دسته‌بندی نشده

سامانه چکاد بانک مرکزی – ورود به سایت برنامه چک امن دیجیتال

[ad_1]

سامانه چکاد یا چک امن دیجیتال بانک مرکزی، عنوان سامانه ای است که متقاضیان، می توانند با ورود به سایت یا برنامه موبایلی آن، از خدمات مرتبط با چک دیجیتال، مانند دریافت دسته چک الکترونیکی، صدور، ثبت، انتقال، تایید، وصول و دریافت وجه، ضمانت، ابطال و کارتابل مشاهده چک های دیجیتال دریافت شده، بهره مند شوند.

برای مشاوره سامانه چکاد بانک مرکزی و امکانات آن

برای مشاوره سامانه چکاد بانک مرکزی و امکانات آن

 

در سال های گذشته که خدمات بخش دولتی، هرچه بیشتر، از حالت حضوری، خارج شده و در قالب اینترنتی به متقاضیان، ارائه گریده، بانک مرکزی نیز کوشیده است تاخدمات خود را در قالبی غیر حضوری، به افراد متقاضی، ارائه کند و بدین منظور، سامانه ها و سایت های متعددی را راه اندازی کرده و برنامه های موبایلی را نیز طراحی و اجرا نموده است.

یکی از سامانه های جدید بانک مرکزی، سامانه چکاد یا چک امن دیجیتال بوده که همانطور که از عنوان آن، مشخص است، اختصاص به چک های دیجیتال یا الکترونیکی و عملیات مربوط به این چک دارد. از آنجا که این سامانه یک سامانه نوپا بوده، لازم است تا کاربران احتمالی آن، با سایت سامانه و امکانات آن، آشنا شوند. 

لذا، باتوجه به اهمیت آشنایی با این سامانه جدید، در مقاله حاضر، پس از پاسخ به این سوال که سامانه چکاد بانک مرکزی چیست، نحوه ورود به سایت برنامه چک امن دیجیتال را توضیح داده و در انتها، به معرفی امکانات این سامانه، خواهیم پرداخت.

سامانه چکاد بانک مرکزی چیست

در سال های اخیر، بانک مرکزی نیز همراه با سایر نهادهای دولتی، اقدام به راه اندازی سامانه ها و سایت های اینترنتی، نظیر سامانه صیاد نموده که از جدیدترین این سامانه ها، می توان به سامانه چکاد بانک مرکزی(سایت چک امن دیجیتال)، اشاره نمود. با توجه به اینکه این سامانه، یک سامانه نوپا بوده، در این بخش از مقاله، به این سوال پاسخ می دهیم که سامانه چکاد بانک مرکزی چیست و سپس در بخش های بعد، پس از توضیح نحوه ورود به سایت آن، امکانات برنامه چک امن دیجیتال را بررسی خواهیم کرد.

برای اینکه به این سوال پاسخ دهیم که سامانه چکاد بانک مرکزی چیست، ابتدا باید تعریف مختصری از چک الکترونیکی داشته باشیم. چرا که سایت برنامه چک امن دیجیتال، در واقع، سامانه ای جهت انجام امور مربوط به این نوع از چک می باشد.

سامانه محچک یا سایت مسدودی حساب چک برگشتی، عنوان سامانه ای است که برای مسدود سازی تمام حساب های صادر کننده چک برگشت خورده، در کلیه بانک ها و موسسات اعتباری کشور و استعلام مبالغ مسدود شده حسابهای چک برگشتی، تاسیس و راه اندزای شده است.

چک الکترونیکی که برای نخستین مرتبه، در قانون جدید صدور چک، مورد تصریح قانون گذار قرار گرفت، از آبان ماه سال 1401، رونمایی گردید. در این نوع از چک، کلیه مراحل صدور، ثبت، تایید، انتقال و دریافت وجه چک، به صورت الکترونیکی و اینترنتی، انجام می گیرد.

انجام این عملیات که به شکل اینترنتی بوده، قاعدتا باید از طریق یک برنامه یا سامانه اینترنتی، صورت گیرد. به همین دلیل، بانک مرکزی، اقدام به راه اندازی سامانه ای نموده که تحت عنوان سامانه چکاد بانک مرکزی یا برنامه چک امن دیجیتال، شناخته شده و کلیه مشتریان بانکی که دارای شرایط دریافت دسته چک، بوده، می توانند با ورود به سایت آن، برای انجام عملیات مربوط به چک الکترونیکی، اقدام نمایند.

سامانه صیاد، سامانه ای آنلاین و تحت نظارت بانک مرکزی بوده که امکاناتی نظیر ثبت چک صیاد، تایید و استعلام چک صیادی را از طریق سامانه صیاد موجود در سایت بانک مرکزی و سامانه صیاد موجود در اپلیکیشن های معتبر پرداخت موبایل و یا سایت خود بانک ( اینترنت بانک و همراه بانک )، برای متقاضیان، فراهم کرده است.

لازم به ذکر است که برای صدور چک الکترونیکی از طریق سامانه چکاد، مشتری، در مرحله اول، باید اقدام به افتتاح یک حساب جاری در یکی از بانک های کشور نموده و سپس، با انجام مراحل دریافت امضای دیجیتال، از طریق برنامه هامون چک، با نصب همراه بانک بانکی که در آن، حساب جاری دارد، از طریق سامانه چکاد، برای صدور، ثبت، تایید، انتقال و دریافت چک الکترونیکی، اقدام نماید.

چک الکترونیکی

ورود به سایت برنامه چک امن دیجیتال چکاد

افرادی که متقاضی صدور، ثبت، تایید، انتقال و دریافت وجه چک الکترونیکی، از طریق سامانه چکاد بوده، لازم است تا در مرحله اول، برای ورود به سایت برنامه چک امن دیجیتال، اقدام نمایند. به همین دلیل، در ادامه، در دو قسمت جداگانه، مراحل و نحوه ورود به سامانه چکاد بانک مرکزی را توضیح خواهیم داد.

ورود به سایت برنامه چک امن دیجیتال چکاد از طریق برنامه موبایل

برای ورود به سایت برنامه چک امن دیجیتال چکاد، از طریق برنامه موبایل، متقاضی، ابتدا باید با مراجعه به سایت بانکی که در آن، حساب جاری دارد، برای دانلود برنامه همراه بانک آن بانک، اقدام نماید. پس از دانلود برنامه و نصب برنامه بر روی گوشی، متقاضی می تواند با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور دریافت شده در هنگام ثبت نام، برای ورود به سامانه چکاد، اقدام کند.

 

نحوه ثبت چک در سامانه صیاد، بدین صورت بوده که متقاضی باید با دانلود و نصب اپلیکیشن های معتبر پرداخت موبایل و یا از طریق سایت بانک ( اینترنت بانک و همراه بانک ) برای ثبت چک صیادی مورد نظر خود، اقدام نماید.

 

ورود به سایت برنامه چک امن دیجیتال چکاد از طریق سایت بانک

برای ورود به سامانه چکاد، از طریق سایت بانک، مشتری که دارای حساب جاری در بانک بوده، باید به سایت بانک مورد نظر، مراجعه کرده و از قسمت خدمات الکترونیک بانک و گزینه همراه بانک، از نسخه وب همراه بانک، برای ورود به سایت برنامه چک امن دیجیتال چکاد، اقدام نماید. البته، لازم به ذکر است که این گزینه، از طریق سایت برخی از بانک های کشور، مانند بانک صادرات، در دسترس بوده و برخی دیگر از بانک ها، نسخه همراه بانک خود را صرفا بر روی گوشی موبایل، ارائه می کنند.

در پایان این بخش، لازم به ذکر است که گزینه سامانه چکاد، در صورتی بر روی نسخه همراه بانک فرد، فعال می گردد که وی اولا، با داشتن یک حساب جاری، مجوز صدور دسته چک را از بانک خود داشته و سپس، با ورود به همراه بانک، با استفاده از گزینه فعالسازی، برای فعال سازی برنامه هامون و ثبت امضای دیجیتال خود، اقدام نماید.

بعد از فعالسازی امضای دیجیتال، گزینه چک دیجیتال، برای متقاضی، فعال شده که از طریق این گزینه و زیرمجموعه های آن، می تواند برای انجام عملیات مرتبط با چک الکترونیکی، از جمله، صدور، ثبت، تایید و نقد کردن آن، اقدام نماید.

بیشتر بخوانید : استعلام محچک بانک مرکزی

 

امکانات سامانه چکاد بانک مرکزی

سامانه چکاد بانک مرکزی یا برنامه چک امن دیجیتال، که برای انجام عملیات مربوط به چک های الکترونیکی، راه اندازی گردیده، طیف وسیعی از خدمات مرتبط با این چک ها را به کاربران خود ارائه داده که این افراد، پس از ورود به سایت این سامانه، می توانند از این خدمات و امکانات، بهره مند شوند. به همین دلیل، پس از توضیح مراحل ورود به سایت این سامانه، در این بخش، به معرفی امکانات سامانه چکاد بانک مرکزی، پرداخته که این امکانات، شامل موارد زیر می باشد:

درخواست صدور چک الکترونیکی

صدور چک دیجیتال و انتقال آن

 

متقاضیان استعلام چک صیاد، از سه روش می توانند برای استعلام، اقدام نموده که این سه روش، عبارتند از: استعلام از طریق پیامک، از طریق سامانه صیاد و در نهایت، از طریق دانلود و نصب اپلیکیشن ساد 24.

 

وصول درون بانکی و بین بانکی چک الکترونیکی

ضمانت چک دیجیتال

ابطال و مسدودی چک الکترونیکی

کارتابل مشاهده چک های دیجیتال دریافت شده

استعلام چک برگشتی صیادی، با مراجعه به سایت بانک مرکزی یا نصب برنامه ساد 24 و یا ارسال کد صیادی چک به سرشماره 701701 امکان پذیر بوده و برای استعلام چک برگشتی قدیمی، می توان از طریق سایت رده اقدام نمود. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.

استعلام چک برگشتی

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد سامانه چکاد بانک مرکزی و امکانات آن در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون سامانه چکاد بانک مرکزی و امکانات آن پاسخ دهند.

سوالات متداول

1- سامانه چکاد بانک مرکزی چیست؟

سامانه چکاد یا چک امن دیجیتال بانک مرکزی عنوان سامانه ای است که متقاضیان می توانند با ورود به سایت یا برنامه موبایلی آن از خدمات مرتبط با چک دیجیتال مانند دریافت دسته چک الکترونیکی بهره مند شوند برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

2- امکانات سامانه چکاد بانک مرکزی چیست؟

دریافت دسته چک الکترونیکی صدور ثبت انتقال تایید وصول و دریافت وجه ضمانت ابطال و کارتابل مشاهده چک های دیجیتال دریافت شده از مهم ترین امکانات سامانه چکاد بانک مرکزی می باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

3- نحوه ورود به سایت برنامه چک امن دیجیتال چکاد به چه صورت می باشد؟

برای ورود به سایت برنامه چک امن دیجیتال چکاد می توان از دو روش برنامه موبایل و از طریق سایت بانک مورد نظر اقدام نمود برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

برای مشاوره سامانه چکاد بانک مرکزی و امکانات آن

برای مشاوره سامانه چکاد بانک مرکزی و امکانات آن

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *