مهندسی ترافیک

نظر کارشناس رسمی دادگستری مهندسي ترافیک در خصوص طرح های کنترل ترافیک

[ad_1]

با توجه به اینکه جمعیت تهران و سایر شهر‌ها نسبت به سال های قبل افزایش چشمگیری داشته است متناسب با رشد جمعیت طبیعتاً رشد ترافیک زیادی هم داشته است. ترافیکی که در تهران مشاهده می شود طی ساعات خاصی اتفاق می افتد که از این ساعات به عنوان ساعات اوج ترافیک و ساعات کم تردد یاد می شود. لذا برای تردد راحت تر و حمل و نقل سریع تر طرح های ترافیکی طی زمان بندی های ساعتی و روزانه ارایه می شود تا ترافیک کنترل شده و به تبع از میزان آلودگی هوا هم کاسته بشود. اگر بخواهیم به معنی دقیق طرح ترافیک بپردازیم عبارت است از ارائه خدمات بهینه تر و مدیریت شده در راستای عبور و مرور انوع خودرو ها. طرح های ترافیکی در تهران و شهرستان های پر تردد اجرا می شود تا شهروندان حمل و نقلی سریع تر داشته باشند. در خصوص طرح کنترل ترافیک می توان گفت با توجه به شرایط خاصی اجرا می شود و انواع مختلفی دارد. در برخی از طرح های ترافیکی جهت تردد نیاز است هزینه تردد پرداخت شود که در این یادداشت به شرح آن می پردازیم.

طرح های ترافیکی توسط کارشناس رسمی دادگستری مهندسی ترافیک مورد بررسی قرار می گیرد و به لحاظ اینکه طرح کنترل ترافیک در مکان های مختلف اجرا می شود آثار ان بر روی کاهش ترافیک را مورد بررسی قرار می دهد. طرح های کنترل ترافیکی که اجرا می شوند علاوه بر اینکه باعث کاهش ترافیک می شود آثار نامحسوس دیگری از جمله رشد تعاملات بین شهری و داخل شهری، افزایش کارایی صنعتی و فرهنگی و اقتصادی دارد.

طرح های کنترل ترافیک انواع مختلفی دارد که کارشناس دادگستری مهندسی ترافیک انها را طبق شرایط و زمان خاص خود مورد ارزیابی قرار می دهد. از انواع طرح های کنترل ترافیک می توان به طرح زوج و فرد، طرح ترافیک روزانه، طرح ترافیک ساعتی، طرح کنترل محدوده الودگی هوا اشاره کرد. طرح ترافیک زوج و فرد به این صورت است که خودروهایی که اخرین رقم سمت راست عدد سه رقمی پلاک انها فرد است در روزهای فرد و خودروهایی که این رقم زوج هست می توانند در روزهای زوج به تردد در محدوده طرح زوج و فرد بپردازند. همچنین طرح ترافیک روزانه با توجه به این که خودرو در چه محدوده ای تردد دارد می تواند در وبسایت my.tehran.ir  ثبت نام کرده و سپس طرح تردد در روز مورد نظر را خریداری کند. خریداری طرح روزانه ترافیک به این معنی است که در روزهایی که کنترل ترافیک در محدوده خاصی انجام می شود خودرو باید مجوز ورود را دریافت کند. طرح ترافیک ساعتی شامل ساعت خاصی تردد خودرو در بین محدوده کنترل ترافیک می شود. طرح کنترل محدوده آلودگی هوا به این صورت است که خودروهای پلاک تهران می توانند در هر ماه طی بیست روز و خودروهای پلاک شهرستان می توانند به مدت پانزده روز به تردد در تهران بپردازند و چنانچه از این میزان بیشتر نیاز به تردد دارند می بایست برای تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا نصف هزینه عوارض  طرح کنترل ترافیک را بپردازند.

کارشناسی مهندسی ترافیک در جهت بررسی طرح های کنترل ترافیک می تواند از نمودار های مختلف در بازه های زمانی مختلف برای یک موقعیت مکانی خاص استفاده کند و سپس با توجه به داده ها و اطلاعات اماری گزارش ارائه بدهد. این اطلاعات اماری گاهی توسط دوربین ها و گاهی توسط عکس هایی خاص تهیه می شود.

در کل می توان گفت ارزیابی طرح های کنترل ترافیک در هر موقعیتی توسط روش های مختلف صورت می گیرد و کارشناس رسمی مهندسی ترافیک پیرامون ان اقدام به اظهار نظر می نماید. تجدید نظر در طرح‌های ترافیکی توسط همین داده‌ها صورت می‌گیرد و یا در صورتی که افراد نسبت به طرح‌های ترافیکی اعتراضی داشته باشند این اعتراضات مورد بررسی قرار گرفته و نهایتا با نظر کارشناس ترافیک نسبت به ادامه و یا و یا لغو طرح تصمیم گیری می‌شود.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *