نقشه برداری

خدمات نقشه برداری زمین لواسان

[ad_1]

به خدمات نقشه برداری به وسیله ابزارهای اندازه گیری زمینی و با عملیات میدانی، نقشه برداری زمینی نام دارد.

در واقع نقشه به نمایش و تصویر کشیدن عوارض مصنوعی و طبیعی زمین گفته می شود که  مهندس نقشه بردار با استفاده از تجهیزات نقشه برداری، موقعیت عوارض مصنوعی و طبیعی سطح زمین را مشخص می کند و با محاسبه ی آن ها، آن را تهیه می نماید. همچنین به نقشه ای که توسط  ابزارها و تجهیزات اندازه گیری زمینی به همراه عملیات میدانی، گردآوری شود نقشه برداری زمین، گفته می شود.

با استفاده از خدمات نقشه برداری زمین می توان زوایا، اختلاف ارتفاع، طول ها و شکل و ابعاد عارض را اندازه گیری و مشخص کرد و با استفاده از آن ها نقشه ی مورد نظر را به تصویر کشید. برای این کار از ابزارهای مختلفی استفاده می شود که در زیر به اختصار آنها را به شما معرفی می کنیم.

 

برخی از ابزارها و وسایل متداول و مورد استفاده در نقشه برداری زمین لواسان به شرح ذیل است :

 

متر نواری:

یکی از ابزارهای اندازه‌گیری طول، متر نواری است. متر‌هایی که برای کار نقشه برداری زمین بکار می روند از جنسهای مختلف فلزی پارچه‌ای و … و با طولهای مختلف 1 تا 50 متری تولید می گردند.

 

سیستم تعیین موقعیت جهانی (GPS) :

سیستم تعیین موقعیت جهانی، یک سیستم راهبری و مسیریابی ماهواره‌ای می باشد. که متشکل از شبکه‌ای با حداقل ۲۴ ماهواره است. این ماهواره‌ها به سفارش وزارت دفاع ایالات متحده تولید و در مدار زمین قرار گرفته است. این سیستم در ابتدا برای مصارف نظامی بکار میرود. ولی از سال ۱۹۸۰ استفاده عمومی آن آزاد و آغاز شد. در نقشه برداری زمین لواسان از گیرنده های ماهواره ای برای تعیین موقعیت نقاط استفاده می‌شود.

 

طولیاب الکترونیکی لیزری:

به وسیله ابزارهای الکترونیکی، اندازه‌گیری طولها بخصوص طولهای بلند سریعتر انجام می گردد. اساس کار طولیابهای الکترونیکی بر مبنای ارسال موج و دریافت موج منعکس شده و اندازه‌گیری اختلاف فاز موج است. با توجه به شرایط اندازه‌گیری و نوع تجهیزات مصرف شده دقت اندازه‌گیری متفاوت است. معمولا طولیابهای الکترونیکی بر روی تئودولیت نصب می‌شوند و به همراه یک منشور که نقش منعکس کننده امواج را دارد استفاده می‌شوند. طولیاب بر روی نقطه اول مستقر شده و منشور برروی نقطه دوم قرار می‌گیرد. با ارسال و دریافت مجدد موج طول مورد نظر محاسبه می‌شود. امروزه کاربرد گسترده امواج لیزری در زمینه طولیابی است.

 

زاویه یاب (تئودولیت) :

این وسیله به شکل یک دوربین است. تئودولیت برای اندازه گیری زوایا بکار می رود. با استفاده از تئودولیت زوایای افقی و قائم بین دو امتداد را می‌توان اندازه‌گیری نمود. دوربین تئودولیت بر روی سه پایه نصب شده و در یک نقطه مشخص مستقر است. با قراولروی به دو نقطه مشخص زوایای افقی و قائم بین دو امتداد تعیین میشود.


توتال استیشن :

در سالهای اخیر و با پیشرفت وسایل و تجهیزات خدمات نقشه برداری طولیابها و تئودولیتها با هم تلفیق شده و بصورت یک دستگاه روانه بازار شده است..

 

ترازیاب (نیوو) :

این وسیله نیز به شکل یک دوربین طراحی گردیده. و بر روی سه پایه مستقر است. این دوربین برای اندازه گیری اختلاف ارتفاع بین دو نقطه کاربرد دارد. این دوربین به همراه یک خط کش بلند که میر یا شاخص نامیده می‌شود مورد استفاده قرار می گیرد. برای تعیین اختلاف ارتفاع دونقطه ابتدا نیوو را بین دونقطه مستقر می‌کنیم. آن را به حالت تراز در می‌آوریم. سپس شاخص را بر روی نقطه اول قرار داده و با استفاده از دوربین عدد روی شاخص را قرائت می‌نماییم. پس از آن شاخص را بر روی نقطه دوم قرار داده و مجددا عدد روی شاخص را قرائت می‌نماییم. تفاضل اعداد قرائت شده اختلاف ارتفاع دو نقطه .

در زیر با موارد کاربردی توتال استیشن آشنا می شویم:


جهت دستیابی فاصله دو نقطه
بدست اوردن زوایای مختلف
پردازش نمودن داده ها
نشان دادن اعداد با جزئیات کاملا نقاط
در پایان ذخیره نمودن تمامی داده ها در یک دفترچه الکتریکی

بخش های حائز اهمیت این تجهیزات نقشه برداری می توان به موارد زیر اشاره نمود.


صفحه نمایش: به وسیله این ابزار تمامی ویژگی ها مانند ارتفاع، زوایا، مختصات نقطه مورد نظر و غیره مشخص می باشد.
برنامه پیمایش: در این بخش مختصات زاویه و رفلکتور ذخیره می شود و بازخوانی دقیقا پس از مستقر شدن دستگاه صورت می گیرد.
صفحه کلید: اگر می خواهید عملکردهای این دستگاه ها را در تمامی بخش ها کنترل نمایید، صفحه کلید اینکار را در کوتاه ترین زمان انجام می دهد.
ارتفاع سنج: نام دیگر ارتفاع سنج عوارض دور است. زیرا این توانایی را دارد که ارتفاع نقاط غیرقابل دسترس مانند بالای برج ها را اندازه گیری نماید.
تنظیمات راستا ارتفاع و یا فاصله: این ابزار وظیفه دارد تا فاصله افقی و یا ارتفاع دو نقطه نسبت به هم را تعیین کند.

 

امور نقشه برداری زمین با دوربین لواسان

توان، مختصات نقاط یک زمین هشتگرد  را در سه بعد، محاسبه می شود. البته در برخی از روش های نقشه برداری که عموما نقشه برداری های ماهواره ای و سنجش های نجومی هستند بعد زمان هم در نظر گرفته می شود.

انجام امور نقشه برداری لواسان  شامل دو مرحله ی برداشت یا همان اندازه گیری و محاسبه یا همان ارائه ی نتایج کار است. در مرحله ی برداشت یا اندازه گیری از دستگاه ها و تجهیزات مختلفی به منظور اندازه گیری سطح زمین استفاده می شود تا از طریق آن بتوان داده های لازم برای مرحله ی بعدی که محاسبه ی نتایج است به گردآوری شود. برای محاسبه نتایج و محاسبه ی داده ها هم روش های متفاوتی وجود دارد  که در تمام این روش ها قدم اول بررسی خطاها است و سپس در صورت قابل قبول بودن باید سرشکن شوند.

نتایج انجام امور نقشه برداری لواسان هم به دو صورت آنالوگ که شامل نقشه، مقاطع طولي و عرضي و … و دیجیتال که شمال جداول، مدل هاي رقومي زمين DGM يا DTM هستند تنظیم می گردد. با توجه به مطالب گفته شده نقشه برداری زمین لواسان با دوربین با دستگاه ها و تجهیزات مختلفی صورت می گیرد که انتخاب دستگاه مناسب باید بر اساس معیارهای گوناگونی مثل وسعت زمین، دقت مطلوب و امکانات انجام شود.

 

جمع بندی

با توجه به مطالب گفته شده در بخش بالا، جهت اندازه گیری و نقشه برداری زمین ها، ابزار و تجهیزات متفاوتی بکار گرفته می شود. که برخی افراد آنها را با هدف مشخص کردن نقاط، تعیین امتداد مسیر، اندازه گیری طول و مسافت زمین و همچنین اندازه گیری ارتفاع و اختلاف ارتفاع دو نقطه استفاده می کنند. یادگیری و شناخت این تجهیزات یکی از مهم ترین اصول نقشه برداری است. به همین دلیل تمامی فارغ التحصیلان که در زمینه عمران (راه سازی، ساختمان سازی و … ) ، لازم است با این تجهیزات و نحوه کاربرد آن ها آشنا باشند.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *