دسته‌بندی نشده

سال مالیاتی و تفاوت با سال مالی

[ad_1]

سال مالیاتی، یک محدوده زمانی مشخص است که از سوی سازمان امور مالیاتی کشور، تعیین شده، محدوده زمانی آن، لزوما از 1 فروردین ماه تا پایان اسفندماه بوده و متفاوت از مفهوم سال مالی می باشد. در مورد اشخاص حقوقی، بر خلاف اشخاص حقیقی، در صورتی که سال مالی آنها، متفاوت از دوره مالیاتی باشد، سال مالی، ملاک تعیین مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی خواهد بود.

برای مشاوره سال مالیاتی

برای مشاوره سال مالیاتی

 

هنگامی که صحبت از مباحث مالیاتی می شود، همواره اصطلاحات تخصصی مطرح می گردد که در بسیاری از مواقع، انجام تکالیف مودیان مالیاتی، منوط به فهم دقیق معنای آن اصطلاحات می باشد. یکی از اصطلاحات مهم مالیاتی، اصطلاح دوره یا سال مالیاتی بوده که البته، مفهومی متفاوت از دوره یا سال مالی تجار می باشد.

علت اهمیت شناخت مفهوم دوره یا سال مالیاتی، آن است که مطابق قانون مالیات های مستقیم، کلیه اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی مشمول مالیات، باید در پایان سال یا دوره مالیاتی، حساب های مالی خود، اعم از درآمدها و هزینه ها را به اداره مالیاتی مربوطه، تحویل داده و برای ثبت نام اظهارنامه مالیاتی آن دوره یا سال مالیاتی، اقدام نمایند؛ در غیر این صورت، مشمول جرایم مالیاتی خواهند شد.

لذا، با توجه به توضیحات فوق، در این مقاله، ابتدا به این سوال پاسخ داده که سال مالیاتی چیست؛ سپس در ادامه، دوره مالیاتی اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی را توضیح داده و در انتها، به بیان تفاوت سال مالیاتی با سال مالی، خواهیم پرداخت.

دوره و سال مالیاتی چیست

در حوزه مالیات و در رابطه با بحث های مالیاتی، همواره اصطلاحات تخصصی مطرح می گردد که در بسیاری از مواقع، انجام تکالیف مودیان مالیاتی، همچون ثبت نام اظهارنامه مالیاتی، منوط به فهم دقیق معنای آن اصطلاحات می باشد.

یکی از اصطلاحات مهم مالیاتی که به ویژه در رابطه با ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی، مطرح می گردد، اصطلاح دوره یا سال مالیاتی بوده که البته، مفهومی متفاوت از دوره یا سال مالی تجار می باشد.

دلیل اهمیت شناخت مفهوم دوره یا سال مالیاتی، آن است که مطابق قانون مالیات های مستقیم، کلیه اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی مشمول مالیات، باید در پایان دوره یا سال مالیاتی، حساب های مالی خود، اعم از درآمدها و هزینه ها را به اداره مالیاتی مربوطه، تحویل داده و برای ثبت نام اظهارنامه مالیاتی آن دوره یا سال مالیاتی، اقدام نمایند.

در پاسخ به این سوال که دوره و سال مالیاتی چیست و تفاوت آن، با سال مالی چه می باشد، باید گفت، دوره و سال مالیاتی، یک محدوده زمانی مشخص بوده که از سوی سازمان امور مالیاتی کشور، تعیین می گردد.

در این محدوده زمانی، مودیان مالیاتی، اعم از اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی، موظف بوده تا سوابق و گزارش درآمدها و هزینه ها و به طور کلی، تمام حساب های مالی خود را ثبت نموده و در پایان دوره و سال مالیاتی، پس از تنظیم ترازنامه و مشخص شدن اطلاعات نهایی درآمدها و هزینه های خود، برای ارائه آن اطلاعات به سازمان امور مالیاتی کشور، در قالب یک اظهارنامه مالیاتی، اقدام نمایند.

پس از پاسخگویی به این سوال که دوره و سال مالیاتی چیست، در بخش های بعد، تاریخ سال و دوره مالیاتی اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی را جدا کرده و به تفکیک، در مورد هر یک، توضیح خواهیم داد.

مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی

دوره و سال مالیاتی اشخاص حقیقی

پیش از آنکه به بررسی مساله دوره و سال مالیاتی اشخاص حقیقی پرداخته و به این سوال، پاسخ دهیم که دوره مالیاتی اشخاص حقیقی، چیست و چه بازه زمانی می باشد، لازم است تا کمی در مورد مفهوم اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی، توضیح دهیم.

اشخاصی که یه موجب قانون مالیات های مستقیم، مشمول پرداخت مالیات بوده و هر ساله برای پرداخت مالیات، از طریق سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی tax.gov.ir اقدام می کنند، مودیان مالیاتی نامیده می شوند. مودیان مالیاتی، خود به دو گروه عمده تقسیم می شوند: اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی.

منظور از اشخاص حقیقی، همان افراد انسانی بوده که به یکی از فعالیت های تجاری، نظیر تولید و فروش کالاها اشتغال دارند. اشخاص حقوقی نیز به مجموعه ای افراد گفته شده که در قالب یک شخصیت حقوقی، تاسیس و ثبت می شوند. شرکت ها تجاری، مثال بارز اشخاص حقوقی می باشند.

پس از تعریف اشخاص حقیقی و توضیح تفاوت آن با اشخاص حقوقی، اکنون در پاسخ به این سوال که دوره و سال مالیاتی اشخاص حقیقی، چیست و چه بازه زمانی می باشد، می توان گفت، مطابق ماده 155 قانون مالیات های مستقیم، سال و دوره مالیاتی اشخاص حقیقی، یک سال تمام شمسی بوده که از 1 فروردین ماه، شروع شده و پایان آن، روز آخر اسفند همان سال می باشد.

بیشتر بخوانید : ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی

 

دوره و سال مالیاتی اشخاص حقوقی

از جمله اشخاصی که در کشور ما به فعالیت تجاری اشتغال داشته و برابر قانون مالیات های مستقیم، موظف به نگه داری حساب های مالی و ارائه اظهارنامه مالیاتی، در پایان دوره مالیاتی می باشند، اشخاص حقوقی بوده که مثال بارز آن شرکت های تجاری می باشند.

همانطور که اشخاص حقیقی، دارای دوره و سال مالیاتی بوده، اشخاص حقوقی نیز دارای دوره و سال مالیاتی می باشند که در پایان آن، موظف هستند تا برای ثبت نام اظهارنامه مالیاتی، از طریق سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی، اقدام نموده که سایتی متفاوت از درگاه ملی خدمات مالیات می باشد. بنابراین ممکن است این سوال، در رابطه با اشخاص حقوقی مطرح گردد که دوره مالیاتی اشخاص حقوقی چیست و در چه بازه زمانی قرار می گیرد؟

در پاسخ به سوال فوق، باید گفت، مطابق ماده 155 قانون مالیات های مستقیم، سال و دوره مالیاتی اشخاص حقوقی نیز یک سال تمام شمسی بوده که از 1 فروردین ماه، شروع شده و پایان آن، روز آخر اسفند همان سال می باشد.

با این وجود در تفاوت دوره و سال مالیاتی اشخاص حقوقی با دوره و سال مالیاتی اشخاص حقیقی، باید به این نکته توجه نمود که در صورتی که دوره و سال مالی اشخاص حقوقی، متفاوت از سال مالیاتی باشد، در مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی، سال مالی آنها املاک عمل خواهد بود.

با این توضیح که اشخاص حقوقی، در شرایط فوق، در پایان سال مالیاتی، یعنی انتهای اسفندماه، الزامی به ثبت نام اظهارنامه مالیاتی نداشته و بنابراین، مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی و تقدیم ترازنامه و حساب سود و زیان، برای این اشخاص حقوقی، تا 4 ماه پس از پایان سال مالی آنها می باشد.

بیشتر بخوانید : ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی

 

تفاوت دوره و سال مالی با دوره و سال مالیاتی چیست

علاوه بر دوره و سال مالیاتی که در رابطه با بحث های مالیاتی، همواره مطرح می گردد، یکی دیگر از مفاهیم مرتبط با حوزه مالیات، مفهوم دوره و سال مالی بوده که در ارتباط با بحث های حسابداری نیز مورد توجه تجار می باشد. بنابراین، ممکن است این سوال، برای بسیاری از اشخاص، مطرح گردد که تفاوت دوره و سال مالی با دوره و سال مالیاتی چیست؟

پیش از آنکه به این سوال، پاسخ دهیم که تفاوت دوره و سال مالی با دوره و سال مالیاتی چیست، لازم است تا کمی در مورد مفهوم سال مالی صحبت کرده و پس از مشخص شدن مفهوم آن، به این سوال، پاسخ دهیم که تفاوت دوره و سال مالی با دوره و سال مالیاتی چیست.

اشخص حقیقی و اشخاص حقوقی و به ویژه شرکت های تجاری، لازم است تا برای بررسی حساب های مالی خود، مشخص کردن میزان درآمدها و هزینه ها و در نهایت، تنظیم ترازنامه مالی، یک بازه زمانی خاص، با آغاز و پایان معین، را تعریف کرده که به این دوره زمانی، سال مالی گفته می شود.

سال مالی اشخاص حقوقی، در اساسنامه، مشخص گردیده و با تصویب اساسنامه در مجمع عمومی سهام داران یا در جلسه میان شرکا، به تایید سهامداران یا شرکا رسیده و توجه به آن، در رسیدگی به حساب های مالی شرکت، ضروری خواهد بود.

به طور معمول، سال مالی اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی، همان سال مالیاتی و در محدوده زمانی 1 فروردین ماه تا پایان اسفند ماه می باشد. با این وجود، گاهی به دلیل ماهیت موضوع فعالیت یا به دلایل دیگر، سال مالی آنها دارای تفاوت با سال مالیاتی بوده و منطبق بر آن نمی باشد. دانشگاه ها که سال مالی آنها از 1 مهرماه تا پایان شهریور ماه بوده، مثال خوبی از این اشخاص حقوقی می باشند.

بنابراین، در پاسخ به این سوال که تفاوت دوره و سال مالی با دوره و سال مالیاتی چیست، باید گفت، دوره یا سال مالیاتی، یک محدوده زمانی مشخص بوده که از سوی سازمان امور مالیاتی کشور، تعیین شده و محدوده زمانی آن، لزوما از 1 فرزوردین ماه تا پایان اسفندماه می باشد.

حال آنکه سال مالی، محدوده زمانی است که در طول آن محدوده زمانی، اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی که به فعالیت تجاری اشتغال داشته، موظف به بررسی حساب های مالی خود، مشخص کردن میزان درآمدها و هزینه ها و در نهایت، تنظیم ترازنامه مالی، در پایان آن سال مالی می باشند.

نکته ای که لازم است در رابطه با تفاوت دوره و سال مالی با دوره و سال مالیاتی، مورد توجه قرار گیرد، این مساله بوده که در صورتی که دوره و سال مالی اشخاص حقوقی، متفاوت از سال مالیاتی باشد، در مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی، سال مالی آنها ملاک عمل خواهد بود، نه سال مالیاتی.

با این توضیح که اشخاص حقوقی، در شرایط فوق، در پایان سال مالیاتی، یعنی انتهای اسفندماه، الزامی به ثبت نام اظهارنامه مالیاتی نداشته و بنابراین، مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی و تقدیم ترازنامه و حساب سود و زیان، برای این اشخاص حقوقی، تا 4 ماه پس از پایان سال مالی آنها می باشد.

زمان ثبت نام اظهار نامه مالیاتی

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سال مالیاتی در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون  سال مالیاتی پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- سال مالیاتی چیست؟

سال مالیاتی یک محدوده زمانی مشخص است که از سوی سازمان امور مالیاتی کشور تعیین شده و در پایان آن محدوده زمانی مودیان مالیاتی باید برای ثبت اظهارنامه مالیاتی اقدام نمایند برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

2- دوره و سال مالیاتی اشخاص حقیقی چه بازه زمانی است؟

دوره و سال مالیاتی اشخاص حقیقی یک سال تمام شمسی بوده که از 1 فروردین ماه شروع شده و پایان آن روز آخر اسفند همان سال می باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

3- دوره و سال مالیاتی اشخاص حقوقی چه بازه زمانی است؟

دوره و سال مالیاتی اشخاص حقوقی از 1 فروردین ماه تا پایان روز آخر اسفند همان سال می باشد اما در صورتی که دوره مالی آنها متفاوت از سال مالیاتی باشد دوره مالی ملاک تعیین مهلت ارائه اظهارنامه مالیاتی خواهد بود برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

برای مشاوره سال مالیاتی

برای مشاوره سال مالیاتی

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *