دسته‌بندی نشده

کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری

[ad_1]

کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری

کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری

رشته نقشه برداری زیر مجموعه گروه کارشناسان راه و ساختمان می باشد . لذا کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری این رشته جهت انجام امور کارشناسی با توجه به موضوع کارشناسی ارجاع شده ، نیازمند دارا بودن صلاحیت مرتبط اخذ شده از مراجع صادر کننده پروانه کارشناس رسمی دادگستری می باشند.

 سازمان هایی مانند اداره ثبت اسناد و املاک کشور و یا شهرداری ها جهت تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمانهای فاقد سند رسمی و تعیین مختصات دقیق محل ملک از نقشه های تهیه شده توسط مهندسین نقشه بردار بهره می گیرند.

لیکن جهت ارائه نقشه تهیه شده می بایست کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری که دارای صلاحیت امور ثبتی می باشد ضمن بررسی و تطبيق نقشه ارائه شده با محل وقوع ملك و حدود جغرافيايي، حقوق ارتفاقي و شماره پلاك فرعي و اصلي ملك مورد تقاضا را تایید و به اداره مورد نظر اعلام نماید.

رشته نقشه برداری

نقشه‌ برداری ازجمله تخصص‌هایی است که در اکثر علوم و فنون دیگر موارد متعددی استفاده و کاربرد دارد، طی دهه‌های گذشته رشد جمعیت شهرنشینی، افزایش تعداد شهرها و همچنین افزایش قیمت زمین و ملک در اکثریت‌قریب‌به‌اتفاق شهرهای کشور، با توجه به مشکلات ثبتی و عدم وجود مشخصات ثبتی دقیق در اراضی و املاک معامله‌شده از قبل، یکی از پرمخاطب‌ترین رشته‌هایی که پرونده‌های عدیده‌ای در محاکم قضایی را شامل می‌شود حوزه ملک و اراضی است.

مستندسازی و شفافیت بخشی به اختلافات حوزه اراضی و املاک تنها توسط مستندسازی اسناد و برداشت‌های میدانی و تطبیق وضع موجود با اسناد ابرازی امکان‌پذیر است که این مهم در صلاحیت کارشناس رسمی رشته نقشه‌برداری است.

تعداد کثیری از اراضی و املاک قدیمی مشخصات قیدشده در اسناد به‌صورت حدی و حدودی است در هنگام تخریب و نوسازی، تجدید بنا و یا اخذ پروانه ساختمانی و یا گواهی پایان کار، بر اساس فرمت‌های جدید مورداستفاده برای مستندسازی در طرح‌های تفصیلی شهرها، نیازمند برداشت دقیق نقشه‌برداری وضع موجود ملک و تهیه گزارش نقشه‌برداری توسط کارشناس رسمی دادگستری رشته نقشه‌برداری هستند.

موارد ذیل از دیگر خدماتی است که توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری انجام می شود :

 نقشه برداری، تشخیص و تعیین حدود و موقعیت ثبتی املاک و مستغلاتارائه نقشه  UTM  و تعیین مختصات جهانیتهیه نقشه جانمایی املاک جهت ادارات ثبت اسناد و املاک  و در اجرای قانون جدید املاک فاقد سند تطبیق مساحت، حدود و تشخیص اختلافات و  تعارضات اسناد مالکیت، اضافه مساحتتفکیک و تقسیم و افراز و مساحی املاک مشاع  و ساختمانهااعلام نظر در خصوص مواد ۱۴۰ و ۱۴۷ و ۱۴۸ ثبتبررسی تطبیقی قانون تعيين تكليف وضعيت ثبتي اراضي و ساختمانهاي فاقد سند رسمي وآئین نامهتفسیر عکسهای هوایی در اراضی و پیاده کردن پلاک ثبتی بر روی زمین و نقشهتهیه نقشه برای املاک فاقد طول و ابعاد جهت ارائه به دفاتر شهرداریها و ادارات ثبت اسناد و املاکنقشه‌برداری و پیاده کردن محدوده املاک بر روی نقشه‌هوائی

نقشه برداری

در بسیاری از فعالیت های عمرانی و راه و ساختمان مانند راهسازی , احداث کانال های خطوط انتقال نیرو و آب , احداث تونل و مترو و غیره اولین نیاز پروژه تهیه نقشه و بررسی و جانمایی موقعیت پروژه می باشد.

منظور از عملیات نقشه برداری برداشت اطلاعات وضع موجود زمین و محل و انتقال محتوای برداشت به نرم افزار های نقشه برداری و نقشه کشی می باشد. س‍‍پس موقعیت زمین بصورت صفحه ای صاف در سیستم و یا کاغذ نمایان می گردد.

تئودولیت ها و دوربین های ترازیابی از جمله تجهیزاتی هستند که برای اندازه گیری دقیق زوایا، فواصل افقی، فواصل قائم و فواصل شیب دار در پروژه های نقشه برداری ساختمان به کار می روند. هرچند که امروزه با اختراع کامپیوترها، تجهیزاتی همچون EDM ها، توتال استیشن ها، لیزر اسکنرها و گیرنده های GPS می توانند روش های سنتی نقشه برداری را تکمیل کنند.

یک نقشه بردار ساختمان در مراحل مختلفی همچون طراحی، نگهداری، تعمیر، نوسازی و مرمت ساختمان ها می تواند مشارکت داشته باشد. علاوه بر این، نقشه برداران ساختمان با عضویت در نظام مهندسی و دریافت حق امضا به عنوان ناظر فنی در پروژه ساخت و ساز فعالیت می کنند. مشتریان نقشه بردارن ساختمان را معمولاً سازمان های دولتی و بخش های خصوصی تشکیل می دهند که می توانند به صورت تنگاتنگ در کنار معماران، طراحان و مالکان به انجام فعالیت بپردازند.

نقشه یو تی ام

نقشه یو تی ام (UTM) به نقشه ای گفته می شود که در آن موقعیت جغرافیایی ملک مورد نظر، ابعاد و مساحت ملک با دقت سانتی متر و جدول مختصات یو تی ام با عناوین  X و Y گوشه های ملک آورده شده است.

همانطور که گفته شد نقشه یو تی ام (UTM) جهت ارایه به سازمان هایی مانند اداره ثبت اسناد و املاک کشور و یا شهرداری ها می باشد که از روی این نقشه مساحت دقیق ملک و حدود اربعه ملک در سند درج می گردد .

همچنین مختصات گوشه های ملک در سیستم اداره ثبت اسناد درج شده و امکان اینکه این ملک با این مختصات و موقعیت سندی توسط شخص دیگری در مانند اداره ثبت اسناد و املاک کشور ثبت گردد سلب می گردد.

این مجموعه با همکاری تعدادی از کارشناسان رسمی دادگستری ، اعضاء پایه یک سازمان نظام مهندسی ، مهندسین مشاور پایه یک ، مهندسین با تحصیلات دانشگاهی فوق لیسانس و دکتری و اساتید دانشگاه ها در رشته راه و ساختمان و نقشه برداری آماده انجام امور کارشناسی بصورت تخصصی در سطح کشور می باشد.

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *