بررسی اسناد و مدارک

تشخیص اصالت سند توسط کارشناس رسمی دادگستری اسناد و مدارک

[ad_1]

یکی از صلاحیت های کارشناس رسمی دادگستری اسناد و مدارک تشخیص اصالت سند می باشد، این کارشناسان زمانی رسیدگی به تشخیص اصالت سند را آغاز می کنند که نسب به آن تعرض شده باشد، اسناد به دو دسته رسمی و عادی تقسیم بندی می شوند، رسمی کردن سند ازایجاد تعرض نسبت به آن جلوگیری می کند، بعد از شکایت درزمینه تعرض سند، دادگاه برای تشخیص اصالت سند، ابتدا سند اصلی و فرعی و دلایل تعرض سند را بررسی می کند و بعد از مطالعه سند از شاهدان و شخص تنظیم کننده سند و تمام کسانی که امضا و اثر انگشتشان در سند موجود باشد پرس و جو میکند که آیا واقعا در هنگام تنظیم سند حضور داشته اند یا نه، بعد از این مراحل دادگاه پرونده را به برای دریافت نظر کارشناس دادگستری اسناد به این کارشناسان انتقال می دهد، این کارشناسان بعد از بررسی های لازم و دقیق نظر خود را به دادگاه اعلام می کنند، دادگاه بدون دلیل نیز نمی تواند نظر این کارشناسان را رد کند و اگر با نظر کارشناس مخالف باشد باید دلایل مخالفت خود را نیز بیان کند.

روش های فنی تشخیص اصالت سند

یکی از روش هایی که کارشناس رسمی اسناد برای تشخیص اصالت سند استفاده میکنند استفاده از روش های فنی است که شامل ۳ روش می باشد، روش اول که روش فیزیکی است از ابزار و وسایل نوری برای تشخیص اصالت سند استفاده می کنند، همانطور که می دانید نور های مختلف انعکاس های مختلفی دارند، این کارشناسان از انعکاس نور ها برای تشخیص اصالت سند استفاده می کنند و بیشترین نوری که استفاده می شود نور ماوراء بنفش است، این نو قابلیت بازگردانی مطالبی که پاک شده اند نیز دارا می باشد.

روش دوم روش شیمیایی است، این روش به وسیله افراد ماهر و حرفه ای انجام می شود و افراد عادی نمی توانند از این روش استفاده کنند، در این روش از آزمایش های شیمیایی برای پی بردن به اصلیت نوشته های سند استفاده می کنند. روش سوم نیز روش مقایسه کردن است، بر اساس این روش سبک نوشتن و تحریر هر فرد خاص و مخصوص خودش می باشد، و از طرز نوشتن او در سند و نوشتن بعد در دادگاه می توانند به اصلی و یا فرعی بودن سند پی ببرند.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *