دسته‌بندی نشده

مالیات سود سپرده بانکی – میزان اخذ

[ad_1]

مالیات سود سپرده بانکی، مالیاتی است که از سود سپرده بانکی اشخاص حقوقی، اخذ شده و بنابراین، اشخاص حقیقی، از پرداخت آن معاف می باشند. میزان این مالیات، 25 درصد سود اخذ شده بوده و نحوه پرداخت آن نیز از طریق سامانه پرداخت قبض مالیاتی و با استفاده از شناسه سی رقمی نسیم می باشد.

برای مشاوره مالیات سود سپرده بانکی

برای مشاوره مالیات سود سپرده بانکی

 

یکی از انواع نسبتا جدید مالیات که در قانون بودجه 1401 کل کشور، مورد تصریح قانون گذار، قرار گرفته، مالیات سود سپرده بانکی، بوده که بر اساس آن، از سود سپرده  بانکی اشخاص، مالیات، دریافت و اخذ می گردد.

این مساله و اخباری که در رابطه با آن در رسانه ها منتشر شده، بسیاری از افراد را با این نگرانی مواجه کرده که آیا از سال 1401 به بعد، لازم است تا بخشی از سود سپرده بانکی خود را نیز به عنوان مالیات، به دولت بپردازند؟ در پاسخ به این نگرانی ها و سوالات، باید گفت که مالیات سود سپرده بانکی، در مورد تمام سپرده ها اجرا نشده و تنها اختصاص به سپرده بانکی اشخاص خاصی دارد.

لذا، در این مقاله، ابتدا به این سوال پاسخ داده که آیا سود سپرده بانکی مشمول مالیات است؟ سپس در ادامه، سامانه مالیات سود سپرده بانکی را معرفی کرده و نکات مربوط به میزان و نحوه پرداخت آن را توضیح می دهیم. در پایان نیز، افراد معاف از پرداخت این نوع از مالیات را بررسی خواهیم کرد.

آیا سود سپرده بانکی مشمول مالیات است؟

برای پاسخ به این سوال که آیا سود سپرده بانکی، مشمول مالیات است و از آن، مالیات اخذ می شود یا نه، باید ابتدا به این سوال، پاسخ داد که به کدام حساب های بانکی، سود، تعلق گرفته و سپس، به قانون مالیات های مستقیم و قانون بودجه 1401 کل کشور، مراجعه نمود و با استفاده از مواد این دو قانون و استثنائات تعیین شده، به این سوال که آیا سود سپرده بانکی مشمول مالیات است، پاسخ داد.

سپرده های بانکی، دارای انواع مختلفی بوده که در این میان، به برخی از این سپرده ها، یعنی سپرده سرمایه گذاری، سود، تعلق می گیرد که با توجه به نوع سپرده، میزان سود نیز متفاوت می باشد. سپرده سرمایه گذاری، خود به سه نوع سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت، بلند مدت یک ساله و بلند مدت دو ساله، تقسیم می شود.

قانون مالیات های مستقیم که در سال هزار و سیصد و شصت و شش، به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و در سال های بعد نیز اصلاحات متعددی در آن، اعمال شده، در فصل اول از باب چهارم خود، به معرفی موارد معافیت های مالیاتی و توضیح این موارد پرداخته است.

یکی از موارد معافیت های مالیاتی مذکور در این فصل، معافیت مالیاتی سود سپرده بانکی بوده که موضوع بند 2 ماده 145 قانون مزبور می باشد. به موجب این بند: « سود یا جوایز متعلق به حساب‌ های پس‌ انداز و سپرده ‌های مختلف نزد بانک‌ های ایرانی یا موسسات اعتباری غیر بانکی مجاز » از پرداخت مالیات، معاف می باشد.

بنابراین، با نگاه اول، به این ماده، معلوم می شود که ظاهرا یکی از موارد معافیت های مالیاتی، سود سپرده بانکی بوده و از این منابع، مالیات، اخذ نمی شود. با این وجود، حکم این ماده، با استثنایی، مواجه گردیده که این استثنا، در بند (ر) تبصره ۶ قانون بودجه 1401 کل کشور، مورد تصریح قانون گذار قرار گرفته است.

به موجب در بند (ر) تبصره ۶ قانون بودجه سال جاری کشور، معافیت مالیاتی بند 2 ماده 145 قانون مالیات های مستقیم، در مورد اشخاص حقوقی، اجرا نمی شود. در نتیجه، به سود سپرده های بانکی اشخاص حقوقی، مالیات ، تعلق گرفته و صرفا، اشخاص حقیقی، از پرداخت مالیات سود سپرده بانکی، معاف می باشند.

البته، در این بند از قانون بودجه، برخی از اشخاص حقوقی نیز از پرداخت مالیات سود سپرده بانکی، معاف شده اند و از آنها مالیات اخذ نمی شود که در بخش پایانی این مقاله، با عنوان افراد معاف از پرداخت مالیات بر سود سپرده بانکی، در مورد این گروه، صحبت خواهیم کرد.

با توجه به توضیحات فوق، در پاسخ به این سوال که آیا سود سپرده بانکی مشمول مالیات است، باید گفت، با توجه به قانون بودجه 1401 کل کشور، از سال 1401 به بعد، صرفا سود سپرده بانکی اشخاص حقوقی، جز در موارد استثنایی، مشمول مالیات بوده و از آن، مالیات اخذ می شود. بنابراین، معافیت مالیاتی سود سپرده بانکی، تنها شامل اشخاص حقیقی می گردد.

بیشتر بخوانید : مالیات تراکنش های بانکی

میزان و نحوه محاسبه مالیات سود سپرده بانکی

یکی از مهم ترین سوالاتی که در رابطه با اخذ مالیات سود سپرده بانکی، مطرح می شود، میزان و نحوه محاسبه این نوع از مالیات می باشد. لذا، در این بخش از مقاله، به این سوال، پاسخ خواهیم داد که میزان و نحوه محاسبه مالیات سود سپرده بانکی، به چه صورت می باشد؟

در پاسخ به این سوال که میزان و نحوه محاسبه مالیات سود سپرده بانکی، به چه صورت می باشد، باید گفت، در قانون بودجه 1401 کل کشور، نرخ و میزان خاصی، برای مالیات سود سپرده بانکی، تعیین نشده است. لذا، میزان این مالیات، تابع حکم عام ماده 105 قانون مالیات های مستقیم بوده که به موجب آن: « جمع درآمد شرکت ‌ها و درآمد ناشی از فعالیت ‌های انتفاعی سایر اشخاص حقوقی … مشمول مالیات به نرخ 25 درصد خواهند بود.»

بنابراین با توجه به ماده 105 قانون مالیات های مستقیم، میزان مالیات سود سپرده بانکی اشخاص حقوقی، 25 درصد مبلغ کل سود سپرده می باشد. نحوه محاسبه نیز به این صورت بوده که به عنوان مثال، چنانچه، میزان سود بانکی، 10 میلیون تومان باشد، میزان 25 درصد، یعنی 2.5 میلیون تومان، به عنوان مالیات سود سپرده بانکی این حساب خواهد بود.

بیشتر بخوانید : ثبت نام اظهارنامه مالیاتی

 

سامانه مالیات سود سپرده بانکی

سازمان امور مالیاتی کشور، در سال های گذشته، با هدف تسهیل و تسریع در ارائه خدمات مالیاتی به مودیان، سایت ها و سامانه های متعددی را تاسیس و راه اندازی نموده که سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی، درگاه ملی خدمات مالیات و سامانه پرداخت قبض مالیاتی، از جمله این سامانه ها می باشد.

بنابراین، در رابطه با مالیات سود سپرده بانکی و نحوه پرداخت و اخذ آن نیز ممکن است این سوال مطرح شود که آیا سایت خاصی، برای انجام امور مربوط به این نوع از مالیات، راه اندازی شده و به عبارت دیگر، سامانه مالیات سود سپرده بانکی چه سایتی است؟

در پاسخ به سوالات فوق، باید گفت، با توجه به اینکه مالیات سود سپرده بانکی، در قانون بودجه 1401 کل کشور، مورد تصریح قانون گذار قرار گرفته و یک مالیاتنسبتا جدید می باشد، تا کنون، سامانه خاصی، تحت عنوان سامانه مالیات سود سپرده بانکی از سوی سازمان امور مالیاتی کشور، راه اندازی نشده است.

بنابراین، تا زمان تاسیس و راه اندازی یک سامانه اختصاصی، تحت عنوان سامانه مالیات سود سپرده بانکی، اشخاص حقوقی می توانند به منظور ثبت نام اظهارنامه مالیات سود سپرده بانکی خود، به سامانه اختصاصی خود، یعنی سامانه اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی، به آدرس return.tax.gov.ir مراجعه نمایند.

به محض راه اندازی سامانه اختصاصی مالیات سود سپرده بانکی، اطلاعات و آدرس سامانه، به این بخش از مقاله، اضافه شده و لینک ورود به سامانه نیز در این قسمت از مقاله، قرار داده می شود.

بیشتر بخوانید : سامانه عملیات الکترونیکی امور مالیاتی tax.gov.ir

 

نحوه پرداخت مالیات سود سپرده بانکی

در بخش قبل، به توضیح در مورد سامانه مالیات سود سپرده بانکی، پرداخته و گفتیم که تا کنون، سامانه خاصی، تحت عنوان سامانه مالیات سود سپرده بانکی از سوی سازمان امور مالیاتی کشور، راه اندازی نشده و بنابراین، تا زمان تاسیس و راه اندازی یک سامانه اختصاصی، اشخاص حقوقی می توانند به منظور ثبت نام اظهارنامه مالیات سود سپرده بانکی خود، به سامانه اختصاصی خود، یعنی سامانه اظهارنامه عملکرد اشخاص حقوقی، به آدرس return.tax.gov.ir مراجعه نمایند.

سوال مهم دیگری که در رابطه با مالیات سود سپرده بانکی، مطرح بوده، مساله نحوه پرداخت این مالیات می باشد؛ بنابراین، این سوال، قابل طرح است که آیا نحوه پرداخت مالیات سود سپرده بانکی، نیز به روش اینترنتی، امکان پذیر می باشد؟

در پاسخ به سوال فوق، باید گفت، هر چند، به دلیل اینکه، مالیات سود سپرده بانکی، مالیات نسبتا جدید بوده و هنوز اطلاعیه رسمی در مورد نحوه پرداخت آن، صادر نشده، اما، با توجه به اینکه پرداخت تمامی انواع مالیات، از طریق سامانه پرداخت قبض مالیاتی payments.tax.gov.ir، قابل انجام بوده، نحوه پرداخت مالیات سود سپرده بانکی، نیز از طریق همین سامانه، امکان پذیر می باشد.

مطابق مقررات نحوه پرداخت مالیات، اشخاص حقوقی، می توانند پس از دریافت قبض مالیاتی، برای پرداخت مالیات سود سپرده بانکی، از طریق سامانه پرداخت قبض مالیاتی، طبق راهنمای تصویری زیر، عمل نمایند:

مرورگر دستگاه خود را باز کرده و آدرس سامانه پرداخت قبض مالیاتی، یعنی payments.tax.gov.ir را در آن، جست و جو کنید تا مطابق تصویر زیر، وارد صفحه اصلی سامانه شوید.

پس از ورود به سامانه، بر روی گزینه شناسه 30 رقمی نسیم، کلیک کرده و سپس، شناسه 30 رقمی قبض مالیاتی خود و تصویر امنیتی را در کادرهای مربوطه، وارد نموده و در نهایت، بر روی دکمه ( بررسی شناسه قبض نسیم) کلیک کنید.

 

 

در این مرحله از مراحل نحوه پرداخت مالیات سود سپرده بانکی، صفحه ای مشابه صفحه زیر را ملاحظه می کنید. به منظور پرداخت مالیات، بر روی دکمه پرداخت، کلیک کرده تا پس از هدایت به درگاه بانکی، برای پرداخت مالیات سود سپرده بانکی خود، اقدام نمایید.

 

 

پرداخت قبض مالیات با شناسه 30 رقمی، پرداخت قبض مالیات با بارکد و  پرداخت قبض مالیات، از طریق سامانه سازمان امور مالیاتی کشور، روش های پرداخت قبوض مالیاتی می باشند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.

بیشتر بخوانید : پرداخت قبض مالیاتی 

 

افراد معاف از پرداخت مالیات بر سود سپرده بانکی

به موجب بند (ر) تبصره ۶ قانون بودجه 1401 کل کشور، معافیت مالیاتی بند 2 ماده 145 قانون مالیات های مستقیم، در مورد اشخاص حقوقی، اجرا نشده و به سود سپرده بانکی اشخاص حقوقی، مالیات ، تعلق می گیرد. بر اساس این بند قانونی، افراد معاف از پرداخت مالیات بر سود سپرده بانکی، شامل گروه های زیر می باشند:

اشخاص حقیقی: با توجه به اینکه صرفا، اشخاص حقوقی از معافیت مالیاتی سود سپرده بانکی، استثنا شده اند، بنابراین، اشخاص حقیقی، همچنان، مشمول معافیت مالیاتی سود سپرده بانکی، بوده و در نتیجه، از سود سپرده بانکی این افراد، مالیات اخذ نمی شود.

مطابق بند مزبور، از قانون بودجه، برخی از اشخاص حقوقی نیز از پرداخت مالیات سود سپرده بانکی، معاف شده اند و از آنها مالیات اخذ نمی شود که این اشخاص، عبارتند از: « صندوق توسعه ملی، صندوق نوآوری و شکوفایی، بیمه مرکزی ایران، شرکت های بیمه بازرگانی، صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی ساختمان، صندوق بیمه محصولات کشاورزی، صندوق‌ های بازنشستگی و صندوق تامین خسارت های بدنی»

ثبت نام اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مالیات سود سپرده بانکی در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون مالیات سود سپرده بانکی پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- آیا سود سپرده بانکی مشمول مالیات است؟

با توجه به قانون بودجه 1401 کل کشور صرفا سود سپرده های بانکی اشخاص حقوقی جز در موارد استثنایی مشمول مالیات است برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

2- میزان مالیات سود سپرده های بانکی به چه صورت می باشد؟

میزان مالیات سود سپرده های بانکی اشخاص حقوقی 25 درصد مبلغ کل سود سپرده می باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

3- نحوه پرداخت مالیات سود سپرده های بانکی به چه صورت است؟

نحوه پرداخت مالیات سود سپرده های بانکی از طریق سامانه پرداخت قبض مالیاتی و با استفاده از شناسه سی رقمی نسیم می باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

برای مشاوره مالیات سود سپرده بانکی

برای مشاوره مالیات سود سپرده بانکی

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *