دسته‌بندی نشده

نحوۀ انتخاب کارشناسان رسمی جهت ارزیابی دارائی‌ها

[ad_1]

در حال حاضر حدود 80 درصد از كارهاي كارشناسي توسط دادگاههاي حقوقي و جزايي مستقيما به كارشناسان ارجاع ميشود وليكن از مابقي كارها حدود 15 درصد مستقيما به كارشناس ارجاع ميشود و حدود 5 درصد از كل كارها به كانون كارشناسان و يا مركز مشاوران ارجاع ميشود كه از ميان اين درصد نيز بين كارشناسان مربوطه بطور عادلانه ! توزيع ميگردد.

همچنين با عنایت به امکان استفاده از معافیت­های مالیاتی مقرّر در بند “ز” تبصرۀ 10 از ماده واحدۀ قانون بودجۀ سال 1397 کل کشور برای شرکت­های مشمول مفاد مادۀ 141 لایحۀ قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، در پانصد و یازدهمین جلسۀ مورخ 05/02/97 هیئت­مدیرۀ سازمان بورس و اوراق بهادار مقرّر گردید شرکت­های سهامی عام ثبت شده نزد سازمان جهت بهره­مندی از معافیت­های مالیاتی ناشی از انجام افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارائی­ها، علاوه بر رعایت موارد مندرج در آیین­نامۀ اجرائی تبصرۀ 1 مادۀ 149 اصلاحی قانون مالیات­های مستقیم (مصوب 15/01/95 هیئت محترم وزیران)، جهت ارزیابی دارائی‌ها موارد ذیل را نیز رعایت نمایند:

1)   ارزیابی دارائی‌های هر طبقه توسط هیئت کارشناسی متشکل از حداقل 3 کارشناس رسمی دادگستری یا مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضائیه که باید منتخب کانون یا مرکز مربوطه انجام شود. (در این خصوص مقتضی است فرم مربوط به درخواست معرفی هیئت از کانون کارشناس رسمی دادگستری یا مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضائیه مطابق با فرمت نمونه (پیوست) نیز ارائه گردد.)

2)   برای هر طبقه از دارائی‌ها باید از هیئت کارشناسی دارای تخصص مرتبط با دارائی‌های مورد ارزیابی استفاده شود. برای ارزیابی زمین و ساختمان یک هیئت کارشناسی کافی می‌باشد.

3)   در مواردی که دارائی‌های موجود در یک طبقه متعدد و در شهرهای مختلف باشد شرکت می‌تواند برای ارزیابی دارائی‌های آن طبقه در هر استان، از یک هیئت کارشناسی استفاده کند و یا هر کدام از کارشناسان عضو هیئت کارشناسی در مورد یک یا چند قلم از دارائی‌های موجود در طبقه مورد بررسی گزارش کارشناسی به صورت انفرادی ارائه نمایند. لیکن اظهارنظر نهایی در مورد کل دارائی‌های موجود در آن طبقه در قالب گزارش واحدی ارائه شده و به امضای حداقل 3 نفر از کارشناسان ارزیابی‌کننده برسد.

در صورتی که مطابق با تبصرۀ مادۀ 6 آیین­نامۀ اجرائی یاد شده، شرکت­های دولتی و شرکت­های وابسته به مؤسسات عمومی غیردولتی و شرکت­هایی که بیش از 50 درصد از سهام یا سهم­الشرکۀ آنان مشترکاً یا منفرداً متعلق به اشخاص مذکور یا دولت و نهادهای عمومی غیردولتی باشد، در نظر دارند از کارشناسان مورد تأیید مجمع عمومی صاحبان سهام جهت ارزیابی دارائی­های خود استفاده نمایند، هیئت کارشناسی مزبور می­بایست توسط کانون کارشناسان رسمی دادگستری یا مرکز امور مشاوران حقوقی، وکلا و کارشناسان قوه قضائیه معرفی شده باشد.

در مواردي نيز لازم است از نرم افزار يا اپليكيشن بانك اطلاعاتي كارشناسان رسمي دادگستري استفاده شود و يا از سايتهاي اختصاصي كه ممكن است هر كارشناس براي خود ايجاد كرده است استفاده كند.

موضوعات مرتبط: نحوۀ انتخاب کارشناسان رسمی جهت ارزیابی دارائی‌ها

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *