ثبت شرکت ها و علائم تجاری و اختراعات

بررسی انواع شرکت های تجاری و موسسات غیر تجاری توسط کارشناس رسمی دادگستری ثبت شرکت ها و علائم تجاری

بررسی انواع شرکت های تجاری و موسسات غیر تجاری توسط کارشناس رسمی دادگستری ثبت شرکت ها و علائم تجاری

شرکت، انجمنی است که از افراد مختلف تشکیل شده است. شرکت جمع مالکین متکثر دریک سازمان برای یک هدف مشترک است. ارائه یک تعریف جامع از شرکت کمی مشکل است، چرا که ما انواعی از شرکت ها داریم که لزوما هم شرکت های تجاری و برای کسب سود مادی نیستند. مثلا شرکت تجاری را می توان اینگونه تعریف کرد که پیمانی است  که بین چند مالک برای ایجاد یک سود و تقسیم آن منعقد می شود. دشوار بودن ارائه یک تعریف جامع از شرکت ها نشان از پیچیدگی انواع شرکت ها دارد که کارشناس رسمی دادگستری ثبت شرکت ها و علائم تجاری با اطلاعاتی که در این خصوص دارد می تواند این پیچیدگی را توضیح دهد.

کارشناس دادگستری ثبت شرکت ها، در یک دسته بندی کلی شرکت ها را به تجاری و غیر تجاری تقسیم می کند. شرکت های تجاری پیمانی است که میان چند عضو حقیقی و یا حقوقی به منظور ایجاد یک کار جدید و انتفاع از آن منعقد می شود. موسسات غیر تجاری نیز انجمنی است که به منظور نیل به هدف واحدی گرد هم آمده اند اما این کار تجاری نیست. البته ممکن است آنها منافعی داشته باشند و یا نداشته باشند. نکته بسیار مهمی که کارشناس رسمی ثبت شرکت ها در خصوص ماهیت شرکت ها عنوان می کند ایجاد شخصیت حقوقی برای آنها پس از ثبت است. حتی اگر صاحبان و موسسان آن شخصیت های حقوقی هم باشند پس از ثبت یک شخصیت حقوقی جدید پدید می آید.

شرکت های تجاری در کشور ما مطابق با قوانین حقوق تجارت هستند. این شرکت ها بر شش نوع اند. شرکت های سهامی، شرکت های مسئولیت محدود، شرکت های تضامنی شرکت های مختلط(سهامی و غیر سهامی)، شرکت های نسبی و شرکت های تعاونی. که ما به اختصار سه مورد آن را توضیح می دهیم. اولین نوع آن شرکت های سهامی هستند که سرمایه آن بین  اعضا مشترک است و البته منافع آن. احتمالا با برخی از شرکت های سهامی در بازار بورس آشنا هستید. این شرکت ها حداقل نصف بعلاوه یک درصد از سرمایه خود را از طریق واگذاری سهام به مردم واگذار کرده اند. بنابراین اگر مایل هستید به راحتی وارد یک شرکت سهامی شوید می توانید در بورس سرمایه گذاری کنید.

دومین نوع شرکت ها، شرکت های مسئولیت محدود اند. در اینجا شما به میزان سرمایه ای که وارد می کنید در قبال بدهی ها و مشکلات مسئولیت دارید. تفاوتی که در حوزه نظر با شرکت های سهامی دارد درعدم واگذاری سهام این شرکت هاست.
سومین نوع شرکت ها، تضامنی اند. در شرکت های با مسئولیت محدود افراد به میزان سرمایه ای که وارد کرده بودند در قبال بدهی ها مسئول بودند اما در اینجا همه اعضای موسس مسئول پرداخت همه بدهی های شرکت هستند.
عموما موسسات غیر تجاری را به عنوان جزئی از جامعه مدنی به حساب می آوریم. بنیاد های علمی، موسسات خیریه، کانون های شعر و ادب از مهم ترین مثال های است که می توان ذکر کرد. اما نکته ای که کارشناس ثبت شرکت ها به آن اشاره دارد نوع دیگری از این موسسات است که اتفاقا به قصد انتفاع تاسیس می شود، مثل موسسات مشاوره حقوقی. بنابراین موسسات غیر تجاری به انتفاعی و غیر انتفاعی قابل تقسیم بندی اند.
در خصوص اطلاعات مربوط به شرایط و مراحل ثبت شرکت ها در مقاله دیگری در همین سایت اطلاعات کاربردی آورده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *