دسته‌بندی نشده

استعلام سوابق کیفری با کد ملی

[ad_1]

نحوه دریافت استعلام سوابق کیفری با کد ملی، با مراجعه به سامانه عدل ایران و انتخاب گزینه ثبت درخواست گواهی عدم سوء پیشینه از منوی اطلاع رسانی می باشد. پس از طی کردن مراحل، گواهی صادره در سامانه ابلاغ ثنای متقاضی، قرار خواهد گرفت و او می تواند، با داشتن نام کاربری و رمز عبور حساب کاربری ثنای خود که از موارد لازم برای ثبت درخواست استعلام نیز هست، اقدام به مشاهده سوابق کیفری خود نماید.

برای مشاوره نحوه استعلام سوابق کیفری

برای مشاوره نحوه استعلام سوابق کیفری

 

هنگامی که شخصی مرتکب یک جرم عمدی می شود، بسته به نوع جرم ارتکابی، ممکن است که علاوه بر مجازات اصلی جرم، مجازات تبعی نیز نسبت به او اعمال گردد. بدین معنا که بسته به نوع جرم عمدی ارتکابی و نوع مجازاتی که فرد به آن محکوم شده، برای مدتی معین که حداکثر تا 7 سال بوده، از برخی حقوق و خدمات اجتماعی، محروم گردد و سابقه کیفری و محکومیت وی نیز در این مدت معین، در گواهی های عدم سوء پیشینه صادره از مراجع ذی صلاح، منعکس شود.

با توجه به اینکه بسیاری از ادارات دولتی و نهادهای خصوصی، در هنگام استخدام، نیازمند اطلاع از سوابق کیفری متقاضی استخدام یا دریافت برخی خدمات هستند، قوه قضاییه، امکان دریافت استعلام سوابق کیفری با کد ملی را پیش بینی نموده و برای آن، یک سامانه مخصوص طراحی کرده است که اطلاع از سوابق کیفری، از طریق این سامانه، تنها با دانستن نحوه و مراحل آن، امکان پذیر خواهد بود.

از این رو، در مقاله حاضر، قصد داریم در باره سامانه و نحوه دریافت استعلام سوابق کیفری با کد ملی، از طریق آن، صحبت کرده و یک نمونه استعلام سوابق کیفری را خدمت خوانندگان محترم، ارائه کنیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این موضوع، با ما همراه باشید.

سامانه استعلام سوابق کیفری با کد ملی

قبل از معرفی سامانه استعلام سوابق کیفری با کد ملی و توضیح در خصوص نحوه دریافت این سوابق، لازم است تا به طور مختصر، مفهوم مجازات تبعی و سوابق کیفری یا همان سو پیشینه را توضیح داده و جرایم مشمول آن را بگوییم و سپس، به معرفی سامانه استعلام سوابق کیفری با کد ملی یا همان سایت عدل ایران adliran.ir قوه قضاییه بپردازیم.

در برخی جرایم عمدی که فرد به موجب حکم قطعی، به مجازات های سالب حیات، حبس ابد، نفی بلد، قطع عضو و قصاص عضو، شلاق حدی یا حبس تعزیری درجه 4 و 5 محکوم می گردد، مرتکب، علاوه بر مجازات اصلی، به میزان حداقل 2 سال و حداکثر 7 سال که این میزان، کاملا بسته به نوع محکومیت داشته، به عنوان مجازات تبعی، از برخی حقوق اجتماعی نیز محروم می گردد. همچنین، محکومیت به جرم ارتکابی، به عنوان سابقه کیفری، علاوه بر درج در سجل کیفری مرتکب، در گواهی های سوء پیشینه صادره از مراجع ذی صلاح نیز منعکس می شود.

با توجه به اهمیت عدم داشتن سابقه کیفری برای استخدام در برخی مراجع و نهادهای دولتی یا خصوصی و از آن جا که برخی افراد، تمایل دارند، شخصا، اقدام به دریافت استعلام سوابق کیفری با کد ملی نمایند، قوه قضاییه، سامانه مخصوص این امر را طراحی کرده است که به آن، سامانه استعلام سوابق کیفری با کد ملی می گویند.

 

سامانه عدل ایران www.adliran.ir که با عناوین دیگری، همچون سامانه ثنا یا سامانه عدل یا عدلیران نیز شناخته می شود، سامانه اصلی قوه قضاییه بوده که ارائه دهنده خدمات قضایی، به صورت اینترنتی به افراد جامعه می باشد.

 

آدرس سامانه استعلام سوابق کیفری با کد ملی، adliran.ir است که خدمات مربوط به ثبت نام سامانه ثنا، مشاهده ابلاغیه، ثبت درخواست عفو یا سایر موارد مربوط به امور قضایی را ارائه می دهد و هر شخص متقاضی دریافت استعلام سوابق کیفری با کد ملی، می تواند، با داشتن نام کاربری و رمز عبور سامانه ثنای خود، وارد سامانه استعلام شده و پس از طی کردن نحوه و مراحلی که در ادامه، ضمن یک راهنمای تصویری توضیح خواهیم داد، سوابق کیفری خود را استعلام نماید.

حتما بخوانید: سامانه پیگیری گواهی عدم سوء پیشینه

نحوه دریافت استعلام سوابق کیفری با کد ملی

پس از معرفی سامانه استعلام سوابق کیفری با کد ملی، در این بخش از مقاله، قصد داریم، ضمن یک راهنمای تصویری، در خصوص نحوه دریافت استعلام سوابق کیفری با کد ملی صحبت کرده و بگوییم که متقاضیان این استعلام، باید، چه مراحلی را طی کرده تا موفق به دریافت سوابق کیفری خود شوند.

قبل از اینکه درباره نحوه دریافت استعلام سوابق کیفری با کد ملی، صحبت کنیم، لازم است تا این نکته را متذکر شویم که صرف داشتن کد ملی، برای استعلام سوابق کیفری، کافی نبوده و متقاضی استعلام، باید، از حساب کاربری سامانه ثنا نیز برخوردار باشد و نام کاربری و رمز عبور خود را نیز بداند.

بنابراین، از آنجا که بدون داشتن حساب کاربری سامانه ثنا، نمی شود اقدام به استعلام سوابق کیفری با کد ملی نمود، هر شخصی که قصد دارد تا اقدام به استعلام سوابق کیفری خود با کد ملی نماید، ابتدا باید، از طریق مراجعه به sana.adliran.ir، حساب کاربری خود را تشکیل داده و نام کاربری و رمز عبور خود را به خاطر بسپارد. شایان ذکر است، هیچ کس نمی تواند، بدون اطلاع از نام کاربری و رمز ثنای دیگری، صرف داشتن کد ملی او، از سوابق کیفری وی، مطلع شود، مگر مراجع قضایی و دارای مجوز. 

پس از ذکر نکات ضروری برای دریافت استعلام سوابق کیفری با کد ملی، در زیر، نحوه این استعلام را ضمن یک راهنمای تصویری و از طریق مراجعه به آدرس sana.adliran.ir، توضیح خواهیم داد که مطابق این مراحل، خواهد بود:

 

در اولین مرحله از مراحل نحوه دریافت استعلام سوابق کیفری با کد ملی، متقاضی باید، عبارت سامانه خدمات الکترونیک قضایی و یا سامانه ثنا را در مرورگر اینترنتی خود جستجو کرده تا وارد صفحه ای مشابه صفحه زیر شود.

 

 

سپس، در گام دوم از مراحل نحوه دریافت استعلام از سوابق کیفری با کد ملی، از منوی سمت راست صفحه، بخش اطلاع رسانی، گزینه ثبت درخواست گواهی عدم سوء پیشینه را انتخاب نماید.

 

 

در این مرحله، متقاضی باید، نام کاربری و رمز عبور حساب کاربری سامانه ثنای خود را وارد کرده و به مرحله بعد برود و در صورت عدم برخورداری از سامانه ثنا، ابتدا، از همین سامانه، از سرتیتر خدمات ویژه، گزینه سامانه احراز هویت برخط قوه قضاییه را انتخاب کرده و نسبت به ثبت نام در سامانه ثنا، اقدام نماید.

 

 

در این مرحله، یک رمز موقت، به تلفنی که شخص، در زمان ثبت نام در سامانه ثنا وارد نموده، ارسال خواهد شد.

 

 

در این گام، متقاضی استعلام سوابق کیفری باید، گزینه درخواست جدید را انتخاب کند.

 

 

در این مرحله، متقاضی باید، در پیغام نمایش داده شده، گزینه بله را انتخاب کند و موافقت خود را با درخواست سوء پیشینه جدید، اعلام نماید.

 

 

در این قسمت، متقاضی باید، یکی از گزینه های به درخواست سازمان یا به درخواست شخصی را انتخاب کرده و به مرحله بعد برود. در صورت انتخاب گزینه به درخواست سازمان، شخص باید، در قسمت توضیحات، در خصوص نام سازمان مربوطه، توضیح دهد.

 

 

در این گام، شخص باید، گزینه محاسبه هزینه را انتخاب کرده و سپس، گزینه پرداخت اینترنتی هزینه را انتخاب کند و بر روی گزینه سبز رنگ ثبت نهایی اطلاعات، کلیک کند.

 

 

در صورت موفقیت آمیز بودن پرداخت، به فرد، یک کد رهگیری داده خواهد شد که می تواند، در پیگیری های بعدی، از طریق همین سامانه، از آن، استفاده نماید. به طور معمول، گواهی عدم سودء پیشینه درخواستی، ظرف 48 ساعت، در سامانه ابلاغ ثنای فرد، قرار خواهد گرفت، اما، گاهی نیز ممکن است به علت برخی مسائل، روند بررسی طولانی تر شده و به چند هفته نیز برسد.

دریافت گواهی عدم سوء پیشینه از سامانه ثنا

 

نمونه استعلام سوابق کیفری

در قسمت های قبل، درباره نحوه دریافت استعلام سوابق کیفری با کد ملی، از طریق سامانه مخصوص آن، یعنی sana.adliran.ir، توضیح داده و گفتیم که شخص، برای انجام این استعلام، حتما باید، از حساب کاربری سامانه ثنا، برخوردار باشد، در غیر این صورت، موفق به اخذ استعلام از سوابق و سوء پیشینه کیفری خود نخواهد شد. در این بخش از مقاله، قصد داریم، یک نمونه استعلام سوابق کیفری را خدمت خوانندگان محترم، ارائه نماییم.

 

 

چنانچه در استعلام صادره از مراجع ذی صلاح، عبارت فاقد سوء پیشینه کیفری درج شده باشد، بدین معنا خواهد بود که فرد، فاقد سابقه کیفری بوده یا در صورت ارتکاب جرم عمدی ای که سابقه کیفری موثر داشته و در سوء پیشینه، منعکس می گردیده، به علت انقضای مدت محرومیت از حقوق اجتماعی، سابقه محکومیت فرد، پاک شده و علی رغم وجود در شناسنامه یا سجل کیفری فرد، در سوء پیشینه های صادره، منعکس نمی گردد.

شرایط پاک کردن سوء پیشینه

 برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه استعلام سوابق کیفری ​در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه استعلام سوابق کیفری پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- آدرس سامانه استعلام سوابق کیفری با کد ملی چیست؟

آدرس سامانه استعلام سوابق کیفری با کد ملی adliran.ir می باشد که امکانات دیگری از قرار ثبت نام در سامانه ثنا ثبت درخواست عفو یا مشاهده ابلاغیه را نیز ارائه می دهد و جزئیات و معرفی بیشتر آن در متن مقاله ارائه شده است.

2- نحوه دریافت استعلام سوابق کیفری با کد ملی چگونه است؟

نحوه دریافت استعلام سوابق کیفری با کد ملی با مراجعه به آدرس سامانه آن و انتخاب گزینه ثبت درخواست گواهی عدم سوء پیشینه از سر تیتر اطلاع رسانی می باشد که جزئیات بیشتر این امر در متن مقاله ارائه شده است.

3- آیا برای استعلام سوابق کیفری با کد ملی داشتن حساب کاربری ثنا الزامی است؟

بله برای استعلام سوابق کیفری با کد ملی داشتن حساب کاربری ثنا الزامی بوده و متقاضیان می توانند با مراجعه به آدرس sana.adliran.ir نسبت به ثبت نام اقدام نمایند یا به صورت حضوری به دفاتر خدمات قضایی بروند که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

برای مشاوره نحوه استعلام سوابق کیفری

برای مشاوره نحوه استعلام سوابق کیفری

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *