دسته‌بندی نشده

کارشناس رسمی دادگستری کیست؟

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری فردی متخصص و معتبر است که قاضی و بازپرس پرونده را در کشف حقایق کمک میکند، چرا که قاضی به تنهایی نمیتواند به تمام علوم مسلط باشد. معنای لغوی کارشناس دانای کار است و کارشناس رسمی به این معنی است که شخصی به طور قانونی و رسمی در زمینه ای تخصص دارد و میتواند در آن زمینه اعلام نظر کند. کارشناس به واسطه تحصیلات و تجارب کاری به میزان تبحری رسیده است که نظر او از طرف دادگاه ملاکی برای صدور حکم قاضی خواهد بود.  کارشناس رسمی دادگستری در رشته تشخیص اصالت خط و امضاء با کمک تخصص و ابزارهای خود اقدام به بررسی اصالت خط و امضاء، تقدم و تاخر متن، بررسی انواع جوهر ها، تعیین سن اسناد و تعیین قدمت نوشته ها و… می نماید. قاضی نیز فردی  است که مسئول رسیدگی به یک پرونده حقوقی و صدور رای عادلانه و درست درباره آن است بیشتر از هر علمی باید مسلط بر علم حقوق باشد .از انجا که  قاضی نمی تواند در تمام موضوعات تخصص داشته باشد از این رو برای رسیدگی به یک سری اختلافات نیاز به راهنمایی فرد متخصص و معتبری دارد . در واقع این نظرات به قاضی و بازپرس پرونده در کشف حقیقت کمک می کنند . مثلا در تعیین ارزش خسارت وارد شده به یک مال. در این موارد و مواردی از این دست ، یک نفر متخصص اقدام به بررسی شرایط می کند به این فرد کارشناس رسمی می گویند .

از این رو در این مقاله به بررسی اینکه کارشناس دادگستری رسمی دادگستری کیست و وظایف کارشناس رسمی دادگستری می پردازیم .در این روزها سیر پیشرفت تکنولوژی به حدی سریع است که هیچکس قادر نیست تمام علوم و فنون زمان خود را فرا گیرد و قاضی هم از این قاعده مستثنا نیست . از این رو زمانی که قاضی در یک پرونده با موضوعی مواجه می شود که تخصص کافی برای اظهار نظر در آن را ندارد از کارشناسان رسمی دادگستری راهنمایی می گیرد . هر کدام از این کارشناسان در رشته تحصیلی خود دارای علم و تجربه کافی برای اظهار نظر تخصصی هستند.

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *