دسته‌بندی نشده

طلاق اتباع خارجی در ایران – شرایط جدا شدن

[ad_1]

طلاق اتباع خارجی در ایران نیز ، نیازمند طرح دعوی در دادگاه های خانواده ، از طریق تنظیم دادخواست طلاق می باشد . شرایط طلاق اتباع خارجی در ایران نیز به این صورت است که دادگاه های ایران ، مطابق قوانین کشور متبوع فرد ، به دعوی طلاق ، رسیدگی و حکم طلاق صادر می نمایند ؛ به شرط اینکه قانون آنها مغایر اخلاق و نظم عمومی کشور ایران نباشد . همچنین ، پس از انجام مراحل طلاق تبعه بیگانه ، باید آن را به ثبت نیز رسانید .

برای مشاوره طلاق اتباع خارجی در ایران

برای مشاوره طلاق اتباع خارجی در ایران

 

در حال حاضر ، تعداد زیادی از اتباع کشورهای خارجی و به ویژه کشورهای همسایه ، در کشور ایران اقامت دارند . همین موضوع ، سبب شده است که دعاوی حقوقی و کیفری مهمی مابین این اتباع کشورها با یکدیگر یا با اتباع ایران ، شکل گیرد که نیازمند رسیدگی و حل و فصل می باشند .

یکی از مهم ترین دعاوی مربوط به اتباع خارجی در ایران ، دعوای طلاق می باشد . با این توضیح که اتباع خارجی ساکن در ایران نیز ، گاها دچار اختلافات خانوادگی شده و قصد دارند از همدیگر جدا شوند . به همین دلیل ، آشنایی با شرایط طلاق اتباع خارجی در ایران ، مراحل و نحوه این نوع طلاق ها ، از اهمیت فراوانی برخوردار است .

به همین مناسبت در ادامه این مقاله قصد داریم شرایط ، مراحل و نحوه طلاق اتباع خارجی در ایران را مورد بررسی قرار داده و پس از توضیح آثار این نوع طلاق ها ، یک نمونه دادخواست طلاق برای تبعه های بیگانه ساکن در ایران را نیز ارائه نماییم .

شرایط طلاق اتباع خارجی در ایران

همانطور که می دانیم ، در اکثر کشورها ، ضوابطی وجود دارد که اگر زوجین بخواهند از هم جدا شوند ، می بایست تشریفات طلاق را انجام داده و طلاق خود را به ثبت برسانند . اما یکی از سوالات مهمی که در خصوص وضعیت اتباع بیگانه در ایران وجود دارد ، این است که شرایط طلاق آنها به چه صورت است ؟ به عبارت دیگر ، اتباع بیگانه ای که در ایران زندگی می کنند ، تحت چه شرایطی می توانند از هم طلاق بگیرند ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که بر اساس ماده 7 قانون مدنی ، اتباع کشورهای خارجی که در ایران زندگی می کنند ، از لحاظ مسائل مربوط به احوال شخصیه و اهلیت و همچنین دعاوی مربوط به انحصار وراثت و غیره ، در حدود معاهدات منعقده میان کشورهای خود و کشور ایران ، تابع مقرات دولت متبوع خود می باشند . به عبارت دیگر ، بسته به معاهدات منعقده میان کشورهای خارجی و ایران ، اتباع بیگانه ، تابع قانون کشور خود بوده و به دعاوی آنها ، مطابق قوانین کشور خودشان رسیدگی می شود .

بنابراین ، به عنوان مثال اگر دو فرد تبعه خارجی که مذهب یا دین آنها با دین رایج در ایران متفاوت است ، قصد داشته باشند در ایران از هم جدا شوند ، می توانند تحت شرایط پیش بینی شده در مذهب و قانون کشور متبوع خود ، طلاق بگیرند و نیازی به مراجعه به کشور خودشان برای طلاق را ندارند . مانند زمانی که ایرانیان مقیم خارج از کشور ، می توانند طبق قانون ایران ، برای طلاق اقدام نمایند .

با این حال ، از جمله مهم ترین شرایط طلاق اتباع خارجی در ایران ، این است که قانون حاکم بر طلاق این اتباع ، با عفت عمومی ، نظم عمومی و اخلاق حسنه منافاتی نداشته باشد ؛ در غیر این صورت ، نمی توان قوانین کشورهای بیگانه را در ایران ، عملی نمود . البته ، اکثر اتباع کشورهای خارجی در ایران ، مسلمان هستند و بدین لحاظ ، قوانین طلاق آنها ، تا حدود زیادی با قانون ایران مشابهت دارد . به همین لحاظ ، شرایط طلاق اتباع خارجی در ایران ، تا حدودی مشابه طلاق ایرانیان می باشد .

در مورد اتباع افغان در ایران ، به لحاظ مشابهت احکام طلاق با قانون ایران ، دادگاه ها می توانند به دعوای طلاق بر اساس قانون ایران نیز رسیدگی کنند و در این راستا ، دیوان عالی کشور در سال 1392 رای وحدت رویه ای صادر کرده است که بر اساس آن ، « زوجین از اتباع افغانستان از حیث احوال شخصیه ، تابع قانون دولت متبوع خود می باشند ؛ ولی چون قوانین مربوط به احوال شخصیه دولت متبوع خود را برای رسیدگی به دعوی طلاق مطروحه ارائه نداده اند ، لذا رسیدگی به دعوی طلاق مطابق قوانین موضوعه ایران ، بلااشکال بوده و منع قانونی ندارد » .

حتما بخوانید: ازدواج با اتباع بیگانه

مراحل و نحوه طلاق اتباع خارجی در ایران

در قسمت قبل ، توضیح دادیم که شرایط طلاق اتباع بیگانه در ایران ، اینگونه است که به دعاوی طلاق این اتباع ، در حدود موافقتنامه های منعقده ، موافق قوانین کشور خودشان رسیدگی می شود ؛ به شرط اینکه با اخلاق حسنه و نظم عمومی منافاتی نداشته باشند . اما سوالی که در این خصوص مطرح می شود ، این است که مراحل و نحوه طلاق اتباع خارجی در ایران چگونه است ؟

در صورتی که زوجین تبعه بیگانه بخواهند از هم جدا شوند ، می بایست دعوای خود را در دادگاه های ایران مطرح نمایند . به عنوان نمونه ، زمانی که زوجه ، قصد دارد از شوهر خود طلاق غیابی یا طلاق عسر و حرج بگیرد ، نحوه و مراحل طلاق به این صورت است که می بایست با استناد به قانون کشور خود ، دادخواست طلاق به دادگاه ارائه نموده و آن را پیگیری نماید تا زمانی که دادگاه ، حکم طلاق را صادر نموده و بتواند آن را به ثبت رساند .

البته ، اتباع خارجی نیز ، می بایست مانند اتباع ایران ، اقدام به ثبت طلاق خود نموده تا رسمیت داشته باشد . مراحل و نحوه ثبت طلاق ، از طریق سامانه میخک وزارت کشور انجام می شود که در این قسمت ، به توضیح آن می پردازیم .

ابتدا متقاضی باید به سامانه میخک وزارت کشور به آدرس Mikhak.mfa.gov.ir مراجعه نموده و مطابق تصویر زیر ، وارد صفحه ای مطابق تصویر زیر شده و با ورود اطلاعات خود ، به حساب کاربری خود وارد شود که از طریق پست الکترونیکی و کد ملی ، این امر امکانپذیر است . در صورتی هم که قبلا در این سامانه ثبت نام انجام نشده ، می بایست ابتدا حساب کاربری ایجاد شود که برای اطلاع از این موضوع می توانید مقاله سامانه میخک را مطالعه نمایید .

 

 

در این مرحله ، می بایست گزینه سجلات و سپس ، درخواست ثبت طلاق را انتخاب کرد و پس از آن ، کلیه اطلاعاتی که لازم است ، در کادرهای مربوطه ، درج شده و بر روی مرحله بعدی کلیک کنید . پس از تکمیل فرم ، اطلاعات آن به متقاضی نمایش داده می شود که در صورت موافقت ، می بایست آن را تایید نمود و مدارک لازم را نیز بارگذاری کرد .

 

 

پس از انجام مراحل مذکور ، نحوه ثبت طلاق اتباع خارجی در ایران به این صورت است که زوجین ، با ارائه فرم درخواست کتبی و حکم طلاق صادره از دادگاه ، به همراه گواهی طلاق شرعی صادره توسط افراد صلاحیت دار ، مدارک اقامتی و هزینه های پرداختی ، به سفارت کشور خود مراجعه نموده و کلیه مراحل مربوط به ثبت طلاق را در بخش کنسولگری سفارت ، انجام می دهند .

اخذ تامین از اتباع بیگانه

 

آثار طلاق اتباع خارجی در ایران

در قسمت های قبل ، به بررسی شرایط طلاق اتباع خارجی پرداخته و نحوه و مراحل آن را توضیح دادیم . اما در همین ارتباط ، ممکن است این سوال نیز مطرح شود که آثار طلاق اتباع خارجی در ایران چیست ؟ البته در خصوص ایجاد این آثار ، باید به این نکته توجه داشت که آثار طلاق اتباع خارجی ، نباید منافاتی با اخلاق حسنه و نظم عمومی کشور ایران داشته باشد ؛ وگرنه قانون آن کشور قابل اجرا نخواهد بود .

به طور کلی ، آثار طلاق اتباع خارجی، تابع قانون کشور متبوع آنها می باشد ؛ با این وجود ، یکی از مهم ترین آثار این طلاق ، این است که رابطه زوجیت میان زن و مرد ، خاتمه یافته و عقد نکاح ، منحل می شود . به همین دلیل ، زوجین می توانند به طلاق نامه خود ، استناد کرده و همچنین ، از حقوق قانونی ناشی از آن ، بهره مند شده و به تکالیف مربوطه ، پایبند شوند .

به عنوان مثال ، حقوق مالی که به زن تعلق می گیرد ، تابع قانون طلاق اتباع بیگانه می باشد . مثلا اگر مرد ، طبق قانون کشور خود ، موظف به پرداخت مهریه یا اجرت المثل ایام زوجیت به همسر شده باشد ، می بایست اقدام به پرداخت آن نماید . همچنین ، در صورتی که قانون حاکم بر اتباع خارجی ، برای زن پس از طلاق ، عده پیش بینی کرده باشد ، زوجه پس از طلاق می بایست عده طلاق نگه دارد تا بتواند با مرد دیگری ازدواج کند .

شرایط طلاق غیابی از همسر خارجی

 

نمونه دادخواست طلاق اتباع خارجی در ایران

نحوه طلاق اتباع خارجی و بیگانه در ایران ، به ویژه در مورد اتباع کشورهای مجاور همچون افغانستان ، به این صورت است که خواهان باید اقدام به تنظیم دادخواست طلاق نماید . این درخواست طلاق ، می بایست در دادگاه خانواده مورد رسیدگی قرار گرفته و حسب مورد ، گواهی عدم سازش یا حکم طلاق صادر شود تا به استناد آن ، بتوان طلاق را به ثبت رسانید . به همین مناسبت ، در این قسمت قصد داریم یک نمونه دادخواست طلاق اتباع خارجی در ایران را ارائه نموده و فایل pdf  آن را نیز جهت دانلود قرار دهیم .

 

نمونه دادخواست طلاق اتباع خارجی در ایران

ریاست محترم ………………..

با سلام ؛

احتراما به استحضار می رساند که اینجانب ، در تاریخ ………………………… به موجب سند ازدواج …………………….. با خوانده محترم آقای ………………………….. عقد نکاح دائم منعقد نمودیم که حاصل این ازدواج …………….. فرزند می باشد . لکن خوانده ، به مدت بیش از 4 سال است که اقدام به ترک زندگی مشترک نموده و نفقه ای پرداخت نکرده است . لذا به دلیل عسر و حرج ناشی از غیبت همسر و عدم تامین مخارج زندگی مشترک ، درخواست صدور حکم طلاق ، مورد استدعاست .

 

 

نمونه دادخواست طلاق اتباع خارجی در ایران


نمونه دادخواست طلاق اتباع خارجی در ایران


حجم فایل: 146kb
منبع: کارشناس رسمی دادگستری

 

مرجع صالح رسیدگی به جرائم اتباع بیگانه در ایران

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص طلاق اتباع خارجی در ایران در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون طلاق اتباع خارجی در ایران پاسخ دهند .

 

 

سوالات متداول

1- شرایط طلاق اتباع خارجی در ایران چیست ؟

از جمله شرایط طلاق اتباع خارجی در ایران این است که به دعاوی خانوادگی آنها در حدود معاهدات منعقده بر اساس قانون کشور متبوع آنها رسیدگی می شود که برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید مقاله را مطالعه نمایید .

2- مراحل و نحوه طلاق اتباع خارجی در ایران چگونه است ؟

اتباع خارجه می توانند با طرح دعوی در دادگاه های ایران اقدام به دریافت حکم طلاق نموده و سپس آن را از طریق بخش کنسولگری سفارت کشور خود به ثبت رسانند که شرح این موضوع در مقاله ذکر شده است .

3- آثار طلاق اتباع خارجی در ایران شامل چه مواردی است ؟

طلاق اتباع خارجی در ایران سبب خاتمه رابطه زوجیت شده و آثار حقوقی آن مثلا در زمینه حقوق مالی زنان تابع قانون حاکم بر آن خواهد بود به شرط اینکه با قانون ایران منافاتی نداشته باشد که جزئیات این موضوع در مقاله آمده است .

برای مشاوره طلاق اتباع خارجی در ایران

برای مشاوره طلاق اتباع خارجی در ایران

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *