دسته‌بندی نشده

مهریه در طلاق غیر مدخوله

[ad_1]

مهریه در طلاق غیر مدخوله، از سوی زوجه، قابل دریافت بوده که میزان آن، نیمی از مهریه تعیین شده در سند ازدواج می باشد. نحوه دریافت این مهریه نیز ابتدا، با مراجعه به اجرای ثبت و توقیف اموال شوهر بوده و در صورتی که مالی به نام شوهر نباشد، زوجه، برای دریافت مهر خود باید با ارائه مدارک لازم، مانند سند ازدواج، از طریق ثبت دادخواست در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و پیگیری دادخواست از شورای حل اختلاف یا دادگاه خانواده، اقدام نماید.

برای مشاوره مهریه در طلاق غیر مدخوله

برای مشاوره مهریه در طلاق غیر مدخوله

 

گاهی به دلیل اختلافات پیش آمده میان زوجین، ازدواج آنها، به جدایی و طلاق ختم می شود. طلاق، دارای انواع مختلفی بوده که یکی از این انواع، طلاق غیر مدخوله است. منظور از این طلاق، آن است که در فاصله ازدواج تا طلاق، نزدیکی یا رابطه جنسی، میان زن و شوهر انجام نگرفته است.

یکی از مسائل مهمی که در رابطه با طلاق غیرمدخوله مطرح بوده، بحث مهریه زوجه می باشد. مهریه زن در این نوع از طلاق، دارای احکام خاصی است که به موجب آن، اولا، تمام مهر، از سوی زوجه، قابل دریافت نبوده و ثانیا، نحوه دریافت این نوع از مهریه نیز دارای مراحل خاصی می باشد.

لذا، در این مقاله، ابتدا به این سوال پاسخ داده که آیا در طلاق غیرمدخوله به زن مهریه تعلق می گیرد یا خیر؛ سپس، میزان مهریه زوجه در صورت عدم رابطه جنسی، شرایط، نحوه دریافت، مدارک و هزینه های دریافت این نوع از مهریه توضیح داده شده و در انتها، یک نمونه دادخواست مهریه در طلاق غیر مدخوله ارائه، خواهد شد.

آیا در طلاق غیرمدخوله به زن مهریه تعلق می گیرد

یکی از سوالاتی که همواره در رابطه با طلاق غیر مدخوله وجود داشته، بحث تعلق یا عدم تعلق مهریه به زن، در این نوع از طلاق و به دنبال آن، میزان مهریه زوجه در صورت عدم رابطه جنسی می باشد. اما، پیش از آنکه در این بخش، به این سوالات پاسخ داده که آیا در طلاق غیرمدخوله به زن مهریه تعلق می گیرد یا خیر و میزان مهریه زوجه و نحوه دریافت آن، در این نوع از طلاق به چه صورت می باشد، لازم است تا ابتدا به توضیح مفهوم طلاق غیرمدخوله بپردازیم.

طلاق غیرمدخوله یا طلاق بائن غیرمدخوله، بر اساس ماده 1145 قانون مدنی، یکی از اقسام طلاق، در حقوق کشور ما می باشد. منظور از غیرمدخوله، زنی است که پس از ازدواج، میان او و شوهر وی، نزدیکی و رابطه جنسی اتفاق نیفتاده است. همچنین، منظور از بائن، طلاقی است که در آن، شوهر در مدت عده، حق رجوع به زن خود را ندارد.

حال که با مفهوم طلاق غیرمدخوله آشنا شدیم، برای پاسخ به این سوال که آیا در این طلاق به زن مهریه تعلق می گیرد یا خیر، باید به قانون مدنی، مراجعه نماییم. مطابق ماده 1082 این قانون: «به مجرد عقد، زن، مالک مهر می شود…» بنابراین، قاعده، آن است که بعد از انعقاد عقد نکاح، زن مالک مهریه تعیین شده در عقد می گردد.

حال، باید دید آیا در رابطه با مهریه در طلاق غیر مدخوله، استثنایی بر این قاعده وارد شده است یا خیر. با مراجعه به قانون مدنی، معلوم می گردد که بر خلاف مواردی مانند بطلان نکاح و فسخ آن، قبل از نزدیکی که در آن ها مهریه به زن تعلق نمی گیرد، در طلاق پیش از نزدیکی، قانون گذار، هیج استثنایی بر قاعده ماده 1082 مقرر نکرده و اتفاقا در ماده 1092، بر حق زن برای دریافت مهریه در طلاق غیر مدخوله تاکید کرده است که ما در بخش بعد و در توضیح میزان مهریه زوجه در صورت عدم رابطه جنسی، به بررسی این ماده خواهیم پرداخت.

مهریه دختر باکره

میزان مهریه در طلاق غیر مدخوله

پس از مشخص شدن این نکته که در طلاق غیرمدخوله، مهریه به زن تعلق می گیرد، میزان مهریه زوجه در صورت عدم رابطه جنسی، مهم ترین مساله ای بوده که لازم است به آن پرداخته شود. لذا، در این بخش، به این سوال پاسخ خواهیم داد که میزان مهریه زوجه در طلاق غیر مدخوله چقدر است و در بخش های بعد، نحوه دریافت این مهریه را توضیح خواهیم داد.

برای تعیین میزان مهریه زوجه در صورت عدم رابطه جنسی، باید به ماده 1092 قانون مدنی مراجعه نمود. مطابق این ماده: « هرگاه شوهر، قبل از نزدیکی، زن خود را طلاق دهد، زن، مستحق نصف مهر خواهد بود و اگر شوهر، بیش از نصف مهر را قبلا داده باشد، حق دارد مازاد از نصف را عینا یا مثلا یا قیمتا، استرداد کند.»

بنابراین، در طلاق غیر مدخوله، زوجه صرفا حق دریافت نیمی از مهریه تعیین شده در عقد را داشته و در صورتی که قبل از طلاق، بیش از این مقدار را دریافت کرده باشد، برای طلاق، باید مازاد بر نصف مهریه را به شوهر برگرداند.

نکته ای که لازم است، در رابطه با میزان مهریه زوجه در صورت عدم رابطه جنسی، به آن توجه شود، این مساله بوده که اگر در نکاح دائم، مهریه در عقد تعیین نشده و قبل از نزدیکی، طلاق انجام گیرد، زن، مستحق مهرالمتعه است که برخلاف مهرالمثل، برای تعیین میزان مهریه زن در این نوع از مهر، توانایی مالی مرد، در نظر گرفته می شود.

میزان مهریه قبل از دخول و نزدیکی

 

شرایط دریافت مهریه در طلاق غیر مدخوله

برای اینکه زوجه بتواند مهریه تعیین شده در عقد نکاح را در طلاق غیر مدخوله دریافت نماید، لازم است تا علاوه بررعایت مقررات نحوه دریافت این نوع از مهریه، شرایط دریافت آن را نیز دارا باشد. شرایط دریافت مهریه در طلاق غیر مدخوله، شامل موارد زیر می باشد:

مالی که به عنوان مهریه تعیین می گردد، باید مالیت داشته و قابل تملک نیز باشد. لذا، بخشی از فلان رودخانه یا دریا، نمی تواند مهریه قرار داده شود و هم چنین، مواردی مانند 1 کیلو پر مگس.

مهریه ای که طرفین بر آن، توافق کرده اند، باید معلوم بوده و مجهول نباشد. بنابراین، یک واحد آپارتمان 200 متری، مهریه معلوم، محسوب نمی گردد.

مطابق مقررات نحوه دریافت مهریه طلاق غیر مدخوله، طلاق، باید قبل از نزدیکی میان زن و شوهر واقع شود، اما نیازی نیست که زوجه، باکره باشد. در واقع، آنچه ملاک است، عدم نزدیکی و رابطه جنسی، میان زن و شوهر فعلی است، نه روابط زن با شوهر یا شوهران سابق وی.

در صورتی که مهریه، وجه رایج باشد، میزان مهریه زوجه در صورت عدم رابطه جنسی، معادل نصف مهریه به نرخ روز خواهد بود، نه مهریه تعیین شده در عقد نکاح.

از عواقب اجرا گذاشتن مهریه از طریق ثبت، می توان به ایجاد زمان کافی، برای انتقال اموال اشاره کرد و عواقب ارائه دادخواست مهریه به دادگاه نیز شامل توقیف اموال می شود.  برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.

بیشتر بخوانید : عواقب اجرا گذاشتن مهریه

 

نحوه دریافت مهریه در طلاق غیر مدخوله

در صورتی که زوجه، دارای شرایط دریافت مهریه در طلاق غیر مدخوله باشد، می تواند برای گرفتن مهر خود، از طریق دادگاه اقدام نماید که مراحل و نحوه دریافت مهر، در این حالت، دارای مقررات مخصوص به خود می باشد. بنابراین، در ادامه، به توضیح مراحل و نحوه دریافت مهریه در طلاق غیر مدخوله می پردازیم.

در اولین مرحله از مراحل نحوه دریافت مهریه در طلاق غیر مدخوله، زوجه باید به دفترخانه محل تنظیم سند ازدواج مراجعه کرده و درخواست اجرای سند و وصول مهریه مندرج در آن را مطرح نماید. سردفتر، با ارسال این درخواست، برای شوهر و پس از کامل کردن مدارک زوجه، وی را به اداره ثبت مربوطه راهنمایی می کند.

در اجرای ثبت، ابتدا، پرونده اجرایی برای درخواست مهریه زوجه تشکیل شده و سپس، اداره ثبت، مفاد درخواست زن را مجددا به شوهر ابلاغ کرده و 10 روز برای اجرای مفاد اجراییه، به شوهر مهلت می دهد.

در این مرحله از مراحل نحوه دریافت مهریه در طلاق غیر مدخوله، پس از برگشت نسخه دوم اجراییه و در صورتی که شوهر، اقدام به پرداخت مهریه نکرده باشد، به درخواست زوجه، تا میزان مهریه مشخص شده در سند، از اموال زوج توقیف می گردد. اما در صورتی که در این مرحله، مالی از شوهر به دست نیاید، زن با اخذ گواهی از اجرای ثبت، می تواند برای دریافت مهریه، به مرجع قضایی مراجعه کند.

بدین منظور، زوجه باید، ابتدا یا از طریق ورود به سامانه ثنا یا از طریق مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی، برای ثبت نام در سامانه ثنا و دریافت حساب کاربری اقدام نماید.

در مرحله بعد، لازم است تا دادخواست مطالبه مهریه، که میزان مهریه در آن قید گردیده، تنظیم شده و فایل ورد این دادخواست، بر روی یک فلش مموری یا سی دی، ذخیره گردد.

مطابق مقررات نحوه دریافت مهریه در طلاق غیر مدخوله، زوجه برای ثبت دادخواست، باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نماید. این دفاتر، پس از ثبت دادخواست، آن را برای مرجع صالح ارسال می کنند که اگر میزان مهریه تا 20 میلیون تومان باشد، شورای حل اختلاف و در صورتی که بیش از این میزان باشد، دادگاه خانواده، به دعوا رسیدگی خواهد کرد.

بیشتر بخوانید : راه های مطالبه مهریه

 

مدارک لازم برای دریافت مهریه در طلاق غیر مدخوله

در بخش قبل، در مورد نحوه دریافت مهریه در طلاق غیر مدخوله توضیح داده و گفتیم که روند دریافت این نوع از مهریه به چه صورت خواهد بود. در این بخش، به توضیح مدارک لازم برای دریافت مهریه در طلاق غیر مدخوله، پرداخته که شامل موارد زیر می باشد:

شناسنامه و کارت ملی زوجه

قباله ازدواج یا همان عقدنامه

سایر اسناد لازم (به عنوان مثال، چنانچه مهریه، یک واحد آپارتمان باشد، لازم است تا سند رسمی آن نیز ارائه گردد)

نکته مهم، در پاسخ به سوالات قاضی در دادگاه مهریه، این امر می باشد که طرفین، ادله اثبات پاسخ های خود، مانند فیش های بانکی و استشهادیه را همراه داشته باشند، برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، مطالعه مقاله زیر توصیه می شود.

بیشتر بخوانید : سوالات قاضی در دادگاه مهریه

 

هزینه مهریه در طلاق غیر مدخوله

یکی دیگر از مسائل مهمی که در رابطه با مهریه در طلاق غیر مدخوله، مطرح می گردد، بحث میزان هزینه ای است که زوجه، باید برای دریافت مهریه خود در مراحل مختلف این اقدام بپردازد. لذا، در ادامه، به بررسی هزینه های دریافت مهریه در این نوع از طلاق خواهیم پرداخت.

در مطالبه مهریه از طریق ثبت، در صورتی که مالی از شوهر توقیف شده و به فروش رود، باید حق اجرا، به میزان نیم عشر یا یک بیستم مهریه پرداخت گردد.

هزینه دادرسی در شورای حل اختلاف، در صورتی که میزان مهریه تا 20 میلیون تومان باشد، 2.5 درصد مهریه می باشد.

هزینه دادرسی در دادگاه خانواده، در صورتی که میزان مهریه، بیش از 20 میلیون تومان باشد، 3.5 درصد مهریه است.

هزینه دادرسی در مرحله تجدیدنظر و واخواهی، 4.5 درصد محکوم به خواهد بود.

هزینه دادرسی، در مرحله فرجام خواهی، اعاده دادرسی و اعتراض ثالث 5.5 درصد محکوم به می باشد.

علاوه برهزینه دادرسی، هزینه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، شامل ثبت دادخواست، 41 هزار تومان، افزودن پیوست ها و مدارک، هر صفحه 4 هزار تومان و هزینه تایپ دادخواست و پرینت اوراق نیز باید پرداخت گردد.

همچنین، در صورتی که زوجه، برای دعوای مهریه در طلاق غیر مدخوله، دارای وکیل باشد، مبلغ حق الوکاله، طبق تعرفه، بدین صورت می باشد: تا مبلغ پانصد میلیون ریال، هشت درصد بهای خواسته(میزان مهریه)؛ نسبت به مازاد بر مبلغ پانصد میلیون ریال تا دو میلیارد ریال، هفت درصد بهای خواسته؛ نسبت به مازاد بر مبلغ دو میلیارد ریال تا ده میلیارد ریال، پنج درصد بهای خواسته؛ نسبت به مازاد بر مبلغ ده میلیارد ریال تا سی میلیارد ریال، چهار درصد بهای خواسته و از مبلغ سی میلیارد ریال به بالا، سه درصد بهای خواسته.

بیشتر بخوانید : هزینه دادرسی مهریه

 

نمونه دادخواست مهریه در طلاق غیر مدخوله

در بخش های قبل، در مورد میزان مهریه زوجه در صورت عدم رابطه جنسی، شرایط دریافت این مهریه، مراحل و نحوه، مدارک و هزینه های دریافت آن صحبت کردیم. در این بخش، نمونه دادخواست مهریه در طلاق غیر مدخوله را ارائه کرده و فایل دانلود آن را نیز جهت استفاده خوانندگان محترم، در انتهای همین بخش قرار خواهیم داد.

نمونه دادخواست مهریه در طلاق غیر مدخوله

ریاست محترم دادگاه خانواده…………….

با سلام

احتراما به استحضار می رساند، اینجانب و خوانده محترم، در تاریخ ……………. و در دفتر ازدواج شماره ……………. تهران، به عقد دائم یکدیگر درآمده ایم. اما، به دلیل اختلافات فی مابین، قادر به ادامه زندگی مشترک با ایشان نبوده و لذا، دادخواست طلاق خود را به آن دادگاه تقدیم نموده ام که در جریان رسیدگی می باشد.

اکنون، با تقدیم این دادخواست، مطالبه نیمی از مهریه تعیین شده در سند نکاحیه، به میزان 65 سکه تمام بهار آزادی، مستندا به ماده 1092 قانون مدنی، به همراه کلیه هزینه ها و خسارات دادرسی، مورد استدعا می باشد.

 

برای دانلود نمونه دادخواست مهریه در طلاق غیر مدخوله، بر روی دکمه دانلود فایل، در باکس زیر کلیک نمایید.

نمونه دادخواست مهریه در طلاق غیر مدخوله


نویسنده: کارشناس رسمی دادگستری
حجم:170KB
منبع:کارشناس رسمی دادگستری

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مهریه در طلاق غیر مدخوله در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون مهریه در طلاق غیر مدخوله پاسخ دهند.

طلاق از طرف زن و بخشش مهریه

 

 

سوالات متداول

1- آیا در طلاق غیرمدخوله به زن مهریه تعلق می گیرد؟

بله در طلاق غیرمدخوله به زن مهریه تعلق می گیرد که میزان آن در قانون مشخص شده است برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

2- میزان مهریه در طلاق بائن غیر مدخوله چقدر است؟

در طلاق بائن غیر مدخوله زوجه صرفا حق دریافت نیمی از مهریه تعیین شده در عقد را دارد برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

3- نحوه دریافت مهریه در طلاق غیر مدخوله به چه صورت می باشد؟

نحوه دریافت این مهریه با مراجعه به اجرای ثبت و توقیف اموال شوهر بوده و در صورتی که مالی به نام شوهر نباشد زوجه برای دریافت مهر خود باید از طریق ثبت دادخواست در دفاتر خدمات قضایی اقدام نماید برای دریافت اطلاعات بیشتر به متن مقاله مراجعه نمایید.

برای مشاوره مهریه در طلاق غیر مدخوله

برای مشاوره مهریه در طلاق غیر مدخوله

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *