هوافضا

تعمیر و نگهداری هواپیماها و کارشناس رسمی دادگستری هوا فضا

[ad_1]

هرچند که تولید هواپیما در داخل کشور صورت نمی‌گیرد اما تعمیر و نگهداری آن‌ها توسط شرکت‌های داخلی صورت می‌گیرد. به همین دلیل نیز اهمیت زیادی به این بخش داده شده است. در حال حاضر مراکز بسیار زیادی برای تعمیر و نگهداری هواپیما ساخته شده است که متخصصین و مهندسین داخلی در آن‌ها مشغول به کار هستند. این مراکز باید با نظر کارشناس رسمی دادگستری هوا فضا ایجاد شود. به عبارتی بهتر کارشناس دادگستری هوافضا باید صلاحیت افراد موسس این مراکز را تایید کند. با این وجود افراد سوالاتی در خصوص تاسیس این مراکز، تحصیل در رشته های تعمیر و نگهداری و مباحث دیگری در این خصوص دارند که به طور دقیق به آن‌ها خواهیم پرداخت.
 دریافت مجوز برای انجام امور هواپیما مستلزم رعایت اصول چندی است. در سطح جهانی سازمان ایکائو اصولی را برای دریافت مجوز رسمی در نظر گرفته است که این اصول به دلیل رعایت استانداردهایی، مورد پذیرش همه کشورهاست. LAM، AMT، AMM مجوزهای لازم برای مهندسین تعمیرات نگهداری هستند. این مجوز‌ها در حال حاضر در سطح جهانی طرح می شوند. برای کسب مجوز در سطح داخلی تحصیل در رشته تعمیر و نگهداری هواپیما الزامی است.
 در حال حاضر کد رشته تعمیر و نگهداری هواپیما در گزینه‌های انتخاب رشته دانشجویان مهندسی قرار دارد. دانشجویان پس از طی دوره‌های تئوری و عملی لازم می‌توانند در شرکت‌های تعمیر و نگهداری مانند ایران سها، هلی کوپترسازی پنها و ایران هسا و سایر مراکز رسمی این حوزه استخدام شوند. علاوه بر این متخصصان می‌توانند اقدام به دریافت مجوز‌های لازم جهت تاسیس شرکت‌های تعمیر و نگهداری کنند.
 با توجه به اینکه هواپیماهای شخصی نیز روز به روز در حال گسترش هستند و به تعداد آن‌ها افزوده می شود و هزینه تعمیر و نگهداری این هواپیماها هم نسبتا زیاد است. کارشناسان این حوزه آینده شغلی مناسبی دارند.
 اما در کنار همه این مزایا مشکلاتی نیز ممکن است گریبان گیر مهندسان شود. معمولا پس از هر بار تعمیر بازرسان به بررسی عملکرد هواپیماها می پردازند و در خصوص تعمیرات و امکان پرواز آن اظهار نظر می‌کنند اما در صورتی که هواپیمایی در جریان پرواز به دلیل اشتباهاتی که تعمیرکار انجام داده است دچار سقوط شود، آن‌گاه تبعات سنگین مالی برای شرکت های مهندسی  تعمیر هواپیما به وجود می‌آید. کارشناس رسمی هوافضا معمولا برای جلوگیری از چنین مشکلاتی بر اجرای این طرح‌ها نظارت‌ می‌کند.
 به همین دلیل معمولا شرایط استخدام مهندسین و پروانه مراکز نگهداری و تعمیر به سختی صورت می گیرد چرا که در صورت بروز مشکل در هواپیما و ایجاد سانحه بیش از ۴۰ میلیون دلار به شرکت‌های هوایی ضرر می رسد که جبران این هزینه بسیار سخت است. در کنار این موضوع جریمه‌های نیز برای شرکت ها در نظر گرفته می شود که ممکن است باعث ورشکستگی کامل یک شرکت شود و یا حتی مجوز ادامه فعالیت آن‌ها سلب شود.
 در حال حاضر در کشورهای خارجی نیز رشته تعمیر و نگهداری وجود دارد که علاقمندان می‌توانند با دریافت ویزای تحصیلی مشغول به تحصیل در این رشته شود. کارشناس هوافضا به طور کلی به بررسی روند تاسیس مراکز تعمیر و نگهداری و همچنین اختلافاتی که در خصوص نگهداری و تعمیر هواپیما‌ها بین شرکت‌های هوایی و تعمیرگاهی رخ می‌دهد می‌پردازد.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *