امور اداری و استخدامی

درآمد کارشناسان رسمی دادگستری چقدر است ؟

[ad_1]

 

درآمد کارشناسان رسمی دادگستری چقدر است ؟

همانطور که در مقالات دیگر نیز گفته شد، کارشناسی رسمی دادگستری یک شغل محسوب نمی شود بلکه یک حرفه یا تخصص یا مهارت است. به عبارتی هر کارشناس رسمی در کنار شغلی که دارد ( که می تواند کارمند، مدیر، مهندس و … باشد)، یک کارشناس رسمی نیز هست و در صورت ارجاع پرونده، به آن رسیدگی کرده و نظرات تخصصی خود را به قاضی و دادگاه اعلام می کند.

از آنجا که انجام کار کارشناسی مستلزم صرف وقت و تلاش و بهره گیری از تخصص است، لذا حق الزحمه (دستمزد) طبق مقرراتی که به آن قانون تعرفه می گویند، تعیین و پرداخت می شود. (به همین دلیل گاهی به این دستمزد “تعرفه” نیز می گویند). بنابراین “تعرفه خدمات کارشناسی” اصطلاحاً به معنی میزان دستمزد کارشناس بر اساس قانون است. 

روال کار بدین صورت است که قاضی (بازپرس) در زمان ارجاع هر پرونده به کارشناس رسمی، حق الزحمه او را هم تعیین و اعلام می دارد و کارشناس پس از انجام کار موظف خود و ارایه نظر کارشناسی، حق الزحمه را دریافت خواهد کرد. ضمنا دستمزد کارشناس جزء هزینه های دادرسی است که توسط طرفین دعوا پرداخت می شود نه توسط قاضی و دادگاه.

بنابراین درآمد کارشناس رسمی دادگستری، مبلغی علاوه بر درآمد شغل اصلی اوست و از این حیث، هرچند گاهی اندک است اما به عنوان درآمد جانبی و پاره وقت، همواره مورد توجه  کارشناسان است.
 

 آزمون کارشناس رسمی دادگستری 1400 کانون کارشناسان
 آزمون کارشناس رسمی دادگستری 1400 مرکز وکلای قوه قضاییه

 

تعرفه دستمزد کارشناسان رسمی دادگستری

اکنون که با مفهوم تعرفه و روال کسب درآمد کارشناس رسمی دادگستری آشنا شدید، به موضوع میزان تعرفه به ازای هر پرونده می پردازیم.

متن کامل قانون تعرفه جدید کارشناسان رسمی (مصوب 1398) را می توانید از طریق سایت کارشناس رسمی دادگستری (این لینک) مطالعه کنید. اما آنچه موضوع صحبت ما یعنی دستمزد به ازای هر پرونده است در ماده 11 این قانون مورد اشاره قرار گرفته است.

طبق ماده 11 قانون تعرفه، دستمزد ارزیابی برای کلیه کارشناسان رسمی دادگستری برای هر پرونده ارجاعی مطابق جدول زیر محاسبه می شود :
 

مبلغ ارزیابی دستمزد و حق الزحمه
تا پنجاه ميليون ريال   مقطوعاً 3.000.000 ريال
از پنجاه ميليون و يک ريال تا يکصد و پنجاه ميليون ريال نسبت به مازاد ۰٫۵  درصد
 از يـکصد و پنـجاه ميليون و يک ريال تـا دويست و پنـجاه ميلـيون ريال نسـبت به مازاد ۰٫۴  درصد
از دويست و پنجاه ميليون و يک ريال تا يک ميليارد ريال نسبت به مازاد ۰٫۳  درصد
از يک ميليارد ريال تا ده ميليارد ريال نسبت به مازاد ۰٫۱۲۵  درصد
از ده ميليارد و يک ريال تا يکصد و پنجاه ميليارد ريال نسبت به مازاد ۰٫۰۶  درصد
از يکصد و پنجاه ميليارد و يک ريال تا پانصد ميليارد ريال نسبت به مازاد ۰٫۰۳  درصد
از پانصد ميليارد و يک ريال تا ششصد و پنجاه ميليارد ريال نسبت به مازاد ۰٫۰۲۵  درصد
از ششـصد و پنجـاه ميليـارد و يک ريال تا يک هـزار ميليـارد ريـال نسـبت به مازاد ۰٫۰۱۵  درصد
از یک هزار ميليـارد و يک ريال تا سه هـزار ميليـارد ريـال نسـبت به مازاد ۰٫۰۱۲  درصد
از يکهزار ميليارد و يک ريال به بالا نسبت به مازاد ۰٫۰۱  درصد

 

 

لازم به ذکر است سقف دستمزد یک کارشناس طبق مقررات مشخص بوده و حداکثر،  59 میلیون تومان تعیین شده است.

 

 

  سلام دوست خوبم… برای پاسخ به سوالات عمومی آزمون برنامه ات چیه؟؟ منابع رو داری؟ نمونه سوال چی؟ برای جلسه مصاحبه چی آماده کردی؟… ما کار رو برات راحت کردیم! تصویر پایین رو ببین و برای خرید این بسته استثنایی روش کلیک کن. اگر هم توضیحات بیشتر نیاز بود توی  همون صفحه که باز میشه، هست. راستی تخفیف ویژه هم خورده و به نسبت کیفیت و حجمش غافلگیرت می کنه. از رقبا جا نمونی!  
  

 

 
  

 


  مشاوره تلفنی برای خرید سوالات و کلید آزمون ها، منابع عمومی، رفع ابهامات و پشتیبانی 
آزمون کارشناس رسمی دادگستری   

 09125788939 و77043530 (021)
 

علاوه بر مبالغ جدول بالا که در موضوع ارزیابی مطرح است، در هر یک از گروه های یازده گانه و رشته های تخصصی آنها، دستمزد به صورت خاصی محاسبه می شود که در قانون تعرفه به تفصیل آمده است. 

میزان درآمد کارشناس رسمی دادگستری



با توجه به مطالب فوق، تعرفه خدمات کارشناسی و در نتیجه، میزان درآمد کارشناس از محل یک پرونده در هر سال مشخص است. اما این که میزان کل درآمد یک کارشناس رسمی در سال چقدر است، به دلیل تعداد متفاوت پرونده های ارجاعی به هر کارشناس و تنوع فعالیت های کارشناسی در گروه های تخصصی، قابل پیش بینی نیست.

بنابراین در خصوص درآمد کارشناس رسمی دادگستری به طور خلاصه می توان گفت که با توجه به اینکه کارشناسی رسمی دادگستری شغل اصلی فرد محسوب نشده و حرفه ای جانبی است، از درآمد نسبتا خوبی برخوردار است که البته میزان آن بستگی به تعداد و کیفیت پرونده های ارجاعی به او دارد.

اکنون چنانچه شما نیز در یکی از گروه های یازده گانه اصلی کارشناسی تخصص کافی (حداقل مدرک کارشناسی) و تجربه لازم (حداقل 5 سال برای اکثر رشته ها و برای تعدادی از رشته ها نیز بیشتر از این) را طبق مفاد آگهی ثبت نام آزمون کارشناس رسمی دارید، می توانید با شرکت در آزمون کارشناس رسمی دادگستری و اخذ پروانه کارشناسی، حوزه فعالیت جدیدی را برای خود باز کنید و ضمن خدمت رسانی به جامعه، منبع درآمد دیگری را نیز برای خود فراهم سازید.

تهیه شده در : کارشناس رسمی دادگستری





 
[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *