دسته‌بندی نشده

مراحل استعلام زمین از شهرداری

[ad_1]

استعلام زمین، بسته به اینکه دارای سند رسمی بوده و یا از نوع قولنامه ای باشد، دارای روش و مراحل متفاوتی است. با این توضیح که استعلام زمین دارای سند رسمی، از طریق سامانه ثبت من و سایت تهران من، امکان پذیر بوده و برای دریافت اطلاعات مربوط به زمین قولنامه ای، می توان حضورا، به ثبت یا شهرداری، مراجعه نمود.

برای مشاوره نحوه و مراحل استعلام زمین

برای مشاوره نحوه و مراحل استعلام زمین

 

مساله استعلام زمین، اطلاع از وضعیت مالکیت و نوع کاربری آن، مساله مهمی است که در بسیاری از موارد، لزوم آن، مطرح گردیده و مالکین و افراد غیر مالکی که قصد خرید زمینی را داشته، به دنبال انجام آن می باشند.

نکته ای که باید در رابطه با استعلام زمین، مورد توجه قرار گیرد، این مساله بوده که این استعلام، بسته به اینکه توسط مالک، انجام گرفته و یا توسط غیر مالک و همچنین، با توجه به اینکه، زمین مورد استعلام، دارای سند رسمی بوده یا قولنامه ای باشد، دارای روش های متفاوتی خواهد بود.

لذا، با توجه به تنوع این روش ها، در مقاله حاضر، پس از معرفی سامانه استعلام زمین، مراحل انجام آن را در مورد زمین های دارای سند رسمی و املاک قولنامه ای و املاک کشاورزی، از طریق ثبت و از شهرداری، توضیح داده و در ادامه، استعلام وضعیت، مالکیت و کاربری زمین را بررسی خواهیم کرد.

سامانه استعلام زمین

گاهی، پیش می آید که افراد، بنا بر دلایلی، نیاز داشته تا برای پیگیری وضعیت مالکیت و استعلام زمین متعلق به خود یا دیگری، اقدام نمایند. به عنوان مثال، شخصی، قصد خرید زمینی را داشته و جهت اطمینان از مالکیت فروشنده، نیاز به استعلام زمین مورد قرارداد دارد. در این صورت، این سوال مطرح می شود که آیا سامانه ای، تحت عنوان سامانه استعلام زمین، وجود داشته تا از طریق آن، بتوان برای پیگری و استعلام اقدام کرد؟

در پاسخ به سوال فوق، باید گفت، سامانه استعلام زمین، سایت ثبت من بوده که توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، تاسیس و راه اندازی گردیده و افراد از طریق مراجعه به آن می توانند، مطابق مراحل مشخص شده سایت، برای استعلام زمین های متعلق به خود و افراد دیگر، تحت شرایط خاص، اقدام نمایند. آدرس سامانه استعلام زمین، یا همان سایت ثبت من، my.ssaa.ir است و دریافت برخی از خدمات این سامانه و استفاده از آن امکانات، مستلزم ثبت نام در سامانه می باشد.

البته، علاوه بر سایت ثبت من، در سایت شهرداری برخی از شهرها نیز امکان استعلام زمین، برای متقاضیان، فراهم گردیده است به عنوان مثال، افرادی که دارای زمین در شهر تهران بوده، می توانند از طریق مراجعه به سامانه تهران من، به آدرس my.tehran.ir، برای دریافت اطلاعات زمین خود، اقدام نمایند.

پس از معرفی سامانه استعلام زمین، در بخش های بعد، نحوه و مراحل استعلام زمین، از طریق سامانه ثبت من و از شهرداری را توضیح داده و به این سوال نیز پاسخ خواهیم داد که استعلام زمین قولنامه ای به چه صورت می باشد؟

سامانه استعلام الکترونیکی ملک با کد ملی

نحوه و مراحل استعلام زمین

اشخاصی که قصد دریافت استعلام زمین را داشته، باید به این نکته توجه داشته باشند که استعلام این گروه از املاک، چه از طریق سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و چه از شهردرای، در زمین های متعلق به خود فرد و متعلق به اشخاص دیگران، دارای مراحل و نحوه متفاوتی بوده و به یک صورت نمی باشد. لذا، در این بخش، در دو قسمت جداگانه، نحوه و مراحل استعلام زمین متعلق به فرد و دیگری، از ثبت را در صورتی که زمین، دارای سند ملکی باشد، توضیح داده و در بخش بعد، مراحل استعلام زمین از شهرداری را بررسی خواهیم کرد.

نحوه و مراحل استعلام زمین متعلق به خود استعلام کننده

مرورگر دستگاه خود را باز کرده و آدرس سامانه ثبت من، یعنی my.ssaa.ir را در آن، جست و جو کنید. پس از ورود به سامانه، با استفاده از شماره ملی خود، وارد سایت شوید. در صورتی که هنوز ثبت نام نکرده اید، ابتدا برای ثبت نام در سامانه اقدام کنید. پس از ورود به سامانه استعلام زمین، بر روی گزینه املاک و کاداستر، کلیک نمایید.

 

 

در این مرحله از مراحل نحوه استعلام زمین، گزینه املاک من را انتخاب نمایید.

 

 

در این صفحه، در صورتی که زمینی به نام شما ثبت شده باشد، می توانید اطلاعات آن را مشاهده نمایید.

 

 

لازم به ذکر است که این روش استعلام زمین، اختصاص به اطلاعات مربوط به سال 1393 به بعد داشته و در صورتی که قصد استعلام اطلاعات مربوط به قبل از این سال را دارید، لازم است تا با مراجعه حضوری به ثبت محل یا شهرداری، اقدام نمایید.

نحوه و مراحل استعلام زمین متعلق به شخص دیگر

در مرورگر دستگاه خود، آدرس سامانه ثبت من، یعنی my.ssaa.ir را جست و جو کنید. پس از ورود به سایت، با استفاده از شماره ملی خود، وارد سامانه شوید. لازم به ذکر است که بدون ورود به سایت نیز می توان برای دریافت این خدمت، اقدام نمود. در این مرحله از مراحل استعلام زمین متعلق به شخص دیگر، بر روی گزینه اسناد رسمی، کلیک نمایید.

 

 

حال، بر روی گزینه پیگیری استعلام الکترونیک ملک، کلیک کنید.

 

 

اکنون، لازم است تا شناسه یکتای استعلام که عددی 18 رقمی است را در کادر مربوطه، وارد کرده و بر روی دکمه ارسال کلیک نمایید.

 

 

برای استعلام زمین، از طریق این روش، باید به این نکته توجه داشت که با توجه به اینکه اشخاص نمی توانند برای استعلام اموال سایر افراد اقدام نمایند و این استعلام، صرفا برای مراجع رسمی امکان پذیر بوده، لذا، استفاده از این روش استعلام، صرفا منوط به آن است که از قبل، استعلام زمین، توسط یکی از دفاتر اسناد رسمی، صادر شده و در مرحله بعد، متقاضی می تواند با استفاده از شناسه یکتای استعلام، برای پیگیری وضعیت زمین، اقدام کند.

ضمنا، هر دو روش ذکر شده در بالا، صرفا، اختصاص به استعلام زمین هایی داشته که در اداره ثبت اسناد و املاک محل ملک، به ثبت رسیده باشند و بنابراین، در مورد استعلام زمین قولنامه ای، نمی توان از هیچ یک از روش های فوق، استفاده نمود.

بیشتر بخوانید : استعلام قرارداد املاک از طریق کد ملی و کد رهگیری

 

استعلام زمین از شهرداری

روش دیگری که برای استعلام زمین وجود داشته، استعلام این گروه از املاک، از شهرداری بوده که همانند استعلام از ثبت، دارای مراحل مخصوص به خود می باشد. بنابراین، در ادامه، استعلام زمین دارای سند رسمی از شهرداری را بررسی کرده و مراحل آن را توضیح خواهیم داد. لازم به ذکر است که در حال حاضر، همانند استعلام از ثبت، استعلام زمین از شهرداری نیز به هر دو روش اینترنتی و از طریق سامانه و از طریق مراجعه حضوری، امکان پذیر می باشد.

استعلام زمین از شهرداری در روش اینترنتی

آدرس سامانه تهران من، یعنی my.tehran.ir را جست و جو کرده تا وارد سایت شوید. پس از ورود به سامانه، گزینه ( صحت سنجی شماره شناسایی ملک، آپارتمان و واحد غیر مسکونی) را انتخاب نمایید.

 

 

حال، در صفحه جدید، شماره شناسایی زمین را در کادر مشخص شده، وارد کرده و دکمه تایید را بزنید. لازم به ذکر است که این شماره، هم از طریق دکمه (یافتن شماره شناسایی ملک از طریق نقشه) قابل دریافت بوده و هم بر روی قبوض عوارض صادر شده توسط شهرداری، درج شده است.

 

 

در این مرحله از مراحل استعلام زمین از شهرداری، می توانید اطلاعات زمین مورد نظر را در جدول ارائه شده، مشاهده نمایید.

 

 

استعلام زمین از شهرداری در روش مراجعه حضوری

برای استعلام زمین از شهرداری، به روش مراجعه حضوری و در حالتی که زمین متعلق به استعلام کننده بوده، وی می تواند حضورا به شهرداری محل وقوع زمین، مراجعه کرده و با ارائه مدارک شناسایی معتبر به دبیرخانه، برای استعلام زمین مود نظر خود و اخذ اطلاعات مربوط به آن، اقدام نماید.

استعلام زمین از شهرداری، به روش حضوری، در صورتی که به شخص دیگری تعلق داشته باشد، توسط افراد عادی، امکان پذیر نبوده و صرفا، پس از اقدام برای انتقال زمین در یکی از دفاتر اسناد رسمی، توسط دفتر مربوطه، انجام می گیرد. در این صورت، پس از صدور نامه استعلام از سوی دفتر اسناد رسمی مربوطه، مالک ملک باید با در دست داشتن نامه دفتر، به شهرداری محل وقوع زمین، مراجعه کند.

در این صورت، کارشناس شهرداری، وضعیت زمین مورد استعلام را از نظر تخلفات پروانه ساختمان و پرداخت عوارض شهرداری، بررسی کرده و در صورتی که مشکلی، از بابت هیچ یک از این موارد، وجود نداشته باشد، به استعلام دفتر اسناد رسمی، پاسخ داده و قابل انتقال بودن ملک را تایید می کند.

لازم است به این نکته توجه شود که در استعلام زمین از شهرداری نیز مانند استعلام از ثبت، صرفا، زمین های ثبت شده، قابل استعلام بوده و بنابراین، این رو استعلام، برای زمین قولنامه ای که فاقد سابقه ثبتی بوده، کارایی ندارد.

بیشتر بخوانید : سایت پیگیری وضعیت ملک

 

نحوه استعلام زمین قولنامه ای

یکی دیگر از سوالات مهمی که در رابطه با استعلام زمین مطرح می گردد، مساله استعلام زمین قولنامه ای بوده که با سند عادی، معامله شده و مالک یا شخصی که قصد استعلام آن را دارد، به سند رسمی زمین، دسترسی ندارد.

در پاسخ به سوال فوق، باید گفت، استعلام زمین قولنامه ای، مشمول دو حالت می باشد. یا اینکه، زمین، از ابتدا، در اراضی واقع شده که فاقد سابقه ثبتی بوده و لذا، از همان ابتدا، هیچ سند رسمی، برای این زمین، صادر نشده است. در این حالت، به دلیل اینکه اطلاعات مربوط به ملک، در هیچ بانک اطلاعاتی رسمی، وارد و ذخیره نشده، لذا، استعلام قولنامه زمین، از طریق هیچ مرجعی، من جمله ثبت و شهردرای، امکان پذیر نمی باشد.

اما، در صورتی که زمین قولنامه ای، در اراضی ثبت شده، واقع گردیده و برای آن، سند رسمی مادر، صادر شده باشد، اما، مالکین بعدی، بنابر دلایلی، اقدام به گرفتن سند برای اراضی تفکیک شده نکرده و ملک، با سند عادی قولنامه ای، به دست های بعد، منتقل شده باشد، در این صورت، استعلام زمین قولنامه ای، از طریق مراجعه حضوری مالک به ثبت و شهرداری و نه از طریق سامانه و روش اینترنتی، امکان پذیر می باشد.

بیشتر بخوانید : دریافت و استعلام کد رهگیری املاک

 

استعلام سند زمین کشاورزی

زمین های واقع شده در محدوده مرزهای کشور ما، دارای کاربری های مختلفی بوده و بسته به نوع کاربری زمین، تملک، انتقال، ساخت و ساز در آن و نحوه تغییر کاربری زمین، تابع قوانین و مقررات ویژه ای می باشد. 

 

یکی از انواع زمین در کشور ما، زمین های کشاورزی بوده که بنابر دلایل مختلفی، ممکن است مساله استعلام سند این گونه زمین ها نیز برای مالک یا شخص غیر مالک، مطرح گردد. در این صورت، باید دید که استعلام سند زمین کشاورزی، از چه طریقی، امکان پذیر می باشد؟

 

در پاسخ به پرسش فوق، باید گفت، استعلام سند زمین کشاورزی، همانند سایر زمین ها، از طریق سامانه ثبت من، برای متقاضیان، امکان پذیر بوده که در این صورت، مالکین، از طریق بخش املاک من و غیر مالکین، از طریق بخش پیگیری استعلام الکترونیک ملک، می توانند برای استعلام، اقدام نمایند.

بیشتر بخوانید : سامانه ایران املاک

 

استعلام وضعیت زمین

استعلام وضعیت زمین، بسته به اینکه از سوی مالک آن، انجام گرفته و یا از سوی غیر مالک و اینکه زمین، دارای سند رسمی بوده و یا با سند قولنامه ای، معامله شده باشد، متفاوت است که شرح و مراحل استعلام در هر یک از حالات فوق، در بخش های قبل، به طور مفصل، توضیح داده شد.

با این توضیح که در صورتی که زمین، دارای سند رسمی باشد، افراد متقاضی می توانند با مراجعه به سامانه ثبت من و از طریق بخش های املاک من (مالک) و پیگیری استعلام الکترونیک ملک (غیر مالک) و همچنین، سایت شهرداری مربوطه، برای استعلام وضعیت زمین خود، اقدام نمایند. همچنین، استعلام زمین دارای سند رسمی، با مراجعه حضوری، به ثبت و شهرداری نیز امکان پذیر می باشد.

در مورد استعلام وضعیت زمین قولنامه ای نیز باید به این نکته توجه داشت که اگر ملک، دارای سابقه ثبتی باشد، استعلام به روش مراجعه حضوری به ثبت و شهرداری، امکان پذیر بوده و در غیر این صورت، امکان استعلام زمین قولنامه ای، وجود نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید : سامانه ثبت الکترونیکی پذیرش درخواست صدور سند مالکیت 

 

سامانه استعلام کاربری زمین

با توجه به اینترنتی شدن خدمات دولتی و ایجاد سامانه های متعددی مانند ثبت من، یکی از سوالاتی که در رابطه با استعلام زمین، برای متقاضیان مطرح می گردد، بحث استعلام استعلام کاربری زمین و سامانه مربوط به آن بوده و اینکه آیا می توان از روش اینترنتی، به اطلاعات مربوط به کاربری زمین، دست یافت یا نه؟

در پاسخ به سوال فوق، باید گفت، در حال حاضر، استعلام کاربری زمین های واقع شده در محدوده شهرداری تهران، از طریق مراجعه به سامانه تهران، به آدرس my.tehran.ir امکان پذیر می باشد. با این توضیح که متقاضی باید به سامانه مزبور، مراجعه کرده و همانطور که در بخش استعلام زمین از شهرداری توضیح داده شد، از طریق گزینه ( صحت سنجی شماره شناسایی ملک، آپارتمان و واحد غیر مسکونی) برای استعلام کاربری زمین مورد نظر خود اقدام نماید.

لازم به ذکر است که برای استعلام کاربری زمین واقع شده در محدوده سایر شهرها، متقاضی ،باید به سایت شهرداری مربوطه، مراجعه نماید. همچنین، این روش، تنها در مورد زمین های واقع شده در محدوده شهرها و شهرک ها که اطلاعات آن، در بانک اطلاعاتی شهردرای مربوطه، به ثبت رسیده، قابل استفاده می باشد.

بیشتر بخوانید : پیگیری صدور سند مالکیت

 

استعلام مالکیت زمین

 استعلام مالکیت زمین، در صورتی که توسط مالک یا غیر مالک، انجام گرفته و با توجه به این مساله که زمین، دارای سند رسمی بوده و یا با سند قولنامه ای، معامله شده باشد، دارای مراحل متفاوتی است که در ادامه، به توضیح آن، می پردازیم.

در حالتی که برای زمین، سند رسمی، صادر شده و معاملات، با استفاده از سند رسمی، انجام گرفته باشد، سامانه ثبت من و سایت شهرداری مربوطه، برای استعلام مالکیت زمین، می توانند مورد استفاده قرار گیرند. البته، استعلام زمین دارای سند رسمی، به صورت حضوری و از طریق ثبت و شهرداری نیز قابل انجام می باشد.

 

اما، در مورد استعلام مالکیت زمین قولنامه ای، دو حالت وجود دارد: اگر ملک قولنامه ای، دارای سابقه ثبتی باشد، از طریق مراجعه حضوری به ثبت و شهرداری، می توان برای استعلام، اقدام نمود و در غیر این صورت، استعلام زمین قولنامه ای، برای افراد، امکان پذیر نخواهد بود.

املاک فاقد سند و راه های حقوقی برای آن 

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه و مراحل استعلام زمین در کانال تلگرام موضوعات حقوقی عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه و مراحل استعلام زمین پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

1- سامانه استعلام زمین چه سایتی است؟

سامانه استعلام زمین سایت ثبت من به آدرس my.ssaa.ir می باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

2- نحوه و مراحل استعلام زمین به چه صورت می باشد؟

نحوه و مراحل استعلام زمین متعلق به خود استعلام کننده از طریق سامانه ثبت من به آدرس my.ssaa.ir گزینه املاک و کاداستر می باشد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

3- مراحل استعلام زمین از شهرداری چیست؟

برای استعلام زمین از شهرداری تهران باید به سایت شهرداری تهران به آدرس my.tehran.ir گزینه صحت سنجی شماره شناسایی ملک آپارتمان و واحد غیر مسکونی مراجعه کرد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

برای مشاوره نحوه و مراحل استعلام زمین

برای مشاوره نحوه و مراحل استعلام زمین

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *