دسته‌بندی نشده

ثبت نام سند از طریق ماده 147 – مدارک لازم ماده ۱۴۷

[ad_1]

در حال حاضر ثبت نام سند از طریق ماده 147 قانون ثبت ، از طریق سامانه ثبت الکترونیکی پذیرش درخواست صدور سند مالکیت انجام می شود .  انجام مراحل ثبت سند در این سامانه به صورت الکترونیکی بوده و می توان هزینه های مربوط به ثبت سند را از طریق همین سامانه پرداخت کرده و سپس مدارک مورد نیاز را جهت ثبت سند به اداره ثبت ارسال نمود .

برای مشاوره ثبت نام سند از طریق ماده 147

برای مشاوره ثبت نام سند از طریق ماده 147

 

دریافت سند رسمی برای اراضی و املاک و اثبات مالکیت آنها موضوعی است که آثار و پیامدهای حقوقی مهمی به دنبال دارد و به همین خاطر ، در طول سال های گذشته قوانینی در راستای تدوین سازوکارهای اجرای ثبت املاک در کشور به تصویب می رسید که به عنوان نمونه می توان به قانون ثبت اسناد در سال 1290 اشاره نمود که با توجه به قدیمی بودن قانون مذکور ، در طول سالیان اخیر این قانون دستخوش تغییرات فراوانی شد .

در ماده 147 قانون ثبت اسناد و املاک کشور به همراه 7 بند الحاق شده به آن در خصوص ثبت نام سند مقرراتی را وضع کرده است و به موجب این قانون ، سامانه ای تحت عنوان سامانه ثبت نام درخواست صدور سند مالکیت نیز راه اندازی شده است که با پرداخت هزینه های مربوط و طی مراحل قانونی ، می توان برای برخی از املاک سند رسمی گرفت . به همین مناسبت در ادامه قصد داریم نحوه و مراحل ثبت نام سند از طریق ماده 147 را بررسی نماییم .

در همین راستا ابتدا اینکه ماده 147 قانون ثبت چیست را بررسی نموده و پس از معرفی سامانه ثبت نام سند از طریق ماده 147 ، به آموزش مراحل ثبت نام سند از طریق ماده ۱۴۷ پرداخته و هزینه ثبت نام سند از طریق ماده 147 را بررسی می نماییم .

ماده 147 قانون ثبت چیست

قبل از اینکه متن ماده ۱۴۷ قانون ثبت را ارائه نماییم ، بهتر است اندکی در مورد تاریخچه تصویب ماده 147 قانون ثبت توضیح دهیم . از آن جهت که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، بسیاری از متصرفین اراضی که عمدتا قشر محروم جامعه نیز بودند ، سند رسمی مربوط به املاک تحت مالکیت خود را در اختیار نداشتند ، نمی توانستند از بسیاری از خدمات دولتی همچون انشعاب آب و برق و گاز استفاده کنند .

همین مطلب سبب شد که ماده 147 و 148 قانون ثبت به تصویب برسد تا بر اساس آن ، افراد بتوانند تحت شرایطی سند مالکیت بگیرند و املاک خود را به صورت رسمی ثبت کنند . البته ماده 147 قانون ثبت ، مختص ساختمان هایی بود که تا قبل از سال 70 احداث شده باشند . ماده 147 قانون ثبت چند بار تمدید شد و بندهایی نیز به آن افزوده شد ؛ اما در نهایت با پایان یافتن مهلت اجرای ماده 147 قانون ثبت ، مقنن این بار قانون جدیدی تحت عنوان ” قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان های فاقد سند رسمی ” را به تصویب رسانید .

بر اساس ماده 147 ، برای تعیین وضع ثبتی اعیان املاکی که اشخاص تا تاریخ 1/1/1370 بر روی زمین ‌هایی ایجاد نموده ‌اند که به واسطه موانع قانونی تنظیم سند رسمی برای آن‌ها میسور نبوده است ، همچنین تعیین وضع ثبتی اراضی کشاورزی و نسق های زراعی و باغات اعم از شهری و غیر شهری و اراضی خارج از محدوده شهر و حریم آن مورد بهره ‌برداری متصرفین است و اشخاص تا تاریخ فوق خریداری نموده‌اند و به واسطه موانع قانونی ، تنظیم سند یا صدور سند مالکیت برای آن‌ها میسور نبوده است ” ، به شرح مذکور در بندهای 7 گانه این ماده تعیین تکلیف شده است .

اما قانون اخیر التصویب یعنی قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان‌ های فاقد سند رسمی ، مقید به مهلت خاصی نیست و ناظر بر کلیه ساختمان های احداثی در گذشته ، حال یا آینده می باشد . بر اساس ماده 1 این قانون :

به منظور صدور اسناد مالکیت ساختمان های احداث شده بر روی اراضی با سابقه ثبتی که منشا تصرفات متصرفان نیز قانونی است و همچنین صدور سند ملکی برای اراضی کشاورزی و نسق های زراعی و باغاتی که شرایط فوق را دارند ؛ لکن به علت وجود شرایطی همچون فوت مالک رسمی و حداقل یک نفر از ورثه او ، عدم دسترسی به مالک یا مفقودالاثر بودن مالک ، صدور سند مالکیت برای آنها میسور نمی باشد ، هیات حل اختلاف ثبتی تشکیل می شود .

در حال حاضر ، برای اجرایی کردن ماده ۱۴۷ قانون ثبت و همچنین قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان ‌های فاقد سند رسمی مصوب سال 1390 ، سامانه ای ایجاد شده است که متقاضیان با مراجعه به آن سامانه به آدرس sabtemelk.ir می توانند برای املاک خود درخواست سند نمایند که در ادامه مقاله به توضیح آن پرداخته ایم .

حتما بخوانید: شناسه یکتا سند مالکیت

معرفی سامانه ثبت نام سند از طریق ماده 147

در قسمت قبل در مورد ماده 147 قانون ثبت و همچنین قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان‌ های فاقد سند رسمی توضیح داده و گفتیم که متقاضیان با داشتن شرایط قانونی یاد شده می توانند درخواست ثبت سند رسمی مالکیت نمایند . اما قصد داریم در این قسمت معرفی سامانه ثبت نام سند از طریق ماده ۱۴۷ قانون ثبت را ارائه نماییم و در ادامه ، آموزش مراحل ثبت سند در این سامانه را ارائه نماییم .

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور سامانه های متعددی را در زمینه امور ثبتی راه اندازی کرده است که از جمله آنها می توان به سامانه همیار سند و همچنین سامانه دریافت کد یکتای ملک اشاره نمود . در این میان ، سامانه ای تحت عنوان ” سامانه ثبت الکترونیکی پذیرش درخواست صدور سند مالکیت ” به نشانی sabtemelk.ir نیز در راستای اجرایی نمودن قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان ‌های فاقد سند رسمی و یا املاک مشمول ماده 147 قانون ثبت راه اندازی شده است .

در سامانه sabtemelk.ir ، افراد می توانند برای دریافت سند رسمی املاک مشمول قانون  که ضمن مقاله املاک فاقد سند و راه های حقوقی برای آن به طور کامل توضیح داده شده است، تقاضا دهند و پس از ارسال مدارک لازم ، سند رسمی مالکیت خود را دریافت نمایند . همچنین پس از ارسال درخواست سند رسمی مالکیت ، می توانند به مراجعه به همین سامانه پیگیری های لازم را انجام دهند . البته کلیه مالکان املاک اعم از کسانی که سند رسمی دارند یا خیر ، موظفند اقدام به ثبت نام در سامانه املاک و اسکان نمایند .

 

قبل از آموزش مراحل ثبت سند در این سامانه ، باید به این نکته اشاره کرد که این سامانه صرفا برای ثبت املاکی است که مشخصات زیر را داشته باشند :

– اراضي كشاورزی ، باغات و ساختمان هايی كه دارای سابقه ثبت به نام اشخاص است و متقاضی همه يا قسمتی از آن را به صورت عادی خريداری نموده و به دلیل عدم دسترسی و یا فوت مالک رسمی و یا ورثه موفق به اخذ سند مالكيت نشده است .

– املاكی كه دارای سابقه ثبت است و متقاضی مالک رسمی در ملک مشاع است و تصرفات وی در محل مجزا شده و به دليل عدم دسترسی به ساير مالكين و یا فوت مالکین و یا ورثه موفق به اخذ سند مالكيت شش دانگ نشده است .

– املاكي كه عرصه آن وقف است و متقاضی عرصه را با حق احداث اعيانی اجاره نموده و موفق به اخذ سند مالكيت اعيانی نشده است .

 

همچنین اراضی و املاکی که از طریق سامانه ثبت الکترونیکی پذیرش درخواست صدور سند مالکیت نمی توان اقدام به ثبت آنها نمود شامل موارد زیر است :

اراضي ملی ، موات و اراضی و املاک متعلق به دولت و موسسات دولتی ؛

– اراضی و املاكی كه فاقد سابقه ثبت هستند ؛

– املاک فاقد بنا اعم از اينكه محصور يا غير محصور باشد ؛

– اراضی و املاكی كه مالک رسمی آن در قيد حيات است و امكان دسترسی به وی جهت تنظيم سند رسمی وجود دارد ؛

– اراضی و املاكی كه مالک رسمی آن فوت نموده و متقاضی جهت انتقال رسمی ملک ، به ورثه دسترسی دارد و امكان انتقال رسمی آن از طريق دفتر اسناد رسمی وجود دارد .

 

سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور www.ssaa.ir

 

آموزش مراحل ثبت نام سند از طریق ماده 147

در قسمت قبل به توضیح ماده 147 قانون ثبت و قانون تعیین تکلیف وضعیت اراضی و ساختمان های فاقد سند رسمی پرداخته و سامانه ثبت الکترونیکی پذیرش درخواست صدور سند مالکیت را معرفی نموده و گفتیم کدامیک از املاک قابلیت ثبت از طریق این سامانه را دارند . اما سوال آن است که مراحل ثبت نام سند از طریق ماده ۱۴۷ یا قانون تعیین تکلیف وضعیت اراضی فاقد سند رسمی در سامانه sabtemelk.ir  چگونه است که این موضوع در ادامه توضیح داده می شود و در مقاله ای جداگانه سامانه ثبت کد یکتا املاک بررسی می شود .

ابتدا عبارت ” سامانه ثبت الکترونیکی پذیرش درخواست صدور سند مالکیت ” را در قسمت جستجوی مرورگر خود وارد نموده و مطابق تصویر زیر ، وارد اولین سامانه شوید . همچنین می توانید آدرس سامانه به نشانی sabtemelk.ir را نیز در قسمت آدرس بار مرورگر خود تایپ کنید تا وارد سامانه شوید .

 

 

 

در صفحه ای که مشاهده می کنید ، گزینه های ” درخواست پذیرش جدید ” برای ثبت ملک یا ” تکمیل درخواست ” ناتمام مانده از قبل و همچنین اطلاع رسانی پرونده برای پیگیری صدور سند مالکیت پیش بینی شده است . برای ثبت صدور سند مالکیت ، بر روی گزینه ” پذیرش درخواست جدید ” کلیک کنید .

 

 

در صورتی که شرایط لازم برای ثبت ملک از طریق ماده 147 یا قانون تعیین وضعیت را دارید ، توافقنامه استفاده از سامانه را با تیک زدن کادر مربوطه ، تایید نمایید .

 

 

نخستین مرحله ثبت نام سند از طریق ماده 147 این است که از قسمت تقاضا نامه ، مشخصات متقاضی مربوط به اشخاص حقیقی را تکمیل نمایید .

 

 

سپس از قسمت مشخصات ملک ، مواردی را که با کادر قرمز مشخص شده اند را وارد نمایید .

 

 

در این قسمت باید موضوع مورد درخواست ( عرصه ، اعیان ، عرصه و اعیان ) را به همراه سایر مواردی که با ستاره قرمز مشخص شده است ، تکمیل کنید و به این سوال پاسخ دهید که آیا از طریق ماده 147 اصلاحی قانون ثبت ، درخواست صدور سند مالکیت شده است یا خیر . سپس بر روی گزینه ” ثبت و ادامه ” در انتهای صفحه کلیک کنید که در این صورت ، اطلاعات لازم برای ورود به سامانه توسط متقاضی نشان داده می شود .

 

 

از کادر بالای صفحه ، ” مدارک ” را انتخاب نموده و پس از انتخاب نوع مدرک ، فایل مرتبط را در سامانه بارگزاری نمایید که حجم فایل ها نباید از 150 کیلو بایت بیشتر شود . برای کاهش حجم می توانید از نرم افزارها و سایت های موجود در اینترنت استفاده کنید .

 

 

در این مرحله نوبت به پرداخت هزینه برای ثبت سند مالکیت از طریق ماده 147 می رسد که متقاضی باید اقدام به پرداخت هزینه نماید .

 

 

از طریق گزینه چاپ ، می توانید فرم پذیرش درخواست صدور سند مالکیت را که شامل اطلاعات وارد شده در سامانه است ، ملاحظه نموده و اطلاعات درج شده در آن را بررسی نموده و سپس به همراه سایر مدارک لازم ،  اقدام به پست کردن آن به اداره ثبت نمایید .

 

 

زمانی که مدارک لازم را به ضمیمه این فرم به اداره پست ارسال نمودید ، شماره مرسوله پستی و تاریخ ارائه آن به اداره پست را در کادرهای مشخص شده وارد نمایید و با فشردن گزینه ” ثبت نهایی و دریافت شماره پرونده ” ، شماره پرونده و رمز عبور خود را دریافت خواهید کرد .

 

 

این اطلاعات برای ورود مجدد به سامانه و اطلاع رسانی از روند کار پرونده ثبت سند از طریق ماده 147 کاربرد خواهد داشت .

پیگیری صدور سند مالکیت

 

هزینه ثبت نام سند از طریق ماده 147

در قسمت قبل آموزش مراحل ثبت نام سند از طریق ماده 147 ارائه شد ؛ چرا که توان اجرایی و اثباتی سند رسمی بیشتر است با این حال ممکن است برخی افراد این سوال را مطرح نمایند که هزینه ثبت نام سند از طریق ماده 147 برای دریافت سند رسمی چقدر است ؟ برای پاسخ دادن به این سوال ، در این قسمت لیست هزینه های لازم جهت ثبت نام سند از طریق این ماده را ارائه می نماییم .

ثبت نام سند از طریق ماده ۱۴۷ قانون ثبت در سامانه sabtemelk.ir هزینه ای معادل 50 هزار تومان دارد . هزینه ثبت نام سند در این سامانه را هم می توانید به صورت الکترونیکی از طریق همین سامانه پرداخت کنید و هم می توانید گزینه پرداخت هزینه با فیش بانکی را انتخاب کرده و پس از پرداخت با فیش بانکی ، شماره پیگیری آن را در سامانه واریز نمایید .

علاوه بر این ، می بایست مدارک مورد نیاز برایدرخواست سند رسمی را به علاوه فرم تقاضا نامه تکمیل شده را از طریق پست سفارشی به اداره ثبت ارسال نمایید که در این صورت ، باید هزینه ای معادل تعرفه خدمات پستی پرداخت نمایید .

لازم به ذکر است که برای ثبت سند از طریق ماده 147 قانون ثبت ، متقاضی باید نقشه ملک با مختصات UTM را نیز تهیه نموده و در ضمن مدارک ، در سامانه بارگزاری نماید که برای تهیه این سند ، می توانید به کمک یکی از کارشناسان رسمی نقشه کشی دادگستری یا یکی از مهندسان نقشه کشی مراجعه و با پرداخت هزینه مربوطه ، نقشه UTM را دریافت نمایید . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مدارک لازم برای ارسال از طریق پست و همچنین اقدامات پس از ثبت درخواست صدور سند ، مقاله زیر را مطالعه نمایید .

سامانه ثبت درخواست صدور سند مالکیت sabtemelk.ir

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ثبت نام سند از طریق ماده 147 در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت نام سند از طریق ماده 147 پاسخ دهند .

 

 

سوالات متداول

1- ثبت نام سند از طریق ماده 147 قانون ثبت در چه سامانه ای انجام می شود ؟

ثبت سند از طریق ماده 147 در سامانه ثبت الکترونیکی پذیرش درخواست صدور سند مالکیت به نشانی sabtemelk.ir می باشد که برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید مقاله را مطالعه نمایید .

2- مراحل ثبت سند ماده 147 قانون ثبت در سامانه چگونه است ؟

پس از ثبت نام الکترونیکی در این سامانه و انجام مراحل ثبت درخواست جدید مدارک لازم را باید به اداره ثبت ارسال نمایید که شرح این موضوع در مقاله ذکر شده است .

3- هزینه ثبت سند از طریق ماده 147 قانون ثبت چقدر است ؟

هزینه ثبت سند شامل پرداخت فیش واریزی در سامانه و هزینه پست مدارک است و علاوه بر آن برای تهیه نقشه مختصات ملک می بایست حق الزحمه کارشناس نقشه کشی نیز پرداخت شود که جزییات آن در مقاله ارائه شده است .

برای مشاوره ثبت نام سند از طریق ماده 147

برای مشاوره ثبت نام سند از طریق ماده 147

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *