دسته‌بندی نشده

کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی خسارت وارده بر ماشین آلات و تاسیسات کارخانه

[ad_1]

کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی خسارت وارده بر ماشین آلات و تاسیسات کارخانه

در این مقاله از کارشناس رسمی دادگستری قصد داریم به صورت کامل به بررسی موضوع ارزیابی خسارت وارده بر ماشین آلات و تاسیسات کارخانه بپردازیم ؛ بنابراین اگر سوالی در این رابطه دارید ، مطالعه مطالب پیش رو اطلاعات ارزشمندی را در اختیارتان قرار می دهد.

 

اجرای پروژه‌های عمرانی و همچنین ایجاد زیر ساخت‌های مختلف در حوزه راه سازی و ساختمان سازی مستلزم در اختیار داشتن تجهیزات زیادی می باشد. این تجهیزات زیرسازی که با نام ماشین آلات عمرانی هستند در جریان انجام کار و یا اتفاق‌هایی ممکن است خسارات زیادی به آن‌ها وارد گردد به همین دلیل ما در این مقاله به ارزیابی این تجهیزات که بسیار زیاد هستند پرداخته ایم.

ماشین آلات عمرانی عمده تجهیزاتی می باشند که برای اهدافی چون ساخت و ساز و بهره برداری از انواع منابع به کار گرفته می شوند. ممکن است به علت های مختلفی این ماشین آلات دچار عیب و نقص گردند و خساراتی به این تجهیزات وارد گردد. ارزیابی این خسارات توسط کارشناس رسمی دادگستری  صورت می پذیرد. نوع نقص این تجهیزات با یکدیگر متفاوت می باشد.

انواع ماشین آلات عمرانی با توجه به نوع کاربردشان دسته بندی می گردند. ماشین آلات عمرانی عموما به سه دسته سنگین ، نیمه سنگین و سبک تقسیم می گردد. این ماشین آلات هر کدام به صورت خاص کاربردی هستند. برخی از این تجهیزات تولید داخل و برخی از آنها تولیدات خارج می باشد. بنابراین بررسی خسارت آنها به دقت بالا نیاز می باشد. بولدزر ، غلتک ، بچینگ ، لودر ، گردیر ، بیل ، تجهیزات حفر ، بالابر‌ها از نمونه‌های مورد ارزیابی می باشند.

مسائل مختلف و متعددی می‌توانند به تجهیزات و ماشین آلات موجود در کارخانه‌ها خسارت وارد نمایند. آتش‌سوزی ، نوسانات برقی ، بلایای طبیعی از قبیل سیل ، زلزله و مواردی از این قبیل همگی موجب خسارت است و یا در موراد زیادی عوامل انسانی باعث خسارت رساندن به بخش و یا مجموعه ای از تجهیزات می شود. کارشناس رسمی دادگستری برق ماشین و تاسیسات کارخانجات وظیفه ارزیابی میزان خسارت وارده در کارخانجات می باشد.

در کارخانجات از تاسیسات مختلفی استفاده می‌ گردد. استفاده از انواع ماشین آلات جهت حمل و نقل ، دستگاه‌های تولیدی ، دستگاه‌های بسته بندی ، تجهیزات تبدیلی و موراد این‌چنینی که با توجه به کاربرد کارخانجات مختلف متفاوت می باشد. بلافاصله بعد از گزارش خسارت باید نسبت به اعلام خسارت اقدام کرد اما پرداخت هزینه‌های آن مستلزم تهیه گزارشی کامل و معتبر از میزان خسارت وارده  می باشد.

 

خسارات وارده بر ماشین آلات عمرانی و تاسیسات کارخانه :

ماشین آلات عمرانی که در حین کار دچار نقص فنی می گردند عمدتا خساراتی را به کار و خساراتی از جمله هزینه تعمیر و نگهداری را متحمل می گردد. تجهیزات عمرانی معمولا دچار سوختگی، شکستگی، پارگی و غیره می گردند. برای تعمیر و نگهداری این تجهیزات نیاز می باشد تا میزان بودجه مناسب تعیین شده و به ثبت حسابداری برسد و تشریفات رسمی در خصوص آن صورت گیرد. حال میزان این بودجه و میزان کل خسارت توسط کارشناس رسمی دادگستری برق ماشین و کارخانجات تعیین می گردد. در مجموعه های عمرانی معمولا نوع خسارت نیز به تایید کارشناس رسمی دادگستری می رسد.

معمولا فرم تعیین و ارزیابی خسارت برای بخش‌های مختلف طراحی می گردد و یا به صورت خاص در اختیار کارشناس رسمی دادگستری  قرار می گیرد. در انجام امر ارزیابی ابتدا نوع خسارت وارده مشخص می‌ گردد برای مثال ممکن است خسارت بر اثر آتش سوزی و یا صاعقه باشد و یا بر اثر نوسانات و اتصالات برقی رخ دهد. همچنین ممکن می باشد عوامل انسانی به صورت عمد یا غیر عمد در بروز خسارت نقش داشته باشند که کارشناس  رسمی دادگستری برق ماشین و تاسیسات کارخانجات آن را به طور دقیق مشخص می‌ کند.

سپس کارشناس لیست کاملی از تجهیزات و همچنین تاسیساتی که مورد خسارت واقع شده  را مشخص می‌ کند و میزان خسارت وارده بر هریک را به صورت تفکیک شده ارزیابی می‌ نماید. مثلا ممکن است از بین رفتن بخشی از یک توربین آن را کاملا ناکارآمد کرده باشد ؛ بنابراین به طور کامل خسارت وارد شده است.

 

تعیین نوع خسارت ماشین آلات عمرانی و تاسیسات کارخانه :

با توجه به اینکه امروزه ممکن می باشد به دلایل مختلف نقص فنی،  عدم تسلط کارکنان به نحوه استفاده از دستگاه ، عدم استفاده از روش صحیح و استاندارد در کارایی مناسب دستگاه ها ممکن است خساراتی به آنها وارد گردد. بررسی علل وارد شدن خسارت به این تجهیزات توسط کارشناس رسمی دادگستری صورت می پذیرد. کارشناس در بررسی نقص دستگاه ها از روش هایی چون بررسی آمار های مربوط به خرابی دستگاه و تجهیزات، بررسی انواع نقص های فنی دستگاه های جدید و قدیم استفاده می نماید. در بسیاری از این موارد ممکن می باشد ارزیابی ماشین آلات ساختمانی همزمان با ارزیابی میزان خسارت به پروژه‌های عمرانی نیز قرار گیرد. برای مثال فرض کنید که روند ساخت یک جاده و یا ساختمان به وسیله ابزار‌هایی صورت می پذیرد که کیفیت لازم را ندارد و طرق مختلف به پروژه‌های عمرانی و شهری خسارت وارد می شود به همین دلیل نیز کارشناس رسمی دادگستری رشته معماری و شهرسازی به ارزیابی خسارات در این زمینه اقدام می نماید.

کارشناس رسمی دادگستری برق ماشین و تاسیسات کارخانجات در مرحله پایانی اقدام به برآورد ارزش تجهیزات و تاسیسات خسارت دیده می‌نماید. در این مرحله در واقع قیمت واقعی هر یک از تجهیزات مشخص می‌ گردد تا میزان دقیق خسارت برای جبران و یا ارائه به نهاد‌های مربوطه اعلام گردد.

با توجه به این که سالانه تعداد زیادی از حوادث در کارخانجات ما به دلایل گوناگون بروز می‌کند و ممکن می باشد مسائل حقوقی متعددی نیز برای تعیین میزان خسارت و یا حتی تعیین عامل خسارت ایجاد گردد ، کارشناس رسمی دادگستری و متخصصان ما در این حوزه به صورت رسمی اقدام به تهیه گزارشات معتبر در خصوص علل و میزان خسارت می کنند.

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *