دسته‌بندی نشده

میزان هزینه ها و حقوق گمرکی ۱۴۰۱

[ad_1]

مهم ترین هزینه ها و حقوق گمرکی کالا، من جمله گوشی موبایل، مطابق جدول تعرفه گمرک ایران، در سال ۱۴۰۱، شامل 4 درصد حقوق گمرکی، سود بازرگانی، 9 درصد مالیات ارزش افزوده و 1 درصد عوارض هلال احمر بوده که نحوه پرداخت این تعرفه های گمرکی، به صورت مراجعه حضوری، به دفاتر گمرک می باشد. 

برای مشاوره میزان هزینه ها و حقوق گمرکی و نحوه پرداخت آن

برای مشاوره میزان هزینه ها و حقوق گمرکی و نحوه پرداخت آن

 

انجام فعالیت واردات و صادرات، به دلیل سود قابل توجه حاصل از این فعالیت ها، همواره ، مورد توجه تجار بوده و افراد بسیاری برای انجام این فعالیت های تجاری، اقدام می کنند. اما، انجام واردات و صادرات، مانند سایر فعالیت های تجاری، رایگان نبوده و لازم است تا هزینه های مربوطه، پرداخت گردد.

هزینه ها و حقوق گمرکی که این حقوق، تعرفه گمرکی نیز نامیده شده، هر ساله توسط دولت، اعلام می گردد و انجام واردات و صادرات، توسط متقاضی، تا زمانی که این هزینه ها، مطابق شیوه و نحوه مخصوص پرداخت آن، تادیه نگردد، امکان پذیر، نخواهد بود.

لذا، در این مقاله، پس از پاسخگویی به این سوال که هزینه ها و حقوق گمرکی چیست، میزان این هزینه را در سال 1401، بررسی کرده و پس از ارائه جدول تعرفه گمرک ایران، در مورد استعلام و نحوه پرداخت تعرفه گمرکی گوشی موبایل و سایر کالاها، صحبت خواهیم کرد.

هزینه ها و حقوق گمرکی چیست

افرادی که قصد اشتغال به تجارت بین الملل و امر واردات و صادرات را داشته یا در حال حاضر، به این نوع از فعالیت های تجاری، مشغول می باشند، لازم است تا با اصطلاحات تخصصی این حوزه، آشنا باشند. یکی از این اصطلاحات تخصصی، هزینه ها و حقوق گمرکی بوده که حقوق گمرکی، به عنوان تعرفه گمرکی نیز شناخته می شوند.

به همین دلیل، در این بخش، به این سوال پاسخ خواهیم داد که هزینه ها و حقوق گمرکی چیست و سپس در بخش های بعد، میزان تعرفه گمرکی سال ۱۴۰۱ را در مورد گوشی و سایر کالاها، بررسی کرده و در انتها، جدول تعرفه گمرک ایران را ارائه خواهیم کرد.

برای پاسخ گویی به این سوال که هزینه ها و حقوق گمرکی چیست، باید به قانون امور گمرکی، مراجعه نمود. به موجب بند (د) ماده 1 این قانون، حقوق ورودی، شامل حقوق گمرکی، سود بازرگانی و سایر وجوهی است که گمرک، قانونا، موظف به دریافت آن می باشد.

اما، علاوه بر این موارد، لازم است تا هزینه های دیگری نیز توسط واردکنندگان کالا و خدمات پرداخت گردد که مالیات صادرات و واردات یا مالیات ارزش افزوده، عوارض هلال احمر و سایر هزینه های مرتبط با واردات، نظیر هزینه بیمه کالاها و هزینه های مربوط به حمل ونقل کالا و ترانزیت آن، از مهم ترین هزینه های گمرکی می باشد.

لازم به ذکر است که از آنجا که واردات، موجب خروج ارز از کشور شده و محدودیت هایی را برای تولید داخلی ایجاد می کند، قانون گذار نیز قاعدتا، هزینه ها و حقوق گمرکی را برای این قسم از فعالیت های تجاری بین المللی، پیش بینی و میزان تعرفه گمرکی آن ها را مشخص نموده است.

بنابراین، صادرات به دلیل وارد کردن ارز به اقتصاد کشور، اصولا، معاف از عوارض گمرکی می باشد. با این وجود، در جایی که صادرات، زمینه وارد کردن زیان احتمالی به اقتصاد و تجارت را فراهم کرده، مانند صادرات مواد خام نفتی و صادرات محصولات کشاورزی که در واقع، شکل پنهان صادرات آب کشور بوده، قانون گذار و مراجع قانونی، هزینه ها و حقوق گمرکی صادرات را نیز تعیین و میزان آن را مشخص کرده اند.

پس از پاسخ گویی به این سوال که هزینه ها و حقوق گمرکی چیست، در بخش های بعد، میزان تعرفه گمرکی سال 1401، به ویژه در مورد گوشی تلفن همراه را بررسی کرده و جدول تعرفه گمرک ایران در سال ۱۴۰۱ را نیز ارائه خواهیم کرد.

کد تعرفه گمرکی

میزان و نحوه محاسبه هزینه ها و حقوق گمرکی ۱۴۰۱

یکی از سوالات مهم و اصلی که در رابطه با هزینه ها و حقوق گمرکی، مطرح می گردد، بحث میزان این هزینه ها می باشد. لذا، در این بخش، قصد داریم تا به این سوال پاسخ دهیم که میزان و نحوه محاسبه هزینه ها و حقوق گمرکی در سال ۱۴۰۱، به چه صورت است؟

در پاسخ به این سوال که میزان و نحوه محاسبه هزینه ها و حقوق گمرکی در سال 1401، به چه صورت می باشد، باید گفت، برای محاسبه میزان تعرفه گمرکی، ابتدا، باید حقوق گمرکی کالا را محاسبه نمود که معادل 4 درصد ارزش گمرکی کالا بوده و بنابراین، رقم حاصله، برای کالاهای مختلف، متفاوت خواهد بود.

یکی دیگر از هزینه ها و حقوق گمرکی که با مراجعه جدول تعرفه گمرک ایران در سال 1401، میزان آن، قابل ارزیابی بوده، سود بازرگانی است که این سود، برای تمام کالاها یکسان نیست و به موجب بخشنامه ای که دولت، در هر سال، صادر و ابلاغ می کند، مشخص می گردد.

از دیگر موارد هزینه ها و حقوق گمرکی در محاسبه میزان تعرفه گمرکی گوشی موبایل و سایر کالاها، باید مورد لحاظ قرار گیرد، 1 درصد عوارض هلال احمر و مالیات صادرات و واردات یا مالیات ارزش افزوده است که قاعدتا میزان آن، 9 درصد بوده؛ اما، برخی از کالاها نیز از مالیات، معاف هستند و در مورد برخی دیگر، مانند انواع بنزین و سوخت هواپیما، سیگار، توتون پیپ و تنباکو و نوشابه‌ های قندی گازدار و بدون گاز و سایر کالاهای آسیب‌ رسان به سلامت، مالیات سنگین تری، دریافت می گردد.

علاوه بر موارد فوق، لازم است تا هزینه های دیگری، مانند بیمه کالاهای صادراتی و وارداتی و هزینه های حمل و نقل کالا و ترانزیت آن نیز در محاسبه میزان هزینه ها و حقوق گمرکی، مورد توجه قرار گیرد که این هزینه ها، بسته به شرکت ارائه دهنده خدمات، نوع کالا و سطح پوشش خدمات، متفاوت می باشند.

بیشتر بخوانید : ترخیص کالا از گمرک

 

استعلام هزینه ها و حقوق گمرکی

افرادی که قصد دریافت مجوز واردات و صادرات و انجام این معاملات تجاری را داشته، به طور معمول، خواهان این امر بوده که پیش از اقدام برای صادر کردن کالاها و خدمات یا وارد کردن آن ها، از میزان هزینه ها و حقوق گمرکی گوشی و سایر کالاها، مطلع شده و با توجه به میزان تعرفه گمرکی، برای انتخاب نوع کالا، اقدام نمایند. به همین دلیل، مساله استعلام میزان هزینه ها و حقوق گمرکی، مساله ای است که باید به آن، پرداخته گردد.

با توجه به اینکه، هزینه ها و حقوق گمرکی، در مورد کالاهای مختلف، متفاوت بوده و یک مبلغ ثابت نمی باشد، لذا، افراد متقاضی نمی توانند با مراجعه به یک سایت یا سامانه، برای استعلام تعرفه گمرکی سال ۱۴۰۱، اقدام کنند.

نتیجه آنکه در هر مورد خاص، با توجه به نوع کالا و فعالیت تجاری که واردات یا صادرات بوده، متقاضی باید 4 درصد ارزش کالا را به عنوان حقوق گمرکی، محاسبه کرده؛ سپس، با مراجعه جدول تعرفه گمرک ایران، در سال 1401، میزان سود بازرگانی را نیز به این مبلغ، اضافه کند. در نهایت، با اضافه کردن 1 درصد عوارض هلال احمر، 9 درصد مالیات ارزش افزوده و هزینه های فرعی دیگر، مانند هزینه بیمه و حمل و نقل، می توان رقم نهایی میزان هزینه ها و حقوق گمرکی گوشی و سایر کالاهای مورد نظر را به دست آورد.

بیشتر بخوانید : ثبت واردات با رمز ارزها

 

نحوه پرداخت هزینه ها و حقوق گمرکی

پس از محاسبه میزان هزینه ها و حقوق گمرکی گوشی و سایر کالاها، با توجه به جدول تعرفه گمرک ایران و مشخص شدن مبلغ نهایی تعرفه گمرکی، متقاضی باید برای پرداخت این هزینه ها و حقوق، اقدام نماید. به همین دلیل، در ادامه، به این سوال پاسخ خواهیم داد که نحوه پرداخت هزینه ها و حقوق گمرکی 1401 به چه صورت می باشد؟

در پاسخ به سوال فوق، باید گفت، قاعدتا، نحوه پرداخت هزینه ها و حقوق گمرکی، به شکل حضوری و از طریق مراجعه به گمرک ایران در مبادی ورودی کشور می باشد که بدین منظور، لازم است تا متقاضی، با همراه داشتن کارت بانکی معتبر، برای پرداخت، اقدام نماید.

اما، از آنجا که گمرک ایران، سعی نموده تا با راه اندازی سامانه هایی مانند سایت گمرک، خدمات خود را هرچه بیشتر، به شکل غیر حضوری ارائه دهد، سامانه ای نیز تحت عنوان سامانه پرداخت عوارض گمرکی، در راستای پرداخت هزینه ها و حقوق گمرکی، توسط گمرک، تاسیس و راه اندازی شده که صرفا، در صورتی که عوارض گمرکی، تا سقف 50 میلیون تومان باشد، متقاضی می تواند به روش آنلاین، برای پرداخت هزینه ها و حقوق گمرکی، اقدام کند. در ادامه، به توضیح راهنمای پرداخت هزینه ها و حقوق گمرکی، از طریق این سامانه می پردازیم.

در مرورگر دستگاه خود، آدرس سامانه پرداخت عوارض گمرکی، یعنی payment.irica.ir را جست و جو کرده و پس از ورود به صفحه اصلی سایت، بر روی گزینه پرداخت آنلاین کلیک نمایید. در این صفحه، شناسه پرداخت 15 رقمی و عدد امنیتی را در کادرهای اول و دوم وارد کرده و در انتها، بر روی دکمه پرداخت کلیک کنید.

 

 

اکنون، در صفحه تایید مبلغ هزینه گمرگی، اطلاعات مربوط به میزان هزینه ها و حقوق گمرکی گوشی یا کالای دیگری که قصد وارد کردن آن را دارید، ملاحظه می کنید که برای پرداخت این هزینه ها، باید یکی از دو گزینه پاسارگاد و سداد را انتخاب نمایید.

 

 

در مرحله آخر از مراحل پرداخت تعرفه گمرکی، پس از هدایت به به صفحه پرداخت بانک، می توانید هزینه ها و حقوق گمرکی تعیین شده را پرداخت کرده و بدین ترتیب، دیگر نیاز به مراجعه حضوری، به دفاتر گمرک را نخواهید داشت.

پرداخت عوارض گمرکی

 

جدول تعرفه گمرک ایران

در بخش های قبل، در مورد میزان هزینه ها و حقوق گمرکی گوشی و سایر کالاها در سال ۱۴۰۱، صحبت کرده و گفتیم که با توجه به نوع کالا و واردات یا صادرات آن، این میزان هزینه، رقم متفاوتی بوده که لازم است مورد توجه وارکنندگان و صادرکنندگان، قرار گیرد.

از آنجا که محاسبه میزان هزینه ها و حقوق گمرکی، صرفا با مراجعه به بخش نامه های دولتی، امکان پذیر بوده، در این بخش، جدول تعرفه گمرک ایران در سال 1401 را ارائه کرده و خوانندگان محترم، می توانند با دانلود فایل پی دی اف این جدول، از میزان تعرفه گمرکی، به ویژه سود بازرگانی کالاهای مورد نظر خود، مطلع شوند.

سامانه جامع تجارت، به آدرس ntsw.ir، ارائه دهنده خدمات گسترده ای، نظیر سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا و سامانه ارز نیمایی، به تجار و بازرگانان می باشد.

 

جدول تعرفه گمرک ایران


جدول تعرفه گمرک ایران
حجم: 7 MB

در انتها، لازم به ذکر این نکته است که کلیه هزینه ها و حقوق گمرکی، در جدول تعرفه گمرک ایران در سال 1401، ذکر نگردیده و این جدول، صرفا، حاوی تعرفه گمرکی و سود بازرگانی می باشد. 

بیشتر بخوانید : سایت گمرک

 

هزینه گمرک گوشی

یکی از کالاهایی که به دلیل سایز کوچک آن و سود قابل توجه، به وفور وارد کشور می شود، گوشی موبایل می باشد. از آنجا که واردات این کالا نیز همانند سایر کالاها، مستتلزم پرداخت تعرفه گمرکی مربوطه بوده، در این بخش، میزان هزینه ها و حقوق گمرکی گوشی در سال ۱۴۰۱ را بررسی خوهیم کرد.

برابر آخرین بخشنامه صادره از سوی دولت، میزان هزینه ها و حقوق گمرکی گوشی در سال 1401، 16 درصد ارزش گوشی بوده که این 16 درصد، شامل 4 درصد حق گمرکی، 2 درصد سود بازرگانی، 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده و 1 درصد عوارض هلال احمر می باشد.

 

لیست کالاهای مشمول کاهش حقوق گمرکی 1401

حقوق گمرکی 4 درصد، یک تعرفه ثابت برای تمام کالاها نبوده و بسته به برخی از شرایط ویژه اقتصاد و تجارت کشور، ممکن است که دولت، حقوق گمرکی برخی از کالاهای خاص را افزایش و یا کاهش دهد. به همین دلیل، در این بخش، قصد داریم به بررسی مساله لیست کالاهای مشمول کاهش حقوق گمرکی 1401 بپردازیم.

بر اساس اعلام دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت، در نامه شماره 60/216359 مورخ 7/9/1401، لیست کالاهای مشمول کاهش حقوق گمرکی 1401، شامل مواد اولیه، واسطه‌ای، اجزاء و قطعات، ماشین آلات و تجهیزات می باشد.

سفارش کالای وارداتی

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد میزان هزینه ها و حقوق گمرکی و نحوه پرداخت آن در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون میزان هزینه ها و حقوق گمرکی و نحوه پرداخت آن پاسخ دهند.

سوالات متداول

1- هزینه ها و حقوق گمرکی چیست؟

هزینه ها و حقوق گمرکی شامل حقوق گمرکی سود بازرگانی و سایر وجوهی است که گمرک قانونا موظف به دریافت آن می باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

2- میزان و نحوه محاسبه هزینه ها و حقوق گمرکی 1401 به چه صورت می باشد؟

4 درصد حقوق گمرکی و سود بازرگانی و 9 درصد مالیات ارزش افزوده و 1 درصد عوارض هلال احمر از مهم ترین مواردی است که باید در میزان و نحوه محاسبه هزینه ها و حقوق گمرکی 1401 مورد توجه قرار گیرد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

3- نحوه پرداخت هزینه ها و حقوق گمرکی به چه صورت است؟

نحوه پرداخت هزینه ها و حقوق گمرکی اصولا به صورت مراجعه حضوری به دفاتر گمرک می باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

برای مشاوره میزان هزینه ها و حقوق گمرکی و نحوه پرداخت آن

برای مشاوره میزان هزینه ها و حقوق گمرکی و نحوه پرداخت آن

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *