امور اداری و استخدامی

چطور یک انتخاب شغل درست انجام دهید؟

[ad_1]


خود ارزیابی

قبل از انتخاب شغل شما باید خودتان را بشناسید. ارزش ها، علایق  و مهارت های شما، در کنار برخی ویژگی های شخصیتی، برخی از شغل ها را مناسب و برخی را برای شما نامناسب می کنند. شما می توانید از ابزارهای خود ارزیابی استفاده و اطلاعات لازم را جمع آوری کنید و در نهایت لیستی از مشاغل مناسب برای خود را تهیه کنید. برخی از افراد خودشان، تست های موجود را بکار می گیرند و برخی در این راه از مشاوران شغلی کمک می گیرند.

تهیه لیستی از مشاغل برای ارزیابی

لیست های مشاغلی که پس از خود ارزیابی (با روش های مختلف) تهیه کرده اید را بررسی کنید. این لیست ها احتمالا خیلی طولانی نبوده و معمولا هر کدام 5 تا 10 شغل را شامل می شوند. دور مشاغل مشترک در همه لیست ها خط بکشید. دور مشاغلی که برایتان جذابتر هستند، خط بکشید. آنها را در یک لیست جداگانه با عنوان « مشاغل برای ارزیابی» قرار دهید.

بررسی و ارزیابی مشاغل منتخب

در مورد هر یک از مشاغل لیست خود، شرح شغل، الزامات تحصیلی و غیره، آینده شغلی، فرصت های رشد و پیشرفت و درآمد آن را بررسی کنید.

کسب اطلاعات مفید و واقعی

در این مرحله تعداد کمی شغل در لیست شما باقی مانده است. شما نیاز به اطلاعات عمیق و جزئی در مورد آنها دارید. بهترین منبع برای دستیابی به این اطلاعات، افرادی هستند که در مورد شغل مورد نظر شما اطلاعات دست اول دارند. باید از راه های مختلف این افراد را شناسایی کنید. ( توضیح کارشناس اشتغال سایت : این افراد در شغل مورد نظرتان فعالیت می کنند و اطلاعات دقیق، کامل و واقعی از آن شغل دارند.)

اولویت بندی لیست

لیست مشاغل مطلوب خود را بر اساس یافته های حاصل از تحقیقات تان، تهیه کنید. برای مثال شما ممکن است نخواهید انرژی و زمان برای بررسی بیشتر شغلی که نیاز به یک مدرک پیشرفته دارد، صرف کنید. یا ممکن است درآمد برخی از شغل ها را ناکافی ارزیابی کرده و آنها را از لیست حذف کنید.

هدف گذاری

حالا زمان آن است که در مورد زمینه شغلی مورد نظر و مطلوب خود تصمیم بگیرید. باید برای انتخاب یک شغل در این زمینه شغلی خود، برنامه ریزی کنید ولی ابتدا باید برای خود هدفگذاری کنید.  

نوشتن برنامه عملی شغلی

حال که اهداف خود را مشخص کردید، باید در مورد چگونگی رسیدن به آنها تصمیم بگیرید. یک برنامه عملی شغلی شما را در دنبال کردن و رسیدن به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت تان هدایت می کند. ( توضیح کارشناس اشتغال سایت : برنامه عملی شغلی مانند یک نقشه راه است که شما را از زمان انتخاب شغل تا بدست آوردن (استخدام شدن) آن شغل و رسیدن به اهداف بلندمدت هدایت می کند.)

آموزش دیدن برای شغل جدید

این احتمال وجود دارد که برای شغل جدید خود، نیاز به آموزش داشته باشید. آموزش مهارت های جدید می تواند از طریق کسب مدرک، گذراندن دوره کارآموزی یا دوره های آموزشی مرتبط  باشد.

 

 منبع http://careerplanning.about.com


 

سایر مقالات

 


مقالات مرتبط :

3 چیز که کارفرمایان در یک مصاحبه شغلی به دنبالش هستند؟

توصیه شغلی شماره 2: چگونه با سختی های شغل جدید کنار بیایم؟

 

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *