دسته‌بندی نشده

قولنامه زمین چیست – نحوه نوشتن

[ad_1]

قولنامه زمین، در اصطلاح حقوقی، پیش قرارداد عقد بیع زمین است و در اصطلاح عرفی، همان مبایعه نامه یا بیع نامه نوشته شده میان طرفین در بنگاه املاک یا میان طرفین عقد بیع زمین بوده که اثر آن، انتقال مالکیت زمین می باشد و نحوه نوشتن آن، بدین صورت است که مشخصات هویتی طرفین قرارداد، موضوع، تاریخ قرارداد، همچنین ثمن معامله، در فرم های مخصوص آن قید شده و ذیل آن، توسط طرفین، امضا می شود. اعتبار قولنامه زمین، در حد اعتبار یک سند عادی بوده و در محکمه قابل استناد است.

برای مشاوره نحوه تنظیم قولنامه زمین

برای مشاوره نحوه تنظیم قولنامه زمین

 

قانون گذار، انواع عقود و قراردادهای قانونی را پیش بینی کرده و تمامی تعهدات نوشته شده به موجب عقود و قراردادها را محترم می داند و طرفین قرارداد را موظف به ایفای تعهدات خود می کند. در عالم حقوق، هریک از قراردادهای حقوقی، اسم مخصوص خود را داشته و آثار حقوقی ویژه خود را به جای خواهد گذاشت.

از جمله قراردادهایی که در عالم حقوق، با قواعد مخصوص خود وجود دارد، قولنامه زمین یا در اصطلاح عرفی، مبایعه نامه زمین است که نحوه نوشتار و قواعد مخصوص به خود را دارد و تنها در صورتی دارای اعتبار خواهد بود که این قواعد و تشریفات قانونی، در تنظیم آن، رعایت گردند. در غیر این صورت، ممکن است، معامله باطل شود یا طرفین، خسارت های سنگینی را متحمل گردند.

از این رو، در مقاله حاضر، قصد داریم بگوییم که قولنامه زمین چیست، اعتبار آن، تا چه اندازه است و نحوه نوشتن آن، چگونه می باشد؛ سپس، فایل pdf یک نمونه فرم قولنامه زمین را ارائه کرده و در آخر، بگوییم که قولنامه زمین، در چه مکانی، نوشته می شود. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این موضوع، می توانند، در ادامه مقاله، همراه ما باشند.

قولنامه زمین چیست

با توجه به اینکه در عرف، قولنامه و مبایعه نامه، به جای یکدیگر و در یک مفهوم به کار می روند و از آنجا که این دو اصطلاح، در عالم حقوقی، تفاوت داشته و آثار متفاوتی را به جا می گذارند، قبل از توضیح و پاسخ به این پرسش که قولنامه زمین چیست؟ لازم بوده تا اندکی در خصوص دو اصطلاح قولنامه و مبایعه نامه، از منظر حقوق و عرف، توضیح دهیم.

در عالم و دنیای حقوقی، قولنامه، سندی عادی و پیش قراردادی بوده که قبل از انعقاد عقد بیع زمین یا خانه، بنا به آماده نبودن طرفین عقد بیع، برای واقع کردن این عقد در آن زمان، نظیر عدم آمادگی به علت فراهم نبودن کل ثمن معامله از جانب خریدار، میان خریدار و فروشنده منعقد می گردد و بدین ترتیب، آن ها، تعهد خود را به انعقاد عقد بیع، در یک تاریخ معین، در متن قولنامه، مکتوب می نمایند تا بعد از مرتفع شدن دلایل مانع انعقاد عقد بیع زمین، نسبت به این امر، اقدام کنند. اثر قولنامه، انتقال مالکیت نیست ولیکن متعهد، موظف است تا در تاریخ مورد توافق، نسبت به ایفای تعهد خود اقدام کند.

مبایعه نامه، در عالم حقوق، همان قرارداد عقد بیع یا خرید و فروش است که اثر اولیه آن، انتقال مالکیت بوده و در واقع، یک سند عادی است که اثبات کننده وقوع عقد بیع، میان طرفین عقد می باشد. اما، در عرف، قولنامه و مبایعه نامه یا بیع نامه در مفهومی یکسان استفاده می شوند و مقصود از قولنامه، همان مبایعه نامه تنظیم شده در بنگاه یا در مکانی دیگر، میان طرفین عقد است.

در یک جمع بندی و با استفاده از مقدمات بالا باید گفت، قولنامه زمین در اصطلاح حقوقی، پیش قرارداد عقد بیع زمین است و در اصطلاح عرفی، مبایعنامه یا بیع نامه نوشته شده، میان طرفین عقد بیع، در بنگاه املاک یا هر مکان دیگری، میان خریدار و فروشنده می باشد که اثر آن، انتقال مالکیت زمین مورد معامله خواهد بود و در مقاله حاضر، هر جا ما از عبارت قولنامه زمین، استفاده می کنیم، مقصودمان بیع نامه یا مبایعه نامه زمین است.

حتما بخوانید: قولنامه چیست و هدف از تنظیم آن

اعتبار قولنامه زمین

پس از پاسخ به این پرسش که قولنامه زمین یا همان مبایعه نامه زمین چیست؟ در این بخش از مقاله، قصد داریم، درباره اعتبار قولنامه زمین، صحبت کنیم و بگوییم که اعتبار قولنامه زمین، در دادگاه چگونه می باشد و وجود چه شرایطی لازم بوده تا این سند، در محاکم، دارای اعتبار باشد و بتوان از آن، به عنوان یک سند، در مقام دفاع یا دعوا، استفاده کرد.

در پاسخ به این پرسش که اعتبار قولنامه زمین چگونه است؟ باید گفت، با توجه به اینکه قولنامه زمین، اعم از اینکه به صورت دستی تنظیم شود یا با کمک نمونه فرم pdf قولنامه زمین، یک سند عادی بوده و سند عادی نیز در قانون مدنی، دارای اعتبار و رسمیت می باشد، دارای اعتبار قانونی و قابل استفاده در مقام دفاع یا دعوا در دادگاه است و قاضی می تواند بر مبنای آن، رای صادر کند، مگر اینکه جعلی بودن آن اثبات شود یا مورد انکار و تردید قرار گیرد و این انکار و تردید، مورد قبول محکمه واقع شود.

در پاسخ به این پرسش که وجود چه شرایطی لازم بوده تا این سند، یعنی قولنامه زمین، در محاکم، دارای اعتبار باشد و بتوان از آن، به عنوان یک سند، استفاده کرد نیز باید گفت، در صورتی سندعادی یا قولنامه زمین، در دادگاه دارای اعتبار خواهد بود که شرایط صحت معاملات و شرایط صحت تنظیم سند عادی، در آن رعایت شده باشد که این شرایط ها، به شرح زیر هستند:

 

شرایط صحت معاملات و قراردادها

در قانون مدنی، قانون گذار، قصد و رضای طرفین عقد، اهلیت قانونی آن ها که در بردارنده رشد، عقل و بلوغ بوده، همچنین، مشروعیت جهت و مشخص و معین بودن موضوع عقد را از شرایط اساسی صحت هر عقد و قراردادی، من جمله قولنامه زمین می داند.

 

شرایط صحت و اعتبار اسناد عادی

همچنین، قانون گذار، وجود امضا یا اثر انگشت و یا مهر طرفین قرارداد را ذیل سند عادی، از ارکان رسمیت چنین سندی می داند و قولنامه زمین نیز که یک سند عادی است، در شرایطی در دادگاه دارای اعتبار خواهد بود که از امضای طرفین یا اثر انگشت آن ها، برخوردار باشد.

حتما بخوانید: اعتبار سند یعنی چه

 

نحوه نوشتن قولنامه زمین

پس از توضیح در این باره که قولنامه زمین چیست و اعتبار آن، در محاکم دادگستری چگونه است، در این بخش از مقاله، قصد داریم تا درباره نحوه نوشتن قولنامه زمین، از منظر قانونی و حقوقی صحبت کنیم. اهمیت اطلاع از اینکه نحوه نوشتن قولنامه زمین چگونه می باشد، از این جهت بوده که در صورت تنظیم و نوشتن اشتباه، قولنامه نوشته شده، فاقد اثر قانونی و حقوقی خواهد بود.

قبل از توضیح در این باره که نحوه نوشتن قولنامه زمین، چگونه است، لازم می باشد تا در خصوص ارکان فرم قولنامه زمین، توضیح دهیم. ستون اطلاعات مربوط به فروشنده یا مالک، ستون اطلاعات مربوط به خریدار، ستون مربوط به مشخصات مورد معامله، ستون مربوط به ثمن معامله، ستون مربوط به شروط ضمن عقد بیع زمین و ستون توضیحات، از جمله ارکان مبایعه نامه یا همان قولنامه زمین هستند. 

نحوه نوشتن قولنامه زمین در صورتی که طرفین، این امر را در بنگاه املاک انجام می دهند و یا از نمونه فرم pdf قولنامه زمین استفاده می کنند، بدین صورت بوده که باید، مشخصات دقیق هر ستون را در مقابل آن، درج نمایند و تاریخ معامله، همچنین، نحوه پرداخت ثمن معامله و تاریخ انتقال سند رسمی را قید کنند و شروط ضمن عقدی که می پذیرند را علامت بزنند.

نحوه نوشتن قولنامه زمین در صورتی که طرفین، این امر را در خانه و به موجب قولنامه دست نویس انجام می دهند، بدین صورت می باشد که پس از ذکر مشخصات هویتی دقیق طرفین عقد، باید، مشخصات دقیق زمین، از قرار متراژ، پلاک ثبتی و آدرس محل قرار گرفتن آن را نوشته، میزان ثمن معامله و طریقه پرداخت آن را مشخص کنند و هر شرط و خیار قانونی که مد نظر دارند را بنویسند و با توافق، تاریخی را برای حضور در دفترخانه، جهت انتقال سند رسمی، مشخص کنند.

پیشنهاد می شود که هم در نحوه نوشتن قولنامه زمین، با استفاده از فرم pdf قولنامه زمین و هم در نوشتن آن، با کمک یک قولنامه دستی، طرفین، وجه التزامی را جهت تاخیر در انجام تعهد یا عدم انجام تعهد، نظیر عدم حضور در دفترخانه یا عدم انتقال سند رسمی در تاریخ مورد توافق، ذکر کرده تا از ضررهای احتمالی، پیشگیری کنند و شرط اسقاط کافه خیارات، ولو خیار غبن فاحش را نپذیرفته و در قولنامه خود، ذکر نکنند.

حتما بخوانید: قولنامه خانه

 

دانلود pdf نمونه قولنامه زمین

در قسمت های قبلی مقاله، توضیح دادیم که مقصود از قولنامه زمین در اصطلاح عرفی، همان مبایعه نامه یا بیع نامه بوده و نه پیش قراردادی که در عالم حقوقی، به قولنامه می گویند و گفتیم که نحوه نوشتن قولنامه زمین چگونه است. از آنجا که داشتن یک نمونه متن قولنامه زمین، در هنگام انعقاد این قرارداد، بسیار کمک کننده است، در این بخش از مقاله، قصد داریم، متن و فایل pdf یک نمونه فرم قولنامه زمین یا همان مبایعه نامه زمین را خدمت خوانندگان محترم، ارائه کرده تا در مواقع لزوم، از آن، استفاده کنند.

 

 

 

 

 

برای دانلود pdf نمونه قولنامه زمین، بر روی دکمه دانلود در فایل باکس زیر کلیک نمایید.

pdf نمونه قولنامه زمین


نویسنده:کارشناس رسمی دادگستری
حجم:44KB
منبع:کارشناس رسمی دادگستری

 

علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مبایعه نامه و ویژگی های آن می توانند، مقاله ای که در زیر، در قسمت بیشتر بخوانید مقاله آمده است را مطالعه نماید. در ادامه، در خصوص مکانی که مناسب نوشتن قولنامه زمین است، توضیح خواهیم داد.

بیشتر بخوانید : مبایعه نامه و ویژگی های آن

 

در چه مکانی قولنامه زمین نوشته می شود

یکی از رایج ترین سوالاتی که طرفین عقد بیع زمین دارند، این است که در چه مکانی، قولنامه زمین، نوشته می شود و آیا طرفین عقد، حتما باید، قولنامه زمین را در آن مکان، تنظیم نمایند یا امکان تنظیم قولنامه زمین، درجایی غیر از آن نیز وجود دارد؟

در پاسخ به پرسش اول، مبنی بر اینکه در چه مکانی، قولنامه زمین، نوشته می شود؟ باید گفت، قولنامه زمین، به طور معمول، در بنگاه معاملات املاک نوشته می شود و طرفین، اقدام به گرفتن کد رهگیری برای قولنامه خود نیز می نمایند تا بدین ترتیب، از هرگونه معامله معارض که در بنگاه املاک، ممکن است نسبت به زمین مورد بیع، صورت گیرد، پیشگیری کنند.

 

در پاسخ به پرسش دوم، مبنی بر اینکه آیا طرفین عقد، حتما باید، قولنامه زمین را در مکانی مانند بنگاه املاک، تنظیم نمایند یا امکان تنظیم قولنامه زمین، درجایی غیر از آن نیز وجود دارد؟ باید گفت، خیر، الزامی به تنظیم قولنامه زمین، در بنگاه املاک نبوده و طرفین می توانند، در خانه یا هر مکان دیگری نیز به موجب سند دست نویس یا همان بیع نامه یا قولنامه دستی نیز، قولنامه زمین را تنظیم کرده و عقد بیع راجع به زمین را منعقد کنند.

مبایعه نامه املاک چیست

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه تنظیم قولنامه زمین در کانال تلگرام حقوق قراردادها و عقود عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه تنظیم قولنامه زمین پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- قولنامه زمین چیست؟

قولنامه زمین در اصطلاح حقوقی پیش قرارداد عقد بیع زمین است و در اصطلاح عرفی مبایعنامه یا بیع نامه نوشته شده میان طرفین در بنگاه املاک یا میان خودشان است که اثر آن انتقال مالکیت زمین می باشد و جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

2- نحوه نوشتن قولنامه زمین چگونه است؟

نحوه نوشتن قولنامه زمین بدین صورت بوده که طرفین قرارداد مواردی نظیر نام نام خانوادگی و موضوع معامله را در فرم های قولنامه یا سند دست نویس قولنامه درج کرده و ذیل آن را امضا می کنند که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

3- اعتبار قولنامه زمین چگونه است؟

قولنامه زمین اعم از اینکه به صورت دستی نوشته شده باشد یا در فرم های از پیش آماده بنگاه املاک یک سند عادی محسوب شده و در دادگاه قابلیت استناد دارد که جزئیات این امر در متن مقاله ارائه شده است.

برای مشاوره نحوه تنظیم قولنامه زمین

برای مشاوره نحوه تنظیم قولنامه زمین

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *