دسته‌بندی نشده

ثبت شرکت تعاونی – مراحل – شرایط

[ad_1]

مراحل ثبت شرکت تعاونی، بدین صورت بوده که نماینده شرکت، باید با مراجعه به سایت جامع ثبت شرکت ها و انتخاب گزینه تاسیس شخصیت حقوقی، برای ثبت شرکت تعاونی اقدام نماید. ثبت این گروه از شرکت ها، نیازمند پرداخت هزینه های قانونی، نظیر 35 درصد سرمایه اولیه و ارائه مدارک لازم، از جمله اساسنامه، شرکتنامه و مجوز اداره تعاون می باشد.

برای مشاوره ثبت شرکت تعاونی

برای مشاوره ثبت شرکت تعاونی

 

شرکت های تجاری، در کنار شرکت های مدنی، از انواع اصلی شرکت در کشور ما بوده که علاوه بر ماهیت، دارای تفاوت های مهمی در نحوه تشکیل و ایجاد می باشند. یکی از این تفاوت ها، لزوم ثبت شرکت تجاری بوده که به موجب این مقرره، کلیه شرکت های تجاری باید در مرجع ثبت شرکت ها، به ثبت برسند.

یکی از این شرکت های تجاری، شرکت تعاونی بوده که برخلاف سایر شرکت های تجاری، شرایط تشکیل و ثبت آن، نه به موجب قانون تجارت، بلکه بر اساس قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران و دستورالعمل تشکیل تعاونی‌ ها تعیین می گردد. با توجه به این نکته که تا این شرایط فراهم نبوده و مراحل قانونی ثبت تعاونی نیز انجام نگیرد، شرکت در عمل، امکان فعالیت و بهره مندی از تسهیلات قانونی را نداشته، آشنایی با مقررات نحوه ثبت این شرکت ها، برای موسسین آن ها ضروری می باشد. 

لذا، در این مقاله، پس از معرفی سایت ثبت شرکت تعاونی، در ادامه، شرایط، نحوه، مراحل، مدارک لازم و هزینه های ثبت تعاونی ها را برای افرادی که قصد تاسیس این شرکت ها را دارند، توضیح خواهیم داد.

سایت ثبت شرکت تعاونی

با توجه به مطرح شدن مفهوم دولت الکترونیک در کشور ما، در سال های اخیر، از جمله نهادهای دولتی که سعی نموده تا با راه اندازی سامانه ها و سایت های متعدد، ارائه دهنده خدمات اینترنتی و غیر حضوری به متقاضیان خود باشد، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می باشد.

یکی از مهم ترین سامانه های راه اندازی شده، توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سایت جامع ثبت شرکت ها بوده که در آدرس اینترنتی irsherkat.ssaa.ir، خدمات مرتبط با ثبت شرکت های تجاری و موسسات غیر تجاری، نظیر ثبت اظهارنامه پلمپ دفاتر قانونی، ثبت اظهارنامه دفتر ثبت تجاری و درخواست کد فراگیر برای اتباع خارجی را به کاربران خود ارائه می کند.

از جمله خدمات ثبت اینترنتی این سایت، امکان ثبت اینترنتی تاسیس شخصیت حقوقی، بوده که یکی از انواع این اشخاص حقوقی، شرکت های تعاونی می باشند. بنابراین، موسسین این شرکت ها، می توانند، در صورت دارا بودن شرایط قانونی، با مراجعه به سایت ثبت شرکت ها، مراحل ثبت شرکت مورد نظر خود را به صورت اینترنتی و غیر حضوری انجام دهند.

با توجه به توضیحات فوق، سایت ثبت شرکت تعاونی، همان سامانه جامع ثبت شرکت ها بوده که در آدرس اینترنتی irsherkat.ssaa.ir، امکان انجام مراحل ثبت انواع تعاونی ها و سایر شرکت های تجاری و موسسات غیر تجاری را برای متقاضیان فراهم کرده است.

سامانه جامع ثبت شرکت ها

شرایط ثبت شرکت تعاونی

شرکت تعاونی، شرکتی است که از اشخاص حقیقی یا حقوقی و در جهت تحقق اهداف بخش تعاونی تشکیل گردیده و هدف نهایی از تاسیس آن، رفع نیازهای مشترک اعضا و بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی آنها، از طریق همکاری های متقابل میان اعضا می باشد. 

این شرکت نیز همانند سایر شرکت های تجاری مذکور در قانون تجارت، باید در سایت ثبت شرکت ها به ثبت برسد. برای انجام مراحل مربوط به ثبت شرکت تعاونی، همچون ثبت شرکت سهامی خاص، لازم است تا یک سری از شرایط و مقدمات قانونی، که در قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران و دستورالعمل تشکیل تعاونی‌ ها ذکر گردیده، توسط موسسین شرکت فراهم شده باشد. لذا، در ادامه، به توضیح مقدمات و شرایط ثبت شرکت تعاونی می پردازیم.

حداقل سرمایه اولیه، به منظور ثبت شرکت تعاونی عام، 10 میلیون تومان و برای ثبت شرکت تعاونی خاص، یک میلیون تومان می باشد.

از دیگر شرایط ثبت این نوع از شرکت، این شرط بوده که حداقل 35 درصد مبلغ سرمایه اولیه شرکت، باید به حساب شرکت واریز شده و سرمایه غیر نقدی آن نیز توسط کارشناس رسمی دادگستری، قیمت گذاری شده و تسلیم شده باشد.

حداقل تعداد اعضا برای تشکیل و ثبت شرکت تعاونی، 7 عضو می باشد. لازم به ذکر است که این حداقل، برای شرکت های تعاونی عام و تعاونی مسکن، 500 نفر و برای شرکت های تعاونی مصرف، 250 نفر خواهد بود.

شرط آشنایی موسسین شرکت تعاونی، با قوانین و مقررات تعاونی ها و در صورت عدم آشنایی، حضور در کلاس های آموزشی یک روزه اداره کل تعاون استان، یکی دیگر از شرایط تشکیل و ثبت این شرکت ها می باشد.

موسسین باید تقاضای تشکیل تعاونی و طرح پیشنهادی خود را به اداره تعاون داده و پس از اخذ موافقت آن اداره، در صورتی که انجام فعالیت شرکت، نیازمند اخذ مجوز بوده، مجوز را از نهاد مربوطه، دریافت کرده، طرح اساسنامه پیشنهادی را تهیه نموده و پس از انجام مراحل مربوط به افتتاح حساب به نام (تعاونی در شرف تاسیس) در صندوق تعاون، افراد واجد شرایط برای عضویت در تعاونی را دعوت کنند.

دعوت و تشکیل مجمع عمومی عادی، تعیین روزنامه کثیر الانتشار شرکت، تصویب اساسنامه شرکت در این مجمع و انتخاب اولین مدیران و بازرسان شرکت تعاونی از دیگر شرایط ثبت این شرکت ها می باشد.

مدیران و بازرسان شرکت، قبل از هرگونه اقدام برای ثبت شرکت تعاونی، باید در دوره‌ های آموزشی مربوطه شرکت نمایند.

در نهایت، هیات مدیره باید با اعطای وکالت به مدیرعامل یا یکی از اعضای هیات، نماینده قانونی شرکت را جهت انجام مراحل قانونی ثبت شرکت تعاونی، انتخاب نماید.

ثبت آگهی ثبت شرکت، به روش اینترنتی و از طریق مراجعه به سایت روزنامه رسمی کشور، برای متقاضیان، قابل انجام می باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این رابطه، مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.

بیشتر بخوانید : ثبت اینترنتی آگهی ثبت شرکت

 

نحوه و مراحل ثبت شرکت تعاونی

پس از فراهم کردن شرایط ثبت شرکت تعاونی و انجام مقدمات قانونی آن که در قسمت قبل توضیح داده شد، موسسین تعاونی می توانند با مراجعه به سایت ثبت شرکت ها، برای ثبت شرکت مورد نظر خود اقدام نمایند. در ادامه، ضمن یک راهنمای تصویری، مراحل ثبت شرکت تعاونی را توضیح خواهیم داد.

ابتدا، وارد سایت ثبت شرکت تعاونی، به آدرس irsherkat.ssaa.ir شده و بر روی سربرگ تاسیس شخصیت حقوقی کلیک نمایید. در مرحله بعد، دایره کنار عبارت ( پذیرش درخواست تاسیس شخصیت حقوقی) را فعال کرده تا یک منوی کشویی ظاهر شود. از این منو، شرکت تعاونی را انتخاب کرده و سپس، بر روی دکمه ادامه، کلیک کنید.

 

 

در صفحه جدید، لازم است تا اطلاعات مربوط به استان و شهر، اطلاعات تماس و سایر اطلاعات عمومی، مانند سال مالی شرکت تعاونی را تعیین نمایید. پس از وارد کردن کد پستی شرکت، آدرس، به طور خودکار، توسط سامانه نشان داده شده و شما نمی توانید آدرس شرکت را تغییر دهید.

 

 

در این مرحله از مراحل ثبت شرکت تعاونی، مشخصات متقاضی ثبت که همان شخص تعیین شده توسط هیات مدیره بوده را وارد کرده و مجددا دکمه گام بعدی را بزنید.

 

 

این مرحله، مرحله ای است که در آن، کد پیگیری درخواست شما صادر می گردد. این کد را به منظور پیگیری های بعدی، یادداشت و حفظ نمایید. همچنین، همانند روند ثبت شرکت سهامی عام، در این صفحه، این امکان برای شما وجود داشته تا 5 نام را، با تعیین اولویت آن ها، به عنوان نام های پیشنهادی تعاونی ثبت کنید.

 

 

در این مرحله از مراحل ثبت شرکت تعاونی، باید موضوع شرکت تجاری خود را مشخص کنید. بدین منظور، گروه و زیر گروه فعالیت شرکت را تعیین کرده و بر روی دکمه گام بعدی کلیک نمایید.

 

 

در این بخش، اطلاعات مربوط به نوع و میزان سرمایه شرکت و نوع سهام آن را وارد کنید.

 

 

در صفحه جدید، تعداد اعضای هیات مدیره، تاریخ و ساعت جلسه مجمع عمومی موسس و جلسه هیات مدیره را وارد کرده و مجددا، دکمه گام بعدی را بزنید.

 

 

در این مرحله از مراحل ثبت شرکت تعاونی، مشخصات اعضای هیات مدیره، بازرسان، اطلاعات تماس و سمت آنها را ثبت نمایید.

 

 

در این صفحه، روزنامه کثیرالانتشار شرکت تجاری خود را از لیست، تعیین کنید.

 

 

در این بخش، با کلیک بر روی دکمه (دریافت اساسنامه پیشنهادی) می توانید، اساسنامه پیشنهادی سایترا دریافت نمایید که جز موارد غیر قابل تغییر، اصلاح سایر اطلاعات آن، برای شما امکان پذیر می باشد.

 

 

در این مرحله از مراحل ثبت شرکت تعاونی، براساس اطلاعاتی که در مراحل قبل، وارد سایت کرده اید، متن صورت جلسه مجمع عمومی موسس و هیات مدیره شرکت شما، توسط سایت تنظیم می گردد.

 

 

در این بخش، براساس اطلاعاتی که در مراحل قبل وارد کرده اید، سایت، اظهارنامه شرکت را تنظیم کرده و نمایش می دهد. چنانچه، قصد اصلاح این اظهارنامه را دارید، دکمه گام قبلی را زده و با بازگشت به مراحل قبلی، اطلاعات ثبت نامی را ویرایش کنید؛ در غیر این صورت، دکمه گام بعدی را کلیک نمایید.

 

 

چنانچه، پس از زدن دکمه گام بعدی، رسید زیر را ملاحظه نمایید، بدین معنا می باشد که مراحل ثبت شرکت تعاونی، در سامانه جامع ثبت شرکت ها، با موفقیت به پایان رسیده است.

 

 

پس از اینکه مراحل ثبت شرکت تعاونی، در سایت به پایان رسید، درخواست خود را از بخش پیگیری درخواست، پیگیری کرده و در صورتی که پیغام کارشناس ثبت شرکت ها، مبنی بر تحویل اوراق و اسناد فیزیکی را دریافت نمودید، پرینت اوراق ثبت شده در سایت و سایر مدارک را از طریق پست سفارشی، برای مرجع ثبت شرکت ها ارسال کنید. لازم به ذکر است که مطابق ماده 14 دستورالعمل ثبت تعاونی ها، ارسال مدارکی که در اختیار اداره تعاون بوده، از سوی این اداره انجام می گیرد.

ثبت شرکت

 

مدارک لازم برای ثبت شرکت تعاونی

موسسین شرکت های تعاونی، برای آنکه شرکت مورد نظر آنها ثبت شود، باید علاوه بر فراهم کردن شرایط قانونی، پس از انجام مراحل ثبت نام اینترنتی در سایت، مدارک لازم را نیز برای مرجع ثبت شرکت ها ارسال نمایند. این مدارک، شامل موارد زیر می باشند:

اساسنامه دارای مهر اداره تعاون مربوطه

صورتجلسه اولين مجمع عمومی، در دو نسخه

صورتجلسه هيات مديره، در دو نسخه

تقاضانامه تعاونی، در دو نسخه

شرکتنامه تعاونی، در دو نسخه

اصل گواهی بانک، مبنی بر پرداخت حداقل 35% سرمايه اولیه و اصل گواهی کارشناس رسمی دادگستری، با موضوع قیمت گذاری اموال، در مورد سرمایه غیر نقدی شرکت

اصل مجوز از اداره تعاون مربوطه

کپی شناسنامه و کارت ملی موسسین، هیات مدیره و بازرسین، برابر اصل شده در یکی از دفاتر اسناد رسمی

گواهی عدم سوء پیشینه اعضای هیات مدیره، مدیر عامل و بازرسان

اصل مجوز فعاليت از مراجع ذيربط، در صورتی که انجام موضوع شرکت، نياز به مجوز داشته باشد.

مدارک لازم برای ثبت شرکت های غیر سهامی، دارای تفاوت های قابل توجهی، با مدارک مربوط به ثبت شرکت های سهامی می باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این رابطه، مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.

بیشتر بخوانید : مدارک لازم برای ثبت شرکت های غیر سهامی

 

هزینه ثبت شرکت تعاونی

پس از معرفی سایت ثبت شرکت تعاونی و توضیح شرایط، مدارک لازم و مراحل ثبت این نوع از شرکت ها، در این بخش، به بررسی هزینه های لازم برای ثبت تعاونی ها می پردازیم. این هزینه، عبارتند از:

پرداخت 35 درصد از سرمایه اولیه شرکت که حداقل میزان این سرمایه، در شرکت تعاونی عام، 10 میلیون تومان و در شرکت تعاونی خاص، یک میلیون تومان بوده، مهم ترین هزینه ثبت شرکت تعاونی است.

هزینه صدور گواهی عدم سوء پیشینه که در روش مراجعه حضوری به دفاتر پلیس +10، در حدود 110 هزار تومان و در روش غیر حضوری سامانه ثنا، 20 هزار تومان می باشد.

هزینه انتخاب نام شرکت تعاونی، به مبلغ 50 هزار تومان.

هزینه حق الثبت شرکت که 20 هزار تومان است.

هزینه حق تمبر ثبت شرکت که میزان آن، نیم در هزار سرمایه شرکت تعاونی است.

هزینه پست کردن مدارک شرکت، برای مرجع ثبت شرکت ها، که در حدود 35 هزار تومان می باشد.

هزینه چاپ آگهی تاسیس در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار که حداقل آن، 268 هزار تومان، برای هر روزنامه و مجموع، مبلغ 570 هزار تومان می باشد.

سامانه جامع و هوشمند تعاونی کشور، به آدرس taavoni.mcls.gov.ir، به منظور ارائه خدمات غیر حضوری به کلیه دست اندرکاران بخش تعاونی کشور تاسیس شده است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این رابطه، مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.

سامانه جامع و هوشمند تعاونی کشور

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ثبت شرکت تعاونی در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت شرکت تعاونی پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- سامانه ثبت شرکت تعاونی چه سایتی است؟

سامانه ثبت شرکت تعاونی همان سامانه جامع ثبت شرکت ها به آدرس irsherkat.ssaa.ir می باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

2- مراحل ثبت شرکت تعاونی به چه صورت می باشد؟

مراحل ثبت شرکت تعاونی به صورت غیر حضوری و با ورود به سامانه جامع ثبت شرکت ها و در مرحله بعد انتخاب گزینه تاسیس شخصیت حقوقی و با پرداخت هزینه های لازم قابل انجام می باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

3- مدارک لازم برای ثبت شرکت تعاونی چیست؟

از جمله مدارک لازم برای ثبت شرکت تعاونی اساسنامه شرکتنامه و مجوز اداره تعاون می باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

برای مشاوره ثبت شرکت تعاونی

برای مشاوره ثبت شرکت تعاونی

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *