امنیت عمومی

نحوه کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر – کپی کارت بانکی

[ad_1]

در کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر، کلاهبردار، با استفاده از دستگاهی به نام اسکیمر، به اطلاعات کارت بانکی قربانی، دست پیدا کرده و با کپی کردن آن اطلاعات، بر روی یک کارت بانکی خام و با استفاده از رمز کارت، موجودی حساب کارت قربانی را برداشت می کند. نحوه شکایت از این جرم، از طریق ثبت شکوائیه در دفاتر خدمات قضایی و پیگیری شکایت در دادسرای جرایم رایانه ای می باشد.

برای مشاوره کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر و نحوه شکایت از آن

برای مشاوره کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر و نحوه شکایت از آن

 

در سال های اخیر، یکی از جرایم رایانه ای که با رواج استفاده از کارت های بانکی، به جای پول نقد، بسیار شایع شده و افراد بسیاری، قربانی آن گشته و موجودی های بانکی بعضا کلان خود را بر اثر آن از دست داده اند، جرم کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر می باشد.

در کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر، کلاهبردار، با استفاده از دستگاهی به نام اسکیمر، به اطلاعات کارت بانکی قربانی، دست یافته و با کپی کردن آن اطلاعات، بر روی یک کارت بانکی خام و با استفاده از کپی کارت بانکی و رمز کارت، موجودی حساب کارت قربانی را برداشت کرده و به این ترتیب، با توسل به این عمل متقلبانه، مال قربانی جرم را می برد. از آنجا که این جرم، نسبتا جدید بوده، لازم است تا دارندگان کارت های بانکی با راه های مقابله با آن و هم چنین، شکایت از این جرم آشنا شده تا در صورت لزوم، بتوانند برای احقاق خود اقدام نمایند.

لذا، با توجه به توضیحات فوق، در این مقاله، ابتدا، جرم کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر را تعریف کرده و نحوه انجام آن را توضیح داده و سپس، در ادامه، به ارائه راه های مقابله با این جرم پرداخته و در پایان، نحوه شکایت و نحوه رسیدگی به این نوع از کلاهبرداری را بررسی خواهیم کرد. 

جرم کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر

 جرایمی که در جامعه انجام می گیرد، به طور کلی، به دو گروه جرایم سنتی و مدرن تقسیم می شوند. با این توضیح که پاره ای از جرایم، همچنان، به شکل سنتی آن اتفاق افتاده که سرقت از منازل، نمونه ای از این جرایم می باشد. اما در مقابل، با گروه دیگری از جرایم مواجه هستیم، که با استفاده از تکنولوژی، به ویژه اینترنت، در قالبی مدرن به وقوع پیوسته که جرایم رایانه ای، نمونه بارز آن می باشند.

یکی از جرایم رایانه ای که با رواج استفاده از کارت های بانکی، به جای پول نقد، در سال های اخیر، بسیار شایع شده و افراد بسیاری، موجودی های بانکی خود را بر اثر آن از دست داده اند، جرم کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر می باشد. از آنجا که تعریف این جرم و توضیح ماهیت آن، در گرو مشخص نمودن معنای دو کلمه کلاهبرداری و اسکیمر می باشد، در این قسمت، ابتدا، به تعریف این دو کلمه پرداخته و سپس، به توضیح جرم کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر می پردازیم.

کلاهبرداری، مطابق قانون تشدید مجازات کلاهبرداری، به جرمی گفته می شود که در آن، شخص کلاهبردار، عمل متقلبانه ای را انجام داده و با کمک گرفتن از این عمل متقلبانه و غیر قانونی خود، فرد یا افراد دیگری را فریب داده و بدین وسیله، اموال آن ها را می برد.

منظور از اسکیمر، نیز یک قطعه سخت افزاری بوده که به یک نرم افزار، متصل شده و با قرار گرفتن در قسمتی از دستگاه کارتخوان سیار که کارت بانکی در آن، کشیده شده یا در قسمتی از دستگاه خودپرداز که کارت در آن، قرار داده شده، قادر بوده تا پس از کشیدن یا ورود کارت، اطلاعات آن را از روی نوار مغناطیسی کارت بانکی، کپی کند. سپس، شخص مجرم، این اطلاعات را بر روی یک کارت بانکی خام، کپی کرده و با استفاده از کپی کارت بانکی و با دسترسی به رمز کارت، حساب بانکی قربانی را خالی می کند که در بخش بعد، به تفصیل در مورد نحوه کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر و روش های آن توضیح داده ایم.

به این ترتیب، در تعریف جرم کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر، می توان گفت که جرم کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر، جرمی است که در آن، کلاهبردار، با استفاده از دستگاهی به نام اسکیمر، به اطلاعات کارت بانکی قربانی، دست پیدا کرده و با کپی کردن آن اطلاعات، بر روی یک کارت بانکی خام و با استفاده از کپی کارت بانکی و رمز کارت، موجودی حساب کارت قربانی را برداشت کرده و به این ترتیب، با توسل به این عمل متقلبانه، مال قربانی جرم را می برد.

جرم کلاهبرداری و عناصر آن

نحوه کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر

در بخش قبل، به تعریف جرم کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر پرداخته و گفتیم که کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر، جرمی است که در آن، کلاهبردار، با استفاده از دستگاهی به نام اسکیمر، به اطلاعات کارت بانکی قربانی، دست پیدا کرده و با کپی کردن آن اطلاعات، بر روی یک کارت بانکی خام و با استفاده از کپی کارت بانکی و رمز کارت، موجودی حساب کارت قربانی را برداشت کرده و به این ترتیب، مال قربانی جرم را می برد. اما از آنجا که نحوه کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر، به عنوان یک جرم رایانه ای، یک روش نسبتا جدید بوده، در این بخش به توضیح نحوه کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر و روش های انجام آن می پردازیم.

نحوه کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر با استفاده از دستگاه خودپرداز

نحوه کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر با استفاده از دستگاه خودپرداز، به این صورت بوده که در این روش، کلاهبردار، یک دستگاه اسکیمر را در قسمتی از دستگاه خودپرداز که کارت در آن قرار می گیرد، نصب کرده و با استفاده از این اسکیمر، اطلاعات کارت بانکی قربانی را کپی کرده و بعدا با استفاده از همین کپی کارت بانکی، برای خالی کردن حساب، اقدام می کند.

در نحوه کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر با استفاده از دستگاه خودپرداز، برای دسترسی به رمز کارت بانکی قربانی، کلاهبردار، یا با استفاده از نصب دوربین در بالای خودپرداز به رمز کارت دست یافته و یا اینکه، صفحه کلید جعلی را بر روی صفحه کلید دستگاه خودپرداز قرار داده که در هنگام ورود رمز توسط قربانی، اطلاعات رمز کارت را ضبط می کند.

نحوه کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر با استفاده از دستگاه کارتخوان سیار

نحوه کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر با استفاده از دستگاه کارتخوان، به این صورت بوده که کلاهبردار، یک دستگاه اسکیمر را در قسمتی از دستگاه پوز که کارت در آن، کشیده می شود، نصب کرده و با استفاده از این اسکیمر، اطلاعات کارت بانکی قربانی را کپی می کند

در نحوه کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر با استفاده از دستگاه کارتخوان سیار، برای دسترسی به رمز کارت بانکی قربانی، کلاهبردار، یا خود اقدام به کشیدن کارت برای مشتری کرده یا اینکه در هنگام کشیدن کارت، توسط مشتری، با نگاه کردن به دستگاه کارتخوان، رمز کارت بانکی قربانی را حفظ می کند

در مرحله دوم، از نحوه کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر، چه از طریق دستگاه خودپرداز و چه از طریق کارتخوان سیار، کلاهبردار، اطلاعات کارت بانکی قربانی را بر روی یک کارت بانکی خام، کپی کرده و سپس، با استفاده از کپی کارت بانکی و رمز کارت قربانی، حساب وی را خالی می کند.

بیشتر بخوانید : کلاهبرداری از طریق کارت به کارت

 

مجازات کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر

در بخش قبل، به توضیح نحوه کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر پرداخته و گفتیم که نحوه کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر، از دو طریق اصلی کلاهبرداری با دستگاه خودپرداز و دستگاه کارتخوان سیار و با کپی کردن اطلاعات کارت بانکی قربانی، انجام می گیرد. در این بخش، به بررسی مجازات جرم کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر پرداخته که طبق توضیحات زیر می باشد.

مجازات کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر، به موجب ماده 13 قانون جرایم رایانه ای، مشخص شده است. مطابق ماده مزبور:« هرکس به طور غیرمجاز، از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی، با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده ها یا مختل کردن سامانه، وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند، علاوه بر رد مال به صاحب آن، به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون (20.000.000) ریال تا یکصد میلیون (100.000.000) ریال یا هر دو مجازات، محکوم خواهد شد.»

بنابراین، مطابق ماده مزبور، مجازات  کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر، یا حبس از یک تا پنج سال بوده یا یا جزای نقدی از بیست میلیون ریال تا یکصد میلیون ریال می باشد. همچنین، در مواردی، به نظر قاضی رسیدگی کننده به پرونده، ممکن است هر دو مجزات حبس و جزای نقدی، به عنوان ، مجازات  کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر، برای کلاهبردار، تعیین گردد.

مجازات کلاهبرداری اینترنتی

 

راه های مقابله با کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر

در بخش قبل، به توضیح مجازات کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر، پرداخته و گفتیم که مجازات  کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر، مطابق قانون جرائم رایانه ای، یا حبس از یک تا پنج سال بوده یا یا جزای نقدی از بیست میلیون ریال تا یکصد میلیون ریال، می باشد. همچنین، در مواردی، به نظر قاضی رسیدگی کننده به پرونده، ممکن است هر دو مجازات حبس و جزای نقدی، به عنوان مجازات  کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر، برای کلاهبردار، تعیین گردد. 

اما همواره، پیشگیری بهتر از درمان بوده و هزینه کمتری را نیر دربر دارد. به همین دلیل، بهتر است پیش از آنکه اشخاص، درگیر شکایت از جرم کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر، شوند، با راه های مقابله با این جرم، آشنا شده تا در دام این گروه از مجرمین نیفتند. به همین دلیل، در این بخش، به توضیح راه های مقابله با کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر پرداخته، که عبارتند از:

یکی از مهم ترین راه های مقابله با کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر، آن است که افراد نباید هیچ گاه، رمز کارت بانکی خود را در اختیار فروشنده قرار داده و همیشه باید خود شخصا، برای وارد کردن رمز در دستگاه کارتخوان، اقدام نمایند.

چک کردن فضای اطراف دستگاه خودپرداز و اطمینان از عدم نصب دوربین در اطراف آن، قبل از انجام عملیات بانکی با دستگاه خودپرداز، یکی از دیگر از راه های مقابله با کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر، می باشد.

چک کردن صفحه کلید دستگاه خودپرداز و اطمینان از عدم نصب صفحه کلید جعلی، بر روی آن، قبل از انجام عملیات بانکی با دستگاه خودپرداز، نیز جهت مقابله با کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر، ضروری می باشد.

در پایان، یادآور می شود که طبق اعلام سیستم بانکی کشور، یکی از مهم ترین و اصلی ترین راه های مقابله با کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر و سایر انواع کلاهبرداری از طریق کارت های بانکی، تغییر دادن رمز کارت بانکی می باشد که لازم از سوی دارندگان این کارت ها، به طور منظم و دوره ای انجام گیرد. 

بیشتر بخوانید : راه های اثبات کلاهبرداری

 

نحوه شکایت از کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر

پس از توضیح راه های مقابله با کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر، در بخش قبل، در این قسمت در مورد نحوه شکایت از کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر، صحبت خواهیم کرد؛ چرا که همواره، ممکن است افراد با وجود رعایت راه های مقابله با کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر، باز هم به دلیل غفلت، در دام این مجرمان بیفتند. به همین دلیل، لازم است تا قربانیان این جرم، با نحوه شکایت از کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر، آشنا باشند. 

نحوه شکایت از کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر، به این صورت بوده که قربانی، پس از اطلاع از برداشت غیرقانونی از کارت خود، لازم است تا با در دست داشتن مدارک شناسایی و حتی المقدور، پرینت حساب بانکی، برای ثبت شکایت کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر، بر اساس یک نمونه شکوائیه کلاهبرداری، به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قوه قضائیه، مراجعه کرده و شکوائیه خود را ثبت و از طریق این دفاتر، برای دادسرای جرایم رایانه ای ارسال نماید.

البته در رابطه با نحوه شکایت از کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر، دو نکته باید مورد لحاظ قرار گیرد. اول، آنکه ثبت و ارسال شکوائیه، از طریق دفاتر خدمات قضایی، منوط به آن است که شاکی، مراحل ثبت نام ثنا و دریافت رمز یا کد ثنا را قبلا انجام داده و در این سامانه، دارای حساب کاربری باشد. دوم، آنکه شکایت از کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر، می تواند از طریق پلیس فتا نیز انجام گرفته، اما در نهایت، شاکی برای ثبت شکایت، به دفاتر خدمات، ارجاع می شود.

نحوه شکایت از کلاهبرداری اینترنتی

 

نحوه رسیدگی به کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر

در بخش قبل، به توضیح نحوه شکایت از کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر پرداخته و گفتیم که نحوه شکایت از این جرم، با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و ثبت شکوائیه کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر، از طریق این دفاتر  و سپس، ارسال شکوائیه به دادسرای جرایم رایانه ای می باشد. در این بخش، به توضیح نحوه رسیدگی به  کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر پرداخته که مطابق مراحل زیر می باشد.

پس از ثبت و ارسال شکواییه به دادسرای جرایم رایانه ای، این دادسرا با کمک گرفتن از پلیس فتا و استعلام از بانک صاحب حساب کارت بانکی و سپس، احضار متهم و جلب وی، تحقیقات مقدماتی را انجام داده و در صورت وجود دلایل کافی، قرار جلب به دادرسی را صادر کرده و پس از صدور کیفرخواست، پرونده را به دادگاه کیفری ارسال می کند.

در مرحله بعد، دادگاه کیفری دو، مجددا متهم و شاکی را برای حضور در جلسه یا جلسات دادرسی، احضار کرده و پس از بررسی دلایل موجود در پرونده و تحقیق از شاکی و متهم، در صورت وجود دلایل، رای بر محکومیت متهم صادر می نماید. رای محکومیت به کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر، پس از تایید در دادگاه تجدیدنظر، قابل اجرا خواهد بود.

دادگاه و دادسرای صالح برای رسیدگی به جرم کلاهبرداری رایانه ای 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر در کانال تلگرام حقوق کیفری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- جرم کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر چیست؟

در کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر کلاهبردار با استفاده از دستگاهی به نام اسکیمر به اطلاعات کارت بانکی قربانی دست پیدا کرده و با کپی کردن آن اطلاعات بر روی یک کارت بانکی خام موجودی حساب کارت قربانی را برداشت می کند و برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه شود.

2- نحوه کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر به چه صورت می باشد؟

نحوه کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر از دو طریق اصلی کلاهبرداری با دستگاه خودپرداز و دستگاه کارتخوان سیار و با کپی کردن اطلاعات کارت بانکی قربانی انجام می گیرد و برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه شود.

 

3- مجازات کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر، چیست؟

مجازات کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر یا حبس از یک تا پنج سال بوده یا یا جزای نقدی از بیست میلیون ریال تا یکصد میلیون ریال می باشد و برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه شود.

برای مشاوره کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر و نحوه شکایت از آن

برای مشاوره کلاهبرداری با دستگاه اسکیمر و نحوه شکایت از آن

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *