نقشه برداری

راه های تشخیص قدمت بنا

[ad_1]

معمولا در دعاوی حقوقی، قاضی برای آن که وضعیت ملک مشخص شود و برای تعیین و تشخیص قدمت بنا، دستور صدور قرار کارشناسی را به کارشناس رسمی دادگستری راه و ساختمان می دهد تا کارشناس از راههای تشخیص قدمت بنا بتواند ارزیابی ملک را انجام دهد و نتیجه را طی گزارشی مکتوب با مهر و امضای خود تایید کرده و در اختیار دادگاه قرار می دهد.

همچنین در مواقع خرید و فروش ملک یا دریافت تسهیلات بانکی سن ساختمان اهمیت پیدا می کند که در ادامه به راههای تشخیص قدمت بنا در ارزیابی ملک می پردازیم با ما تا پایان این مطلب همراه شوید.

روش‌ های تعیین قدمت بنا

در ادامه می خواهیم به روش هایی بپردازیم که کارشناسان راه و ساختمان به وسیله آن عمر یک بنا را تعیین می کنند.

روش های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد که در ادامه به مهم ترین و کاربردی ترین آنها می پردازیم:

1.تعیین قدمت واقعی ساختمان

تمامی افراد متخصص در زمینه ساخت و ساز به این مسئله اذعان دارند که برای تعیین قدمت واقعی ساختمان می توان تاریخی که برای اولین بار اقدام به پی ریزی ساختمان و فونداسیون سازه تشکیل شده مبنای سن واقعی ساختمان در نظر گرفت، در واقع تاریخ دریافت جواز ساختمانی و پی ریزی اولیه به خوبی سن واقعی ساختمان را مشخص خواهد کرد. که این مسئله برای بانک ها و موسسات اعتباری حائز اهمیت است چرا که قدمت واقعی ساختمان از دیدگاه کارشناس بانک مصادف با اعطای تسهیلات بانک برای ساخت ملک است.

2.تعیین سن بهره برداری ساختمان

دومین روشی که برای تعیین قدمت بنا توسط کارشناسان راه و ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد تعیین سن بهره داری ساختمان است که برای مشخص شدن سن بهره برداری باید از تاریخ مجوز پایان کار، سند قطعی ملک و صورت مجلس تفکیکی اطلاع داشته باشید؛ چرا که با استفاده از این تاریخ می توانید سن سندی بنا را تعیین کرد.

برای قیمت گذاری و معامله ساختمان از سن سندی و سن بهره برداری استفاده می کنند. که برای این کار باید خریدار کپی جواز ساختمانی را در اختیار فروشنده قرار دهد تا با مطابقت دادن تاریخ جواز ساختمانی با تاریخ نصب انشعابات ساختمان، سن سندی ساختمان را تعیین کرد.

3.دیدن قبض برق ساختمان

یکی از راحت ترین و کاربردی ترین روش ها برای تعیین قدمت بنا در اختیار داشتن قبض برق است، چرا که در قبض برق تاریخ نصب کنتور برق درج شده است و اکثر کارشناسان درصد راستی آزمایی این روش را بیش از نود درصد می دانند و ده درصد خطا هم مربوط به زمانی است که مشکلی برای کنتور برق رخ داده باشد و اداره برق مجبور به تعویض کنتور شده است. در این مواقع تاریخ نصب کنتور جدید در قبض برق درج می شود که در این صورت کارشناسان دچار خطا و اشتباه برای محاسبه سن ساختمان خواهند شد.

تشخیص قدمت بنا با قبض برق

اما در سال های اخیر طی اقدامی بسیار کارساز اداره برق استان تهران از طریق سایت https://tbtb.ir اقدام به ارائه خدمات بسیار مفید برای مشترکین نموده است و مشترکین تهرانی می توانند با مراجعه به این سایت، با وارد کردن شناسه قبض و شماره پرونده به تمامی اطلاعات مورد نیاز درباره تاریخ قرارداد، نام مالک، تاریخ اولین نصب کنتور، تعداد دفعات کنتورهای تعویضی، صورت حساب، میزان مبلغ بدهی و… دست یابند.

4.تعیین قدمت بنا و بررسی عوارض با عکس برداری هوایی

امروزه به دلیل پیشرفت فناوری استفاده از عکس های هوایی روش بسیار خوبی برای تعیین قدمت بنا می باشد.

از این رو مهندسان نقشه برداری برای موارد زیادی همچون تعیین قدمت بنا، تعیین حدود عوارض و… از تفسیر عکس های هوایی با استفاده از دانش و تجربه بالا در این زمینه می توانند به اختلافات ملکی پایان دهند و با استفاده از این روش بتوانند قدمت ساختمان را تعیین نمایند.

در پایان کارشناس رسمی دادگستری راه و ساختمان نتایج بررسی و تحقیقات خود را به همراه تفسیر عکس های هوایی انجام شده، طی گزارشی مستندات و مشاهدات خود را مکتوب نموده و با مهر و امضای خود آن را تایید می نماید که در این صورت این گزارش رسمیت خواهد داشت و دلیلی محکم برای اثبات قدمت ساختمان خواهد بود که در اختیار دادگاه و متقاضی قرار داده می شود و یکی از ادله بسیار محکم و قابل استناد برای متقاضی به شمار آید.

5.مراجعه به شهرداری

در این روش شما می توانید به سازمان شهرداری منطقه ای که ملک در آن واقع شده است مراجعه نمایید و تمامی اطلاعات مورد نیاز همچون تاریخ صدور جواز ساخت، پلاک ثبتی، نام مالک و… را با ارائه مدارک از شهرداری دریافت کنید.

همچنین بخوانید: یافتن آدرس از روی پلاک ثبتی

تشخیص قدمت بنا با کارشناس رسمی دادگستری

کارشناسان کارشناس رسمی دادگستری با تجربه بسیار بالا در زمینه تفسیر عکس هوایی می توانند به شما کمک نمایند تا مشکلات حقوقی خود را درباره تعیین قدمت بنا و بررسی عوارض برطرف کنید.

همچنین کارشناس رسمی دادگستری با داشتن آرشیو کامل عکس و نقشه هوایی تمام سالهای سازمان نقشه برداری و جغرافیایی نیروهای مسلح، منابع طبیعی و اصلاحات ارضی کشور می تواند به شما در زمینه تشخیص قدمت بنا کمک کند.

برای مشاوره رایگان فقط کافی است با شماره دفتر و یا شماره همراه در واتساپ تماس بگیرید تا اطلاعات لازم در این زمینه در اختیار شما قرار داده شود.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *