دسته‌بندی نشده

متعلقات خانه چیست – حکم متعلقات ملک در فروش آن

[ad_1]

منظور از متعلقات خانه ، وسایل و ابزارهایی است که در خانه یا ملک وجود دارند که حکم متعلقات ملک در فروش آن ، این است که اگر به لحاظ عرفی ، وسیله ای جزء متعلقات خانه است ، اصل بر این است که تابع خانه بوده و به ملکیت خریدار در می آید و فروشنده نمی تواند آن را جدا کرده و با خود ببرد ؛ هر چند در متن قرارداد ذکر نشده و یا طرفین ، نسبت به آن بی اطلاع باشند .

برای مشاوره متعلقات خانه

برای مشاوره متعلقات خانه

 

فروش و اجاره خانه ها و املاک مسکونی ، از جمله پر کاربردترین قراردادهای ملکی محسوب می شود که معمولا طرفین ، با مراجعه به دفاتر املاک ، اقدام به انعقاد قرارداد می نمایند . با این حال ، انعقاد این قراردادها نیز ، احکام و ضوابط حقوقی خاص خود را دارد که بی اطلاعی از آنها ، می تواند سبب ایجاد مشکلات حقوقی شود .

به عنوان مثال ، حین تنظیم قرارداد بیع ، متعلقات خانه ، یا وسایلی که به لحاظ عرفی ، به آن خانه اختصاص دارد ، به مشتری منتقل می شود ؛ هر چند که صریحا در عقد ذکر نشده باشد . اما وسایلی که جزء توابع مبیع یا متعلقات آن محسوب نمی شود ، به خود فروشنده اختصاص دارند ؛ مگر اینکه ضمن قرارداد ، شرط شده باشد که به مشتری منتقل می شود . لذا از آن جهت که ممکن است در خصوص انتقال توابع و متعلقات خانه ، میان خریدار و فروشنده ، اختلافات و مشکلاتی ایجاد شود ، می بایست حکم متعلقات ملک در هنگام فروش آن را بررسی نمود .

به همین مناسبت ، در ادامه این مقاله قصد داریم ابتدا به بررسی این موضوع بپردازیم که منظور از متعلقات خانه چیست و پس از بررسی اینکه حکم این متعلقات در هنگام فروش منزل به لحاظ قانونی چیست ، به این سوال پاسخ می دهیم که آیا فروشنده می تواند متعلقات خانه فروخته شده را با خود ببرد یا خیر .

منظور از متعلقات خانه چیست

امروزه ، عقد بیع ، به یکی از عقود مهم و پر کاربرد در حوزه معاملات ملکی تبدیل شده است که به موجب آن ، یکی از طرفین ، ملک خود را در ازای پرداخت مبلغی مشخص ، به دیگری واگذار می کند . همچنین ، قرارداد اجاره املاک تجاری و مسکونی نیز ، به نحو گسترده ای ، منعقد می شود که به موجب آن ، مستاجر ، در ازای پرداخت مبلغی مشخص ، مالکیت منفعت ملک اجاره شده را به دست آورده و می تواند در طول مدت قرارداد ، از آن استفاده کند .

اما یکی از موضوعات مهمی که در مورد خرید و فروش خانه و یا حتی اجاره آن مطرح می شود ، این است که حکم متعلقات خانه در فروش آن چیست و اینکه آیا فروشنده می تواند متعلقات خانه را با خود ببرد ؟ قبل از اینکه به این سوالات پاسخ دهیم ، ابتدا باید به مفهوم متعلقات ملک و اینکه منظور از متعلقات خانه چیست ، بپردازیم .

متعلقات خانه ، که به لحاظ قانونی می توان آن را توابع مبیع نیز نامید ، به معنای اشیاء ، وسایل ، لوازم و ابزارهایی است که به لحاظ عرفی ، جزء مال غیر منقول یا همان ملک محسوب می شوند . لذا با تنظیم قولنامه خانه ، این وسایل که تابعی از ملک هستند ، به خریدار آن انتقال پیدا می کنند و دیگر در ملکیت فروشنده نیستند ؛ لذا نباید آنها را از ملک فروخته شده ، جدا کرد .

به عنوان نمونه ، منظور از متعلقات خانه در فروش ملک ، وسایلی همچون پنجره ، آینه های نصب شده ، شوفاژ و حتی بعضا وسایلی مانند پمپ آب ، کابینت ، گازهای صفحه ای ، هود و ابزارها و وسایل دیگری است که جزء ملک محسوب می شوند ؛ هرچند حکم متعلقات خانه ، تا حدی به عرف بستگی دارد که در ادامه ، حکم قانونی آن را توضیح خواهیم داد . پیشنهاد می شود برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص ، مقاله زیر را نیز مطالعه نمایید .

شرایط صحت معاملات

حکم متعلقات خانه در فروش آن

در قسمت قبل ، توضیح دادیم که منظور از متعلقات خانه چیست و همانطور که اشاره شد ، متعلقات خانه ، به وسایلی گفته می شود که جزء و تابعی از خانه محسوب می شوند و با انعقاد قرارداد بیع در خصوص خانه ، نمی توان آن را از ملک جدا کرد . اما سوال مهمی که در این خصوص مطرح می شود ، این است که حکم متعلقات خانه در فروش آن چیست ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که حکم قانونی متعلقات خانه یا همان توابع مبیع ، ضمن مواد 356 الی 360 قانون مدنی ذکر شده است که بر اساس آن ، حکم متعلقات خانه در فروش آن ، تا حدودی به عرف بستگی دارد و برای اطلاع از آن ، گاها می بایست به عرف نیز توجه داشت .

بر اساس ماده 356 قانون مدنی ، هر چیزی که بر حسب عرف و عادت ، جزء و یا تابعی از خانه فروخته شده باشد یا اینکه شواهد و قرائن موجود ، دلالت بر آن داشته باشد که آن وسایل ، جزئی از خانه است ، به مشتری تعلق دارد ؛ حتی اگر حین تنظیم مبایعه نامه املاک ، به صورت صریح ، ذکر نشده باشد و هر چند که دو طرف ، نسبت به آن ، بی اطلاع باشند .

مثلا اگر عرف ، دلالت بر آن داشته باشد که پمپ آب ، جزء توابع مبیع یا متعلقات خانه است ، به مشتری تعلق دارد ؛ حتی اگر حین قرارداد ، پمپ آب ذکر نشده باشد و هر چند که دو طرف نسبت به این موضوع مطلع نباشند ، باز هم پمپ آب به خریدار تعلق دارد ؛ نه فروشنده .

بر اساس ماده 357 قانون مدنی ، هر چیزی هم که بر حسب عرف و عادت ، جزء متعلقات خانه یا توابع مبیع محسوب نشود ، حین قرارداد ، به خریدار منتقل نمی شود ؛ مگر اینکه حین عقد بیع ، به صورت صریح ، شرط شده باشد که آن وسیله ، به مشتری منتقل می شود . مثلا اگر دوربین مدار بسته ، به لحاظ عرفی ، جزء متعلقات خانه محسوب نمی شود ، اصل بر آن است که به خود فروشنده تعلق دارد ؛ مگر اینکه حین قرارداد ، شرط شده باشد که به مشتری انتقال پیدا کند .

نکات مهم در خرید خانه

 

آیا فروشنده می تواند متعلقات خانه فروخته شده را با خود ببرد

در قسمت قبل ، به بررسی این موضوعات پرداخته شد که منظور از متعلقات خانه چیست و حکم متعلقات خانه در هنگام فروش آن چیست . اما از آن جهت که گاها در خصوص این موضوع اختلافاتی میان طرفین ایجاد شده ، تا حدی که گاهی طرفین ، برای حل مشکل خود ، به وکیل ملکی مراجعه می کنند ، در این قسمت قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که آیا فروشنده می تواند متعلقات خانه فروخته شده را با خود ببرد یا خیر ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که بر اساس قانون مدنی ، در صورتی که وسایل مذکور ، به لحاظ عرفی ، متعلق به خانه باشد ، فروشنده نمی تواند آنها را با خود ببرد ؛ چرا که به ملک اختصاص داشته و داخل در مبیع هستند حتی اگر در ضمن عقد بیع ، آن وسایل جزء توابع مبیع ذکر نشده باشند و یا اینکه طرفین ، نسبت به اینکه آن وسایل جزء متعلقات خانه هستند یا خیر ، بی اطلاع باشند ، باز هم فروشنده ، حق ندارد آنها را با خود ببرد .

همچنین ، فروشنده نمی تواند وسایلی را که به لحاظ عرفی جزء متعلقات خانه نیستند ولی ضمن قرارداد شرط شده که به خریدار تعلق دارد را ، با خود از ملک خارج نماید . بنابراین ، در صورتی که فروشنده ، متعلقات ملک فروخته شده که به لحاظ عرفی یا قراردادی ، به خانه تعلق داشته را با خود ببرد ، خریدار ملک می تواند علیه وی اقامه دعوی نماید تا وسایل برداشته شده ، مسترد شوند .

کلاهبرداری در خرید و فروش مسکن

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص متعلقات خانه در کانال تلگرام حقوق عقود و قراردادها عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون متعلقات خانه پاسخ دهند .

 

 

سوالات متداول

1- منظور از متعلقات خانه چیست ؟

منظور از متعلقات خانه وسایلی است که جزئی از خانه محسوب شده و قابل جدا شدن از آن نمی باشند که برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید متن مقاله را مطالعه نمایید .

2- حکم قانونی متعلقات خانه چیست ؟

در صورتی که به لحاظ عرفی و یا قراردادی وسایلی جزء متعلقات خانه محسوب شوند تابعی از خانه بوده و به خریدار اختصاص خواهند داشت که شرح کامل این موضوع در متن مقاله ذکر شده است .

3- آیا فروشنده می تواند متعلقات خانه فروخته شده را با خود ببرد ؟

در صورتی که وسایل جزء متعلقات خانه یا توابع مبیع محسوب شوند به خریدار تعلق داشته و فروشنده خانه نمی تواند آنها را از ملک جدا کرده و با خود ببرد که جزئیات این مطلب در مقاله بررسی شده است .

برای مشاوره متعلقات خانه

برای مشاوره متعلقات خانه

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *