دسته‌بندی نشده

قانون حق ثبت مهریه ۱۴۰۱ چیست

[ad_1]

حق ثبت مهریه، وجهی است که در هنگام ثبت نکاح و سند ازدواج در دفاتر ازدواج، بابت ثبت سندی که در آن، مبلغی مهریه قید شده است، دریافت می شود. مطابق قانون جدید، نحوه محاسبه هزینه حق ثبت سکه​، در سال ۱۴۰۱، برای مهریه‌ های بین 14 تا 100 سکه، چهار دهم درصد، برای مهریه‌ های بین 100 تا 200 سکه، 2 درصد و برای مهریه‌ های 200 سکه به بالا، 15 درصد، می باشد. 

برای مشاوره حق الثبت مهریه و نحوه محاسبه آن

برای مشاوره حق الثبت مهریه و نحوه محاسبه آن

 

یکی از مشکلاتی که در رابطه با دعاوی مربوط به طلاق، در سال های اخیر، در کشور ما وجود داشته، بحث وجود مهریه های سنگین و زندانی شدن بساری از مردان، به دلیل عد م توانایی مالی برای پرداخت مهریه بوده که خود، یکی از عوامل افزایش جمعیت زندان های کشور، در این سال ها می باشد.

در جهت حل این مشکل، دولت اقدام به ارائه طرح هایی نموده که یکی از مهم ترین این طرح ها، طرح اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت‌ های مالی و مهریه، می باشد که مطابق آن، زوجین، موظف هستند برای ثبت مهریه، در مبالغ معین، میزان وجهی را تحت عنوان حق ثبت مهریه پرداخته که گاه مبلغ بسیاری سنگینی بوده و بنابراین، لازم است که پیش از توافق در مورد مهریه و مراجعه به دفاتر ازدواج، جهت ثبت نکاح و مهریه، مورد توجه زن و شوهر قرار گیرد.

لذا، با توجه به اهمیت این مساله در تعیین میزان مهریه، در این مقاله، ابتدا به این سوال پاسخ داده که حق ثبت مهریه چیست؛ سپس در ادامه، میزان و نحوه محاسبه هزینه حق ثبت سکه​ را در سال 1401 توضیح داده و پس از بررسی نحوه و مسئول پرداخت این نوع از حق ثبت، در پایان، در مورد قانون جدید حق الثبت مهریه، صحبت خواهیم کرد.

حق ثبت مهریه چیست

حق ثبت مهریه، که این روزها، در اخبار مربوط به مهریه، بسیار به گوش می رسد، مفهومی است که برای اولین مرتبه، در طرح اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت‌ های مالی و مهریه، مطرح شده که این طرح، در حال حاضر، در حال بررسی در مجلس شورای اسلامی می باشد.

لذا، برای پاسخ به این سوال که حق ثبت مهریه چیست؟ باید به طرح مزبور، مراجعه کرده و با استفاد از موارد قانونی آن، به این سوال که حق ثبت مهریه چیست، پاسخ داد. اما، پیش از نگاه به این طرح، بهتر است تا کمی در مورد مفهوم حق الثبت، که یکی از مفاهیم مرتبط با ثبت اسناد در کشور ما می باشد، توضیح دهیم.

مطابق قانون دفاتر اسناد رسمی، حقوق و وجوهی که توسط دفاتر اسناد، از مراجعین اخذ می شود، بر چهار نوع می باشند. این حقوق و وجوه، عبارتند از: حق الثبت، حق التحرير، ماليات و ساير وجوهی كه بر اساس سایر قوانین، توسط دفاتر اخذ می گردد.

همانطور که ملاحظه می شود، حق الثبت، یکی از حقوق و وجوهی بوده که توسط دفاتر اسناد دریافت می شود. حق ثبت، خود، بر سه نوع می باشد: حق ثبت املاک، حق الثبت اسناد و حق ثبت موارد متفرقه دیگر. حق الثبت اسناد، حقوق و وجوهی است که دفاتر اسناد رسمی، در هنگام تنظیم اسناد، از تنظیم کنندگان آن دریافت نموده و نرخ میزان آن در قانون، مشخص شده است.

بنابراین، در پاسخ به این سوال که حق ثبت مهریه چیست، می توان گفت، حق ثبت مهریه، یا مالیات مهریه، وجهی است که در هنگام ثبت نکاح و سند ازدواج در دفاتر ازداواج، بابت ثبت سندی که در آن، مبلغی مهریه قید شده است، دریافت می شود.

البته، این مفهوم، تا پیش از طرح اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت‌ های مالی و مهریه، در حقوق کشور ما مطرح نبود و با مطرح شدن طرح مزبور، اختلافات و بحث های متعددی نیز در حمایت و مخالفت با آن شکل گرفته است.

موافقان طرح که در صدد تصویب آن بوده، بر این اعتقاد هستند که با تعیین حق الثبت، برای ثبت مهریه در دفاتر ازواج و الزام زوجین، به پرداخت آن، از تعین مهریه های سنگین، جلوگیری شده و به این ترتیب، در دراز مدت، تعداد محکومین به حبس، بایت مهریه، کاهش می یابد.

در مقابل، مخالفین طرح، معتقدند که مهریه، تنها ابزار زن در کشور ما برای دریافت حقوق مالی و گرفتن حق طلاق بوده و حذف اجباری این حق از حقوق مالی زوجه، موقعیت حقوقی وی را متزلزل خواهد کرد.

مطابق طرح مذکور، هنگامی که زوجین، برای ثبت نکاح خود در دفاتر ازدواج اقدام نمایند، بر اساس میزان مهریه تعیین شده، مبلغی تحت عنوان حق الثبت مهریه، از زن و شوهر، اخذ می گردد که ما در بخش بعد، به توضیح نرخ میزان و نحوه محاسبه هزینه حق ثبت سکه​ در سال ۱۴۰۱خواهیم پرداخت.

تعرفه ثبت ازدواج و طلاق

میزان و نحوه محاسبه حق ثبت مهریه در سال ۱۴۰۱

مساله میزان حق ثبت مهریه، از موضوعات مهم مرتبط با آن می باشد. بنابراین، علاوه بر این سوال که حق ثبت مهریه چیست، سوال مهم دیگری که در رابطه با این نوع از حق الثبت، مطرح می شود، این مساله بوده که میزان و نحوه محاسبه حق ثبت مهریه در سال 1401 به چه صورت می باشد؟

در پاسخ به این سوال که میزان حق ثبت مهریه و نحوه محاسبه هزینه حق ثبت سکه​ در سال ۱۴۰۱به چه صورت است؟ باید گفت، بر اساس طرح اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت‌ های مالی و مهریه یا قانون جدید مهریه، میزان و حق ثبت مهریه و نحوه محاسبه هزینه حق ثبت سکه​، مشخص شده است که طبق توضیحات زیر می باشد:

تا سقف 14 سکه، حق ثبت به مهریه تعلق نمی گیرد.

میزان حق ثبت مهریه، برای مهریه‌ های بین 14 تا 100 سکه، چهار دهم درصد قیمت سکه‌ ها، می باشد.

میزان حق ثبت مهریه، برای مهریه‌ های بین 100 تا 200 سکه، 2 درصد است.

از مهریه‌ های 200 سکه به بالا ، 15درصد، به عنوان حق ثبت، اخذ می‌ شود.

با توجه میزان حق ثبت مهریه در سال 1401 که در طرح اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت‌ های مالی و مهریه، مشخص و تعیین شده است، نحوه محاسبه حق ثبت مهریه نیز واضح و مشخص بوده که طبق فرمول زیر می باشد:

نرخ حق ثبت × ارزش کل سکه ها ÷ 100 = حق ثبت مهریه

 

برای درک بهتر نحوه محاسبه هزینه حق ثبت سکه​ و مهریه، به این مثال توجه نمایید: فرض کنید، طی توافق میان زوجین، مهریه 400 سکه تعیین می شود. در این صورت، مطابق طرح ارائه شده، نرخ میزان حق ثبت مهریه، 15 درصد ارزش سکه ها می باشد که با توجه به نرخ فعلی سکه (14 میلیون و 300 هزار تومان) که البته در آینده، قابل تغییر است، نحوه محاسبه هزینه حق ثبت سکه​ و حق ثبت مهریه در سال ۱۴۰۱طبق توضیحات زیر خواهد بود:

ارزش کل سکه ها، یعنی حاصل ضرب عدد 400 در 14 میلیون و 300 هزار تومان، عدد 5 میلیارد و 720 میلیون تومان می شود. 15 درصد این مبلغ 858 میلیون تومان خواهد شد. بنابراین، نرخ میزان حق الثبت 400 سکه مهریه، مبلغ 858 میلیون تومان می باشد

  نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز

 

نحوه پرداخت حق ثبت مهریه

بر اساس طرح اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت‌ های مالی و مهریه یا قانون جدید مهریه، اشخاصی که قصد ازدواج و تعیین مهریه را داشته، لازم است تا پیش از توافق بر تعیین مهریه و ثبت ازدواج در دفاتر ازدواج، با اطلاع از نرخ میزان مهریه، یا مهریه تعیین شده را تا حد توانایی مالی خود، کاهش داده یا خود را برای پرداخت یک حق الثبت سنگین، آماده نمایند.

به هر حال، در صورتی که مهریه تعیین شده، رقم پایینی بوده و حق الثبت آن نیز مبلغ کمی باشد یا به دلیل توانایی مالی زوج، پرداخت حق الثبت، برای وی مشکلی ایجاد نکند، زوجین می توانند با خیالی آسوده، برای ثبت ازدواج و مهریه در دفتر ازدواج، حاضر شده و حق ثبت مهریه را نیز پرداخت نمایند.

لذا، ممکن است این سوال مطرح شود که نحوه پرداخت حق ثبت مهریه در دفاتر ازدواج به چه صورت می باشد؟ آیا امکان پرداخت این حق الثبت، به صورت اینترنتی نیز وجود دارد یا نحوه پرداخت آن، همانند نحوه پرداخت تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی خواهد بود؟

در پاسخ به این سوال که نحوه پرداخت حق ثبت مهریه، به چه صورت می باشد، باید گفت، چنانچه، طرح اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت‌ های مالی و مهریه، در مجلس، تصویب شده و به عنوان قانون، منتشر گردد، نحوه پرداخت حق ثبت مهریه، همانند سایر اقسام حق الثبت، از طریق دستگاه های کارتخوان نصب شده در دفاتر اسناد رسمی، خواهد بود.

بیشتر بخوانید : گرفتن مهریه

 

چه کسی حق ثبت مهریه را می پردازد؟

در بخش قبل، در مورد نحوه پرداخت حق ثبت مهریه، توضیح داده و در پاسخ به این سوال که نحوه پرداخت حق ثبت مهریه، به چه صورت می باشد، گفتیم که در حال حاضر، چنانچه، طرح اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت‌ های مالی و مهریه، در مجلس، تصویب شده و به عنوان قانون جدید مهریه، منتشر گردد، نحوه پرداخت حق ثبت مهریه، همانند سایر اقسام حق الثبت، از طریق دستگاه های کارتخوان نصب شده در دفاتر اسناد رسمی، خواهد بود.

مساله مهم دیگری که در رابطه با حق ثبت مهریه در سال ۱۴۰۱، مطرح می شود، بحث مسئول پرداخت حق ثبت مهریه بوده؛ بناباین، این سوال، قابل طرح است که چه کسی حق ثبت مهریه را می پردازد؟

در پاسخ به این سوال که چه کسی حق ثبت مهریه را می پردازد؟ باید گفت، طرح اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت‌ های مالی و مهریه، در این مورد نیز تعیین تکلیف کرده است. براساس طرح مزبور، بر خلاف هزینه دادرسی مهریه که پرداخت آن، بر عهده زوجه بوده، پرداخت حق الثبت مهریه، به صورت مناصفه، بر عهده زوجین می باشد؛ به عبارت دیگر، هر کدام از زوجین، مسئول پرداخت 50 درصد از نرخ میزان حق ثبت مهریه می باشند.

نکته ای که در رابطه با مسئول پرداخت حق ثبت مهریه، باید مورد توجه قرار گیرد، این مساله بوده که حکم تعیین شده در طرح اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت‌ های مالی و مهریه، با توافق طرفین، قابل تغییر می باشد؛ با این توضیح که، چنانچه میان طرفین، توافق شود که به عنوان مثال، حق ثبت مهریه، تماما توسط زوج پرداخت شود، این امر با منع قانونی مواجه نخواهد شد.

بیشتر بخوانید : درچه صورتی مهریه به زن تعلق نمی گیرد

 

قانون جدید حق ثبت مهریه 

همانطور که در بخش های گذشته، گفته شد، حق ثبت مهریه، مفهومی است که برای نخستین مرتبه، در کشور ما، در طرح اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت‌ های مالی و مهریه، به عنوان قانون جدید به اجرا گذاشتن مهریه، مطرح شده و پیش از آن، الزامی در قوانین، جهت ثبت مهریه، دیده نمی شود.

بنابراین، می توان گفت که قانون جدید حق ثبت مهریه، در واقع، همان طرح اصلاح قانون نحوه اجرای محکومیت‌ های مالی و مهریه، بوده که فعلا در مجلس شورای اسلامی، در دست بررسی می باشد. چنانچه، این طرح، در مجلس به تصویب رسیده و مورد تایید شورای نگهبان قرا گیرد، به عنوان قانون جدید مهریه، برای تمامی دفاتر ازدواج، الزامی خواهد بود.

قانون جدید مهریه

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد حق ثبت مهریه در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون حق ثبت مهریه پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- حق الثبت مهریه چیست؟

حق الثبت مهریه وجهی است که در هنگام ثبت نکاح و سند ازدواج در دفاتر ازداواج بابت ثبت سندی که در آن مبلغی مهریه قید شده است دریافت می شود برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

2- نرخ میزان حق الثبت مهریه در سال 1401 چه میزان است؟

نرخ میزان حق الثبت مهریه در سال 1401 برای مهریه های بین 14 تا 100 سکه چهار دهم درصد و برای برای مهریه های بین 100 تا 200 سکه 2 درصد و برای مهریه های 200 سکه به بالا 15 درصد می باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

3- چه کسی حق ثبت مهریه را می پردازد؟

پرداخت حق الثبت مهریه به صورت مناصفه و نصف نصف بر عهده زوجین می باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

برای مشاوره حق الثبت مهریه و نحوه محاسبه آن

برای مشاوره حق الثبت مهریه و نحوه محاسبه آن

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *