نقشه برداری

تهیه نقشه utm

[ad_1]

مقدمه

تهیه نقشه utm از جمله مهمترین مدارکی شده است که در هنگام انجام کارهای ثبتی ملک به آن نیاز داریم و سازمان های مربوطه در تمامی مراحل اداری خود از ما این نقشه را می خواهند. به همین دلیل بهتر است تهیه نقشه utm را با جزئیات بیشتری مورد بررسی قرار دهیم تا در زمان مراجعه به ادارات اطلاعات کافی در این باره داشته باشیم.

اگر می خواید بدانید نقشه utm به چه دردی می خورد، در ادامه این نوشته همراه ما باشید.

نقشه utm

یو تی ام مخفف کلمه Mercator coordinate system Universal Transverse است. در واقع نقشه utm نقشه ای است که در این سیستم مختصات جغرافیایی تهیه می شود. سیستم مختصات نقشه utm بدین صورت است که نقشه بردار حد و مرز و نقاط ملک  مورد نظر را بر روی یک دستگاه دکارتی دو بعدی نگاشت می کند. فرض می کنیم این دستگاه مختصات دکارتی ماننده سطحی بر روی زمین پهن شده است. در این سیستم، زمین به ۶۰ قسمت که هرکدام شامل ۶ درجه جغرافیایی است تقسیم می شود.

ابداع این سیستم به دهه ۱۹۴۰ برمی گردد که برای اولین بار در ارتش امریکا پیشنهاد داده شد و استفاده شد. مشخص کردن نقاط در این روش به کمک سامانه ماهواره های GPS انجام می گیرد که به دلیل استفاده از این فناوری، دقت برداشت ها در حد چند سانتیمتر و بسیار مطلوب خواهد بود.

تهیه نقشه utm و کاربردهای آن

نقشه utm امکانی است که به ما اطلاعات کاملی در مورد یک ملک، زمین، منطقه جغرافیایی و … می دهد. این اطلاعات شامل مرز دقیق تعیین شده ملک، نقاط دقیق شکستگی، متراژ دقیق عرصه و در صورت داشتن ساختمان متراژ دقیق اعیان است.

با توجه به اطلاعاتی که توسط نقشه utm تهیه می شود، این روش مطلوب بسیاری از سازمان های ذیربط موارد ملکی اعم از اداره ثبت اسناد و املاک، شهرداری ها، وزارت راه، مسکن، دادگاه ها و سایر مراجع قانونی و اجرایی کشور است. در سالهای اخیر بر اساس نقشه utm از املاک، سند صادره شامل نقشه دقیق برداشت شده و تایید شده توسط کارشناسان رسمی دادگستری در این دستگاه مختصات است که نمونه آن را در این قسمت ملاحضه می فرمایید.

بنابراین می توان گفت مهمترین ابزار مانیتور کردن وضعیت ملک که مورد تایید سازمان های کشور ما باشد، نقشه utm است. تهیه سند از طریق قانون تعیین و تکلیف اراضی بدون سند ماده ۱۴۷، تبدیل سند دفترچه ای به سند تک برگی، جانمایی پلاک ثبتی مورد اختلاف، تعیین باقیمانده سندهای مشاعی، اصلاح متراژ سندهایی که دارای مشکل اختلاف متراژ ثبتی هستند، تعیین وضعیت ملک سند مادر، نقشه تفکیکی و تجمیعی و … از جمله مواردی هستند که همگی بر پایه نقشه utm انجام می گیرند.

نقشه utm توسط چه کسانی انجام می شود؟

تهیه نقشه utm با توجه به نکات تخصصی و ابزارهایی که نیاز دارد صرفا باید توسط افراد متخصص مربوطه تهیه شود. در غیر این صورت توسط ادارات مربوطه مورد تایید قرار نمی گیرد. اما چه کسانی صلاحیت تهیه نقشه utm دارند؟

کارشناسان نقشه برداری نظام کاردانی

افرادی که دارای فوق دیپلم نقشه برداری هستند و سابقه کار مناسبی دارند، می توانند با شرکت در آزمون های تخصصی سازمان نظام کاردانی نقشه برداری و در صورت پذیرش، مهر رسمی نظام کاردانی را برای تهیه نقشه utm و سایر نقشه ها دریافت کنند. بنابراین آن های می توانند این نقشه را تهیه کنند و در سازمان های ذیربط مورد تایید قرار می گیرد.

کارشناسان نقشه برداری نظام مهندسی

افرادی که دارای مدرک کارشناسی یا بالاتر در زمینه نقشه برداری و رشته های مرتبط هستند می توانند با داشتن شرایط لازمه و شرکت در آزمون نظام مهندسی، در صورت قبولی پروانه نظام مهندسی نقشه برداری دریافت کنند. در این حالت تهیه نقشه utm برداشت شده و مهر شده توسط آن ها مورد تایید سازمان های ذیربط خواهد بود.

کارشناسان رسمی دادگستری

در برخی موارد که نیاز به تاییدیه ای محکم تر و فراتر از نقشه برداری صرف مورد نیاز است، اداره مربوطه از شما تاییدیه کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی می خواهد. این مورد عموما زمانی اتفاق می افتد که برای انجام کار اداری شما، علاوه بر اطلاعات تایید شده نقشه برداری، اطلاعات دیگری مانند موارد مالکیتی ملک، تطبیق با نقشه های ثبتی و … مورد نیاز است. البته برای قرار گیری تهیه نقشه utm بر روی اسناد رسمی مانند سند تک برگی، نیاز است که نقشه برداشت شده توسط کارشناس رسمی دادگستری که فرد مورد تایید قانون در این زمینه است، مهر شود.

تهیه نقشه utm چقدر هزینه دارد؟

نقشه utm با توجه به پارامترهای خاصی که توسط سازمان نقشه برداری و گروه های تخصصی این حوزه پیشنهاد شده است قیمت گذاری می شود. بنابراین یک قیمت واحد برای تمامی املاک با تمامی متراژها و موقعیت های جغرافیایی نمی توان داد. بنابراین اگر می خواهید هزینه ی تهیه نقشه utm را بدانید، کافیست با ما تماس گرفته و استعلام قیمت بگیرید.

تهیه نقشه utm نیاز به چه تجهیزاتی دارد؟

علاوه بر آنکه کارشناس مربوطه باید از نظر فنی اطلاعات کافی داشته باشد، لازم است که با اکیپ همکاران مجرب و تجهیزات کامل تهیه نقشه utm را به انجام رسانند. در این بخش کمی در مورد تجهیزات مورد نیاز نقشه utm توضیح خواهیم داد.

عمده تجهیزات مورد نیاز عبارتند از:

دستگاه GPS دو فرکانسه

همانطور که می دانید، بر روی تمامی تلفن های همراه امروز دریافت کننده های موقعیت مکانی وجود دارند. اما این گیرنده ها دارای خطایی بسیار بالا (در حد چند ده متر) هستند که برای عملیات دقیقی مانند نقشه برداری مناسب نیست. برای این کار، از دستگاه پیشرفته تری به نام دستگاه GPS دو فرکانسه استفاده می شود. در این دستگاه دقت مکان یابی در حد چند سانتیمتر است و برای نقشه برداری لازم و ضروری است.

دوربین نقشه برداری

برای تطبیق نقاط برداشت، شاخص ها، تخمین فواصل و ذخیره نقاط مورد نیاز این کار، از دوربین نقشه برداری استفاده می شود. این وسیله با داشتن امکانات اپتیکی و روش های برداست تصویر حرفه ای، امکانات کاملی برای نقشه برداری در اختیار کاربر قرار می دهد.

متر لیزری

این وسیله با توجه به دقت بسیار بالای آن نسبت به متر سنتی، حتما باید در نقشه برداری استفاده شود. استفاده از متر های فیزیکی و سنتی خطای نقشه برداری را بسیار بسیار بالا خواهد برد. همچنین در مناطقی که امکان استفاده از متر فیزیکی نیست (به دلایلی مانند صعب العبور بودن و …) متر لیزری چاره کار است.

تجهیزات دیگری در این حوزه مورد استفاده قرار می گیرد که از حوصله نوشته خارج است.

تهیه نقشه utm شمیم – به روز رسانی متن ( ۱۳ آذر ۹۹) :

با توجه به سوالات متعددی که در مورد سیستم شمیم شد، لازم به ذکز است این سیستم به منظور مدیریت وضعیت ثبتی و مالکیت و امکان دسترسی مستقیم نقشه برداران در هنگام برداشت نقاط در نقشه برداری طراحی شده است. در موافعی که بین نقاط برداشتی و مورد ادعای مالک و نقاط ثبت شده در سیستم اداره ثبت اختلاف فاحش باشد معمولا تهیه نقشه utm شمیم نیز انجام می گیرد. در صورتی که در این زمینه سوالی داشتید یا نیاز به خدمات بود حتما با ما تماس بگیرید.

چگونه برای تهیه نقشه utm درخواست دهیم؟

اگر برای انجام کارهای اداری خود نیازمند تهیه نقشه utm هستید، کافیست با ما تماس بگیرید. اکیپ با تجهیزات کامل در شهر شما تهیه نقشه utm را در سریعترین زمان، با بالاترین کیفیت و قیمت مناسب انجام  می دهد:

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *