نقشه برداری

نقشه برداری زمین کشاورزی و عوامل موثر بر تعرفه آن

[ad_1]

داشتن مشخصات دقیق زمین‌های کشاورزی برای انجام کار‌های مختلف لازم است. مثلا اگر می‌خواهید برای زمین خودتان سند بگیرید و یا قصد خرید زمینی را دارید که حتی سند هم دارد، لازم است نقشه برداری زمین کشاورزی مد نظرتان انجام شود. در ادامه با کارشناس رسمی دادگستری همراه باشید تا نکاتی را در این مورد بررسی کنیم.

دلایل انجام نقشه برداری زمین کشاورزی

نقشه برداری زمین‌های کشاورزی به دلایل مختلفی انجام می‌شود. این کار علاوه بر زمان خرید یا فروش زمین، در زمان نگهداری آن هم کاربردی است.

در ادامه به دلایل لزوم نقشه برداری زمین کشاورزی اشاره خواهیم کرد:

تعیین مساحت دقیق زمین کشاورزی

برای اینکه بتوانید از ارزش دقیق زمینی که می‌خواهید خریداری کنید مطلع شوید، لازم است تا مساحت دقیق زمین مورد نظرتان را به دست بیاورید.

با توجه به اینکه زمین‌های کشاورزی شکل‌های متفاوتی دارند و همچنین ممکن است بر روی مناطقی قرار گرفته باشند که دارای پستی و بلندی باشد؛ لازم است تا اندازه‌گیری مساحت زمین کاملا دقیق باشد. این اندازه گیری دقیق (با دقت سانتی متری) معمولا با نقشه برداری UTM انجام می‌شود.

تعیین مساحت دقیق زمین کشاورزی

کاهش حداکثری اختلافات ملکی

اختلافات ملکی و مشخص نبودن مرز دقیق بین دو زمین، مشکلی است که عموما در زمین‌های کشاورزی پیش می‌آید. با اینکه راهکار‌های مختلفی توسط خود کشاورزان برای رفع این مشکل انجام می‌شوند، اما اکثر این راهکار‌ها دقت لازم را ندارند و ممکن است طرفین ادعا کنند که بخشی از زمین متعلق به آنهاست.

با استفاده از نقشه برداری زمین کشاورزی و نقشه کادر یا بلوکی، این مشکل حل شده و مشخص می‌شود که مرز زمین هر فرد دقیقا کجا قرار دارد.

پلاک بندی زمین و گرفتن سند تک برگ

برای گرفتن سند تک برگ، لازم است تا کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری و راه و ساختمان برای نقشه برداری از زمین کشاورزی شما به محل مد نظر بیاید و پس از اندازه گیری‌های لازمه و تایید آنها سند برای شما با مشخصات دقیق صادر شود.

هر زمین مشخصاتی نسبت به خط استوا دارد که با انجام نقشه برداری حرفه ای، مختصات بسیار دقیقی از آن مشخص می‌شود. سپس می‌توانید با گرفتن پلاک برای زمین خودتان، از ادعای هر شخص دیگری درباره مالکیت آن جلوگیری کنید.

چگونه از زمین کشاورزی خودم نقشه برداری کنم؟

ممکن است بخواهید خودتان برای اندازه گیری زمین دست به کار شوید و با استفاده از متر اندازه زمین را ثبت کنید.

این کار در ابتدا ممکن است شدنی به نظر برسد، اما با توجه به موارد مختلفی از جمله شیب زمین، اشکال مختلف زمین های کشاورزی، دقت پایین اندازه گیری در اندازه‌های طولانی، زمانبر بودن اندازه گیری و… به هیچ عنوان مقرون به صرفه و منطقی نیست.

هزینه نقشه‌ برداری زمین کشاورزی

احتمالا برای هر کسی که به فکر نقشه‌ برداری از زمین خودش افتاده باشد، اهمیت دارد که تعرفه انجام این کار حدودا چقدر است و یا با چه معیار‌هایی محاسبه می‌شود. لذا در ادامه به عوامل موثر در هزینه نقشه برداری زمین کشاورزی اشاره خواهیم کرد.

تعرفه نقشه برداری utm

متراژ زمین

مسلما یکی از مهم‌ترین عواملی که در قیمت گذاری نقشه برداری زمین کشاورزی موثر خواهد بود، متراژ زمین مد نظر است.

علی رغم استفاده از ابزار‌های مدرن نقشه برداری زمین های کشاورزی که جلوتر به آنها پرداخته ایم، باز هم اندازه متراژ زمینی که مد نظر داریم مشخصات دقیق آن را استخراج کنیم، از اهمیت بالایی برخوردار است.

محل قرارگیری زمین کشاورزی

محل قرارگیری زمین کشاورزی شما نیز از دیگر عوامل مهمی است که به چندین جهت در مبلغ پروژه تاثیرگذار است.

با توجه به اینکه برای بررسی، حضور فیزیکی مهندسین در سرزمین الزامی است، محل قرارگیری و صعب العبور بودن آن، در هزینه‌های رفت و آمد (و طبعا در هزینه نهایی پروژه) تاثیر زیادی دارد.

گاهی ممکن است صرفا به دلیل دور بودن زمین از محل ارسال متخصصین نقشه برداری، این هزینه نسبتا قابل توجه باشد.

از طرفی دیگر در صورتی که زمین شما در مناطق کوهستانی قرار گرفته باشد، (که شامل شیب زمین و یا نداشتن شکل منسجم برای زمین است) انجام فرایند نقشه‌ برداری دچار پیچیدگی‌های بیشتری می‌شود؛ بنابر این قاعدتا می‌تواند هزینه‌های بیشتری را نیز برای مالک زمین به همراه داشته باشد.

لوازم مورد استفاده

اینکه لوازم مورد استفاده برای نقشه برداری زمین کشاورزی شما چه دستگاه‌هایی باشند و میزان پیشرفته بودن آنها چقدر باشد نیز در قیمت نهایی نقشه برداری تاثیر گذار خواهد بود.

به عنوان مثال در زمین‌هایی که بر روی تپه قرار گرفته‌اند و یا تپه‌هایی در آنها وجود دارد، انتخاب ابزار کاربردی محدود خواهد بود و بایستی از دستگاه‌های مجهز‌تری برای نقشه برداری دقیق زمین استفاده کرد.

بیشتر بخوانید:
نقشه هوایی زمین های کشاورزی، از روش های تهیه تا سفارش آن

نقشه برداری زمین کشاورزی با پهپاد

فناوری های جدید مورد استفاده برای نقشه برداری زمین کشاورزی کدامند؟

بد نیست بدانید فناوری های جدید مورد استفاده برای نقشه برداری زمین های کشاورزی، می تواند به اندازه کافی برای تجزیه و تحلیل و بهبود داده ها مناسب باشد. همچنین برای مدیریت و برنامه ریزی پایدار و برای اهداف محیطی و چشم انداز آن نیز بسیار مثمر به ثمر هستند.

از این فناوری ها می توان به صورت زیر نام برد:

سیستم های اطلاعات جغرافیایی (GIS)سنجش از دور (نقشه های هوایی)نقشه برداری پهپادی

۱. سیستم های اطلاعات جغرافیایی:

سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی (GIS) ابزاری عالی برای نقشه برداری زمین کشاورزی، مدل‌سازی منظر و تحلیل سه‌بعدی زمین های کشاورزی هستند. آنها امکان دیجیتالی سازی آسان اطلاعات جغرافیایی و ساختار پوشش را فراهم می کنند و همچنین نمایش گرافیکی را تسهیل می کنند؛ بنابراین ارزیابی تأثیر زیبایی‌شناختی تولید شده بر محیط امکان‌پذیر می‌شود و راه را برای شبیه‌سازی منظر و به حداقل رساندن تأثیر منظر هموار می‌کند. GIS امکان دیجیتالی سازی آسان اطلاعات جغرافیایی و ساختار پوشش و همچنین تسهیل نمایش گرافیکی را فراهم می کند.

۲. سنجش از دور:

تکنیک‌های سنجش از دور می‌توانند برای پایش تغییرات زمین‌های کشاورزی و نیز برای نقشه برداری زمین کشاورزی مورد استفاده قرار گیرند.

٣.نقشه برداری پهپادی

با کمک تکنیک‌های سنجش از راه دور و نقشه های دقیق به وجود آمده از زمین های کشاورزی، می‌توان نظارت خوبی بر تغییرات زمین را در طول سال انجام داد، در حالی که سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی ابزارهای عالی برای مدل‌سازی و نقشه برداری زمین کشاورزی هستند، اما ابزار هایی مانند پهپادهای نقشه برداری می توانند دقت نقشه ها را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

نقشه برداری زمین کشاورزی با پهپاد

برای آشنایی بیشتر با نقشه برداری با پهپاد کلیک کنید.

فناوری های جدید نقشه برداری زمین‌ کشاورزی چه کمکی به ما می کند؟

امروزه برخلاف گذشته برای تحلیل و نقشه برداری زمین کشاورزی از ابزارهای قدرتمند و قابل اعتماد و نیز آسان تر و کامل تر استفاده می شود. به طوری که با کمک چنین ابزارهایی می توان تغییرات متعددی را به عنوان الگوهای توسعه زمین های کشاورزی و نیز برای برنامه ریزی مناسب و مداخلات انسانی در یک زمین کشاورزی در نظر گرفت.

علاوه بر صاحبان زمین کشاورزی، دولت ها نیز با کمک فناوری های جدید نقشه برداری می توانند اشراف کامل تری بر محدوده زمین های کشاورزی در یک منطقه داشته باشند. دولت ها و سازمان های مربوطه حتی می توانند به صورت دقیق بر تغییرات کاربری زمین در یک منطقه روستایی یا شهری نظارت کنند.

فناوری های جدید نقشه برداری زمین های کشاورزی

با کمک فناوری های جدید ضمن این که نقشه برداری زمین های کشاورزی را با دقت بالا انجام می دهید، می توانید ارزیابی تغییرات مورفولوژیکی و پوشش گیاهی زمین‌های کشاورزی جنگلی در طول زمان را نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید.

علاوه بر این، تجزیه و تحلیل زمین های کشاورزی از طریق پیاده‌سازی مدل‌های زمین دیجیتالی نیز انجام می شود که با پوشاندن تصاویر پوشش زمین بر روی آن‌ها اطلاعات زیادی به دست می آید. این جزئیات در نهایت امکان ارزیابی دقیق تر زمینه های کشاورزی را برای کشاورزان و سازمان های خصوصی و دولتی فراهم کرد و امکان جهش کشاورزی را فراهم می کند.

برنامه ریزی و مدیریت زمین های کشاورزی با کمک سیستم های به روز نقشه برداری

یکی از جذاب ترین نمونه های چالش فنی برای برنامه ریزی و مدیریت بهتر زمین های کشاورزی،  نقشه برداری زمین کشاورزی است که در واقع این کار یک رویکرد چند رشته ای است.

تولیدات کشاورزی، اعم از غذایی و غیرخوراکی، نقش اجتماعی سکونتگاه‌های روستایی و شهری، وضعیت و انتشار شبکه‌های زیرساختی و میراث معماری که در بسیاری از کشورها یک ارزش مثبت عمده را تشکیل می‌دهد، باید به طور مناسب در نظر گرفته شود و به طور هم افزایی برای یک برنامه‌ریزی صحیح در هم آمیخته شود.

کشاورز به عنوان یک تولید کننده به طور سنتی در زمان مطالعه تغییرات در مناظر کشاورزی مورد توجه بوده است. تصمیمات مربوط به دامپروری، سیستم های چرخشی، ماشین آلات، کوددهی و مدیریت آفات در واقع بر چشم انداز به روشی حیاتی تأثیر می گذارند و اگر تصمیم گیری کشاورز و فناوری اطراف، اقتصاد اجتماعی و ساختار سازمانی نادیده گرفته شود، پویایی چشم انداز قابل درک نیست.

با این حال، به طور معمول، کشاورز تنها تصمیم گیرنده نیست. اغلب، مزارع زمین را اجاره می‌دهند و مالک ممکن است نقشی به همان اندازه در تغییرات چشم‌انداز داشته باشد.

کشاورزان عوامل مهمی در مدیریت منظر روستایی و شهری هستند، زیرا آنها عناصر منظر را مطابق با نیازهای خود اصلاح می کنند. صنعتی شدن و تشدید کشاورزی در ۵۰ سال گذشته تأثیر منفی بر تنوع چشم‌انداز و ارزش‌های زیستگاهی داشته است.

در طول دو دهه گذشته، کشاورزان به طور فزاینده ای درگیر فعالیت های چشم انداز، برای حفظ یا ایجاد زیستگاه در دارایی خود شده اند. برای توسعه پایدار سکونتگاه های روستایی و شهری، حداقل باید از چهار ویژگی محافظت شود: تعادل بین طبیعت و منطقه ساخته شده، موجودیت های سنتی تاریخی، جوامع محلی و فرهنگ خاص آن.

با نقشه برداری زمین کشاورزی می توان به طور فزاینده فعالیت های موجود در یک منطقه را زیر نظر داشت و یک برنامه مناسب برای آن تدوین کرد.

نقشه برداری زمین کشاورزی

با گذشت زمان نقشه برداران از روش های متفاوتی برای تهیه و ترسیم نقشه های زمین کشاورزی استفاده می کنند.

با کمک نقشه های زمین کشاورزی می توان مشکلات متعدد کشاورزان و اراضی ملی جهاد کشاورزی را به سادگی حل و فصل نمود.

دیگر عوامل موثر بر تعرفه نقشه‌ برداری زمین کشاورزی

تعرفه‌های دقیقی از سمت سازمان‌های مربوطه برای نقشه برداری وجود دارند که با در نظر گرفتن عوامل بسیار دیگری مبلغ نهایی را مشخص می‌کنند. بنابر‌این نمی‌توان مقدار دقیقی برای هزینه نقشه برداری زمین کشاورزی مشخص کرد و این مورد باید به صورت پروژه‌ای بررسی شود.

ممکن است که بتوانید با پرس و جو از مشاورین املاک اطراف زمینتان، تعرفه‌ حدودی را با توجه به افرادی که پیش از شما نقشه‌ برداری خودشان را انجام دادند به دست بیاورید. با وجود منطقی به نظر آمدن این راهکار، همانطور که پیشتر گفته شد، به دلیل خاص بودن ویژگی‌های محاسبه قیمت، ممکن است تعرفه به دست آمده مقدار درستی را نشان ندهد. پیشنهاد ما برای تخمین حدودی قیمت استفاده از متخصصین این حوزه است.

نقشه‌ برداری زمین کشاورزی در کارشناس رسمی دادگستری

کارشناسان متخصص نقشه‌ برداری در کارشناس رسمی دادگستری سعی کرده‌اند تا در صورت امکان، نزدیک‌ترین تعرفه برای نقشه برداری زمینتان را به شما اعلام کنند؛ این نکته را نیز فراموش نکنید که در نهایت برای استفاده از متراژ اندازه گیری شده در کارهای اداری، باز هم لازم است تا متخصصی برای اندازه گیری سر زمین شما بیاید و کار را شخصا انجام دهد.

بنابراین پیشنهاد نهایی ما باز هم استفاده از متخصصین نقشه برداری قبل از دادن هرگونه زحمت اضافه به خودتان است.

توجه داشته باشید که برای نقشه برداری زمین کشاورزی می توانید از کارشناس رسمی دادگستری کمک بگیرید. کارشناسان ما این توانایی را دارند تا با کمک فناوری های جدید و به روز مانند پهپادهای نقشه برداری و نقشه یو تی ام زمین های کشاورزی به شما کمک کنند.

تنها کافی است در واتساپ به شماره پیام دهید تا مشاورین ما با شما تماس گرفته و اطلاعات لازمه برای بررسی‌های بیشتر را به شما ارائه دهند.

نقشه برداری زمین کشاورزی

سخن آخر

با داشتن مشخصات دقیق زمین کشاورزی و تهیه نقشه نهایی آن، علاوه بر استفاده از این مشخصات برای تعیین کردن نقاط مرزی به طور دقیق، می‌توانید در امور ثبتی نیز از آنها استفاده کنید.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *