امور اداری و استخدامی

کارشناس / مدیر آموزش

کارشناس / مدیر آموزش

معرفی شغل، محیط کار، فعالیت های شغلی، شرح وظایف و …

مدیر آموزش کیست؟

مدیر آموزش به طراحی ، هدایت و هماهنگ کردن برنامه های آموزشی جهت افزایش دانش و مهارت کارکنان می پردازد. او تلاش می کند برنامه های آموزشی متناسب با اهداف شرکت باشد. همچنین بر کار کارکنان بخش آموزش و روند اجرای برنامه های آموزشی نظارت دارد.

در دنیای پیچیده امروزه متناسب با تغییرات زیادی که اتفاق می افتد، کارکنان سازمان ها و شرکت ها باید دانش و مهارت های لازم را آموزش ببینند و به روز باشند. زیرا در این صورت است که سازمان ها می توانند به خوبی در جهت رسیدن به اهدافشان حرکت کنند. آموزش کارکنان آنها را با تغییرات و محیط پویای سازمان منطبق می کند. افراد ماهرتر و آموزش دیده تر در افزایش کارآیی و بهره وری سازمانی نقش مهم تر و موثرتری دارند.

پيتر دراكر معتقد است كه علي رغم هزينه هاي سنگين تربيت نيروي كار، آموزش همراه با اعمال صحيح مديريت، در مدتي كوتاه هر كشور عقب مانده اي را در زمره كشورهاي پيشرفته و برخوردار از بهره وري بالا قرار مي دهد. 

کارشناس آموزش که زیر نظر مدیر آموزش کار می کند، نیازهای آموزشی را تشخیص و محتویات دوره های آموزشی را تعریف می کند. بیشتر آموزش ها در کلاس، لابراتوار کامپیوتر یا مرکز آموزش هر سازمان داده می شود. ولی برخی نیز به شکل ویدئویی، برنامه های تحت وب و خودآموزهای موجود صورت می گیرد.

در ادامه معرفی شغل مدیر آموزش می توان گفت در شرکت های کوچک معمولا برای بخش آموزش یک پست وجود داشته و در شرکت های بزرگ است که پست های کارشناس آموزش و مدیر آموزش به طور جداگانه تعریف شده اند. مدیر یا کارشناس آموزش رابطه نزدیکی با سایر بخش ها و مدیران ارشد دارد تا بتواند به خوبی به شناسایی و تطبیق  اولویت های آموزشی با اهداف شرکت بپردازد.
 

وظایف بخش آموزش

ارزیابی نیازهای آموزشی کارکنان – کارشناس یا مدیر آموزش با بررسی بخش های مختلف سازمان و مشورت با مدیران آنها، نیازهای آموزشی شان را شناسایی می کنند تا برای رفع آنها برنامه ریزی  کنند. به عنوان مثال شرکتی نرم افزار جدیدی برای انبارهای خود خریداری کرده است. بخش آموزش با دانستن این موضوع و کسب اطلاعات لازم، نیازهای آموزشی مدیران و کارکنان بخش انبار در خصوص نحوه استفاده از این نرم افزار را شناسایی می کند. 

تعیین بودجه آموزشی و تعیین دوره های آموزشی متناسب با آنها – کارشناس یا مدیر آموزش با هماهنگی مدیران ارشد بودجه لازم برای این دوره های آموزشی را محاسبه و برای اجرای دوره ها برنامه ریزی می کند.

تعیین محتوای آموزشی، روش آموزشی، زمان، مکان و مدرسین دوره ها

برنامه ریزی و نظارت بر برگزاری صحیح و به موقع دوره های آموزشی

ارزیابی دوره های آموزشی و انجام تغییرات لازم در صورت نیاز – در هنگام برگزاری دوره های آموزشی به کمک ابزارهای مناسب از جمله نظر سنجی، مسئول آموزش بررسی می کند که دوره مورد نظر از کیفیت خوبی برخوردار است و پاسخگوی نیازهای آموزشی تعیین شده می باشد یا نه. 

اطلاعات بیشتر….

  رشته های دانشگاهی، آموزش های تخصصی و مهارت های لازم برای ورود به شغل کارشناس آموزش
  بازار کار، آینده شغلی، فرصتهای استخدامی و درآمد کارشناس آموزش در ایران و سایر کشورها
  تیپ شخصیتی مناسب برای کارشناس آموزش
   

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *