشده

نحوه درخواست طلاق از طرف زن با حق طلاق

[ad_1]

طلاق از طرف زن با حق طلاق ، در شرایطی امکان پذیر است که شوهر ، ضمن سند رسمی در دفترخانه ، به همسر ، وکالت در طلاق داده باشد . نحوه  و مراحل این نوع طلاق ، به این صورت است که زن ، باید به دادگاه خانواده ، نمونه دادخواست طلاق با داشتن وکالت در طلاق را ارائه نموده و به جای شوهر ، وکیل بگیرد . در خاتمه ، حکم دادگاه ، باید در دفتر ثبت طلاق ، به ثبت برسد .

برای مشاوره طلاق از طرف زن با حق طلاق

برای مشاوره طلاق از طرف زن با حق طلاق

 

بر اساس قوانین جاری کشور ، علاوه بر اینکه زوجین ، می توانند در خصوص ادامه زندگی مشترک تصمیم گیری نموده و یا با طلاق توافقی ، از هم جدا شوند ، مردان نیز می توانند هر زمان بخواهند با مراجعه به دادگاه ، اقدام به طلاق دادن همسر خود نمایند . اما این محدودیت برای خانم ها وجود دارد که صرفا در صورت وجود دلایل موجه و یا داشتن حق طلاق ، بتوانند از همسر خود جدا شوند .

به همین دلیل ، خانم هایی که حین عقد نکاح ، از همسر خود حق طلاق گرفته اند ، ممکن است قصد داشته باشند تا به جای همسر ، اقدام به مطلقه کردن خود نمایند ؛ لذا آشنایی با این موضوع که نحوه درخواست طلاق از طرف زن با داشتن حق طلاق چگونه است ، امری ضروری است که اطلاع از نحوه و مراحل آن ، به خانم هایی که حق طلاق دارند ، این فرصت را می دهد که در بازه زمانی کوتاه تر و به شیوه ای آسان تر ، اقدام به جدا شدن نمایند .

به همین مناسبت ، در ادامه این مقاله ، قصد داریم به بررسی این موضوعات بپردازیم که منظور از حق طلاق چیست و شرایط ، مدارک و مراحل درخواست طلاق از طرف زن با حق طلاق چگونه است . در ادامه نیز ، پس از توضیح هزینه ها و نحوه درخواست این نوع طلاق ، نمونه فرم دادخواست طلاق از طرف زن را ارائه نماییم .

منظور از حق طلاق چیست

بر اساس قانون مدنی ، مردها ، هر زمان که بخواهند ، می توانند به دادگاه مراجعه کرده و حتی بی آنکه دلیل موجهی داشته باشند ، همسر خود را طلاق بدهند . البته ، طلاق از طرف مرد ، مستلزم پرداخت کلیه حقوق مالی زن پس از طلاق می باشد . با این حال ، نیازی نیست که در طلاق از طرف مرد ، دلیل موجه ، مستند و قانونی وجود داشته باشد ؛ چرا که اصولا حق طلاق ، با مردان است .

در مقابل ، زمانی که خانم ها بخواهند اقدام به جدا شدن از همسر خود نمایند ، می بایست لزوما به یکی از دلایل موجه و قانونی ، استناد نمایند تا بتوانند حکم طلاق را از دادگاه ، دریافت کنند . از جمله مهم ترین دلایلی که خانم ها به استناد آنها می توانند درخواست طلاق کنند ، وجود موارد عسر و حرج یا سختی غیر قابل تحمل در زندگی مشترک است که قاضی در صورت احراز آنها ، حکم طلاق صادر می کند .

علاوه بر طلاق عسر و حرج ، در سند ازدواج نیز ، شروط دوازده گانه ای مقرر شده است که در صورت وجود هر یک از موارد ذکر شده ( در صورت امضا شدن آن شرط توسط زوج ) ، می توان به استناد آنها ، از همسر جدا شد . به عنوان مثال ، ترک زندگی خانوادگی ، اعتیاد شوهر ، عدم پرداخت نفقه یا عجز از پرداخت نفقه ، از شروط ضمن عقد نکاح است که به زن ، اجازه طلاق را می دهند .

همچنین ، ممکن است که زن ، حق طلاق نیز داشته باشد . در پاسخ به این سوال که منظور از حق طلاق چیست ، باید گفت که اگر حین عقد ازدواج یا پس از آن ، زوجین ، به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه نموده و توافق کنند که علاوه بر مرد ، زوجه نیز حق طلاق داشته باشد ، زوجه ، به استناد این توافق ، می تواند اقدام به انجام مراحل طلاق نماید .

به عبارت دیگر ، منظور از حق طلاق زن ، این است که مرد ، به عنوان دارنده حق طلاق ، به زن نیز وکالت دهد که در صورت تمایل ، به جای شوهر ، خودش را مطلقه کند . البته ، دادن حق طلاق به زن ، حق طلاق مرد را نفی نکرده و مرد ، همچنان می تواند همسر خود را طلاق دهد . اما در صورت اسقاط حق عزل ، نمی تواند زن را که وکیل از جانب مرد برای طلاق دادن خودش است ، عزل نماید .

حتما بخوانید: طلاق و انواع آن

شرایط درخواست طلاق از طرف زن با حق طلاق

همانگونه که اشاره شد ، درخواست طلاق از طرف زن با داشتن طلاق ، یکی از راه ها و روش هایی است که زنان به استناد آن می توانند درخواست طلاق نمایند . اما یکی از موضوعات مهمی که در خصوص این نوع از طلاق وجود دارد ، این مساله است که شرایط درخواست طلاق از طرف زن با داشتن حق طلاق ، چیست و زنانی که حق طلاق یا وکالت در طلاق را از همسر خود گرفته اند ، تحت چه شرایطی و به چه نحوی می توانند این حق را اعمال نمایند ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که یکی از مهم ترین شرایط درخواست طلاق از طرف زن با داشتن حق طلاق ، این است که زن ، بتواند داشتن حق طلاق خود را اثبات نماید ؛ چرا که اصولا بدون داشتن این حق ، امکان طلاق از طرف زن وجود نداشته و باید از طرق دیگر ، همچون استناد به موارد عسر و حرج ، شروط ضمن عقد و یا نهایتا طلاق توافقی ، اقدام نماید .

به این منظور ، لازم است که حق طلاق زن ، به استناد یک سند رسمی ، به زن داده شده باشد . به عبارت دیگر ، زن و مرد ، باید به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه نموده و حق طلاق ، به زن داده شده باشد . بهتر است که متن حق طلاق زن ، به صورتی تنظیم شده باشد که امکان عزل کردن وکیل ( زن ) توسط شوهر ، ساقط شده باشد .

یکی دیگر از شرایط مربوط به نحوه درخواست طلاق از طرف زن با داشتن حق طلاق ، این است که حق طلاق ، به صورت مطلق به زن داده شده باشد . در غیر این صورت ، یعنی در حالتی که حق طلاق ، به صورت مشروط باشد ، ابتدا زن ، باید وقوع شرط ذکر شده را در دادگاه به اثبات برساند تا پس از آن ، بتواند حق طلاق خود را اعمال کند .

یکی دیگر از شرایط درخواست طلاق از طرف زن با داشتن حق طلاق ، این است که زن ، باید اقدام به معرفی یک وکیل دادگستری به وکالت از شوهر نماید . در واقع ، از آن جهت که زن ، به جای مرد ، دادخواست طلاق می دهد ، می بایست شخصی نیز ، وکالت همسر را به عهده گیرد . البته ، وکیل زن و وکیل شوهر ، می بایست متفاوت باشند ؛ چرا که به لحاظ حقوقی ، این امکان وجود ندارد که یک نفر ، وکیل هر دو طرف دعوی باشد که در ادامه ، مراحل ، نحوه و هزینه این نوع طلاق نیز ، توضیح داده می شود .

وکالت در طلاق برای زن

 

مراحل و نحوه درخواست طلاق از طرف زن با حق طلاق

در قسمت قبل ، به بررسی حق طلاق زن و شرایط این نوع طلاق پرداخته شد . با این حال ، سوالی که در ارتباط با این نوع از طلاق مطرح می شود ، این است که نحوه طرح درخواست طلاق از طرف زن با داشتن حق طلاق به چه صورت است و مراحل طلاق از طرف زن ، با داشتن حق طلاق ، چگونه باید طی شود . لذا در این قسمت ، به بررسی کلیاتی در خصوص مراحل و نحوه درخواست طلاق از طرف زن با داشتن حق طلاق ، خواهیم پرداخت .

به طور کلی ، مراحل و نحوه طلاق ، به این صورت است که خواهان ، می بایست به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و دادخواست خود را از این طریق ، به ثبت برساند که در قسمت های بعد ، نمونه فرم درخواست طلاق از طرف زن با داشتن حق طلاق را ارائه می نماییم .

یکی دیگر از مراحل مهمی که برای طلاق باید طی شود ، آن است که زوجین ، باید در مشاوره های طلاق ، شرکت کنند . انجام مراحل مشاوره در طلاق ، نیازمند آن است که ابتدا در سامانه تصمیم طلاق ، ثبت نام و اقدام به گرفتن نوبت شود . 

مرحله بعد ، این است که زوجه ، در دادگاه طلاق ، شرکت نموده و در صورت لزوم ، توضیحاتی را ارائه داده و اگر زوج ، اقدام به طرح اعتراض نسبت به حکم صادره از دادگاه نمود ، مراحل تجدید نظر از حکم دادگاه نیز ، باید طی شده تا حکم ، قطعی و قابل اجرا شود .

پس از اینکه دادگاه ، حکم طلاق را به نفع زن صادر نمود ، این حکم ، باید در دفاتر ثبت طلاق ، به ثبت رسد . لذا در آخرین مرحله ، نحوه طلاق از طرف زن ، اینگونه است که وی ، با مراجعه به دفاتر ثبت طلاق و پرداخت هزینه های مربوطه ، طلاق را به ثبت رسانیده و در صورت لزوم ، عده طلاق را سپری می کند . گفتنی است که در طلاق از طرف زن با حق طلاق ، مرد نمی تواند با عدم حضور در دفتر ثبت طلاق ، خللی در روند طلاق ایجاد نماید . در قسمت های بعد ، نمونه دادخواست طلاق از طرف زن را نیز ، ارائه خواهیم نمود .

در چه مواردی زن حق طلاق دارد

 

مدارک درخواست طلاق از طرف زن با حق طلاق

طلاق از طرف زن با داشتن حق طلاق ، یک تفاوت عمده با سایر انواع طلاق از طرف زن دارد و آن هم ، این است که زن ، به استناد وکالتی که شوهر به وی داده است ، درخواست طلاق می کند ؛ بی آنکه لازم باشد دلیل موجهی داشته و یا مدرک خاصی به دادگاه ارائه نماید . با این حال ، طرح و پیگیری دادخواست طلاق از طرف زن در دادگاه ، نیازمند مدارکی است که باید تهیه و ارائه گردند . لذا در این قسمت ، قصد داریم به بررسی مهم ترین مدارک لازم برای درخواست طلاق از طرف زن با داشتن حق طلاق بپردازیم .

از جمله مهم ترین مدارک لازم برای درخواست طلاق از طرف زن ، ارائه مدارک شناسایی و هویتی زوجه ، شامل کارت ملی و شناسنامه است . در کنار آن ، سند ازدواج و یا رونوشت آن نیز ، از جمله مدارک لازم برای طرح دادخواست طلاق در دادگاه است . به همراه آن ، وکالت داده شده به زوجه جهت حق طلاق ، مدرک مهم دیگری است که الزاما باید ضمیمه دادخواست شود .

علاوه بر این ، در صورتی که زوجه ، مدعی بکارت یا دوشیزگی باشد ، می بایست به پزشکی قانونی مراجعه نموده و گواهی آن را به عنوان یکی از مدارک لازم برای درخواست طلاق ، به دادگاه ارائه نماید . در غیر این صورت ، پس از طلاق ، زوجه ، برای ثبت طلاق در محضر ، باید گواهی عدم بارداری خود را ارائه نماید .

لازم به ذکر است که وکالتنامه وکیل دادگستری ، از جمله دیگر مدارکی است که توسط دادگاه ، مورد استناد قرار می گیرد . همانطور که گفته شد ، انتخاب وکیل برای شوهر ، الزامی است . البته ، اگر زوجه بخواهد ، او نیز می تواند برای خود ، وکیل انتخاب کند و وکالتنامه وی را نیز ، ضمیمه نمونه دادخواست طلاق خود نماید .

 مدارک لازم برای ثبت طلاق در محضر

 

هزینه درخواست طلاق از طرف زن با حق طلاق

یکی از پرسش های مهم در خصوص طلاق از طرف زن با داشتن حق طلاق ، این است که هزینه های مربوط به این نوع طلاق ، اولا شامل چه مواردی می شود و ثانیا مقدار و میزان آنها ، چقدر است . به همین مناسبت ، در این قسمت ، قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که هزینه درخواست طلاق از طرف زن با داشتن حق طلاق چقدر است ؟

یکی از مهم ترین موارد هزینه درخواست طلاق از طرف زن با حق طلاق ، پرداخت هزینه دادرسی است که در تمامی دعاوی ، می بایست پرداخت شود . ثبت نمونه درخواست طلاق ، بر اساس نرخ هزینه دادرسی و تعرفه های خدمات قضایی در سال 1401 ، معادل صد و هشتاد تا دویست هزار تومان می باشد . این هزینه ، با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ، قابل پرداخت است .

علاوه بر این ، نحوه درخواست طلاق از طرف زن با حق طلاق ، به این صورت است که جلسات مشاوره طلاق ، انجام گیرد که معمولا 5 جلسه مشاوره لازم است که هر جلسه مشاوره ، حدود 104 هزار تومان هزینه دارد و در مجموع ، باید مبلغ 520 هزار تومان ، پرداخت شود .

پس از اینکه دادگاه ، حکم طلاق را صادر کرد ، می بایست با مراجعه به یکی از دفاتر ثبت طلاق ، اقدام به ثبت رسمی طلاق نمود و صیغه طلاق را جاری ساخت که این مرحله نیز ، حدود 500 هزار تومان هزینه خواهد داشت که البته ، هر یک از هزینه های ذکر شده ، ممکن است در هر شهر ، اندکی با شهر دیگر ، تفاوت داشته باشد .

هزینه دادخواست طلاق از طرف زن

 

نمونه فرم درخواست طلاق از طرف زن با حق طلاق

خانم هایی که قصد دارند با داشتن وکالت در طلاق از جانب شوهر خود ، از وی جدا شوند ، می بایست با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ، دادخواست طلاق داده و سپس ، اقدام به پیگیری دادخواست طلاق نمایند . لذا ، آشنایی با این موضوع ، ضرورت دارد که نمونه فرم درخواست طلاق از طرف زن با حق طلاق چگونه تنظیم می شود . به همین مناسبت ، در این قسمت و در تکمیل بحث ، قصد داریم یک نمونه فرم درخواست طلاق از طرف زن با حق طلاق را ارائه نماییم .

نمونه فرم درخواست طلاق از طرف زن با حق طلاق

ریاست محترم …………….

با سلام .

احتراما به استحضار می رساند که اینجانب ………………….. فرزند ……………… به شماره ملی ………………………. ، در تاریخ ………………………… ، به عقد نکاح دائم آقای ……………………… درآمده ام و ایشان ، به استناد وکالت نامه رسمی شماره …………………. مورخ …………………….. تنظیم شده در دفترخانه شماره …………………………. ، به اینجانب ، وکالت در طلاق با حق توکیل به غیر و حق قبول بذل مهریه را داده است و به آقا / خانم ……………………. نیز ، بعنوان وکیل ایشان ، وکالت داده شده است . بنابراین ، با توجه به توافقاتی که میان اینجانب و خوانده صورت گرفته است ، صدور گواهی عدم سازش را تقاضا دارم .

 

نمونه دادخواست طلاق از طرف زن با داشتن حق طلاق


نمونه دادخواست طلاق از طرف زن با داشتن حق طلاق


حجم فایل: 260KB
منبع: کارشناس رسمی دادگستری

 

مدارک و مراحل طلاق با داشتن وکالت در طلاق

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص طلاق از طرف زن با حق طلاق در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون طلاق از طرف زن با حق طلاق پاسخ دهند .

 

 

سوالات متداول

1- منظور از طلاق از طرف زن با داشتن حق طلاق چیست ؟

در صورتی که شوهر با مراجعه به دفتر اسناد رسمی به زوجه وکالت داده باشد به نحوی که زن بتواند از جانب شوهر خودش را طلاق بدهد وکالت در طلاق یا حق طلاق برای زن محقق شده است که جزئیات این موضوع در متن مقاله ذکر شده است .

2- شرایط طلاق از طرف زن با داشتن حق طلاق به چه صورت است ؟

نحوه طلاق از طرف زن با حق طلاق به صورتی است که زوجه با استناد به وکالت در طلاق برای شوهر نیز وکیل دادگستری تعیین کرده و دادخواست طلاق را به دادگاه خانواده ارائه می نماید که شرح این موضوع در متن مقاله ارائه شده است .

3- نحوه طلاق از طرف زن با داشتن حق طلاق چگونه است ؟

این نوع طلاق نیازمند تهیه یک نمونه دادخواست و تهیه اسناد و مدارک مورد نیاز برای ارائه آن به دادگاه می باشد که از طریق مراجعه به دفاتر خدمات قضایی و پرداخت هزینه ها قابل ثبت می باشد که برای آشنایی با آن می توانید متن مقاله را ملاحظه نمایید .

برای مشاوره طلاق از طرف زن با حق طلاق

برای مشاوره طلاق از طرف زن با حق طلاق

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *