امور اداری و استخدامی

۱۰ نکته برای راه اندازی کسب و کار فری لنسری

[ad_1]

می خواهیم امروز را به این موضوع بپردازیم که اصلا شروع کار فری لنسر باید با چه تدابیری همراه باشد و نیاز به چه کار خاصی هست ؟ آیا فکر کردن به کار و ساده گرفتن شروع فعالیت می تواند به تداوم کار فری لنسر کمک کند ؟

در اینجا به این سوالات پاسخ داده می شود و امیدوارم راهنمایی خوب و مناسبی برای شروع فعالیت شما به عنوان یک طراح، برنامه نویس، توسعه دهنده وب و .. باشد.

1- داشتن تجربه کافی

برای شروع و راه اندازی یک شرکت فری لنسری باید اطمینان حاصل کنید که قبلا آموزش های لازم را کامل فرا گرفته اید و تقریبا در حوزه ای که می خواهید فری لنس باشید ، همه ترفندها و کارهای مناسب را آموخته اید.اگر شما دارای چندین سال تجربه و کار در خانه به عنوان یک طراح یا برنامه نویس بوده اید ، مطمئنا مهارت های لازم برای شروع و راه اندازی یک شرکت فری لنسری را دارا هستید و با تجربه خود می توانید یک شروع موفق را داشته باشید.

با این حال اگر هنوز آن تجربه ها و مهارت ها را کسب نکرده اید که باید سخت کوشش کرده و سریعا مهارت های جدید و لازم را فرا بگیرید. یاد گرفتن مهارت ها می تواند از طریق انجام پروژه های شخصی یا رایگان یا انجام کار با دستمزد پایین تر برای افراد دیگر شروع شود که این کار فرصت لازم برای کشف و به دست آوردن مهارت و تجربه را به شما می دهد که در آینده بسیار ارزشمند خواهد بود.

2- شروع کار نیمه وقت

از آنجایی که کار فری لنسری را باید به عنوان یک کار تمام وقت به آن نگاه کرد که در بعضی از ماه ها درآمد داشته و در برخی دیگر از ماه ها ممکن است اصلا درآمد آنچنانی نداشته باشد ، پس از همان ابتدا به فکر تمام وقت کار کردن نباشید. می توانید ابتدا یک کار تمام وقت را انتخاب و فری لنسری را به عنوان کار نیمه وقت حساب کنید که با این کار هم می توان هزینه کافی برای خرج و مخارج خانه و خانواده داشت و هم می توان سرمایه کافی برای شروع یک شرکت یا کار فری لنسری را به دست آورد.

به طور کلی شروع و کار تمام وقت به عنوان یک Freelance ممکن است به خاطر ریسک و مخاطرات کاری ، در ماه های آینده زندگی را برایتان سخت کند و با شروع کار نیمه وقت این خطرات به نسبت پایین خواهد آمد.
 

3- تنظیم ساعت کاری

همانطور که اشاره کردم کار یک آزاد کار یا فری لنسر جدا از بقیه ساعات روزمره زندگی ، یک کار تمام وقت است. یعنی اینکه باید ساعات طولانی را در یک مکان سر کرده و کارهای لازم را انجام داد و این کارها گاها به بی نظمی و ساعات طولانی ختم می شود.

ممکن است شما در ابتدای کار فری لنسری خود تلاش کنید که یک برنامه ریزی منطم برای کارهایتان داشته باشید که در حین کار متوجه خواهید شد که برنامه ریزی هم نمی تواند خیلی به کارتان کمک کند . اما یک برنامه ریزی منظم بهتر از بی نظمی است و باید هر فر لنسری بنا به کار و حیطه فعالیت و ساعات کاری و بیکاری خود ، یک برنامه ریزی منظم داشته باشد تا بتواند لااقل هم به کار و هم خانواده خود برسد.

4- راه اندازی یک دفتر کار راحت

اگر شما یک کار تمام وقت را برای خود انتخاب کرده اید که باید بدانید یک فری لنس ، یعنی یک کاری که ساعت های طولانی را نیاز دارد و مطمئنا این ساعات نمی تواند در خانه اتفاق بیفتد. بنابر این اطمینان حاصل کنید که حتما قبل از شروع و راه اندازی کار و شرکت فری لنسری خود ، یک مکان راحت و بدور از هر مزاحمتی را برای تمرکز و بدون حواس پرتی برای خود دست و پا کنید.

به طور کلی اگر هم در خانه فعالیت می کنید که حتما باید ابتدا یک اتاق را برای کارتان انتخاب کرده و خانواده خود را مطلع نمایید که می خواهید در خانه کار کنید و نباید از یک ساعت به بعد تا اتمام کارتان به اتاقتان وارد یا مزاحمتان شوند تا بتوانید پروژه های مشتریان را سر موعد مقرر تحویل دهید.

5- راه اندازی یک سایت برای نمونه کارها

یکی از بزرگترین دارایی های یک طراح آزاد کار ، نمونه کار آنلاین است. برای بسیاری از فری لنسرهای موفق ، سایت نمونه کار برای تبدیل کاربران به مشتریان ثابت از واجبات کار است.

حتما باید قبل از شروع کار خود یک سایت یا یک صفحه وب را برای نمونه کارهای خود که قبلا انجام داده اید و یا در حال انجامشان هستید را در نظر بگیرید که می تواند سایت شخصی باشد یا بارگذاری کارها در سایت های اشتراک گذاری پروژه های طراحی که شما هم خوب آنها را می شناسید. همین کار به شما و مشتریانتان فرصت خوبی را برای برقراری ارتباطی بهتر خواهد داد.

6- سرمایه گذاری و خرید تجهیزات لازم

در موارد بالا اشاره کردم که شروع یک کار فری لنسری مساوی است با یک کار تمام وقت که می توانید از سرمایه شخصی یا از درآمدی که از کار قبلیتان پس انداز کرده اید در شغل جدید خود استفاده کنید. راه اندازی یک کار در خانه یا شروع فعالیتتان در یک شرکت باید با خرید تجهیزات لازم و ضروری مثل یک کامپیوتر خوب ، اسکنر ، پرینتر ، چاپگر ، میز و صندلی و … همراه باشد.

به نظر من شروع کار یک فری لنس ممکن است به همه این لوازم نیاز داشته باشد و از اول باید به خرید این موارد هم فکر کرد که همین گزینه ها در حین کار بسیار کار آمد و موثر خواهند بود و اختیار عمل بیشتری به شما می دهند.

7- کاهش هزینه های زندگی

همان طور که در بالا اشاره کردم ، ممکن است کار یک فری لنس در ماه هایی از سال بسیار خوب و پردرآمد باشد و در ماه های دیگر بسیار کم . پس پول و درآمدی که فری لنسر از کارش به دست می آورد با هزینه های زندگی باید یکسان بوده و حتی بیشتر باشد. اگر فکر می کنید که فردی هستید که بی محابا از درآمدتان بسیار هزینه می کنید ، بهتر است ابتدا به این موضوع هم فکر نمایید که خرج و مخارجتان باید با درآمدتان بخواند تا بتوانید به کار و زندگیتان سر و سامان دهید.

تا جایی که می شود باید از هزینه و مخارج بیهوده سرباز زد و پس اندازی برای روزها و ماه های آینده هم برای کارتان و هم برای خانواده تان در نظر بگیرید. رعایت همین مورد می تواند در آینده برایتان بسیار موثر واقع شده و خطرات احتمالی کاریتان را کاهش دهد.

8- سیستم تعیین زمان و صورتحساب مشتریان

هر کاری نیاز به یک دفتر یادداشت برای دریافت ها و پرداختی ها دارد که فعالیت کاری یک فری لنس هم حتما باید به این مورد نیاز داشته باشد. به عنوان مثال می توان یک دفترچه برای کارتان و یک برگه برای هر مشتری در نظر گرفت تا بتوان دریافتی ها و درآمد و مخارج حاصل از آن پروژه را در آن یادداشت کرد تا بعدا به راحتی به محاسبه درآمد ها و هزینه ها پرداخت.

البته سیستم های آنلاین خوبی هم به شکل ایرانی و هم خارجی موجود است که با کمی سرچ و جستجو به آنها خواهید رسید که دیگر کارتان را برای نوشتن راحتتر کرده و سر و سامان دادن به صورتحساب ها را ساده تر خواهند کرد.

9- در نظر گرفتن یک وبلاگ

راه های بسیاری برای جذب مشتریان و در معرض قرار گرفتن شما به عنوان یک آزاد کار وجود دارد که یکی از این را ه ها ، شروع و راه اندازی یک وبلاگ است که ترجیحا باید در آن نمونه کارها و طرح های انجام شده را قرار داد. به طور کلی طراحان از وبلاگ خود برای گسترش خدمات و نمایش نمونه پروژه های انجام شده خود استفاده می کنند که مطمئنا یک راه عالی برای نشان دادن تخصص ، به رسمیت شناختن نام و در معرض قرار گرفتن خواهد بود.

البته همه طراحان یا برنامه نویسان و کلا فری لنس ها ، وبلاگ نویس نیستند. اما اکثر آنها از این راه برای جذب مشتری استفاده می کنند. شروع یک وبلاگ به این معنا نیست که هر روز باید در آن مطلب قرار دهید و به صورت روزمره آن را اداره کنید ، اما وبلاگ نویسی می تواند یک ابزار عالی برای شما و کارتان به حساب آید.

10- رسانه های اجتماعی

اکثر فری لنسرها و آزادکارها برای گسترش فعالیت خود و کسب تجربه و مهارت های جدید از شبکه های اجتماعی مثل توییتر و لینکدین استفاده می کنند که مطمئنا یک ابزار عالی برای ارتباط برقرار کردن با سایر فریلنسر ها و رسیدن به مشتریان جدید است. این مکان ها به شما این امکان را می دهد که با دیگر افراد ارتباط برقرار کرده و به آنها کمک نمایید و دانش و استعداد خود را با آنها به اشتراک بگذارید که فرصت خوبی برای کسب مشتریان و تجربه های جدید خواهد بود.

سخن آخر

ایجاد و راه اندازی یک کسب و کار می تواند بسیار سخت باشد ، اما رعایت موارد بالا در حین راه اندازی و در میان کار می تواند سختی کار Freelancer را کم نماید. قطعا هر فری لنسری در ابتدای شروع فعالیت خود دچار اشتباهات و نواقصی بوده است که با گذشت زمان و طی کردن سختی های بسیار توانسته است در آینده یک فعالیت خوب و موثر را داشته باشد. باید اذعان کنم که کار فریلنس بسیار استرس زا و سخت و البته پر ارزش است.

تجربه شما در شروع و راه اندازی کار فری لنسریتان چیست ؟

 

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *