مهندسی ترافیک

کارشناس رسمی دادگستری مهندسي ترافيك و بررسي تاثيرات ساخت گذرگاه ها و عابرپياده و مكان هاي دوچرخه سواري در كنترل ترافيک

ساخت محل‌های عبور و مرور چه محل عابر پیاده و چه سواره در ابعاد مختلفی اهمیت خواهد داشت. در یادداشت‌های دیگر توضیح دادیم که ساخت یک پل عابر پیاده چگونه می‌تواند بر ارزش خانه‌ها و مغازه‌ها و غیره هم تاثیر داشته باشد. اما یکی از موارد مهم در ساخت این مکان‌ها تعیین ارتباط آن با کاهش ترافیک است.

يكي از مواردي كه در زمینه عبور و مرور و حمل و نقل مطرح مي شود بحث ترافيک است. در واقع ترافيک باعث كاهش بازدهي در زمينه حمل و نقل مي شود و اثرات زیادی در پی دارد که از آن جمله می توان به عصبانی شدن افراد، خسارت های مالی ناشی از دیر رسیدن به مقصد اشاره کرد. حال می توان با استفاده از ساخت گذرگاه ها و عابرین پیاده و مسیرهای دوچرخه سواری ترافیک را تا حد زیادی کنترل نمود و از وقوع بی نظمی جلوگیری کرد. اگر مقوله ترافیک با استفاده از طرح های ساخت گذرگاه یا طرح های ساخت عابر پیاده در حواشی خیابان ها کنترل شود می تواند زمینه ساز بهبود کارایی حمل و نقل را داشته باشد. برای اینکه بتوان میزان افزایش کارایی را مشخص نمود می توان به تاثیرات ساخت گذرگاه و عابر پیاده بر کنترل ترافیک پرداخت.

کارشناس رسمی دادگستری مهندسی ترافیک در بررسی کنترل ترافیک می تواند با بررسی الگوهای کاربردی و تاثیر گذارنظیر ساخت گذرگاه و عابرپیاده و مسیرهای دوچرخه سواری گزارشاتی ارائه بدهد. یکی از ویژگی هایی که در خور توجه است موقعیت جغرافیایی و استراتژی حمل و نقل می باشد. استراتژی حمل و نقل و عبور و مرور شامل نحوه ورودی و خروجی به بزرگراه ها و خیابان های سطح شهر، مسیر های دوچرخه سواری، هدایت عابرین پیاده به حواشی جاده ها است.

ساخت گذرگاه ها که در بزرگراه ها به صورت زیر گذر و روگذر است باعث کنترل ورودی به بزرگراه ها و خیابان ها شده که منجر به عدم ورود عابرین پیاده و تردد سریع و بدون توقف خودرو های شخصی و اتوبوس ها می شود. همین طور ساخت عابرپیاده در حواشی جاده ها علاوه بر اینکه عابران پیاده را هدایت می کند بلکه با ایجاد مسیر مجزا سبب ایجاد نظم و تحرک سریع تر می شود. چنانچه در حاشیه خیابان ها و بلوارها مسیر های مجزایی برای دوچرخه سواران و موتورسواران ایجاد بشود از سد معبر شدنشان به طور نامحسوس جلوگیری می شود. کارشناس دادگستری مهندسی ترافیک با بررسی امار ها و میانگین میزان حرکت ماشین ها، عابرین پیاده و دورچه سواران و موتورسواران می تواند در مورد میزان کارایی احداث گذرگاه ها و مسیر مجزای دوچرخه سواری و عابرین پیاده نظر بدهد.

اظهار نظر کارشناس مهندسی ترافیک در خصوص ارزیابی و بررسی تاثیرات ساخت گذرگاه برای خیابان ها به منظور کنترل ترافیک به این صورت است که طرح ابتدا توسط شهرداری و اداره راه و شهرسازی ارائه می شود و سپس کارشناس در خصوص میزان هزینه، میزان کارایی در کنترل ترافیک، استراتژی حمل و نقل و قابلیت اجرایی گزارشاتی تهیه می کند. به طور مثال می توان به بررسی مقرون به صرفه بودن احداث یک زیرگذر یا بررسی میزان مدیریت عابرین پیاده در ساخت عابرپیاده در حواشی جاده ها توسط کارشناس اشاره کرد.

یکی از دلایلی که از نظر کارشناس در بررسی تاثیر ساخت گذرگاه و عابر پیاده و مکان دوچرخه سواری استفاده می شود کسب اطمینان و اهمیت بحث کنترل ترافیک است. با توجه به اینکه ساخت گذرگاه اغلب بودجه زیادی نیاز دارد بهتر است قبل از ساخت گذرگاه با استفاده از گزارشات دقیق کارشناس از داشتن کارایی و تاثیر مثبت در کاهش ترافیک اطمینان حاصل بشود.

در پایان می توان گفت برای ارزیابی طرح ساخت زیرگذر، روگذر، مسیر عابر پیاده، مسیر دوچرخه سواری می توان از نظرکارشناس رسمی مهندسی ترافیک استفاده کرد. گزارشات وی حاوی اطلاعات دقیق از میزان ترافیک در ساعات خاص، میزان ظرفیت ورودی و خروجی ها، عامل اصلی ترافیک و شبیه سازی کنترل ترافیک توسط طرح پیش رو است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *