دسته‌بندی نشده

ساعت کاری دادگاه ها در سال ۱۴۰۱ – امروز دادگاه باز است

[ad_1]

ساعت کاری دادگاه ها در سال ۱۴۰۱​، معمولا از ساعت 7:30 یا 8 صبح تا ساعت دو یا سه بعد از ظهر می باشد. بر خلاف اکثر شعب کلانشهر هایی مانند تهران، در بیشتر شهرستان ها، در روزهای پنج شنبه، دادگاه باز است و در حال حاضر، ساعت کاری دادگاه ها در سال 1401 در ایام کرونا، تغییری نداشته و همانند گذشته، در ساعات مقرر، دادگاه، باز است. 

برای مشاوره ساعت کاری دادگاه ها

برای مشاوره ساعت کاری دادگاه ها

 

امروزه، یکی از مهم ترین ضوابط حاکم بر نحوه فعالیت مراجع قضایی، اعم از دادگاه ها و دادسراها، تعیین ساعات کاری آن ها می باشد. مشخص شدن ساعات کاری دادگاه ها و دادسراها، از آن جهت حایز اهمیت است که این مراجع قضایی، به نوعی برای ارائه خدمات حقوقی به شهروندان ایجاد شده اند و لذا اشخاصی که سر و کارشان به مراجع قضایی، همچون دادگاه ها می افتد، باید به صورت مناسبی از ساعات کاری و نحوه و زمان فعالیت دادگاه ها مطلع شوند.

از آنجا که به علت صرفه جویی در مصرف برق و شرایط بیماری کرونا، ساعت کاری دادگاه ها در سال 1401، اندکی تغییر داشته و در روزهای پنج شنبه نیز ساعت کاری، کمی متفاوت از باقی روزها می باشد، اغلب افراد، در خصوص ساعات کاری دادگاه ها، دچار ابهام بوده و در روزها پنج شنبه، با این پرسش مواجه هستند که آیا امروز دادگاه باز است یا خیر؟ به همین جهت، اطلاع از ساعت کاری دادگاه ها در سال 1401، به ویژه روزهای پنج شنبه، ضروری است.

از این رو، در این مقاله قصد داریم ساعت کاری دادگاه ها در سال ۱۴۰۱ ​را در شرایط معمول، در ایام کرونا و در روزهای پنج شنبه که در خصوص آن، اغلب با پرسش امروز دادگاه باز است یا خیر؟ مواجه هستیم، توضیح دهیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این موضوع، با ما، همراه باشید.

ساعت کاری دادگاه ها در سال 1401

دادگاه و دادسرا و به طور کلی، مراجع قضایی، از جمله سازمان های ارائه دهنده خدمات عمومی، تلقی می شوند و با توجه به حضور شهروندان در این مراجع، لازم است که ساعات کاری و نحوه فعالیت آن ها، به صورت دقیق، مشخص باشد تا افراد بتوانند، با اطلاع از نحوه فعالیت و ساعات کاری آن ها، بدون دغدغه، زمان مراجعه خود را با ساعات کاری دادگاه ها، تنظیم نموده و جهت انجام امور خود، به آن ها، مراجعه کنند.

بنابراین در پاسخ به این سوال که ساعات کاری دادگاه ها چگونه است؟ باید گفت، دادگاه های دادگستری نیز مانند سایر سازمان ها و نهادهای دولتی ارائه دهنده خدمات عمومی، در طول روز، فعالیت می کنند و ساعت کاری آن ها نیز معمولا مانند ساعات کاری سایر ادارت، از صبح تا ظهر، یعنی از ساعت حدود 7:30 الی 8 صبح تا ساعت 2 الی 3 بعد از ظهر است. 

البته ساعات کاری دادگاه ها ممکن است در شهرهای مختلف بیشتر از ساعات اعلام شده باشد و یا بسته به نوع دادگاه ( اعم از دادگاه خانواده یا دادگاه کیفری و … )، تفاوت هایی داشته باشد. بعضا برخی از دادگاه ها از ساعت 7 صبح شروع به کار می کنند و برخی از دادگاه ها تا ساعت 15 الی 15:30 دقیقه نیز باز هستند؛ به طور کل، توصیه می شود که افراد، برای استفاده حداکثری از زمان، در همان ساعات اولیه صبح، به دادگاه ها مراجعه نمایند و این امر را به آخر وقت، موکول نکنند.

با توجه به مطالب ذکر شده، در خصوص ساعت کاری دادگاه ها در سال 1401، باید گفت ساعت کاری دادگاه ها در سال1401 نیز مشابه سال های قبل، به صورت شیفت صبح تا ظهر می باشد و در زمان ارائه خدمات، توسط دادگاه ها در این سال ، تفاوتی با سال های قبل وجود ندارد.

البته، لازم به ذکر است که ساعت کاری دادگاه ها در سال ۱۴۰۱​، از تاریخ 1401/03/17 لغایت 1401/04/15، به موجب بخشنامه شماره 26743/ ت 59790 ه مورخ 1401/02/24، هیات وزیران، در خصوص دستور العمل اجرایی حفظ پایداری شبکه سراسری برق کشور در ایام گرم سال، در بعضی از استان های گرمسیر، تغییراتی داشته است و هم اکنون، در 10 استان گرمسیر، این تغییر ساعت، به وسیله استاندار، اعمال شده است.

 بر اساس اعلام انجام گرفته، ساعات کاری دادگاه ها، در استان لرستان، در تاریخ های فوق الذکر، از ساعت 7:45 صبح الی 13:30 ظهر، در روزهای شنبه تا چهارشنبه و 7:45 صبح الی 12:30 ظهر در روزهای پنج شنبه می باشد. به محض اعلام تغییرات ساعت سایر استان ها به طور دقیق، متن مقاله، به روز رسانی خواهد شد.

حتما بخوانید: دادگاه حقوقی و صلاحیت آن

ساعت کاری دادگاه ها در ایام کرونا

در ایام کرونایی سال گذشته و سال جاری، گاهی، به دلیل شرایط خاص ناشی از بیماری، بسیاری از فعالیت های اجتماعی، تحت الشعاع قرار گرفتند و ساعت کاری دادگاه ها نیز از این قضیه مستثنی نبوده است. با این توضیح که در مواردی، بر اساس تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا، فعالیت ها و خدمات عمومی، دچار تعطیلی شدند و دادگاه ها و مراجع قضایی، همچون دادگاه های کیفری نیز به تبع، از این امر، مستثنی نبودند. 

علاوه بر تعطیلی دادگاه ها در ایام کرونا، گاهی، ساعات کاری دادگا ه ها نیز تحت تاثیر این بیماری قرار گرفت و ساعات آن، کاهش یافت و یا اینکه به جای کاهش ساعات کاری، یا تعطیلی، دادگاه باز بود، اما، کارکنان و قضاتی که در دادگاه ها مشغول به کار بودند، به صورت یک دوم یا یک سوم، در محل کار، حاضر می شدند و به ارائه خدمات قضایی می پرداختند. این تغییرات، موجب شکل گیری این پرسش، در هر روز، برای افراد متقاضی خدمات دادگاه ها، در ایام کرونا شده است که آیا امروز دادگاه باز است یا خیر؟

در خصوص پاسخ به این پرسش در روز های کرونایی، مبنی بر اینکه آیا امروز دادگاه باز است یا خیر؟ باید گفت، بر خلاف گذشته، در حال حاضر، با وجود کرونا، دادگاه، همانند روزهای غیر کرونایی، باز است و در ساعات کاری دادگاه ها، جز به علت صرفه جویی در مصرف برق، در برخی استان های گرمسیر، از مورخ 1401/03/17 لغایت 1401/04/15، تغییراتی ایجاد نشده است. در صورت اعلام هر گونه خبر، مبنی بر تغییر ساعات کاری دادگاه ها به علت کرونا در سال 1401، از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، متن مقاله به روز رسانی خواهد شد.

حتما بخوانید: نوبت دهی دادگاه

 

ساعت کاری دادگاه ها در روزهای پنج شنبه

در قسمت های قبل، به توضیح اینکه ساعت کاری دادگاه ها در سال1401، چگونه است و تغییرات آن، در ایام کرونا، به چه شکل بوده، پرداخته شد؛ اما گاهی در خصوص ساعات کاری دادگاه ها، در روزهای پنج شنبه، این سوال مطرح می شود که آیا امروز دادگاه باز است یا خیر و اشخاصی که قصد ثبت نام در سامانه نوبت دهی قضایی دارند، آیا می توانند نوبت خود را به پنج شنبه ها موکول کنند؟

در پاسخ به این پرسش در خصوص روزهای پنج شنبه، مبنی بر اینکه آیا امروز دادگاه باز است یا خیر؟ باید گفت که در اکثر شهرستان ها دادگاه ها، در روزهای پنج شنبه باز می باشند، اما در تهران و برخی کلان شهر ها، اکثر شعب دادگاه ها، در روزهای پنج شنبه، تعطیل هستند. بنابراین، پاسخ به پرسش امروز دادگاه باز است یا خیر؟ بسته به استان محل وقوع دادگاه، متفاوت خواهد بود.

ساعت کاری دادگاه ها، در روزهای پنج شنبه، در شهرستان هایی که دادگاه باز است، همچون سایر ادارات دولتی، از حدود 8 تا 12:30 بوده و در این ساعات، به شهروندان، ارائه خدمت می نمایند. شایان ذکر است که در روزهای جمعه و تعطیلات رسمی، دادگاه تعطیل می باشد، اما قاضی کشیک، در دادسرا، حضور دارد تا به موارد اضطراری، رسیدگی کند.

شورای حل اختلاف، ساعت کار و نشانی شعب

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ساعت کاری دادگاه ها در سال 1401 در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون ساعت کاری دادگاه ها در سال 1401 پاسخ دهند .

 

 

سوالات متداول

1- ساعات کاری دادگاه ها در سال 1401 چگونه است ؟

ساعات کاری دادگاه ها در سال 1401 نیز مانند سال های گذشته از صبح تا بعد از ظهر و از حدود ساعت 7یا 8 صبح تا دو یا سه بعد از ظهر می باشد که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

2- ساعات کاری دادگاه ها در ایام کرونا چگونه است ؟

ساعات کاری دادگاه ها در ایام کرونا ممکن است کم تر از حد معمول شود و یا دادگاه ها را با کاهش ظرفیت کاری کارمندان مواجه کند اما در حال حاضر تغییری نداشته و ساعات کاری دادگاه ها مانند قبل می باشد که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

3- ساعات کاری دادگاه ها در روز های پنج شنبه چگونه است ؟

ساعت کاری دادگاه ها در روزهای پنج شنبه از حدود 7 یا 8 صبح تا 12:30 و 13 ظهر می باشد و در برخی کلانشهرها در این روز اکثر شعب دادگاه ها تعطیل هستند که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

برای مشاوره ساعت کاری دادگاه ها

برای مشاوره ساعت کاری دادگاه ها

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *