امنیت عمومی

دیه دامیه ۱۴۰۱ چیست – میزان مبلغ دیه دامیه 1401

[ad_1]

دیه دامیه ، به دیه ای گفته می شود که به خاطر بریدن گوشت ، به نحوی که خون جاری شده باشد ، به مجنی علیه تعلق می گیرد . انواع دیه دامیه ، شامل دامیه سر و صورت و دامیه اعضای بدن است که مبلغ و میزان دیه دامیه سال ۱۴۰۱ برای سر و صورت ، معادل 12 میلیون تومان و برای دیه دامیه سایر اعضای بدن ، معادل دو درصد از دیه همان عضو و یا ارش آن خواهد بود .

برای مشاوره دیه دامیه

برای مشاوره دیه دامیه

 

قانون مجازات اسلامی ، برای انواع آسیب ها و صدماتی که توسط یک فرد به دیگری وارد می شود ، ضمانت اجرایی تعیین نموده است که در کنار قصاص ، پرداخت دیه و ارش نیز ، به صورت دقیقی مورد توجه قرار گرفته است . به عبارت دیگر ، در صورتی که بنا به دلایلی ، امکان قصاص بزهکار وجود نداشته و یا بزه دیده ، نخواهد وی را قصاص کند ، قاضی حکم به پرداخت مالی ، تحت عنوان دیه یا ارش ، صادر خواهد کرد .

البته ، بسته به نوع جراحت و همچنین ، موضعی که به آن آسیبی وارد شده است ، مبلغ و میزان دیه ، تفاوت خواهد داشت . یکی از انواع جراحات وارده به سر و صورت و نیز ، اعضای بدن ، دامیه می باشد که به معنای جراحتی است که منجر به بریدگی گوشت و خونریزی شود . اما سوالی که ممکن است مطرح شود ، این است که میزان و مبلغ انواع دیه دامیه در سال 1401 چقدر است ؟ پاسخ به این سوال از این جهت اهمیت دارد که فرد آسیب دیده ، با اطلاع از آن ، بتواند اقدام به شکایت نموده و دیه خود را دریافت کند .

برای پرداختن به این موضوع ، در ادامه این مقاله ، ابتدا به توضیح اینکه دیه دامیه چیست و چه انواعی دارد ، پرداخته و سپس ، در مورد تفاوت این دیه با دیه حارصه صحبت خواهیم کرد . در ادامه نیز ، میزان مبلغ دیه دامیه صورت و بدن ، سر و پیشانی و دامیه زبان را به تفکیک ، مورد بررسی قرار خواهیم داد .

دیه دامیه چیست

بر اساس ماده 17 قانون مجازات اسلامی ، دیه ، مالی است که در قبال جنایت غیر عمدی بر جان ، اعضای بدن و منافع آنها و همچنین ، جنایات عمدی که به هر دلیل ، امکان قصاص آن وجود ندارد ، تعیین می شود . البته ، دیه ، گاهی مقدار مشخصی دارد و گاهی هم میزان دقیقی برای آن تعیین نشده است و قاضی ، مبلغ آن را معین می کند که به آن ، دیه غیر مقدر یا ارش گفته می شود .

در قانون مجازات اسلامی ، انواع و اقسامی از دیه اعضای بدن ، مشخص شده است که طبق قانون ، به بزه دیده تعلق می گیرد . اما گاهی ، اصطلاحاتی در خصوص دیه بیان می شود که ممکن است افراد ، از آن اطلاع کافی نداشته باشند . یکی از این اصطلاحات حقوقی ، ” دامیه ” می باشد . لذا در این قسمت ، قصد داریم  قبل از بررسی مبلغ دیه دامیه در سال ۱۴۰۱، به بررسی این موضوع بپردازیم که اصلا دیه دامیه چیست ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که در ماده 709 قانون مجازات اسلامی ، یکی از انواع جراحات و آسیب هایی که به سر و صورت افراد وارد می شود ، تحت عنوان دامیه نامگذاری شده و در تعریف آن ، چنین بیان شده است که دامیه ، به جراحتی گفته می شود که مقداری ، وارد گوشت شده باشد و به همراه آن ، مقدار کم یا زیادی خون جاری شود که در قسمت های بعد ، مبلغ دیه دامیه در سال 1401 را بیان خواهیم کرد .

حتما بخوانید:دیه چیست و در چه مواردی باید پرداخت شود

انواع دیه دامیه

دیه دامیه ، به عنوان دیه ای که در ارتباط با بریدگی و جاری شدن خون ، به فرد تعلق می گیرد ، انواع و اقسام مختلفی دارد که در قانون مجازات اسلامی ، بیان شده و احکام و مقدار دیه متفاوتی به آنها تعلق می گیرد . به همین دلیل ، قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم که مبلغ و میزان دیه دامیه در سال ۱۴۰۱ چقدر است ، بهتر است در خصوص انواع دیه دامیه ، توضیحاتی را مطرح نماییم .

بر اساس قانون مجازات اسلامی ، انواع دیه دامیه ، شامل دیه دامیه برای آسیب وارده بر سر و صورت و همچنین ، دیه دامیه برای سایر اعضای بدن است که مبلغ و میزان دیه آنها ، با همدیگر متفاوت است . بنابراین ، در یک تقسیم بندی کلی ، می توان گفت که دامیه ای که بر روی هر یک از اجزای سر و صورت ایجاد شده است ، به جز دیه زیبایی صورت ، معادل 2 درصد دیه کامل انسان می باشد .

دامیه ای هم که بر روی هر یک اعضای بدن ، از قبیل دست ، پا ، شکم و غیره ایجاد شده باشد ، معادل دو درصد دیه آن عضو از بدن است ( در صورتی که برای آن عضو ، دیه ای در قانون ، مشخص شده باشد ) . در صورتی هم که آن عضو ، دیه مشخصی در قانون نداشته باشد ، قاضی اقدام به تعیین ارش می نماید .

دیه بخیه جراحات سر و صورت

 

تفاوت دیه دامیه با دیه حارصه

در قسمت های قبل ، به بررسی این موضوعات پرداخته شد که منظور از دیه دامیه چیست و انواع مختلف آن ، بر اساس قانون مجازات اسلامی کدامند . اما در توضیح بیشتر این موضوع ، قصد داریم به این سوال نیز پاسخ دهیم که تفاوت دیه دامیه با دیه حارصه در چیست ؟ برای پاسخ دادن به این سوال ، ماده 709 قانون مجازات اسلامی ، قابل توجه است .

در ماده 709 قانون مجازات اسلامی ، انواع جراحات وارده به سر و صورت ، بیان شده است که به ترتیب ، از خفیف به شدید ، عبارتند از حارصه ، دامیه ، متلاحمه ، سمحاق ، موضحه ، هاشمه ، منقّله ، مامومه و دامغه . در توضیح دیه حارصه ، گفته شده که حارصه ، به خراش هایی که روی پوست ایجاد شود ، ولی منجر به ایجاد خونریزی نشده باشد ، گفته شده و به میزان یک صدم دیه کامل ، به آن ، دیه تعلق می گیرد .

بنابراین ، در خصوص تفاوت دیه دامیه با دیه حارصه ، باید گفت که حارصه ، صرفا به خراشیدگی های ایجاد شده بر سطح پوست بدون خونریزی گفته شده که دیه آن ، یک درصد دیه کامل یا یک درصد دیه عضو است ؛ اما دامیه که مقداری شدیدتر از حارصه است ، جراحات وارده بر گوشت انسان است که منجر به ایجاد خونریزی کم یا زیاد خواهد شد . البته ، نظر به اینکه جراحت دامیه ، شدیدتر از حارصه است ، میزان دیه آن نیز ، بیشتر خواهد بود که در ادامه ، در خصوص آن توضیح خواهیم داد . اما برای آشنایی بیشتر با دیه حارصه ، می توانید مقاله زیر را نیز ، مطالعه نمایید .

دیه حارصه چیست

 

میزان مبلغ دیه دامیه صورت

همانطور که اشاره شد ، یکی از انواع دیه دامیه ، دیه دامیه صورت است . به همین دلیل ، در این قسمت ، قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که میزان مبلغ دیه دامیه صورت بر اساس قانون چقدر است و اینکه در سال 1401 ، چه میزان و مبلغ دیه دامیه صورت به بزه دیده تعلق می گیرد ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که بر اساس ماده 709 قانون مجازات اسلامی ، در صورتی که جراحت وارده بر صورت انسان ، به شکل جراحت دامیه باشد ( به این شکل که صدمه وارده ، به گوشت وارد شده و جریان کم یا زیاد خون ایجاد کند ) ، به میزان دو درصد از دیه کامل انسان ، به بزه دیده ، تعلق خواهد گرفت . به این معنا که برای محاسبه مبلغ دیه دامیه صورت ، باید دیه کامل انسان در همان سال را لحاظ و دو درصد آن را به عنوان دیه ، تعیین کرد .

پس اگر بخواهیم میزان و مبلغ دیه دامیه صورت در سال ۱۴۰۱را بیان کنیم ، باید گفت که نرخ کامل دیه انسان در سال 1401 ، میزان ششصد میلیون تومان در ماه های غیر حرام است . بنابراین ، دیه دامیه صورت در سال ۱۴۰۱، عبارت است از مبلغ دوازده میلیون تومان که مسئول پرداخت دیه ، باید اقدام به پرداخت آن نماید .

 مسئول پرداخت دیه کیست

 

دیه دامیه سر و پیشانی

همانطور که در قسمت های قبل نیز بیان شد ، بر اساس قانون مجازات اسلامی ، دامیه جراحتی است که مقداری وارد گوشت شده و در اثر آن ، به مقدار کم یا زیاد ، خون جاری شود . لذا جراحت دامیه ، ممکن است علاوه بر صورت ، بر سایر اعضای بدن ، همچون سر و پیشانی نیز ، وارد شود . به همین دلیل ، ضرورت دارد که دیه دامیه سر و پیشانی را نیز ، مورد بررسی قرار داده و مبلغ و میزان آن در سال ۱۴۰۱ را توضیح دهیم .

بر اساس ماده 709 قانون مدنی ، جراحت دامیه ای که بر سر و صورت و پیشانی وارد می شود ، به میزان دو صدم دیه کامل ، دیه دارد . به همین دلیل ، اگر سر و پیشانی ، دچار جراحت دامیه شده باشند ، به میزان دو درصد دیه کامل انسان در همان سال ، به بزه دیده ، تعلق خواهد گرفت که با دیه ضربه به سر متفاوت است .

اما در خصوص اینکه میزان دیه دامیه سر و پیشانی در سال 1401 چقدر می باشد ، گفتنی است که دیه انسان کامل در سال ۱۴۰۱، میزان ششصد میلیون تومان است و دو درصد آن ، معادل 12 میلیون تومان خواهد بود .

 دیه پیشانی

 

میزان مبلغ دیه دامیه بدن

دیه دامیه ، به عنوان یکی از جراحات وارده بر سر و صورت ، ضمن ماده 709 قانون مجازات اسلامی ، مطرح شده است و همانطور که در قسمت های قبل نیز گفته شد ، میزان مبلغ دیه دامیه سر و صورت و پیشانی ، دو درصد دیه کامل می باشد که برای محاسبه آن ، باید دیه کامل همان سال را در دو درصد ، ضرب نمود . اما سوال این است که میزان مبلغ دیه دامیه بدن چقدر است ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که بر اساس ماده 710 ، در صورتی که جراحت دامیه ، در محلی غیر از سر و صورت ، مثلا بر روی اعضای بدن وارد شده باشد ، در صورتی که برای آن عضو ، در قانون مجازات اسلامی ، دیه ای تعیین شده باشد ، دیه ، به نسبت های فوق از دیه آن عضو تعیین می شود . در صورتی هم که آن عضو از بدن ، در قانون ، دیه مشخصی نداشته باشد ، برای آن ، ارش تعیین می شود .

بنابراین ، جراحات دامیه ای که بر روی عضوی از بدن اتفاق افتاده که دیه مشخصی در قانون مجازات اسلامی ندارد ، قاضی ، اقدام به تعیین ارش برای آن می نماید و در صورتی که آن عضو ، دیه مشخصی داشته باشد ، دو درصد از دیه همان عضو ، تحت عنوان دیه دامیه ، تعیین خواهد شد .

دیه اعضای بدن

 

دیه دامیه زبان

در این قسمت ، قصد داریم که علاوه بر دیه دامیه ای که بر روی اعضای بدن صورت گرفته است ، دیه دامیه وارده بر یکی از اعضای بدن ، یعنی زبان را نیز ، توضیح داده و به این سوال پاسخ دهیم که دیه دامیه زبان چقدر است و در صورتی که به عنوان مثال ، بریدگی منجر به خونریزی بر روی زبان ایجاد شده باشد ، چه مبلغ و میزان دیه ای به فرد مجنی علیه تعلق خواهد گرفت ؟ در مقاله ای جداگانه نیز ، در خصوص دیه زبان توضیح داده شده است .

در پاسخ به این سوال ، باید اشاره نمود که بر اساس تبصره 1 ماده 709 قانون مجازات اسلامی ، جراحات وارده بر اعضایی از بدن همچون زبان ، لب ، بینی ، گوش و همینطور داخل دهان ، در حکم جراحات وارد شده بر سر و صورت است ؛ فلذا می توان گفت دیه دامیه زبان ، همان مبلغ دو درصد دیه کامل انسان ( یعنی مبلغ 12 میلیون تومان برای سال 1401 ) می باشد .

دیه خراشیدگی صورت و بدن

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دیه دامیه در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون دیه دامیه پاسخ دهند .

 

 

سوالات متداول

1- دیه دامیه چیست ؟

دیه دامیه به دیه ای که به خاطر بریدگی گوشت سر و صورت یا بدن به نحوی که منجر به خونریزی کم یا زیاد شده باشد گفته می شود که برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص آن می توانید متن مقاله را مطالعه نمایید .

2- انواع دیه دامیه کدامند ؟

انواع دیه دامیه شامل دیه دامیه سر و صورت و همچنین دیه دامیه برای سایر اعضای بدن انسان می باشد که در قانون مجازات اسلامی احکام مربوط به آن به صورت کامل ذکر شده که جزئیات مربوط به آن در مقاله آمده است .

3- مبلغ و میزان دیه دامیه سال 1401 چقدر است ؟

میزان دیه دامیه سر و صورت دو درصد دیه کامل انسان است که برای سال 1401 مبلغ 12 میلیون تومان بوده و برای سایر اعضای بدن به صورت دو درصد دیه آن عضو و یا ارش می باشد که جزئیات مربوط به آن در مقاله توضیح داده شده است .

برای مشاوره دیه دامیه

برای مشاوره دیه دامیه

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *