دسته‌بندی نشده

کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی و برآورد قیمت عادلانه

[ad_1]

کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی و برآورد قیمت عادلانه

کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی و برآورد قیمت عادلانه

ارزیابی و برآورد قیمت عادلانه موضوع مورد نیاز  صاحبان سرمایه و سازمان ها جهت تعیین ارزش دارایی ها و یا  محصولاتشان می باشد تا بتوانند با اصول مدیریتی ، مناسب ترین ساختار نسبت به ارزشگذاری انجام شده را تعیین کنند .

انجام کارشناسی بنا به درخواست اشخاص عادی و یا اشخاص حقوقی و قضایی و ارزش گذاری بر اساس قیمت عادله روز (معاملاتی واقعی) صورت می پذیرد و در بسیاری از موارد خریدار و فروشنده دارایی یا یک محصول مانند وراث یک واحد آپارتمان ، شرکای یک شرکت ، خودرو  و یا یک طراح نرم افزار حسابداری نیازمند تعیین قیمت عادلانه و کارشناسی شده جهت انجام معامله یا تعیین قدرالسهم می باشند .

 لذا کارشناسان می بایست بنا بر شرایطی هم چون ارزش معامله موارد مشابه در بازار و میزان تقاضا موضوع ارزیابی ، نوع مرحله عمر ، کیفیت و ارزش مورد تصور نزد مشتریان و… استراتژی خاص ومناسب جهت قیمت گذاری اتخاذ نمایند.

متقاضیان ارزیابی و تعیین قیمت عادلانه توسط کارشناس رسمی دادگستری در قالب عناوین گوناگون مانند تعیین ارزش روز ، تعیین اجاره بها ، تامین دلیل ، حل اختلاف میان کارفرما و پیمانکار ، تجدید ارزیابی ، تعیین خسارت ، تفسیر ، تاییدیه و همچنین تمکن مالی مهاجرین مطرح می گردند .

ارزیابی و قیمت گذاری دارایی ها توسط کارشناسان رسمی دادگستری تنها عاملی است که موجب شناسایی ارزش واقعی و عادلانه موضوع مورد کارشناسی می باشد . ضمناَ یکی از مهمترین عوامل در امر کارشناسی بررسی تخصص و صلاحیت و حوزه قضایی کارشناس نسبت به ارزیابی املاک و اراضی ، ارزیابی تجهیزات پزشکی ، ارزیابی ماشین آلات ، ارزیابی کارخانه ، ارزیابی سرقفلی ، ارزیابی داروخانه و محل مطب ، ارزیابی باغ و اراضی مزروعی ، تهیه ترازنامه مالی و … می باشد.

تعریف ارزیابی و برآورد قیمت عادلانه

ارزیابی به معنی سنجش ، تعیین قیمت ، اندازه و معیار می باشد . قیمت در بازار عبارت است از ارزش مبادله ای کالا و خدمت که به صورت واحد پول بیان می شود . بر این اساس ارزیابی به طور ساده تعیین قیمت برای دارایی ها یا خدمات می باشد و همچنین تجدید ارزیابی فعالیتی است که باید تعیین ارزش دارایی تکرار شود و فرآیند مداوم و پیوسته این تداوم ناشی ازتغییرات محیطی و عدم ثبات شرایط بازار است که لزوم جرح و تعدیل قیمت را ایجاد می کند . در نهایت به فرآیند اعمال قیمت به دارایی ها ، ارزیابی گفته می شود.

در تعریف ارزیابی و برآورد قیمت عادلانه اینطور می شود بیان کرد :

در نظر بگیرید صاحب زمینی ناشناخته هر روز در جایی زندگی می‌کند که گنجی در آنجا نهفته است، اما وی هیچ اطلاعی در مورد گنج ندارد، لیکن شخص دیگری از این گنج مطلع است و این شخص هرچه دارد می‌فروشد و به در خانه فرد می‌آید و می‌گوید حاضر است زمین او را بخرد و او نیز می‌فروشد. مرد مالک اطلاعی از وجود گنج نداشت و خریدار نیز از بیم آنکه باید قیمت بالایی بدهد چیزی به او نگفت.

ممکن است مردم بگویند سر مالک کلاه رفته است. اما قضاوت کارشناس رسمی دادگستری در این مورد چیز دیگری است. عامل گنج بدون اطلاع فروشنده تاثیری بر قیمت نخواهد داشت. به طور قطع این معامله بر اساس قیمت روز و موارد مشابه در اطراف عادلانه است. زیرا آنها داوطلبانه این مبادله را انجام دادند و شرایط را قبول کردند و این تمام مطلب است.

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *