دسته‌بندی نشده

ارکان وصیت | ارکان وصیت کدامند

[ad_1]

در این مقاله به بررسی وصیت ، اقسام وصیت ، ارکان وصیت تملیکی و عهدی خواهیم پرداخت .

برای مشاوره ارکان وصیت

برای مشاوره ارکان وصیت

 

زمانی که شخصی فوت می کند ، دیگر قادر به تصرف در اموال و امور خود نخواهد بود . به همین منظور در شرع عمل وصیت کردن امری مستحب است که نسبت به آن تاکید فراوان شده است . چرا که می توان به موجب وصیت ، نیات و خواسته های شخص متوفی را انجام داد . بر اساس قانون ، انواع وصیت عبارت است از وصیت عهدی و وصیت تملیکی . برای شناسایی بهتر وصیت ، لازم است تا ابتدا با ارکان وصیت آشنا شویم . خلاصه آنکه وصیت چهار رکن دارد که در وصیت عهدی و تملیکی اندکی متفاوت است . به همین دلیل ، در این مقاله در رابطه با اینکه ارکان وصیت کدامند ، به بررسی وصیت ، اقسام وصیت ، ارکان وصیت تملیکی و عهدی خواهیم پرداخت .

وصیت چیست

از جمله مهمترین موضوعاتی که در شرع و قانون مدنظر قرار گرفته است ، وصیت به عنوان عملی مستحب می باشد . در قانون مدنی نیز احکام مهمی در خصوص وصیت پیش بینی شده است . شاید به لحاظ عرفی اکثر افراد بدانند که بایستی وصیتنامه ای تنظیم کنند ؛ اما از چگونگی آن و احکام مربوط به تنظیم وصیت نامه اطلاعی نداشته باشند . بر اساس قانون مدنی ، وصیت نامه را می توان به سه نوع وصیت نامه سری ، رسمی و خودنوشت تنظیم کرد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد انواع وصیتنامه کلیک کنید . یکی دیگر از موضوعات مهمی که در خصوص وصیت وجود دارد ، لزوم وصیت نمودن در حد مقرر شده است . به عبارت دیگر ، بر اساس قانون ، هر فرد تنها تا میزان یک سوم از اموال خود را می تواند وصیت نماید و برای مازاد بر یک سوم ، نیاز است که ورثه اجازه بدهند . برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص وصیت و احکام مربوط به آن و همچنین وصیت مازاد بر یک سوم کلیک کنید .

اقسام وصیت

بر اساس قانون مدنی ، وصیت انواع و اقسام مختلفی دارد که هر یک از آنها با یکیدیگر متفاوت می باشد . فلذا اطلاع از اقسام وصیت موضوع مهمی است که البته شناسایی ارکان وصیت نیز در گروی آن است . بنابراین ، اقسام وصیت را می توان شامل وصیت عهدی و وصیت تملیکی دانست . وصیت عهدی  آن است که یک فرد ، شخص دیگری را مأمور کند تا برای بعد از فوت او امر یا اموری را به انجام برساند . مانند آنکه شخصی را مامور کند تا برای بعد از فوت او بدهی هایش را بپردازد و یا به مراقبت از فرزندان او بپردازد که به این کار وصایت هم گفته می شود . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد وصیت عهدی کلیک کنید .

نوع دیگری از وصیت ، وصیت تملیکی است که به معنای آن است که شخص عین یا منفعت مالی را برای زمان بعد از فوتش به دیگری بدهد ؛ مانند اینکه بگوید ماشین یا خانه ام را به تو به طور مجانی می دهم . برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص وصیت تملیکی کلیک کنید . 

 

ارکان وصیت تملیکی و عهدی

پس از اطلاع از اقسام وصیت ، حال می خواهیم به ارکان وصیت بپردازیم و معنای آن را بیان کنیم .  ارکان وصیت در خصوص وصیت عهدی و وصیت تملیکی اندکی متفاوت اند . بنابراین ارکان وصیت تملیکی عبارت است از :


موصی : موصی عبارت است از کسی که به نفع دیگری وصیتی می کند . مانند آنکه شخصی به موجب وصیتنامه باغ یا خانه ای را برای دیگری وصیت کرده باشد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد موصی و شرایط موصی کلیک کنید .

 

موصی له : عبارت است از شخصی که به نفع او وصیتی شده است . مانند اینکه کسی به موجب وصیت ، مالک خانه یا ماشینی شده باشد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط موصی له کلیک کنید .


موصی به : موصی به عبارت است از مالی که مورد وصیت قرار گرفته است ؛ مثل زمین یا باغ . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد موصی به کلیک کنید .


اما ارکان وصیت عهدی عبارت است از :


موصی : موصی در وصیت عهدی عبارت است از کسی که امر یا اموری را بر عهده دیگری قرار داده تا بعد از فوت او اقدام به آن امر نماید . مثل آنکه بگوید فلان مقدار بدهی را بعد از فوت من به فلان شخص بپرداز .


وصی : عبارت است از شخصی که به موجب وصیت نامه ، موظف به انجام امر یا اموری شده است .


موصی به : عبارت است از امر یا اموری که وصی اقدام به انجام آن می نماید .


موصی له : در وصیت عهدی موصی له کسی است که از وصیت منتفع می شود و از آن برخوردار می گردد .

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ارکان وصیت به کانال تلگرام موضوعات حقوقی مراجعه کنید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان ارکان وصیت پاسخ دهند .

 

 

برای مشاوره ارکان وصیت

برای مشاوره ارکان وصیت

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *