دسته‌بندی نشده

اظهارنامه مطالبه مهریه – نحوه تنظیم

[ad_1]

نحوه تنظیم اظهارنامه مطالبه مهریه ، به این صورت است که زوجه ، با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ، یک نمونه متن اظهارنامه خطاب به شوهر ارسال نموده و از وی تقاضا می کند که ظرف مدت زمان مشخصی از رویت اظهارنامه ، اقدام به پرداخت مهریه نماید ؛ در غیر این صورت ، زوجه اقدامات لازم برای مطالبه مهریه را از طریق قانونی انجام خواهد داد .

برای مشاوره تنظیم اظهارنامه مطالبه مهریه 

برای مشاوره تنظیم اظهارنامه مطالبه مهریه 

 

بر اساس قانون آیین دادرسی مدنی ، زمانی که شخصی بخواهد حقوق قانونی خود را به صورت رسمی از طرف مقابل مطالبه نماید ، به شرط اینکه موعد آن فرا رسیده باشد ، می تواند از طریق ارسال اظهارنامه حقوقی به طرف مقابل ، این امر را انجام دهد که تنظیم و ارسال اظهارنامه ، در دعاوی حقوقی و خانواده همچون مطالبه مهریه ، کاربرد زیادی دارد .

اما از آن جهت که ارسال اظهارنامه برای مطالبه مهریه ، ممکن آثار و پیامدهای حقوقی مهمی داشته و طرف مقابل را از اقامه دعوی در آینده ، آگاه سازد ، تنظیم چنین اظهارنامه ای در برخی موارد ، توصیه نمی شود . به همین مناسبت ، آشنایی با نحوه تنظیم اظهارنامه در این موارد ، ضروری به نظر می رسد تا حقوق خواهان ( زوجه ) تضییع نشود .

به همین مناسبت ، در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی این موضوعات بپردازیم که اظهارنامه مطالبه مهریه چیست و خطرات و پیامدهای ارسال آن شامل چه موضوعاتی است . در ادامه نیز ، نحوه تنظیم اظهارنامه مطالبه مهریه را شرح داده و یک نمونه متن از آن را نیز ، برای دانلود ارائه خواهیم کرد .

اظهارنامه مطالبه مهریه چیست

یکی از مهم ترین حقوق مالی زنان ، مهریه می باشد که حین عقد نکاح تعیین می گردد . همچنین ، به لحاظ قانونی ، از همان لحظه ای که عقد ازدواج ، سبب محرمیت زن و شوهر می شود ، تکالیفی بر ذمه آنها قرار خواهد گرفت که از جمله آنها ، می توان به لزوم پرداخت مهریه زن اشاره نمود . لذا هر زمان که زوجه بخواهد ، می تواند اقدام به مطالبه مهریه خود کند ؛ چرا که از لحظه عقد ، مالک آن شده است .

اما سوالی که ممکن است مطرح شود ، این است که راه های مطالبه مهریه به چه صورت است و زوجه ، برای مطالبه مهریه خود باید چه اقدامی انجام دهد ؟ آیا مانند مطالبه نفقه ، می تواند اقدام به ارسال اظهارنامه خطاب به شوهر نماید یا خیر ؟ برای پاسخ دادن به این سوال ، بهتر است به این سوال پاسخ دهیم که اظهارنامه مطالبه مهریه چیست .

اظهارنامه مطالبه مهریه ، یک ابزار حقوقی و قانونی است که به موجب آن ، زوجه می تواند به صورت رسمی و قانونی ، از شوهر بخواهد که اقدام به پرداخت مهریه وی نماید ؛ در غیر این صورت ، با طرح دعوی در مراجع قضایی ، اقدام به مطالبه مهریه خود می کند . به عبارت دیگر ، اظهارنامه مطالبه مهریه ، ابزاری است که زوجه به وسیله آن ، می تواند به شوهر اخطار کند که مهریه اش را پرداخت نموده یا اینکه در دادگاه ، علیه وی طرح دعوی می کند .

حتما بخوانید: مهریه زن چیست

خطرات و پیامدهای ارسال اظهارنامه مطالبه مهریه

در قسمت قبل ، توضیح دادیم که اظهارنامه مطالبه مهریه چیست و چه کاربردی دارد . همانطور که اشاره شد ، اظهارنامه حقوقی برای مطالبه مهریه ، در مواردی استفاده می شود که زوجه ، قصد داشته باشد به صورت رسمی ، اقدام به مطالبه مهر از همسر نماید تا اگر شوهر پس از رویت اظهارنامه باز هم از پرداخت مهریه امتناع نمود ، علیه وی در دادگاه طرح دعوی نماید .

با این حال ، تنظیم و ارسال اظهارنامه برای مطالبه مهریه ، با ارسال اظهارنامه در سایر دعاوی حقوقی و خانواده همچون مطالبه نفقه و یا تمکین ، تفاوت هایی دارد که باعث کمرنگ تر شدن کاربرد ارسال اظهارنامه مطالبه مهریه می شود . در واقع ، ارسال اظهارنامه برای مطالبه مهریه ، پیامدها و خطراتی دارد که در این قسمت ، قصد داریم به بررسی آنها بپردازیم .

از جمله خطرات و پیامدهای ارسال اظهارنامه مطالبه مهریه ، این است که شوهر ، در صورتی که از قصد زوجه مبنی بر مطالبه مهریه اش آگاه شود ، ممکن است متقابلا اقدام به انجام اموری نماید تا حقوق زوجه را تحت الشعاع قرار بدهد که از جمله آنها ، می توان به انتقال اموال به دیگران اشاره نمود . به عبارت دیگر ، مرد برای رهایی از پرداخت مهریه ، ممکن است متوسل به راهکارهایی از قبیل معامله صوری شود ؛ هر چند در این شرایط نیز ، زوجه باز هم می تواند از مهریه خود برخوردار شود .

مطالبه مهریه از طریق دادگاه

 

نحوه تنظیم اظهارنامه مطالبه مهریه

خطرات و پیامدهای احتمالی ارسال اظهارنامه مهریه به همسر ، در برخی موارد ، سبب می شود که زوجه از ارسال آن منصرف شود . با این وجود ، این موضوع همیشه صدق نمی کند ؛ چرا که بعضا مرد ، اموال خاصی ندارد تا بتواند با واگذاری آنها به خویشان و نزدیکان ، حقوق زن را تضییع کند . به همین دلیل ، در چنین مواردی ، تنظیم و ارسال اظهارنامه خطاب به شوهر ، به عکس به وی این آگاهی و اطلاع را می دهد که زوجه مهریه اش را می خواهد و باید به طریقی ، اقدام به تهیه و پرداخت آن نماید .

در چنین مواردی ، تنظیم و ارسال اظهارنامه مطالبه مهریه ، پر اهمیت می شود . به همین مناسبت ، در این قسمت قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که نحوه تنظیم اظهارنامه مطالبه مهریه به چه صورت است و زوجه ، چطور می تواند برای گرفتن مهریه خود ، این اظهارنامه را ارسال کند ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که تنظیم اظهارنامه ، به این صورت است که زوجه ، با استناد به قانون و عقدنامه ازدواج ، از شوهر می خواهد که ظرف مهلت زمان مشخصی پس از ابلاغ اظهارنامه و رویت آن ، اقدام به پرداخت مهریه زن نماید ؛ در غیر این صورت ، از طریق قانونی ، اقدام به مطالبه مهریه خواهد کرد .

نحوه تنظیم متن اظهارنامه مطالبه مهریه ، به این صورت است که می بایست چهار قسمت مختلف ، تکمیل شود . در قسمت مربوط به اظهار کننده و مخاطب اظهارنامه ، می بایست اطلاعات هویتی مربوط به هر یک از آنها از قبیل نام و نام خانوادگی ، آدرس و در صورت امکان ، شماره تماس نیز درج شود .

همچنین ، در قسمت موضوع اظهارنامه مطالبه مهریه ، عبارت « مطالبه مهریه » درج شده و در ستون شرح اظهارنامه نیز ، با استناد به عقدنامه ازدواج ، از شوهر تقاضا می شود که ظرف مهلت زمانی مشخصی ، اقدام به پرداخت مهریه به زن نماید .

لازم به ذکر است که پاسخ دادن به اظهارنامه مطالبه مهریه توسط مرد و یا پرداخت مهریه پس از مشاهده آن ، الزامی نیست ؛ با این حال ، در صورت عدم پرداخت مهریه و یا توافق با زوجه برای پرداخت آن ، زوجه می تواند ضمن ارائه دادخواست مطالبه مهریه به دادگاه خانواده ، سند اظهارنامه مطالبه مهریه را نیز ضمیمه آن نموده و با استناد به آن ، مهریه را مطالبه کند .

نحوه ارسال اظهارنامه مطالبه مهریه نیز به این صورت است که زوجه ، به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و پس از ایجاد حساب کاربری در سامانه ثنا و پرداخت هزینه های لازم ، اقدام به ارسال اظهارنامه خطاب به شوهر می نماید و زمانی که شوهر ، به حساب کاربری خود مراجعه و آن را مشاهده کند ، ابلاغ اظهارنامه به وی انجام شده است که در ادامه ، نمونه اظهارنامه مطالبه مهریه نیز برای دانلود ارائه خواهد شد .

مطالبه مهریه از طریق ثبت

 

دانلود نمونه اظهارنامه مطالبه مهریه

در قسمت های قبل ، اظهارنامه مطالبه مهریه را بررسی کرده و گفتیم که برای ارسال آن می بایست به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نمود . با این حال ، از آن جهت که ممکن است نحوه تنظیم و نگارش اظهارنامه مطالبه مهریه ، مورد پرسش برخی از افراد باشد ، در این قسمت ، یک نمونه اظهارنامه مطالبه مهریه را نیز ارائه کرده تا مخاطبین بتوانند با دانلود متن اظهارنامه ، از آن استفاده نمایند .

 

نمونه اظهارنامه مطالبه مهریه

مخاطب محترم ؛ جناب آقای ……………

با سلام .

اینجانب ……………………… فرزند ……………………….. به شماره شناسنامه ………………….. ، در تاریخ ……………………. به موجب عقد نامه شماره …………………….. به عقد ازدواج دائم جنابعالی درآمده و حین عقد ، مهریه ای به میزان ……………………. تعیین شده است . از آن جهت که مهریه تعیین شده حین عقد ، مهریه عند المطالبه می باشد ، بدینوسیله از شما درخواست می شود تا ظرف مدت ……………………….. روز پس از مشاهده این اظهارنامه ، اقدام به پرداخت مهریه اینجانب نمایید ؛ در غیر این صورت ، اقدامات لازم برای مطالبه مهریه در مراجع قضایی ، انجام خواهد شد .

 

دانلود نمونه اظهارنامه مطالبه مهریه




نویسنده: کارشناس رسمی دادگستری


حجم: 143kb


منبع: کارشناس رسمی دادگستری

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه تنظیم اظهارنامه مطالبه مهریه در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه تنظیم اظهارنامه مطالبه مهریه پاسخ دهند .

دادخواست مطالبه مهریه

 

 

سوالات متداول

1- اظهارنامه مطالبه مهریه چیست ؟

زوجه می تواند با ارسال یک اظهارنامه مطالبه مهریه از شوهر بخواهد که ظرف مهلت مشخص اقدام به پرداخت مهریه نماید در غیر این صورت مطالبه مهریه از طریق قانونی انجام می شود که شرح این مطلب در مقاله ذکر شده است .

2- نحوه تنظیم اظهارنامه مطالبه مهریه چگونه است ؟

برای تنظیم اظهارنامه مطالبه مهریه می بایست به استناد قانون و عقد نامه از شوهر تقاضای پرداخت مهریه را نموده و با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی آن را به شوهر ابلاغ کرد که جزئیات این مطلب در متن مقاله ذکر شده است .

3- خطرات و پیامدهای ارسال اظهارنامه مطالبه مهریه چیست ؟

ممکن است شوهر پس از دریافت اظهارنامه مطالبه مهریه اقدام به معامله صوری نموده و اموال خود را به دیگران واگذار کند که از این طریق حقوق زن تحت الشعاع قرار می گیرد و برای آشنایی با این موضوع می توانید مقاله را مطالعه نمایید .

برای مشاوره تنظیم اظهارنامه مطالبه مهریه 

برای مشاوره تنظیم اظهارنامه مطالبه مهریه 

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *