مهندسی ترافیک

کارشناس رسمی دادگستری رشته مهندسی ترافیک


صلاحیت‌های کارشناس رسمی دادگستری مهندسی ترافیک:

  • بررسی سیستم‌های هوشمند وسایل کنترل ترافیک
  • بررسی انواع طرح‌های جاده‌ای، راه آهن، بندر‌ها و فرودگاه‌ها و تعیین نسبت آن با ترافیک
  • بررسی طرح‌های ساخت، توسعه، بهینه سازی و بهره‌برداری از شبکه‌های حمل و نقل عمومی شامل اتوبوسرانی، تاکسیرانی و مترو
  • بررسی طرح‌های مدیریت و کنترل ترافیک
  • اظهار نظر در خصوص طرح‌های مرتبط با عابران پیاده، دوچرخه سواران و گذرگاه‌ها
  • بررسی علائم ترافیک جاده‌ای
  • ارزیابی سوانح و حوادث و تطبیق و مقایسه آن با معیار‌ها و ضوابط و مقررات ترافیک
  • بررسی طرح‌های ترافیکی
  • رسیدگی به اختلاف کارفرمایان، پیمانکاران و مشاوران در حوزه ترافیک و طرح‌های آن

صلاحیت‌های کارشناس رسمی دادگستری مهندسی ترافیک

کارشناس رسمی دادگستری رشته مهندسی ترافیک

با توجه به رشد روز افزون جمعیت از یک سو و افزایش تعداد خودرو‌ها از سوی دیگر و محدودیت‌هایی که در حوزه حمل و نقل و ایجاد راه‌ها و بزرگراه‌ها وجود دارد ترافیک به یک معضل جدی در همه جوامه تبدیل شده است. متاسفانه ترافیک به پدیده‌ای روزانه تبدیل و باعث روزمرگی در زندگی انسان شده و بازده‌ فعالیت‌های مختلف اعم از حمل و نقل، صنعتی و انسانی را بسیار پایین آورده است.

برای مقابله به این این معضل راهکار‌های مختلفی تدوین شده‌ است اما این راهکار‌ها چندان هم موثر نبوده‌اند هر چند بخشی از ترافیک در محل‌های مختلف را کاهش داده‌اند و یا از سنگین بودن آن کاسته اند اما در شهر‌های بزرگ هنوز نیاز به بررسی در این زمینه وجود دارد. کارشناس رسمی دادگستری مهندسی ترافیک در خصوص همین موضوع به اظهار نظر می‌پردازد. سیستم‌های هوشمندی که برای کنترل ترافیک در نظر گرفته شده‌اند مانند دوربین‌های کنترل سرعت و یا کنترل تخلفات و دوربین‌های مختلفی که برای کنترل تردد هستند مورد ارزیابی کارشناس قرار می‌گیرند.

از سوی دیگر همواره‌ طرح‌های مختلفی مانند ایجاد راه‌ها، راه آهن، بندر‌ها فرودگاه‌ها و ساخت مترو و غیره برای تنوع در حمل و نقل در نظر گرفته شده‌اند. این زیر ساخت ها معمولا با هدف بهبود تردد و کنترل ترافیک صورت می‌گیرند و یا باید موضوع ترافیک را لحاظ کنند کارشناس رسمی دادگستری مهندسی ترافیک در این خصوص نیز اظهار نظر خواهد کرد.

از سوی دیگر طرح‌های شهری برای بهبود عملکرد اتوبوسرانی، مترو، قطار شهری، تاکسی‌ها و سازماندهی آن‌ها در نظر گرفته شده‌ است. در صورتی که این طرح‌ها بتوانند هم از لحاظ پوششی و هم از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشند می‌توان انتظار کنترل ترافیک را داشت. بنابراین کارشناسان در ارزیابی این طرح ها نسبت هر طرح را در کاهش و یا افزایش ترافیک مشخص خواهند کرد.

اما مهم‌تر از این موراد می‌توان به طرح‌های کنترل ترافیک اشاره کرد. طرح‌های زوج و فرد و سایر طرح‌های ترافیکی مورد ارزیابی کارشناس مهندسی ترافیک خواهد بود. مسائلی که حول این طرح‌ها شکل می‌گیرد اعم از قابلیت اجرایی، تاثیر در مدیریت و یا کنترل ترافیک و هزینه‌های طرح‌های مختلف در صلاحیت کارشناسان این رشته است.

آیا ترافیک تنها مربوط به زیر ساخت‌ها و اتوموبیل‌هاست. آشکارا باید پاسخ منفی داد. چرا که در بسیاری از موارد ورود عابران به خیابان‌ها و یا گذر آن‌ها زمینه بروز ترافیک، تصادف و غیره را فراهم می‌کند. بنابراین در مهندسی ترافیک باید به محل عابران پیاده، دوچرخه سواران، موتورسواران و گذرگاه‌ها و امثال آن نیز توجه نمود.

بررسی علائم ترافیکی و ارزیابی علل سوانح و تصادفات که نقش مهمی در بروز ترافیک دارند نیز در مدیریت ترافیک اهمیت خواهد داشت. به همین دلیل هم همواره مهندس ترافیک به بررسی راه‌هایی جهت جلوگیری از این سوانح می‌پردازد. نهایتا حل اختلاف بین کارفرمایان و پیمانکاران و اظهار نظر در خصوص طرح‌ها و همچنین سیستم‌های مدیریتی ترافیک در این رشته مورد بحث خواهند بود.