گیاه پزشکی

نظارت کارشناس رسمی دادگستری گیاه پزشکی بر قیمت سموم کشاورزی و کود های شیمیایی

[ad_1]

همواره باید معیار هایی برای تعیین قیمت اجناس مختلف وجود داشته باشد. سموم کشاورزی نیز از این قاعد مستثنی  نیستند. کارشناس رسمی دادگستری گیاه پزشکی وظیفه تعیین قیمت و نظارت بر قیمت سموم کشاورزی را بر عهده دارد. امرزه سموم کشاورزی در ابعاد گسترده ای مورد استفاده است. اگر بگوییم برای پرورش یک زمین یک هکتاری گوجه فرنگی در استان فارس بیش از 10 میلیون تومان از سموم کشاورزی و کود های شیمیایی  استفاده می شود که این هزینه تقریبا یک سوم مخارجی است که برای کاشت، داشت و برداشت انجام می شود احتمالا به اهمیت این بحث بیشتر پی خواهید برد. البته این نکته نیز شایان ذکر است 35 درصد کل مخارج برای کشاورزانی است که بابت زمین اجاره بها می دهند. برای کشاورزانی که مستقل هستند این هزینه به بیش از 50 درصد هم می رسد.
استفاده از سموم کشاورزی یک امر تخصصی است اما در کشور ما کشاورزان بنا به تجربه ای که دارند از سموم استفاده می کنند. ورود کالاهای متنوع وارداتی که بخش زیادی از آنها بدون قیمت هستند، باعث سو استفاده از کشاورزان می شود و گاها کشاورزان نیز به دلیل به دلیل کیفیت پایین و قیمت بالای سموم و کود های شیمیایی اقدام به شکایت از فروشندگان می کنند. کارشناس دادگستری گیاه پزشکی وظیفه تعیین قیمت واقعی سموم برای حل این اختلافات را بر عهده دارد.
اما کارشناس رسمی گیاه پزشکی چه معیار هایی را برای تعیین قیمت سموم کشاورزی در نظر می گیرد؟ مهم ترین معیار برای ارزیابی قیمت، کیفیت محصولات هستند که کارشناس با تعیین آن، ارزش واقعی سموم را تعیین می کند و اقدام به قیمت گذاری کنند. اینکه سموم کشاورزی طی چه فرآیندی و چگونه تولید شده اند و همچنین چه هزینه ای برای تولیدشان شده است، راهکار جزئی تری برای تعیین قیمت است. امروزه برخی از سموم کشاورزی از جلبک ها و موادی تولید می شوند که قیمت آنها زیاد است و حتی دسترسی به آنها نیز مشکل است، بنابراین کارشناس گیاه پزشکی موارد این چنینی را به هموراه مورادی چون مقایسه با محصولا مشابه خارجی برای تعیین قیمت در نظر می گیرد.
سموم کشاورزی خارجی معمولا از قیمت بسیار بالایی دارند. برای مثال هیومیک اسید مایع یکی از کود های تقویتی برای تحریک ریشه گیاهان و همچنین جبران عناصری چون آهن در خاک مورد استفاده قرار می گیرد قیمت این محصول تولید داخل  در سال زراعی 97 در ازای هر چهار لیتر نزدیک به صد هزار تومان بود در حالی که مشابه خارجی آن قیمتی حدود سیصد هزار تومان داشت.
بنابراین تعیین ارزش و قیمت واقعی سموم کشاورزی برای جلوگیری از افزایش هزینه های تولید کشاورزی و جلوگیری از سو استفاده از کشاورزان، حل اختلافات های میان کشاورزان و فروشندگان، تنظیم بازار کود و سموم کشاورزی، تعیین میزان کیفیت سموم و موارد اینچنینی اهمیت خاصی دارد.
برای مثال در نظر بگیرید که یک مزرعه گندم دچار بیماری های حاد قارچی شده است و کشاورزان اقدام به  خرید سموم قارچ کش می کند. در صورتی که فرآیند قیمت گذاری به درستی انجام شده است؛ کشاورزان این اطمینان را پیدا می کنند که با خرید قارچ کش گران قیمت تر می تواند بیماری مزرعه گندم خود را درمان می کند اما در صورتی که این فرآیند به درستی انجام نشده باشد یک بی اعتمادی خاص نسبت به محصولات داخلی و شرکت های وارد کننده داخلی ایجاد می شود، که کشاورز را به خرید محصولات عمدتا قاچاق و بدون قیمت سوق می دهد.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *