هوافضا
کارشناس رسمی دادگستری رشته هوافضا
- ارزیابی، تعیین علت و خسارت مسائل مربوط به طراحی و مهندسی وسایل پرنده
- ارزیابی، تعیین علت و خسارت مربوط به سقوط وسایل پرنده
- ارزیابی طرح های توجیهی، مطالعاتی و تفضیلی مربوط به راه اندازی مراکز تعمیر و نگهداری وسایل پرنده
- ارزیابی مراکز تعمیر و نگهداری وسایل پرنده
- ارزیابی طر ح های توجیهی، مطالعاتی و تفضیلی سیستم ها، تجهیزات و تاسیسات هوانوردی و هوا فضایی
- ارزیابی طر ح های توجیهی، مطالعاتی و تفضیلی مربوط به راه اندازی آزمایشگاه های هوایی و فضایی
- ارزیابی و تعیین علت و خسارت به تجهیزات و تاسیسات صنعتی با فناوری های هوا فضایی
- ارزیابی، قیمت گذاری و تعیین خسارت ماشین های دوار و سیستم های مربوط
- ارزیابی، تعیین علت و خسارت بکارگیری فناوری های هوا فضایی در صنایع مختلف
- ارزیابی طرح های توجیهی، مطالعاتی و تفضیلی راه اندازی مراکز تعمیر و نگهداری ماشین های دوار
- ارزیابی طرح های توجیهی، مطالعاتی و تفضیلی مربوط به سیستم ها، امکانات، تجهیزات و تاسیسات فرودگاه
- ارزیابی، قیمت گذاری و تعیین علت و خسارت ماهواره ها و سیستم های مربوطه
- ارزیابی، قیمت گذاری و تعیین خسارت تجهیزات، تاسیسات و آزمایشگاهای هوا فضایی
- ارزیابی طرح های راه اندازی مراکز پژوهشی، آزمایشگاهی و آموزشی هوا فضایی و فناوری های مربوطه
- رسیدگی به اختلافات فی ما بین کارفرمایان، مشاوران و پیمانکاران در امور تخصصی مربوط
- ارزیابی شرکت های هوایی و فضایی برای صلاحیت ها و تخصص های خاص
- ارزیابی، قیمت گذاری تاسیسات، امکانات و شرکت های هوا فضایی
کارشناس رسمی دادگستری هوافضا
پس از تلاشهای متعدد بشر برای پرواز ازمون و خطاهای متعدد نهایتاً برادران رایت توانستند هواپیما را بسازند. از آن روز تا کنون وسایل پرنده آنقدر گسترده شدند که پرواز که زمانی برای انسانها آرزو بود الان به سادگی با خریدن یک بلیط می شود هر انسانی با وسایل پرنده به پرواز در بیاید. علاوه بر وسایل و تجهیزات پرندهای که انسانها از آنها برای جابجایی استفاده میکنند تجهیزات دیگری برای مطالعات فضایی تحت عنوان ماهواره و موشکهای ماهواره بر مورد استفاده انسانها هستند. کلیه تحقیقاتی که از روز ساخت اولین هواپیما تا امروزه ارسال ماهوارهها به فضا ، تمام تحقیقاتی که تسهیل انسان از ابتدا و همین اینکه پرتاب ماهواره را به فضا شکل داده توسط متخصصینی بوده که به آنها متخصصین هوا و فضا میگویند . گسترده گی و بزرگ شدن صنعت هوافضا نیاز کارشناسان به این رشته دوچندان کرده برای همین کارشناسان این رشته همین اینک با داشتن صلاحیتهایی مانند ارزیابی وسایل پرنده هر آنچه چیزی که میتواند باشد هواپیما یا یک شاتل یا یک هلیکوپتر وسایل پرنده هر آن چیزی که وجود دارد آنها را ارزیابی میکنند و تعیین قیمت انجام می دهند. پروازها با توجه به اینکه مخاطراتی به همراه دارند درصورتی که آسیبهایی به هواپیما وارد بیاید یا سقوطی اتفاق بیفتد و انسانهایی را که حمل میکند آسیبی برایشان بیفتد رسیدگی به آن که مرجع خطا چیست و چه عاملی منجر به سقوط شده است را کارشناسان این رشته تعیین میکنند ، همچنین در مراجع بالاتر ارزیابی طرحهای توجیحی و مطالعاتی مربوط به راهاندازی فرودگاهها یا مراکز تعیین و نگهداری وسایل پرنده را دارد. آزمایشگاههای هوایی ، تآسیسات صنعتی مرتبط با یا فضایی ، تجهیزات پرواز و آزمایشگاه مرتبط با این صنعت به عنوان موضوعاتی است که کارشناسان در این رابطه چه به لحاظ تعیین خسارت و چه به لحاظ تهیه و ارائه بررسی طرحهای توجیهی یا ارزیابی این طرحها در این حوزهها نظریه کارشناسی را می طلبد پس فرودگاه ها و تجهیزات آنها مراکز تعمیر و نگهداری وسایل پرنده تعیین طرحهای کاربردی و توجیهی ماهوارهها و سیستمهای مربوط به آن آزمایشگاههای هوا فضایی راه اندازی آزمایشگاهی آموزشی و فناوریهای آنها حتی اختلافات بین کارفرمایان و مدیران و مجریان طرحها و پیمانکاران در امور تخصصی مربوط به هوا فضا اموری است که یک کارشناس رسمی دادگستری نظر بدهد و در بسیاری از این موضوع ها بعنوان تایید طرحهای توجیهی در صورتی که نظر کارشناس نباشد امکان ارائه طرح یا تایید یا اجرای آن وجود ندارد.
-
کارشناس رسمی دادگستری هوافضا و بررسی اختلاف بین پیمانکاران و کارفرما در خصوص تامین امکانات، تجهیزات و تاسیسات فرودگاه ها و شرکتهای هواپیمایی
معمولاً اختلافات در هر حوزه بروز میکند. دولت و شرکت های هوایی برای تامین تجهیزات خود اقدام به عقد قرارداد با پیمانکاران میکنند. معمولا بر سر اجرای این قراردادها اختلافات زیادی رخ میدهد. وظیفه بررسی این اختلافات با کارشناس رسمی دادگستری هوافضا میباشد. موارد اختلاف در ساخت سازههای هوایی، اختلاف…
ادامه مطلب... -
تعیین علت سقوط هواپیما از سوی کارشناس رسمی دادگستری هوافضا
سالانه حوادث زیادی در کشورهای مختلف برای انواع پرندهها از قبیل هواپیما، بالگردها، حتی موشکها و پرندههای نظامی صورت میگیرد. تعیین میزان خسارت وارده در این سوانح و همچنین دلیل سقوط آن همواره از موضوعاتی بوده که مورد توجه افکار عمومی و کارشناسان است. از این رو در بعضی از…
ادامه مطلب... -
ارزیابی صلاحیت شرکت های هوایی و فضایی توسط کارشناس رسمی دادگستری هوا فضا
همه شرکتهایی که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با صنایع هوایی و فضایی مرتبط هستند برای دریافت مجوز فعالیت، باید صلاحیتهای لازم برای تاسیس شرکت را داشته باشد. این مراکز اعم از شرکت های هوایی و فضایی، مرکز پژوهش و بررسی این صنایع، آزمایشگاه های هوایی و فضایی و…
ادامه مطلب... -
تعمیر و نگهداری هواپیماها و کارشناس رسمی دادگستری هوا فضا
هرچند که تولید هواپیما در داخل کشور صورت نمیگیرد اما تعمیر و نگهداری آنها توسط شرکتهای داخلی صورت میگیرد. به همین دلیل نیز اهمیت زیادی به این بخش داده شده است. در حال حاضر مراکز بسیار زیادی برای تعمیر و نگهداری هواپیما ساخته شده است که متخصصین و مهندسین داخلی…
ادامه مطلب... -
تعیین میزان خسارت به ماشین آلات دوار
در خصوص تعیین میزان خسارت ماشین های دوار می توان گفت که در حین انجام عملیات مختلف ممکن است به دلایلی نظیر استفاده ناصحیح از آنها، عدم صحیح نصب ماشین و خطاهای مهندسی به آنها آسیب هایی وارد شود. این آسیب ها می تواند خسارات های زیادی را به وجود…
ادامه مطلب... -
کارشناس رسمی دادگستری هوافضا و تعیین میزان خسارت و علت بروز سوانح هوایی
پروازهای هوایی مطمئن ترین و در عین حال خطرناک ترین راه ممکن برای سفر و یا جابجایی وسایل مختلف هستند. هواپیماها در آسمان به وسیله مدارها، شبکه ها و سیگنالها هدایت میشوند و این موضوع جای خطری را برای برخورد و سانحه برجای نمیگذارد اما اختلال در سیگنالها و خروج…
ادامه مطلب... -
نظر کارشناس رسمی دادگستری هوافضا در خصوص پرواز و نگهداری هواپیمای شخصی
یکی از جذاب ترین موضوعاتی که افراد علاقه مند هستند تا از مسائل حقوقی پیرامون آن اطلاع یابند استفاده از هواپیماهای شخصی است. بسیاری از افراد به دلیل موقعیت شغلی و حتی پایگاه اجتماعی که دارند نیاز به استفاده از هواپیماهای شخصی دارند. استفاده از هواپیمایی شخصی در ایران چندان…
ادامه مطلب...