آثار هنری و اشیاء نفیسه

نظر کارشناس رسمی دادگستری آثار هنری واشیاء نفیسه در خصوص ارزش مجسمه ها، تابلوها و نقاشی ها

[ad_1]

ارزش گذاری آثار هنری از جمله تابلوها و نقاشی ها و مجسمه ها می تواند طی بررسی ویژگی های مورد ارزیابی قرار گیرد. یکی از عواملی که باعث می شود انواع آثار هنری مورد توجه واقع شوند بحث میزان ارزش آن است. گاهی ارزش آن می تواند شامل ارزش مادی و فرهنگی و ملی بشود. به طور مثال تابلویی که استاد فرشچیان در خصوص واقعه کربلا کشیده است نه تنها ارزش مادی بلکه ارزش فرهنگی و ملی هم دارد. در خصوص ارزش گذاری آثار هنری معیارهای زیادی وجود دارد که با توجه به این معیار ها کارشناس می تواند گزارشاتی تهیه نماید.

کارشناس رسمی دادگستری آثار هنری واشیاء نفیسه در ارزش گذاری آثار هنری انواع تابلوها و مجسمه ها می تواند معیار های میزان زمان صرف شده، استفاده از تکنیک و سبک خاص، استفاده از نقش های اصیل، تجربه و مهارت استاد، داشتن امضاء یا خط اثر، لحاظ کردن عقاید و آداب و رسوم فرهنگی، کاربردهای چندگانه اثر هنری را لحاظ نماید.در واقع در میان این موارد، ویژگی های زمان و نقوش و تکنیک در اولویت هستند که به اختصار به توضیح آنها می پردازیم:

میزان زمان صرف شده برای پیاده سازی: هر هنرمند با استفاده از تجربه و تکنیکی که دارد زمان خاصی صرف تهیه اثر می کند. این زمان در مقایسه با کیفیت کار و خروجی مورد نظر بسیار اثر گذار است.

نقوش و طراحی ها: نقوش و طرح هایی که در تابلو به کار برده می شود  به لحاظ اصالت و ریشه فرهنگی، میزان ارتباط و نقش و فرم بسیار اهمیت دارد.

تکنیک و سبک: در اغلب تابلوهای نقاشی خصوصا در تابلوهای سیاه قلم و رنگ روغن استفاده از تکنیک های مختلف هایپر رئال، فتورئال و رئالیسم تاثیر مستقیم بر ارزش گذاری محصول دارد.

کارشناس دادگستری آثار هنری واشیاء نفیسه برای بررسی ارزش آثار طراحی و نقاشی قدیمی می تواند از روش هایی نظیر آزمایش مواد به کاربرده شده، لایه برداری از طراحی در تابلوهای رنگ روغن، بررسی اصالت طرح، بررسی خط اثر طرح، قدمت تاریخی و مرمت و بازسازی آن استفاده نماید.

در خصوص ارزش گذاری اشیاء نفیسه کارشناس رسمی آثار هنری واشیاء نفیسه از روش  تاریخ گذاری ترمولومینانس برای تخمین زدن زمان و طول عمر لوازم عتیقه استفاده می کنند. در این روش قدمت اشیای عتیقه طبق تحمل میزان درجه حرارت تخمین زده می شود. در این حالت اشیا تا ۵۰۰ درجه حرارت داده می شوند تا الکترون هایی که در اثر گرما، نور و فشار در آن ها ذخیره شده اند آزاد شوند و اشیا از خود نور ساطع کند که با اندازه گیری نور می توان طول عمرش را تخمین زد.

بنابراین کارشناس آثار هنری و اشیاء نفیسه نسبت به ارزش گذاری آثار هنری مجسمه، تابلو های نقاشی و لوازم عتیقه با استفاده از روش هایی که می‌تواند بررسی تکنیک و به اعتباری بررسی ذهن خالق باشد و همچنین استفاده از ابزار‌های مختلف در ایجاد یک اثر و یا تلفیق سبک‌های مختلف در ایجاد آن و ارتباط آن با تاریخ و فرهنگ یک کشور و یا حتی جنبه نوآورانه در اصر باشد بپردازد

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *