دسته‌بندی نشده

کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی فنی ساختمان

[ad_1]

کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی فنی ساختمان

در این مقاله از کارشناس رسمی دادگستری قصد داریم به صورت کامل به بررسی موضوع ارزیابی فنی ساختمان بپردازیم ؛ بنابراین اگر سوالی در این رابطه دارید ، مطالعه مطالب پیش رو اطلاعات ارزشمندی را در اختیارتان قرار می دهد.

 

ارزیابی فنی ساختمان از سوی کارشناس رسمی دادگستری :

یکی از مهم‌ترین مواردی که همواره در بخش ساختمانی و انجام امور مختلف مرتبط با ساختمان به آن احساس نیاز می‌شود ، ارزیابی فنی ساختمان می باشد. مشخصا منظور از ارزیابی فنی ساختمان بررسی موجودیت یک ساختمان می باشد که برای انجام امور مختلفی نیز کاربرد خواهد داشت. این امور می‌توانند حل یک اختلاف ، قیمت گذاری ، ارزیابی سیستم‌های ساختمانی و یا مقاومت آن در برابر زلزله ، بررسی قدمت ، مقاومت و یا مسائلی از این قبیل باشند که از سوی کارشناس رسمی دادگستری صورت پذیرد. در ادامه مواردی که کارشناس رسمی دادگستری در ارزیابی‌های فنی خود از ساختمان لحاظ می‌کند را بررسی می‌ کنیم.

چه مواردی در ارزیابی فنی ساختمان مورد بررسی قرار می گیرد ؟

اولین مورد در ارزیابی فنی ساختمان ، بررسی مقاومت یک ساختمان می باشد. نوع ساخت ساختمان‌ها و همچنین سال ساخت اهمیت خاصی در مقاومت ساختمان‌ها دارند ؛ بنابراین در ابتدا توجهات کارشناس به سمت مقررات ملی ساختمان می‌رود که آیا ساختمان مذکور پیش یا پس از مقررات ملی ساختمان ایجاد شده است ؟ اما به صرف این که پیش یا پس از این مقررات ساخته شده است ، نمی‌توان اظهار نظر قطعی در خصوص آن کرد به همین دلیل بخش‌های مختلف ساختمان مورد بررسی قرار واقع می شوند.

نقشه‌های ساختمانی یکی از مهم‌ترین عوامل در تعیین مقاومت ساختمان هستند. اینکه دیواره‌ها به چه شکلی طراحی شده‌اند و درب‌ها و پنجره‌ها در کجای یک نقشه ساختمانی قرار دارد ، قاعدتا اهمیت بسزایی در مقاومت ساختمان خواهد داشت. از سوی دیگر بسیاری از بنا‌ها دچار تغییراتی می شود ، برای مثال ممکن است افزایش طبقات در این ساختمان همراه با رعایت اصول فنی نباشد و برای مثال جای دیوار‌های باربر تغییر کند. بسیاری از افراد متاسفانه برای تغییر نقشه‌های قدیمی و ساخت طبقات جدید اقدام به تغییراتی می‌ نمایند. از آن جا که پی ساختمان و حتی ستون‌ها و دیوار‌ه‌ها بار اضافی ناشی از این تغییرات را نمی‌توانند تحمل نماید ، مقاومت ساختمان به شدت کاهش می یابد.

خود فنداسیون‌ها نیز در مقاومت ساختمان اهمیت بسزایی خواهد داشت. اولین موضوع ارزیابی فونداسیون‌ها نیز قاعدتا نوع اجرا می باشد. جنس خاج ، عمق خاک ، دکوپاژ ، ترکیب مصالح ، توزیع فشار ، ضخامت ، قالب بندی ، صفحه ستون‌ها، میلگرد‌ها و آرماتور‌ها و مواردی از این قبیل نیز در ارزیابی فنی ساختمان بررسی می‌ گردد. البته با توجه به این که گاها امکان چنین ارزیابی برای ساختمان‌های ساخته شده وجود نخواهد داشت ، معمولا گزارش ساخت بررسی می‌ گردد.

مورد دیگر در ارزیابی‌ها به وضعیت فعلی ساختمان مرتبط می باشد. تعیین این که ساختمان نشست داشته یا نه ، پی دچار تخریب شده یا خیر، نمای بیرونی ساختمان فرسوده می باشد یا خیر ، دیواره‌ها ترک دارند ، زلزله و یا سیلی در دوران ساخت ساختمان ایجاد گردد و حتی مواردی چون نقشه برداری ،  گود برداری‌ها و انفجار‌ها و تغییر کاربری ساختمان هم در ارزیابی فنی یک ساختمان ، مورد بررسی کارشناس رسمی دادگستری می باشد.

 

نوع سازه ها هم در ارزیابی مورد توجه هستند. به طور کلی ما با سازه‌های آهنی و یا بتنی در ساختمان‌ها روبرو می باشیم. هر یک از این سازه‌ها عمر و مقاومت خاصی دارند و بعد از گذر زمان دچار مشکلات احتمالی می‌ گردند. برای مثال بسیاری از سازه‌های بتنی بدون عایق بعد از مدت کوتاهی دچار فرسودگی می‌ گردند و یا حتی عدم رعایت استاندارد‌ها در اتصالات سازه‌های فلزی گاها مشکل ساز می‌ گردد.

این مشکل در سازه‌های بتنی نیز وجود خواهد داشت. اصول زیادی برای مقاومت سازه بتنی وجود دارد. از نوع بتن گرفته تا نوع اجرا به همین دلیل در مواردی حتی مشاهده شده که سازه‌هایی تنها با پوشش‌های سیمانی ساخته می شوند و یا بتن‌ها مخلوطی از خاک و سنگ و ضایعات ساختمانی هستند. هر چند در کوتاه مدت ممکن است آثار این کار مشخص نگردد ، اما اغلب بعد از مدتی که فشاری بر ساختمان وارد گردد و مصالح کم کم مقاومت خود را از دست بدهند ، این مسئله نیز آشکار می شود. در خرید و فروش ساختمان‌ها به همین علت تاکید زیادی بر حضور و ارزیابی فنی کارشناسان رسمی دادگستری می‌ گردد.

موضوع دیگر در ارزیابی فنی ساختمان ، کارشناسی سیستم‌های ساختمانی می باشد. سیستم‌های ساختمانی اعم از انواع لوله کشی‌ها و برق‌ کشی‌ها و یا تاسیساتی چون سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی هم ، نقش مهمی در ارزیابی کلی از یک ساختمان خواهند داشت ؛ بنابراین برای مشخص نمودن وضعیت یک ساختمان این ارزیابی هم صورت می پذیرد. استفاده از تکنولوژی در تاسیسات ساختمانی بسیار حائذ اهمیت است. برای مثال این که سیستم برق یک ساختمان به شکل طراحی شده و تجهیزات مورد استفاده در آن چگونه بوده بسیار در تعیین وضعیت ساختمانی اهمیت  خواهد داشت.

و یا سیستم‌هایی چون اطفا حریق ، دزدگیر‌ها و سیستم‌های امنیتی ، انواع درب‌های ضد سرقت و غیره هم شامل ارزیابی‌های ساختمانی است. در حال حاضر بسیاری از ساختمان‌ها از تکنولوژی‌های جدید در امور سرمایشی و گرمایشی استفاده می‌شود. مانند سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی سقفی و یا کفی که از لوله‌های مختلف و صفحات خاصی استفاده می‌ گردد و یا پکیج‌های جدید می باشد.

 

موضوع آخری که در ارزیابی فنی ساختمان مورد بررسی قرار می‌دهیم ، زیبایی ساختمان می باشد. عوامل زیادی در زیبایی ساختمان تاثیر خواهد داشت. روزی که تصمیم به ساخت ساختمان میگیریم بخشی از زیبایی آن را نیز تعیین کرده‌اید ؛ بنابراین نقشه‌های ساختمای میزان کارآیی و زیبایی آن را مشخص می‌شود. از سوی دیگر درب و پنجره‌ها ، نوع سنگ‌ها و اجرای گچ کاری و کفپوش‌ها و سقف‌پوش‌ها و همچنین کاغذ دیواری‌ها و نمای ساختمان در ارزیابی مورد توجه می باشند. بنابراین با توجه به این که عوامل زیادی لزوم اظهار نظر کارشناس رسمی داگستری ساختمان را در خصوص وضعیت فنی یک ساختمان ایجاد می‌شود ، در صورت نیاز به انجام امور کارشناسی می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *