امور اداری و استخدامی

ارایه اطلاعات حقوق و دستمزد 23 گروه شغلی در کارشناس رسمی دادگستری

[ad_1]


از ابتدای راه اندازی سایت کارشناس رسمی دادگستری، علیرغم ارایه اطلاعات شغلی مفید برای مشاغل مختلف که بخشی از آن حتی برای اولین بار در ایران ترجمه، بومی سازی و ارایه شده است، یکی از گلایه های بجای خوانندگان محترم، عدم ارایه آمار و اطلاعات دقیق یا حتی تقریبی از میزان درآمد مشاغل مختلف بوده است.

البته علت این عدم ارایه، ضرورت انجام کار آماری گسترده به منظور امکان تعمیم نتایج به همه افراد شاغل در آن شغل بوده است که متأسفانه به دلیل جوان بودن کارشناس رسمی دادگستری و اولویت های ضروری تر برای شکل گیری سایت و ارایه خدمات شایسته، انجام این خواسته برای ما مقدور نبوده است.

اما اکنون و برای اولین بار در ایران، متوسط حقوق و دستمزد مدیران و کارشناسان کشور توسط گروه ایران تلنت (IranTalent)، بررسی و اعلام شده است.

در این گزارش معتبر که به تازگی منتشر شده، میزان دریافتی ماهانه متخصصان و مدیران کشور در بهمن ۹۲ در ۲۳ گروه شغلی به تفکیک سابقه کار و رده سازمانی، با جامعه آماری قابل توجه ۲۹ هزار نفری از متخصصان کشور  ارایه شده است.

در گزارش حقوق و دستمزد ایران تلنت، خالص دریافتی در هر گروه شغلی، برای ۳ رده کارشناس، سرپرست و مدیر ارائه شده و در هر رده شغلی، میزان دریافتی افراد به تفکیک سابقه کار مشخص شده است.

اطلاعات ارائه شده، متوسط دریافتی در جامعه و همچنین بازه رایج آن را نشان می دهد. به عنوان مثال در سال ۹۲ یک مدیر مالی در تهران با سابقه کاری بین ۷ تا ۱۵ سال، ماهانه به طور متوسط ۳۰ میلیون ریال دریافتی داشته که این مبلغ در موارد مختلف بین ۱۵ میلیون ریال تا ۵۳ میلیون ریال متغیر بوده است.

طبق این آمار، بین حداقل و حداکثر دریافتی افراد در هر رده سازمانی تفاوت ۲۰۰ درصدی مشاهده می شود.

از سوی دیگر، نتایج نشان می‌دهد که دریافتی افراد برای یک سِمت مشابه در شرکت‌ های مختلف فرق می‌کند. به عنوان مثال کارشناسان، در شرکت‌ های حسابداری و حمل و نقل کمترین دریافتی و در بانک ها و شرکت های نفت و گاز بیشترین دریافتی را دارند.

در حاشیه این گزارش، متغیرهای اثرگذار بر سطح درآمد افراد نیز بررسی شده است. در حالی که سابقه کار و رده سازمانی دو پارامتر اصلی و تعیین کننده سطح حقوق در شرکت ها محسوب می شوند، آمارها نشان می دهد که عوامل دیگری نیز بر دریافتی افراد تأثیرگذارند. نوع شرکت، سطح تحصیلات و نوع دانشگاه از جمله مواردی هستند که به طور معمول تغییراتی بر دریافتی افراد ایجاد می کنند.

از دیگر نتایج به دست آمده، پایین بودن حقوق خانم‌ ها نسبت به آقایان است. آمارها در تهران حاکی از آن است که خانم ها در سِمت‌ های مشابه با آقایان، به طور میانگین ۲۳ درصد حقوق کمتری دریافت می کنند. به گفته برخی مدیران از جمله دلایل این تفاوت، مذاکره بیشتر آقایان در مورد سطح درآمدشان و یا در بعضی موارد، ساعات حضور بیشترشان در محل کار است.

سایت کارشناس رسمی دادگستری، ضمن ارج نهادن به این اقدام ارزنده و به منظور استفاده بهتر و هدفمندتر مخاطبان خود، نسبت به تفکیک اطلاعات هر شغل و افزودن آن به اطلاعات صفحه اختصاصی آن شغل اقدام کرده است.

این اطلاعات که بیشتر در حوزه مشاغل اداری و مالی قرار دارند، تقریباً نیمی از مشاغل موجود در سایت را پوشش می دهد. شما عزیزان از این پس، ضمن دسترسی به اطلاعات کامل شغل مورد نظر، قادر خواهید بود تا اطلاعات حقوق و دستمزد آن شغل در ایران را نیز ببینید و  از این طریق تصمیم جامعتری برای آینده شغلی خود اتخاذ کنید.

همچنین به زودی گزارشهای تکمیلی و مقایسه ای از این محتوا به شما ارایه خواهیم کرد تا دوستانی که درصدد مقایسه درآمد مشاغل مختلف در یک گروه شغلی هستند نیز بهره مند شوند.

امید است که همزمانی ارایه این اطلاعات با انتخاب رشته کنکور سراسری، منجر به تصمیم گیری بهتر برای عزیزان کنکوری نیز باشد.

 

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *