وسائط نقلیه دریایی و غواصی

کارشناس رسمی دادگستری رشته وسائط نقلیه دریایی


  • رسیدگی به سوانح و تصادمات دریایی برای شناورهای با قدرت کمتر از 3000 کیلو وات
  • رسیدگی به خسارات وارده به تجهیزات فنی شناورها و ارزیابی آنها با قدرت کمتر از 3000 کیلو وات

کارشناس رسمی دادگستری وسائط نقلیه دریایی و غواصی

کارشناس رسمی دادگستری رشته وسائط نقلیه دریایی

با توجه به اینکه در موضوع قبلی که مربوط به حمل و نقل بود مباحث عمده و کلان حمل و نقلی را بهش پرداختیم. در این بخش به دلیل اهمیت موضوع حمل و نقل دریایی در پیشبرد اهداف کلان کشورها به این موضوع می ‌پردازیم. بعد هم بحث کارشناسی رسمی دادگستری .حمل و نقل دریایی به دلیل اینکه شاخه بسیار مهمی از حمل و نقل ترانزیت و ترابری کالاست می‌ تواند بسیار نقش پراهمیت و پرباری را در گسترش بازرگانی بین‌المللی داشته باشد. یعنی اینکه حمل و نقل دریایی با توجه به شاخص‌هایی که دارد و ارزان بودن مبحث حمل و نقل و ارزان بودن هزینه‌های بیمه‌ و موضوعات مرتبط با هزینه‌های بالاسری دیگر در حمل و نقل دریایی و همچنین سرعت عمل در انتقال حجم بسیار بالای محصولات و کالاها و استفاده از سیستم کانتینری و ایمن بودن وسیله حمل و نقل دریایی یکی از مزیت‌های این رشته است. کشور ما به دلیل قرار گرفتن در محدوده‌ای که به لحاظ ژئوپلتیکی و همچنین موقعیت جغرافیایی ارزشمند و قرار گرفتن دریا و خلیج در شمال و حنوب کشور ما می‌تواند بعنوان کلیدر مهم در حمل و نقل شمال و جنوب داشته باشد. انتقال کالاها به وسیله سیستم حمل و نقل دریایی از تمام دنیا و اقیانوس‌ها به سمت بنادر ایران و تخلیه و ترانزیت آن‌ها در بنادر ایران که قابلیت بسیار بالایی در تخلیه و بارگیری کانتینری دارند می ‌تواند رشد صنعت حمل و نقل زمینی را هم در پی داشته باشد. نزدیک بودن کشور ما به اقیانوس هند بعد از خلیج ‌فارس و دریای عمان و همچنین انتقال کالاها به شکل سریع از بخش زمینی به سمت شمال و عبور کالای ترانزیت به سمت ترکیه و مسیر اروپا مسیر بسیار مطمئن و بدون جایگزین و به صرفه و پرارزشی را برای ترانزیت کالاهای بین‌المللی ارائه می‌ کنند . کشتی‌هایی که در این مسیرها فعالیت می‌کنند نسبت نوع آن‌ها مانند کشتی Layner، کشتی‌های Teramp کشتی‌های حمل کالاهای عمومی یا jeneral kargo و فله ‌بر خشک یا کشتی فله ‌بر مخصوص یا کشتی‌های فله ‌بر OBO یا کشتی‌های پراهمیت نفت‌کش برای انتقال حجم عظیم نفت در بین کشورها یا محصولات نفتی که با Handy size Handy max, یا Pana max یا Afra max و suez max قابل مقایسه هستند و دسته ‌بندی می‌شوند. کشتی‌های رورو یا کشتی‌های کانتینربر دسته بزرگی از این کشتی‌ها رو در بر می‌گیرد برای حمل و نقلی سایزهای Feder max Handy, Pana max, و Post Pana max دسته‌بندی‌ های کشتی‌های کانتینری است. کشتی های مسافری و توریستی می‌تواند صنعتی گردشگری را به شکل چشمگیری رشد و توسعه بدهد . کشتی‌های LNG برای حمل گاز‌های طبیعی و همچنین کشتی‌های یخچالی یا دو به بر و موضوعات مرتبط و تمام المان‌ها نشان‌ دهنده از گستردگی از صنعت حمل و نقل دریایی است. امید داریم با توجه به این صنعت و اینکه برنامه‌ ریزی برای حمل کالا و مسافر کشور ما جهش پرباری را در استفاده از صنعت حمل و نقل دریایی داشته باشند و این موضوع منجر به جهش اقتصادی و افزایش درآمد سرانه داشته باشد. در مورد رشته کارشناسی مربوط به وسائط نقلیه دریایی و غواصی با توجه به موضوعاتی که به آنها اشاره کردیم معمولاً بحث تصادمات دریایی با شناورها و همچنین خسارات وارده به تجهیزات دریایی و غواصی مورد بحث است در کنار اینها در صورت تخصص کارشناس طبیعتاً به موضوع تخصصی نحوه استفاده از کشتی‌ها و اختلافاتی که در این موضوع یا تفسیر قراردادی بوجود می ‌آید و همچنین اظهارنظر در خصوص تعمیرات ، تجهیز، برآورد ارزیابی وسائط نقلیه دریایی ، تعیین قیمت قایق ، لنج یا کشتی‌های بسیار بزرگ و آنهایی که به آن‌ها اشاره کردیم حتی کشتی‌های سردخانه دار و موضوعات متعددی که هر آنچه که به عنوان وسائط نقلیه دریایی از آن نام برده می‌شوند می ‌توانند ارزیابی کنند. طبیعتاً به دلیل حمل و نقل اینکه صنعت نفت محصولات نفتی یا نفت خام از کشتی‌های نفتکش استفاده می ‌کنند ارائه خدمات کارشناسی در این حوزه و مباحث بیمه‌ ای و تعیین هزینه‌های بالاسری حمل و نقل دریایی مطمئناً بسیار راه گشا خواهد بود و به کمک تمامی صنایع ما خواهند آمد.