دسته‌بندی نشده

نمونه دادخواست خیار غبن فاحش – تایید و تنفیذ فسخ معامله به استناد

[ad_1]

خیار غبن و خیار غبن فاحش تفاوتی ندارند و در واقع، خیار غبن اصطلاحی است که در عرف، جایگزین خیار غبن فاحش شده و کاربرد آن، زمانی است که یکی از طرفین عقود معوض، به دلیل اختلاف قیمت واضح و آشکار مورد معامله با قیمت واقعی آن در بازار، متضرر شده باشد و بخواهد به استناد این اختیار قانونی، معامله را فسخ کند. اعمال این خیار، با دانلود و تکمیل نمونه دادخواست خیار غبن فاحش و پر کردن ستون های دادخواست بوده و باید پس از تکمیل، از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، به دادگاه ارسال گردد.

 

برای مشاوره نحوه تنظیم نمونه دادخواست خیار غبن فاحش

برای مشاوره نحوه تنظیم نمونه دادخواست خیار غبن فاحش

 

یکی از مهم ترین خیارات قانونی که در صورت وجود شرایط و در صورت عدم اسقاط آن، توسط صاحب خیار، برای فسخ و برهم زدن یک جانبه قراردادها و عقود معوض و لازم وجود دارد، خیار غبن فاحش است و کاربرد آن، زمانی است که طرف معامله، به دلیل تفاوت آشکار و واضح ارزش مورد معامله با قیمت آن در بازار، متضرر شده و در زمان معامله، از این اختلاف قیمت، مطلع نبوده است.

اعمال این خیار از طریق قانونی، با تکمیل نمونه دادخواست خیار غبن فاحش و ارسال آن به دادگاه از طریق دفاتر خدمات قضایی می باشد و از آنجا که در صورت عدم اطلاع از نحوه تکمیل و تنظیم چنین دادخواستی، فسخ معامله به استناد خیار غبن فاحش ممکن است مورد حکم دادگاه قرار نگیرد، باید از قواعد نحوه تنظیم و تکمیل آن، مطلع بود.

از این رو، در مقاله حاضر قصد داریم، تفاوت خیار غبن فاحش را با خیار غبن بگوییم و تایید و تنفیذ یا فسخ معامله به استناد این خیار را مورد بررسی قرار دهیم؛ سپس، نحوه تنظیم و تکمیل نمونه دادخواست خیار غبن فاحش را توضیح داده و متن نمونه دادخواست این موضوع، به همراه فایل دانلود آن را ارائه کنیم.

تفاوت خیار غبن فاحش با خیار غبن

قبل از توضیح در خصوص تفاوت خیار غبن فاحش با خیار غبن و بیان نحوه تایید و تنفیذ یا فسخ معامله به استناد خیار غبن فاحش، لازم است تا اندکی در خصوص مفهوم غبن و غبن فاحش و تعریف و شرایط خیار غبن در قانون مدنی، توضیح داده و سپس، با استناد به توضیحات و مقدمات حقوقی و قانونی ذکر شده، بگوییم که تفاوت خیار غبن فاحش با خیار غبن در چیست و نحوه تایید و تنفیذ یا فسخ چنین معامله ای، چگونه است.

غبن، به معنای این است که ارزش مال مورد معامله با قیمت واقعی آن مال در بازار، تفاوتی اساسی و غیر قابل چشم پوشی داشته باشد و به همین واسطه، یعنی به واسطه این اختلاف قیمت، یکی از طرفین قرارداد، بسیار متضرر گردد.

در چنین شرایطی، قانون گذار، امکان و حق فسخ و برهم زدن یک جانبه معامله صورت گرفته را به استناد خیار غبن فاحش یا همان خیار غبن، پیش بینی کرده است. برای تعریف خیار غبن، باید به مواد 416، 417 و 418 قانون مدنی مراجعه کرد. این مواد، به ترتیب، مقرر می دارند:

 

“هر یک از متعاملین که در معامله، غبن فاحش داشته باشد، بعد از علم به غبن، می تواند معامله را فسخ کند.” 

“غبن در صورتی فاحش است که عرفا قابل مسامحه نباشد.” 

“اگر مغبون در حین معامله، عالم به قیمت عادله بوده است، خیار فسخ نخواهد داشت.”

 

بر اساس مواد بالا، خیار غبن، یکی از خیارات در حقوق است که برای فسخ معامله به صورت یک جانبه به کار می رود، زمانی که یکی از طرفین، دچار غبن فاحش، شده باشد. یعنی به علت اختلاف قیمت غیر قابل مسامحه مال مورد معامله با ارزش واقعی آن با عرف و قیمت بازار، دچار ضرور زیان شده باشد. البته، این خیار در شرایطی قابل اعمال است که شخص متضرر، در حین معامله، از این اختلاف قیمت آگاه نبوده باشد و بلافاصله پس اطلاع، برای فسخ بر اساس آن، اقدام کند.

 

با توجه به توضیحات فوق، در پاسخ به این پرسش که تفاوت خیار غبن فاحش با خیار غبن چیست؟ باید گفت، این دو اصطلاح، دقیقا یک مفهوم داشته و قانون گذار، تفاوتی بین آن ها قائل نشده و تنها در عرف، گاهی به جای غبن، غبن فاحش به کار می رود یا برعکس.

حتما بخوانید: خیار غبن چیست

نحوه تنظیم دادخواست خیار غبن فاحش

هنگامی که یکی از طرفین قرارداد، از غبن فاحش خود مطلع می گردد، می تواند با گرفتن ما به التفاوت، قرارداد را تایید و تنفیذ کند و می تواند، اقدام به فسخ معامله به استناد خیار غبن فاحش نماید. چنانچه شخص دیگر، پرداخت ما به التفات را قبول نکرده یا با فسخ معامله به استناد خیار غبن فاحش، مخالفت کند، طرف مغبون می تواند به صورت قانونی اقدام نماید که این امر، باید با تکمیل و ارسال نمونه دادخواست فسخ معامله به استناد خیار غبن فاحش به دادگاه صالح انجام شود.

از آنجا که صرف دانلود نمونه دادخواست خیار غبن فاحش​ از اینترنت، برای انجام این امر، کافی نبوده و باید نمونه دادخواست دانلود شده، بر اساس تشریفات قانونی تنظیم و تکمیل گردد، در این بخش از مقاله، قصد داریم درباره نحوه تنظیم و تکمیل نمونه دادخواست خیار غبن فاحش صحبت کرده و در قسمت بعد، پس از ارائه یک نمونه متن این دادخواست، فایل دانلود آن را در اختیار خوانندگان قرار دهیم. نحوه تنظیم و تکمیل نمونه دادخواست خیار غبن فاحش به صورت زیر است:

در ابتدا شخص باید، یک فرم نمونه دادخواست خیار غبن فاحش را از اینترنت دانلود کند.

سپس در ستون خواهان و خوانده دعوا، اطلاعاتی از قرار نام- نام خانوادگی و آدرس خود و خوانده را وارد نماید.

در ستون خواسته، عبارت صدور حکم به تایید فسخ معامله به استناد خیار غبن فاحش را درج نماید و در صورت تمایل به دریافت هزینه و خسارات دادرسی، صدور حکم به این مساله را نیز در ستون خواسته، ذکر کند.

در ستون دلایل و منضمات، دلایل اثبات ادعای خود را ذکر نماید که به طور معمول، مواردی نظیر قرارداد، مدرک مثبت اختلاف قیمت مال مورد معامله نسبت به ارزش بازار، نظریه کارشناس یا شهادت شهود است.

در ستون شرح خواسته، خواهان باید، موضوع دعوای حقوقی و شرح مغبون شدن خود را نوشته و ذکر کند که به تازگی از این مساله، یعنی از غبن فاحش در قرارداد فی مابین، مطلع شده و به محض اطلاع، اقدام به فسخ و ثبت دادخواست نموده است.

خیار غبن فاحش و اسقاط آن در قرارداد

 

دانلود نمونه دادخواست خیار غبن فاحش

همانطور که در قسمت قبل گفتیم، در صورت عدم تمایل شخص متضرر از غبن فاحش، به تایید و تنفیذ معامله صورت گرفته یا در صورت عدم قبول طرف دیگر قرارداد بر اقاله یا پرداخت ما به التفاوت، طرف مغبون می تواند با تکمیل و ثبت نمونه دادخواست خیار غبن فاحش و فسخ معامله به استناد آن، از دادگاه بخواهد که در این خصوص، حکم مقتضی را صادر کند. لذا در این بخش، متن و فایل دانلود یک نمونه دادخواست خیار غبن فاحش را ارائه خواهیم کرد.

 

 نمونه دادخواست خیار غبن فاحش

 

خواهان: نام- نام خانوادگی- آدرس

خوانده: نام نام خانوادگی- آدرس

خواسته: فسخ معامله به استناد خیار غبن فاحش – خسارات و متفرعات دادرسی

دلایل و منضمات: قرارداد فی مابین- سند مثبت اختلاف قیمت مال مورد معامله با ارزش آن در بازار- شهادت شهود- اظهارنامه قضایی

شرح خواسته:

ریاست محترم دادگاه………..

با سلام

اینجانب……………. فرزند…………… در مورخ ……………. اقدام به خرید یک دستگاه خودروی بنز کلاس a، به شماره پلاک……………. از خوانده محترم، جناب آقای………………. نمودم و دو روز پس از قرارداد بیع فی مابین، یعنی در تاریخ ../…/… با مراجعه به یک سایت معتبر نمایندگی خودروهای خارجی، متوجه شدم که متاسفانه خوانده محترم، مبلغ 100 میلیون تومان، مازاد بر قیمت واقعی این خودرو در بازار را به عنوان ثمن معامله و بیع صورت گرفته، از اینجانب، اخذ نموده اند.

پس از اطلاع از امر، بلافاصله به موجب یک اظهارنامه قضایی، مساله را به اطلاع ایشان رسانده و خواهان بازگرداندن وجه مازاد شدم تا قرارداد را تایید و تنفیذ کنم که ایشان وقعی ننمودند و با پیامک، به بنده اعلام کردند که نه وجه مازاد را پرداخت خواهند کرد و نه با درخواست فسخ اینجانب، موافقت می نمایند. لذا، با توجه به شرح آنچه رفت، بنده، مجبور به اقدام قانونی علیه ایشان شدم و اکنون، به موجب این دادخواست، صدور حکم بر فسخ معامله به استناد خیار غبن فاحش را از آن، مرجع محترم، خواستارم.

 

علاقمندان به دانلود فایل نمونه دادخواست خیار غبن فاحش می توانند، از طریق لینک زیر و با انتخاب گزینه دانلود، اقدام نمایند.

 

نمونه دادخواست خیار غبن فاحش


نویسنده: کارشناس رسمی دادگستری
حجم: 448KB
منبع: کارشناس رسمی دادگستری

 

یکی از عباراتی که در ذیل اکثر قراردادهای پیش آماده، درج می شود و آثار و تبعات حقوقی جبران ناپذیری برای فرد قبول کننده آن دارد، عبارت اسقاط کافه خیارات ولو خیار غبن فاحش است که علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این امر، می توانند، نسبت به مطالعه مقاله ای که در زیر، در قسمت در ادامه بخوانید مقاله آمده، اقدام کنند.

اسقاط کافه خیارات یعنی چه

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه تنظیم نمونه دادخواست خیار غبن فاحش در کانال تلگرام آیین دادرسی و ادله اثبات دعوا عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه تنظیم نمونه دادخواست خیار غبن فاحش پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- تفاوت خیار غبن با خیار غبن فاحش چیست؟

خیار غبن و خیار غبن فاحش تفاوتی ندارند و در واقع خیار غبن اصطلاحی است که در عرف جایگزین خیار غبن فاحش شده که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

2- نحوه تنظیم نمونه دادخواست خیار غبن فاحش چگونه است؟

نحوه تنظیم نمونه دادخواست خیار غبن فاحش بدین صورت بوده که خواهان باید اطلاعات هر ستون اعم از ستون خواهان خوانده شرح خواسته و دلایل و منضمات را به دقت در آن درج کند که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

3- موارد مندرج در نمونه دادخواست خیار غبن فاحش چیست؟

شرح این مساله که شخص به تازگی از مغبون شدن و اختلاف قیمت فاحش مورد معامله با عرف بازار مطلع شده و تاکید بر اقدام فوری پس از اطلاع از موارد مندرج در نمونه دادخواست خیار غبن فاحش هستند که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

برای مشاوره نحوه تنظیم نمونه دادخواست خیار غبن فاحش

برای مشاوره نحوه تنظیم نمونه دادخواست خیار غبن فاحش

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *