دسته‌بندی نشده

طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد – شرایط طلاق به دلیل عنن

[ad_1]

طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد، یکی از موارد طلاق عسر و حرج از سمت زنان، بوده و از شرایط طلاق به دلیل مصادیق این امر، نظیر عنن​، داشتن مدارک مثبت آن، مثل نظریه پزشکی قانونی، همچنین، داشتن عقد نامه و متن دادخواست، جهت ثبت و ارسال آن، به دادگاه، می باشد که این دادخواست، پس از پرداخت هزینه دادرسی، از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، به دادگاه خانواده، ارسال، می شود.

برای مشاوره طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد

برای مشاوره طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد

 

قانون گذار، در قانون مدنی، در بسیاری از احکام و قواعد مربوط به امور خانواده و زوجین، تابع شرع مقدس بوده و از همین رو، طلاق را صرفا، حقی یک طرفه، برای مردان می داند؛ با این توضیح که مردان، هر زمان که بخواهند، می توانند، بدون نیاز به دلیل محکمه پسند، اقدام به درخواست صدور گواهی عدم امکان سازش از دادگاه نموده و پس از صدور گواهی، به دفترخانه، مراجعه کرده و بدون نیاز به حضور زوجه، همسر خود را طلاق دهند.

اما، در خصوص زنان، شرایط بدین شکل نبوده و قانون گذار، جز در موارد استثنائی، آن هم در صورت توان زن، بر اثبات، امکان طلاق از سمت زنان را پیش بینی نکرده است. یکی از این موارد استثنائی، وجود عنن یا سایر مصادیق ناتوانی جنسی مرد می باشد که البته، چنانچه زن، بخواهد، به این علت، اقدام به طلاق از همسر خود نماید، نیاز است تا از شرایط و مدارک خاصی برخوردار باشد و مراحل ویژه ای را طی نماید و لذا، بدون اطلاع از این قواعد و مراحل، زوجه، به سختی، ممکن است، موفق به طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد، از او شود.

از این رو، در این مقاله، قصد داریم، در خصوص امکان طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد صحبت کنیم و شرایط طلاق به دلیل عنن را بگوییم؛ سپس، نحوه و مراحل، مدارک لازم و هزینه های چنین طلاقی را بررسی کرده و فایل متن نمونه دادخواست طلاق به دلیل عدم توان جنسی مرد را برای دانلود، در اختیار خوانندگان محترم، قرار دهیم.

آیا طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد امکان پذیر است؟

طلاق از طرف زن، در قانون مدنی کشور ما، جز در موارد استثنایی، پذیرفته نشده و قانون گذار، طلاق را صرفا، حقی یک طرفه، برای مردان می داند که اگر تمایل داشته باشند، می توانند، در این خصوص، به زنان، وکالت با حق توکیل به غیر دهند که زن بتواند، با آن، وکالت، به عنوان وکیل مرد، اقدام به مطلقه نمودن خود کند.

از جمله موارد استثنایی ای که قانون گذار، آن را برای امکان درخواست صدور حکم طلاق، از جانب زوجه، پیش بینی نموده است، شرایطی بوده که زوجه، در عسر و حرج باشد و دیگر نتواند، به زندگی مشترک با همسر خود ادامه دهد. یکی از مواردی که از مصادیق عسر و حرج، محسوب می گردد، ناتوانی جنسی مرد می باشد که می تواند، شامل مواردی نظیر خصاء، عنن، مقطوع بودن آلت تناسلی، زود انزالی، سرد مزاجی و هر امری که توان رابطه جنسی را مختل کند، گردد.

 

عنن، یعنی، مرد، از توانایی نعوظ، برخوردار نبوده و به این علت، نمی تواند، با همسر خود رابطه جنسی، برقرار نماید. خصا، به معنی نداشتن بیضه یا اخته بودن می باشد و زود انزالی نیز به معنای این است که فرد، زودتر از زمان به معمول، به ارضای جنسی برسد، طوری که امکان برقراری رابطه جنسی و ایجاد لذت جنسی، برای او و همسرش، مختل شود.

 

 بنابراین، در پاسخ به این پرسش که آیا طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد امکان پذیر است یا خیر؟ باید گفت، بله، در صورت وجود عنن، خصاء و سایر مصادیق ناتوانی جنسی، زن می تواند، با اثبات آن، از دادگاه تقاضای صدور حکم طلاق نماید.

 

شایان ذکر است که عنن، خصاء و مقطوع بودن آلت تناسلی که سبب ناتوانی جنسی می گردند، از عیوب فسخ نکاح نیز می باشند؛ اما، این موارد، یک عیب فوری هستند، یعنی، زن به محض اطلاع از آن، باید، نسبت به درخواست صدور حکم فسخ نکاح، اقدام نموده و در این خصوص، تعللی ننماید.

 چنانچه زن، اقدام به معاشقه و تمکین از همسر خود کند یا با همسر خود، به نحوی مقاربت جنسی برقرار نماید (در مورد عنن، ولو یک بار) و از عنن یا خصاء او مطلع باشد، اما نسبت به فسخ، اقدام نکند، حق فسخ او، از بین رفته و باید، از طریق درخواست صدور حکم طلاق و اثبات عسر و حرج، به علت عنن، خصاء یا سایر موارد، اقدام نماید.

حتما بخوانید: فسخ نکاح به دلیل ناتوانی جنسی مرد و شرایط آن

شرایط طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد

همانطور که گفتیم، یکی از موارد طلاق عسر و حرج، از سمت زنان، طلاق به علت ناتوانی جنسی مرد می باشد و زن با این دلیل که به خاطر عنن یا سایر مصادیق ناتوانی جنسی مرد، در عسر و حرج است، می تواند از دادگاه، تقاضای صدور حکم طلاق عسر و حرج خود را داشته باشد. از آنجا که طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد، نیازمند وجود شرایطی است، در این بخش از مقاله، قصد داریم، درباره شرایط طلاق به دلیل عنن، خصا، زود انزالی و سایر مصادیق ناتوانی جنسی، صحبت کنیم که عبارتند از:

اولین شرط از شرایط طلاق به دلیل ناتوانی جنسی، توان اثبات مصادق ناتوانی جنسی، از سمت زن می باشد که برای این امر، زن می تواند، از دادگاه، تقاضای ارجاع مرد، به پزشکی قانونی، جهت بررسی توسط پزشکان متخصص این موضوع را داشته باشد.

دومین شرط از شرایط طلاق به دلیل عنن، خصا یا سایر مصادیق ناتوانی جنسی، پرداخت هزینه های طلاق و داشتن مدارک لازم برای ثبت دادخواست صدور حکم طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد می باشد که در ادامه، به تفصیل، در خصوص هریک از آن ها، توضیح خواهیم داد.

همان طور که گفتیم، عنن مرد، یکی از مصادیق عسر و حرج است و زن، با اثبات هرگونه از مصادیق عسر و حرج، می تواند، از دادگاه، تقاضای صدور حکم طلاق خود را داشته باشد که علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص طلاق به دلیل عسر و حرج زوجه، می توانند، اقدام به مطالعه مقاله زیر نمایند.

طلاق به دلیل عسر و حرج زوجه

 

مراحل و نحوه طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد

همانطور که برای طلاق به خاطر خیانت زوج، زن باید، مراحل بخصوصی را طی نماید، طلاق به دلیل عنن، خصا و سایر مصادیق ناتوانی جنسی مرد نیز از این امر، مستثنی نیست و زوجه باید، طلاق به علت ناتوانی جنسی را هم، بر اساس نحوه و مراحل مخصوص این امر انجام دهد که این نحوه و مراحل، عبارتند از:

تنظیم دادخواست صدور حکم طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد که زوجه برای این کار، می تواند، از نمونه دادخواست های موجود این امر، استفاده کرده یا از یک وکیل کمک بگیرد.

تشکیل حساب کاربری سامانه ثنا، از طریق مراجعه حضوری به دفاتر خدمات قضایی یا مراجعه به آدرس اینترنتی sana.adliran.ir.

تهیه مدارک لازم، برای ثبت دادخواست صدور حکم طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد که مدارکی نظیر عقد نامه و مدارک هویتی خود زوجه می باشند.

مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و تحویل متن دادخواست و مدارک لازم، جهت ثبت و ارسال آن، به دادگاه صالح.

شرکت در جلسات رسیدگی به دادخواست صدور حکم طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد

مراجعه به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق، به همراه شاهدین طلاق، پس از قطعی شدن حکم طلاق صادر شده از سمت دادگاه، به جهت ثبت و جاری شدن صیغه طلاق.

شایان ذکر است، در مواردی که دادگاه، اقدام به صدور حکم طلاق می کند، زوجه، 6 ماه، از صدور رای نهایی، مهلت دارد تا با مدارک لازم، از قرار حکم دادگاه، شناسنامه و 2 نفر شاهد مرد، به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق، مراجعه کرده و برای ثبت و جاری شدن صیغه طلاق، اقدام کند. جهت کسب اطلاع از جزئیات طلاق به دلیل تنفر از شوهر، مطالعه مقاله زیر، پیشنهاد می گردد.

حتما بخوانید: طلاق به دلیل تنفر از شوهر

 

مدارک لازم برای طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد

هرگاه، زوجه، بخواهد، برای ثبت دادخواست طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد اقدام کند یا بخواهد، پس از صدور حکم طلاق به دلیل عنن مرد یا سایر موارد عدم توانایی جنسی، برای ثبت و جاری شدن صیغه طلاق، به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق برود، باید، از مدارک لازم، برخوردار باشد که در زیر، این مدارک را ذکر خواهیم کرد:

مدارک لازم برای ثبت دادخواست طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد و صدور حکم طلاق

فایل ورد دادخواستی که بر اساس نمونه دادخواست های موجود درباره طلاق به دلیل عنن مرد یا وجود سایر مصادیق ناتوانی جنسی در او، تنظیم شده است.

نام کاربری و رمز عبور سامانه ثنا

مدارک هویتی، از قبیل شناسنامه و کارت ملی

عقد نامه یا رونوشت آن

نامه پزشکی قانونی، در خصوص تایید عنن، خصا یا وجود سایر مصادیق ناتوانی جنسی مرد که در صورت نداشتن این مدرک، زن می تواند، در دادخواست خود، ارجاع مرد به پزشکی قانونی را از دادگاه، بخواهد.

 

مدارک لازم برای ثبت و جاری شدن صیغه طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد

حکم طلاق نهایی صادر شده از دادگاه، مبنی بر اجازه طلاق زن، به دلیل ناتوانی جنسی مرد که از مهم ترین مدارک لازم برای ثبت طلاق در محضر است.

شناسنامه و مدارک هویتی 

دو نفر شاهد عادل مرد

پس از صحبت در خصوص مدارک لازم برای طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد، در ادامه، قصد داریم درباره هزینه هایی که زن، باید، برای چنین طلاقی، بپردازد، صحبت کنیم و متن نمونه دادخواست این طلاق را ارائه دهیم.

طلاق قبل از دخول و نزدیکی

 

هزینه طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد

اقدام به طلاق، از سمت زوج یا روجه، فارغ از علت طلاق، رایگان نبوده و جهت پیش برد امور، خواهان صدور گواهی عدم امکان سازش یا حکم طلاق به خاطر خیانت مرد یا هر علت دیگری، باید، هزینه های لازم در این زمینه را به مراجع ذی صلاح، بپردازد.  طلاق به دلیل عدم توانایی جنسی مرد، نیز مستثنی از این قاعده نبوده و از این رو، در این قسمت، قصد داریم، در خصوص هزینه های طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد، صحبت کنیم که عبارتند از:

 

هزینه های مربوط به دادرسی:

با توجه به اینکه، دعوای طلاق، یک دعوای غیر مالی بوده، هزینه دادرسی آن، بر اساس نرخ تعرفه هزینه دادرسی سال 1401، در مرحله بدوی، از 40 هزار تومان تا 180 هزار تومان می باشد.

 

هزینه های مربوط به ثبت و ارسال دادخواست طلاق: 

هزینه دادخواست طلاق از طرف زن، علاوه بر هزینه دادرسی، شامل هزینه خدمات ارائه شده از سمت دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نیز می باشد که مبلغی در حدود 41 هزار تومان، بابت ثبت دادخواست، 4 هزار تومان، بابت پیوست هر برگه به عنوان ضمائم و 10 تا 15 هزار تومان، بابت تایپ دادخواست می باشد.

 

هزینه های محضر، جهت ثبت و جاری شدن صیغه طلاق:

در صورتی که زن، پس از صدور حکم طلاق و قطعی شدن آن، قصد مراجعه به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق، برای ثبت و جاری شدن صیغه طلاق را داشته باشد، باید، هزینه این امر را بر اساس تعرفه ثبت ازدواج و طلاق سال 1401 بپردازد که حداقل آن، مبلغ 500 هزار تومان می باشد. 

هزینه طلاق غیابی

 

نمونه دادخواست طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد

همانطور که در قسمت های قبل، توضیح دادیم، در صورتی که زن، شرایط طلاق به دلیل عنن یا سایر مصادیق ناتوانی جنسی مرد را داشته باشد، می تواند، با ثبت دادخواست طلاق، از دادگاه، تقاضای صدور حکم طلاق خود را نماید. از این رو، در این بخش از مقاله، قصد داریم، یک نمونه دادخواست طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد که از انواع طلاق بائن است را ارائه کرده و فایل دانلود آن را در اختیار خوانندگان محترم، قرار دهیم.

 

نمونه دادخواست طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد

خواهان: مشخصات هویتی زوجه و آدرس و شماره تماس او

خوانده: مشخصات هویتی زوج و آدرس و شماره تماس او

موضوع خواسته: صدور حکم طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد

دلایل و منضمات: مدارک هویتی از قرار شناسنامه و کارت ملی – کپی مصدق عقد نامه

شرح ستون خواسته:

با سلام و احترام

ریاست محترم دادگاه…..

اینجانب………. فرزند……………. به کد ملی………………. در مورخ …./…../…… در دفترخانه شماره……… به آدرس………………. و بر طبق سند نکاحیه شماره………. که کپی مصدق آن، به پیوست، تقدیم می گردد، به عقد نکاح دائم خوانده محترم، جناب آقای………………. فرزند……………… به کد ملی ……………….. در آمده ام و تا کنون، در قید زوجیت ایشان می باشم.

لکن، از آنجا که ایشان، مبتلا به عنن می باشند و توانایی نعوظ جنسی را ندارند، بنده، در عسر وحرج به سر می برم و به همین علت، از آن، مقام محترم، صدور حکم طلاق به دلیل ناتوانی جنسی زوج را خواستارم و از آنجا که زوج، منکر عنن خویش هستند، از آن، مرجع محترم، تقاضای ارجاع ایشان، به پزشکی قانونی، جهت اثبات عنن و بررسی آن، مستدعی است. 

 

علاقه مندان به دانلود فایل نمونه دادخواست طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد، می توانند، از طریق لینک زیر، اقدام نمایند.

 

نمونه دادخواست طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد


نویسنده:کارشناس رسمی دادگستری
حجم: 332KB
منبع: کارشناس رسمی دادگستری

 

از آنجا که عنن، از عیوب فسخ نکاح نیز می باشد، علاقه مندان به اطلاع از نمونه داخواست فسخ نکاح به دلیل ناتوانی جنسی مرد، می توانند، اقدام به مطالعه مقاله ای که در زیر، در قسمت در ادامه بخوانید مقاله آمده است، نمایند.

نمونه دادخواست فسخ نکاح به دلیل ناتوانی جنسی مرد

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- آیا امکان طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد وجود دارد؟

یکی از موارد طلاق از سمت زنان با وجود اینکه از حق طلاق برخوردار نیستند و این حق صرفا برای مردان است امکان طلاق از شوهر به دلیل عنن یا وجود سایر مصادیق ناتوانی جنسی در او می باشد که نحوه و شرایط این امر و جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

2- مدارک لازم برای طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد چیست؟

داشتن گواهی پزشکی قانونی مبنی بر ناتوانی جنسی مرد داشتن عقد نامه و مدارک هویتی نظیر کارت ملی و شناسنامه و همچنین متن دادخواست طلاق به دلیل ناتوانی جنسی از مدارک لازم برای طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد هستند که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

3- موارد مندرج در نمونه دادخواست طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد چه می باشد؟

ذکر نام و نام خانوادگی زوجه به عنوان خواهان و ذکر مشخصات هویتی زوج به عنوان خوانده و شرح علت درخواست صدور حکم طلاق از جمله موارد مندرج در نمونه دادخواست طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد بوده که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

برای مشاوره طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد

برای مشاوره طلاق به دلیل ناتوانی جنسی مرد

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *