امنیت عمومی

دیه ازاله بکارت و افضا 1401

[ad_1]

دیه ازاله بکارت و افضا ۱۴۰۱، در قانون مجازات اسلامی، پیش بینی شده است. بر اساس این قانون، دیه ازاله بکارت، مهر المثل بوده و دیه افضا، یعنی، یکی شدن مجرای ادرار و عادت ماهیانه یا مجرای حیض با مجرای مدفوع زن، بر اثر امری، نظیر مقاربت یا فشار و ورود جسم سخت، به ناحیه تناسلی، دیه کامل زن، می باشد و در افضا بر اثر مقاربت، مهریه نیز باید پرداخت گردد.

برای مشاوره دیه ازاله بکارت و افضا

برای مشاوره دیه ازاله بکارت و افضا

 

پرده بکارت، یکی از اعضای بدن بانوان است که در دستگاه تناسلی آن ها قرار دارد و با اولین رابطه جنسی و دخول کامل با جنس مخالف یا مواردی نظیر ضربه های شدید و ورود جسم سخت به داخل واژن خانم ها، از بین می رود. همچنین، در مواردی که دخول، بسیار خشونت بار باشد یا ضربه ای بسیار شدید، به ناحیه تناسلی زنان، وارد آید، ممکن است، علاوه بر پارگی بکارت، سبب افضا زن، یعنی یکی شدن مجرای خروجی ادرار و خون عادت ماهیانه یا یکی شدن این مجراها با محلی که مدفوع از آن، خارج می شود نیز گردد.

اهمیت پرده بکارت بانوان و ناحیه تناسلی آن ها، به حدی است که قانون گذار، برای ازاله بکارت و افضا، بر اثر اتفاقاتی نظیر تجاوز، رابطه جنسی با غیر همسر، خشونت، تصادف و مواردی از این دست، دیه و ارش در نظر گرفته است و متجاوز یا کسی که به سبب یک حادثه غیر عمدی، سبب ازاله بکارت و افضا دیگری شده، باید، دیه و ارش پاره شدن پرده بکارت، همچنین، دیه افضای او را بر اساس نرخ دیه ۱۴۰۱ بپردازد. 

از این رو، در این مقاله، قصد داریم، در خصوص دیه ازاله بکارت و افضا 1401 صحبت کنیم؛ در ابتدا، خواهیم گفت که منظور از افضا چیست؛ سپس، میزان ارش پاره شدن پرده بکارت ۱۴۰۱ و دیه افضا را بر اساس قانون، توضیح خواهیم داد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این موضوع، با ما، همراه باشید.

منظور از افضا چیست؟

دیه، یکی از مجازات های مالی پیش بینی شده در قانون مجازات اسلامی است که به تبعیت از شرع، در نظر گرفته شده و می تواند، در جرایم عمدی و غیر عمدی ای که سبب آسیب بر جسم و جان و اعضای بدن افراد می گردد، توسط قاضی، مورد حکم قرار گیرد و مسئول پرداخت آن، باید، آن را به مجنی علیه، یعنی کسی که از وقوع جرم، زیان دیده یا اولیای دم او، بپردازد. 

قانون گذار، در قانون مجازات اسلامی، برای تمامی اعضای بدن انسان و تمامی آسیب های وارده، بر اثر حوادث عمدی و غیر عمدی، بر جسم و جان افراد، دیه مقدر یا دیه غیر مقدر که به آن، ارش نیز می گویند، در نظر گرفته است و پرده بکارت بانوان، همچنین، مجرای ادرار، عادت ماهیانه و مدفوع آن ها نیز، مستثنی از این امر نیست و چنانچه کسی، سبب ازاله بکارت زنی شود یا با آسیب به مجرای ادرار، عادت ماهیانه و مدفوع وی، موجب افضا شود، باید، دیه آن را بر اساس نرخ دیه ازاله بکارت و افضا 1401 بپردازد.

قبل از توضیح در خصوص دیه ازاله بکارت و افضا و تعیین میزان ارش پاره شدن پرده بکارت ۱۴۰۱، ابتدا باید، توضیح دهیم که مقصود از افضا و ازاله بکارت، چیست و چه مواردی، سبب افضا می شود و پس از آن، میزان دیه ازاله بکارت و افضا ۱۴۰۱ را بر اساس قانون مجازات اسلامی، با در نظر گرفتن سببی که منجر به این امور شده، توضیح دهیم. 

تعریف افضا، در تبصره ماده 660 قانون مجازات اسلامی، آمده است، تبصره این ماده، در تعریف افضا، مقرر می دارد: “افضا، عبارت از یکی شدن دو مجرای بول و حیض یا حیض و غائط است.” بر اساس این تبصره، افضا، یعنی، مجرای ادرار و عادت ماهیانه زنان یا مجرای عادت ماهیانه آن ها، با محل دفع مدفوع شان، یکی شود.

افضا می تواند، بر اثر اتفاقاتی نظیر رابطه جنسی خشونت آمیز، ضربه، فشار یا ورود جسم سخت به ناحیه تناسلی و مواردی از این دست، رخ دهد و چنانچه شخصی، با سببی مانند رابطه جنسی، فشار، ضربه، وارد کردن جسم سخت به ناحیه مقعدی و تناسلی دیگری، سبب افضای او شود، باید، دیه این امر را بپردازد و در این خصوص، تفاوتی میان همسر یا غیر او نیست.

از دیگر مواردی که ممکن است بر اثر تجاوز، رابطه جنسی با غیر همسر از روی اکراه یا فشار، ضربه و ورود جسم سخت، برای بانوان، اتفاق بیفتد، ازاله بکارت آن ها یا خراشیدگی و زخم شدن پرده بکارت شان می باشد که قانون گذار، در قانون مجازات اسلامی، برای این امر نیز دیه جداگانه، در نظر گرفته است.

ازاله، در لغت، به معنای زایل شدن و از بین رفتن است و ازاله بکارت، به معنای از بین رفتن و پاره شدن پرده بکارت، می باشد. پرده بکارت، یک غشا و پوست نازک بوده که داخل واژن بانوان قرار دارد و با رابطه جنسی دخول، فشار، ضربه های شدید و مواردی از این دست، پاره شده یا خراشیده می شود.

در عرف کشور ما، سالم بودن پرده بکارت، نشان دوشیزگی و ازدواج نکردن بانوان بوده و از بین رفتن آن، صرفا باید، توسط همسر فرد، اتفاق بیفتد و هر موردی غیر از این امر، سبب طرد شدن فرد از جامعه و عدم پذیرش او، به عنوان یک فرد نجیب، خواهد شد و ازدواج او را دچار مشکل خواهد کرد، از این رو، حساسیت قانون گذار، در خصوص این مساله، بسیار زیاد است، چرا که این امر، عرفا، با آبروی فرد، ارتباطی تنگاتنگ دارد.

پس از توضیح در خصوص مفهوم افضا و ازاله بکارت، در ادامه مقاله، قصد داریم، درباره ارش پاره شدن پرده بکارت ۱۴۰۱ و دیه افضا، صحبت کنیم و بگوییم که در قانون مجازات اسلامی، چه مبلغی از دیه، برای این امور، در نظر گرفته شده است.

حتما بخوانید: دیه چیست و در چه مواردی باید پرداخت شود

دیه ازاله بکارت

پس از توضیح در خصوص مفهوم افضا و ذکر این نکته که در قانون مجازات اسلامی، برای ازاله و پارگی پرده بکارت، دیه در نظر گرفته شده است، در این بخش از مقاله، قصد داریم، در خصوص دیه و ارش پاره شدن پرده بکارت ۱۴۰۱ صحبت کنیم و بگوییم که با توجه به قانون مجازات اسلامی، ازاله بکارت، در چه موارد و شرایطی، سبب تعلق دیه، به شخصی که پرده بکارت او، آسیب دیده یا پاره شده می گردد و میزان آن، با در نظر گرفتن مبلغ دیه کامل انسان، چقدر خواهد بود.

برای بررسی دیه و ارش پاره شدن پرده بکارت ۱۴۰۱ و شرایط تعلق آن، به فردی که پرده بکارت او، ازاله شده، باید به ماده 658 قانون مجازات اسلامی، مراجعه کرد. این ماده، در خصوص میزان دیه ازاله بکارت و ارش آن، همچنین، شرایطی که سبب تعلق دیه، به فردی که پرده بکارت او، پاره شده، مقرر می دارد: 

 

“هرگاه، ازاله بکارت غیر همسر، با مقاربت یا به هر وسیله دیگری و بدون رضایت، صورت گرفته باشد، موجب ضمان مهر المثل است و هرگاه ازاله بکارت با مقاربت و با رضایت انجام گرفته باشد، چیزی ثابت نیست و رضایت دختر نابالغ یا مجنون یا مکرهی که رضایت واقعی، به زنا نداشته، در حکم عدم رضایت است.”

 

بر اساس این ماده، برای تعلق دیه ازاله بکارت به فرد؛ اولا، ازاله بکارت، باید، توسط غیر همسر و از روی اکراه، صورت گرفته باشد؛ ثانیا، در سبب از بین رفتن پرده بکارت، الزامی به وقوع این امر، صرفا به سبب مقاربت نیست و همین که پرده بکارت شخصی، توسط غیر همسر و بدون رضایت فرد، پاره شود و از بین برود، او را مستحق دریافت دیه ازاله بکارت خواهد کرد.

میزان دیه ریزش و عدم ضبط ادرار و مدفوع، در قانون مجازات اسلامی مشخص شده است. با این توضیح که، دیه ریزش دائمی ادرار در سال ۱۴۰۱، دیه کامل انسان بوده و در صورتی که جنایت، سبب ریزش غیر دائمی ادرار شود، ارش به مجنی علیه، تعلق خواهد گرفت.

در خصوص میزان دیه ازاله بکارت 1401، باید گفت، مطابق آنچه در ماده 658 قانون مجازات اسلامی آمده است؛ دیه ازاله بکارت، مهر المثل می باشد. مهر المثل، یکی از انواع مهریه، در قانون مدنی است که با در نظر گرفتن وضعیت شغلی، اجتماعی، خانوادگی و شخصی زن و با توجه به میزان مهر افرادی که از نزدیکان او بوده و شرایط مشابه با او دارند، توسط کارشناس دادگستری، تعیین می گردد.

حتما بخوانید: دیه پستان

 

دیه افضا

چنانچه شخصی، به سبب دخول و مقاربت جنسی، فشار، وارد کردن ضربه یا وارد کردن جسم سخت در ناحیه مقعدی و تناسلی دیگری یا همسرش، سبب افضای او، یعنی، یکی شدن مجرای ادرار و عادت ماهیانه یا یکی شدن مجرای عادت ماهیانه یا مدفوع وی شود، باید، دیه افضا را به مجنی علیه، بپردازد.

دیه افضا، همانند دیه ازاله بکارت، در قانون مجازات اسلامی، پیش بینی شده است و در این قسمت از مقاله، قصد داریم، در خصوص آن، صحبت کنیم. برای بررسی دیه افضا، باید، به ماده 660 و 661 قانون مجازات اسلامی، مراجعه کرد.

بر اساس ماده 660 این قانون، اگر افضای همسر، به سبب عاملی غیر از مقاربت جنسی، صورت گیرد، باید، دیه کامل زن، بر اساس نرخ دیه در سال 1401 که 600 میلیون تومان است، به وی، پرداخت گردد و در صورتی که افضای همسر، به سبب مقاربت جنسی و دخول ایجاد شده باشد، علاوه بر دیه کامل و مهریه کامل زن، نفقه او نیز حتی بعد از طلاق، تا زمان فوت زن، باید به زن، پرداخت شود.

دیه از بین بردن قدرت مقاربت و تولید مثل سال ۱۴۰۱ در قانون مجازات اسلامی، تعیین شده که به موجب آن، از بین بردن قدرت تولید مثل مرد، انزال وی، توانایی بارداری زن و حس لذت مقاربت در آنها، ارش داشته و به از بین بردن کامل قدرت مقاربت، دیه ای معادل نرخ دیه کامل، تعلق می گیرد.

بر اساس ماده 661 قانون مجازات، در صورتی که مرد، با مقاربت جنسی، سبب افضای غیر همسر خود شود و افضا شده نیز نابالغ و یا مکره باشد، افضا کننده باید، مهر المثل، دیه کامل و در صورت پارگی پرده بکارت، ارش البکاره را بپردازد و در صورتی که مرد، با غیر مقاربت جنسی، سبب افضای غیر همسر شود، دیه کامل و در صورت پارگی پرده بکارت، مهر المثل را نیز باید، بپردازد. افضای با رضایت زن بالغ و از طریق مقاربت، منجر به تعلق دیه کامل به زن است.

دیه اندام تناسلی

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دیه ازاله بکارت و افضا در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون دیه ازاله بکارت و افضا پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- افضا به چه معنا است؟

افضا به معنای یکی شدن مجرای ادرار و عادت ماهیانه زن یا مجرای عادت ماهیانه و مدفوع او بر اثر امری نظیر مقاربت جنسی و یا ورود جسم سخت به ناحیه تناسلی وی می باشد که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

2- دیه ازاله بکارت چقدر است؟

دیه ازاله بکارت مهر المثل می باشد که میزان آن را کارشناس دادگستری با در نظر گرفتن وضعیت خانوادگی و اجتماعی زن همچنین مهریه اشخاص هم تراز او در اقوام و آشنایانش تعیین می کند که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

3- دیه افضا بر اثر مقاربت جنسی چقدر است؟

دیه افضا بر اثر مقاربت جنسی دیه کامل زن یعنی 600 میلیون تومان بوده و پرداخت مهریه نیز در افضا به سبب مقاربت اجباری است که جزئیات آن در متن مقاله ارائه شده است.

برای مشاوره دیه ازاله بکارت و افضا

برای مشاوره دیه ازاله بکارت و افضا

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *