دسته‌بندی نشده

بیمه صادراتی چیست – انواع

[ad_1]

بیمه نامه صادراتی به بیمه نامه ای گفته می شود که صادرکنندگان از آن برای حفاظت، نگهداری و جبران خطرهای احتمالی ناشی از آسیب دیدگی وارده به کالاهای صادراتی استفاده می کنند. میزان حق بیمه نامه صادراتی، با توجه به شرایط سیاسی و تجاری کشور معامله کننده، متغیر می باشد. 

برای مشاوره نحوه دریافت بیمه نامه صادراتی

برای مشاوره نحوه دریافت بیمه نامه صادراتی

 

صادرات و واردات جزو مهم ترین مسائل اقتصادی در هر کشور می باشد. در همین راستا، کلاس های آموزشی ویژه ای مبنی بر آموزش قوانین و مفاد این امر مهم برگزار می شود تا صادر و وارد کنندگان از بیمه و حق بیمه صادراتی مطلع گردند. در بیمه صادراتی، شخص بیمه گذار، یک شخص حقیقی یا حقوقی است که در کار تجارت و صادرات کالا فعالیت دارد و کالای مورد نظر خود را از مبدا تا مقصد بیمه می کند.

اما، در برخی موارد، تاجر در مراحل مربوط به صادرات و واردات کالا، علی رغم رعایت کامل موارد قانونی، با مشکلاتی از قبیل از دست رفتن کالا یا عدم اجازه ورود کالا به کشور مقصد و … رو به رو می شود. بنابراین یکی مهمترین کارهایی که یک تاجر در زمان مشخص باید انجام دهد، بیمه کردن کالا یا محصول خود می باشد. 

با توجه به اهمیت این بیمه نامه، برای تجار، در این مقاله درباره اینکه بیمه صادراتی چیست، توضیحات کاملی آورده شده و علاوه بر آن، به بررسی انواع بیمه صادراتی، میزان حق بیمه این نوع از بیمه های تجاری و جزئیات آن پرداخته شده است.

 

بیمه صادراتی چیست؟

بیمه های صادراتی، در انواع مختلف آن، به حمل و نقل کالا از کشوری به کشور دیگر اختصاص دارد و انعقاد و حق فسخ آن، تابع شرایط مقرر در قراداد می باشد. به طور کلی، بیمه صادراتی برای جبران خسارت های احتمالی که ممکن است به صادر کننده وارد شود، صادر می شود. با توجه به این مساله، بیمه صادراتی گزینه مهمی برای صادرکنندگان کالا و تاجران از کشور مبدا می باشد.

 

 

بیمه صادراتی در انواع مختلف آن، را به دو صورت می توان انجام داد: بیمه بار دریایی – بیمه بار هوایی که در این صورت، بیمه صادرات می تواند به اصطلاح به جای هر دو نوع بیمه با توجه به مقررات آنها، معین و مورد استفاده قرار گیرد. بیمه نامه باید توسط نماینده شرکت بیمه یا یک شرکت بیمه صادر و امضا شود. اگر، بیمه نامه در بیش از یک نسخه اصلی صادر شده باشد، این مورد حتما باید در بیمه صادراتی قید شده و تمامی نسخه های صادر شده به بانک ارائه شود.

اعتبار اسنادی چیست

انواع بیمه صادراتی

سالانه تعداد بی شماری کالا از کشوری به کشور دیگر صادر شده که هر کدام از این کالاها می تواند ارزش بالایی داشته باشد. از این جهت، بیمه نامه صادراتی در انواع مختلف آن، برای بیمه کردن کالاهای با ارزش که به کشورهای دیگر ارسال می شود، تعیین شده و از این پس می توان از انواع بیمه نامه های مختلف برای محافظت از ارزش بارهای ارسالی استفاده نمود.

 

بیمه خاص صادرات

 

این نوع از بیمه نامه خاص صادرات، متعلق به آن دسته از صادرکنندگانی است که می خواهند کالا یا محموله خاصی را برای شخص حقوقی یا حقیقی خاص ارسال کنند. در مقابل کالای مورد نظر را از هر نظر سیاسی و تجاری، تحت پوشش بیمه قرار دهند که قبل از صدور این بیمه نامه، خریدار خارجی از طریق بانک وی، مورد اعتبار سنجی بانکی قرار می گیرد.

 

واجدین شرایط اخذ بیمه نامه خاص صادرات:

 

اشخاص حقیقی یا حقوقی صادرکنندگان کالا و خدمات که خود یا یکی از مدیران شرکت های صادراتی که دارای کارت بازرگانی هستند، می توانند از این نوع بیمه نامه خاص صادرات استفاده کنند. 

 

مدت زمان مورد نیاز اعتبار سنجی خریدار یا بانک خارجی:

 

زمان مورد نیاز اعتبار سنجی و مشخص کردن سقف اعتبار برای شرکت خریدار یا بانک خارجی در کشور خریدار، 7 الی 10 روز کاری است که این مدت زمان در کشورهایی از قبیل ( عراق ، تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان،ترگمنستان،افغانستان و منطقه CIS ) 10 الی 15 روز کاری زمان لازم دارد.

 

بیمه نامه کل گردش صادرات

 

در بیمه نامه کل گردش صادرات، صادرات تجار دارای مجوز صادرات و واردات، که در طی یکسال، با خریداران گوناگون انجام گرفته، در مقابل ریسک های احتمالی موجود در سیاست و تجارت، تحت پوشش بیمه قرار می گیرند. به طوری که هر گاه صادرکننده، در معرض بروز هر یک از عوامل مخرب کالا خود قرار گیرد و موفق به دریافت مطالبات خود از هر یک از خریداران نگردد، صندوق بیمه نامه صادراتی، بر اساس نوع صدور بیمه نامه، نسبت به جبران خسارات وارد شده به صادر کننده اقدام خواهد نمود. 

 

واجدین شرایط اخذ بیمه نامه کل در گردش صادرات:

 

صادرکننده کالا و خدمات یا محموله باید شخص حقیقی یا مدیر شرکت صادراتی، دارای کارت بازرگانی باشند و در طول یکسال با خریداران کشورهای مختلف صادرات داشته باشند.

 

مدت زمان مورد نیاز جهت صدور بیمه نامه:

 

صدور بیمه نامه کل، به مدت 5 روز کاری انجام می شود و پس از دریافت گزارش اعتبار سنجی از وضعیت خریدار، طی مدت 5 روز کاری بیمه نامه صارده ارائه می گردد. 

 

مدارک مورد نیاز

 

الف) در مرحله اول صدور بیمه نامه کل در گردش صادرات:

 

تصویر اساسنامه شرکت مربوطه در صورت حقوقی بودن متقاضی

تصویر کارت بازرگانی معتبر

تصویر ثبت آگهی و آخرین تغییرات

تهیه و ارائه گزارش از زمینه سوابق صادرات و زمینه فعالیت شرکت

 

ب) در مرحله تحت پوشش قرار گرفتن قرار داد صادرات یا اعتبار اسنادی (عملیاتی شدن بیمه نامه)

 

تصویر قرار داد فروش یا اعتبار اسنادی 

پرداخت حق بیمه مربوطه 

 

در کشورهای خاص، کارگزار بیمه ممکن است بیمه نامه را طی مدت 4 الی 5 ساعت پس از دریافت فرم مشابه و یا دریافت دستورالعمل های بیمه نامه، به صادر کننده تحویل دهد. با این وجود، در برخی از کشورها، بیمه نامه 2 الی 3 روز پس از دریافت دستور العمل ها به وسیله پست به صادر کننده ارسال می شود، اما در برخی از کشورها ارسال نامه الکترونیکی، ممکن است 4 روز یا بیشتر برای رسیدن به مخاطب به طول بیانجامد.

مالیات صادرات و واردات

 

ریسک های سیاسی و تجاری مشترک در بیمه نامه های کل گردش صادرات و خاص صادرات:

 

الف) ریسک های تجاری 

 

امتناع خریدار از قبول کالای صادر شده و خدمات صورت گرفته 

عدم پرداخت بهای کالا یا خدمات در زمان سر رسید از پیش تعیین شده

عدم پرداخت مالی خریدار به دلیل نداشتن گواهی تمکن مالی یا ورشکستگی 

 

ب) ریسک های سیاسی

 

قطع روابط کشورهای معامله کننده به دلایل سیاسی که در نتیجه آن، صادر کنننده موفق به دریافت مطالبات خود در سررسید مقرر نشود. 

اعمال سیاست های اقتصادی که منجر به مسدود شدن خواسته های صادر کننده کالا می شود.

سلب مالکیت یا مصادره اموال خریدار به طوری که صادر کننده قادر به دریافت مطالبات خود نشود. 

وجود عوامل خارجی که موجب عدم وصول مطالبات صادر کننده شود.

 

هزینه واردات و صادرات، برای بسیاری از تاجران از اهمیت زیادی برخوردار است. سود بازرگانی نیز یکی از هزینه های ورودی کالای وارداتی در گمرک می باشد که در مقاله زیر توضیحات بیشتری در رابطه با آن داده شده است.

سود بازرگانی

 

میزان حق بیمه صادراتی

میزان حق بیمه در هر نوع آن، یکی از مواردی می باشد که هر بیمه گذار و بیمه گری باید به آن توجه خاصی داشته باشد. لذا، در این بخش از مقاله، میزان حق بیمه صادراتی در انواع مختلف آن و همچنین حق بیمه کل گردش صادرات، توضیح داده خواهد شد.

 

گاهی اوقات پیش می آید که صادرکنندگان مجبور می شوند تا در مناطق آزاد اقدام به انجام امور صادراتی نمایند. بنابراین برای ادامه فعالیت خود می بایست مجوزی تحت عنوان مجوز فعالیت اقتصادی مناطق آزاد را دریافت کرده تا از معافیت های مالیاتی، گمرکی و مزایای دیگر مناطق آزاد برای تجارت استفاده کنند.

 

حق بیمه نامه خاص صادرات:

 

برای محاسبه حق بیمه صادراتی، می بایست چند نکته را در نظر گرفت. یکی از این نکات، کشور هدف معامله صادراتی می باشد. ببنابراین، اگر کشوری، در گروه ریسک اول قرار داشته باشد، صادارت به آن کشور، نیازمند پرداخت حق بیمه بیشتری خواهد بود. نکته دیگر، این است که متقاضی می بایست دوره مشخصی را برای بازپرداخت بیمه صادراتی در نظر داشته باشد که سقف این دوره 23 ماه می باشد. بعد از آن، مبلغ قرارداد صادراتی و ارز کشور مورد نظر باید مورد بررسی قرار گیرد. می توان با استفاده از تمامی این اطلاعات میزان حق بیمه صادراتی را مشخص نمود.

 

حق بیمه کل گردش صادرات:

 

این حق بیمه صادارتی، به مدت زمان یک سال، کالاهای مختلف صادر کنندگان به خریداران خارجی متعدد در کشورهای مورد نظر را تا سقف اعتبار هر خریدار که از پیش توسط صندوق تعیین شده است را در مقابل ریسک های تجاری و سیاسی، تحت پوشش قرار می دهد.

بر اساس شرایط اقتصادی و سیاسی کشور خریدار، میزان حق بیمه صادارتی قابل پرداخت، چگونگی اعتبار دادن به خریدار خارجی، مشخص کردن زمان پرداخت، تعیین تعداد افراد خریدار خارجی در طرف قرار داد صادراتی و کشورهای مقصد صادرات، محاسبه می شود و از صادرکننده اخذ می گردد.

 

پرداخت عوارض گمرکی

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه دریافت بیمه صادراتی در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره تجاری تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه دریافت حق بیمه نامه صادراتی پاسخ دهند.

سوالات متداول

1- ✔️شرکت صادر کننده بعد از چند ماه فعالیت می تواند تحت پوشش بیمه کل گردش صادرات قرار بگیرد؟

✔️شرکت صادر کننده حداقل باید یک سال فعالیت صادراتی با کشورهای خارجی را داشته باشد تا بتواند در مقابل ریسک های سیاسی و تجاری تحت پوشش قرار گیرد که در متن مقاله توضیح داده شده است.

2- ✔️در صورت نیاز فوری امکان صدور بیمه نامه صادراتی به شکل لحظه ای وجود دارد؟

✔️خیر، بسته به نوع بیمه نامه صادارتی کل در گردش یا بیمه نامه خاص مدت زمان صدور متفاوت بوده و حداقل برای صدور  4 الی 5 ساعت یا روز کاری زمان لازم است. 

3- ✔️انواع بیمه نامه صادراتی چیست؟

✔️از انواع بیمه نامه های صادراتی می توان به بیمه خاص صادرات و بیمه نامه کل گردش صادرات اشاره کرد که برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه شود.

برای مشاوره نحوه دریافت بیمه نامه صادراتی

برای مشاوره نحوه دریافت بیمه نامه صادراتی

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *