امور آموزشی

فتونیک

[ad_1]


کارشناسی ارشد فوتونیک


معرفی رشته :


فوتونیک علمی است که گستره آن شامل ایجاد، انتشار، انتقال، مدولاسیون، سوئیچینگ، تقویت و آشکارسازی نور می شود. با اختراع لیزر و پس از آن با ساخت فیبر نوری، شاخهٔ اپتیک در علم فیزیک آنقدر گسترده و کاربردهای آن آنقدر زیاد شد که مبحثی جدید موسوم به فوتونیک در علم متولد گردید.

رشته فوتونیک دارای گرایشهای فیزیک ، الکترونیک ،مخابرات و زمینه های نظری و تجربی می باشد.

الکترونیک:

پیشرفت روز افزون تکنولوژی و ساخت قطعات الکترونیکی کوچک و کوچک‌تر تا به آنجا ادامه یافته است که امروزه پیش‌بینی می‌شود که در چند سال آینده دیگر نتوان قطعاتی از این کوچک‌تر ساخت که قادر به عبور جریان الکتریسیته باشند. این مساله باعث شده تحلیل مدارات دیگر از حوزه الکترونیک کلاسیک خارج شده و بررسی چنین سیستمی بر عهدهٔ مکانیک کوانتومی نهاده شود.

این امر باعث شده است تا دانشمندان به فکر جایگزینی برای الکترون بیفتند که مشکلات الکترون را نداشته باشد و به عنوان اولین گزینه‌، فوتون را جایگزینی مناسب یافتند. لذا از این پس باید به دنبال ساخت ادواتی بود که جای ادوات الکترونیکی را در مدارات بگیرد و در آنها فوتون نقش اساسی را بازی کند. تحقیقاتی که این هدف را دنبال می‌کنند در حوزهٔ فوتونیک شاخه الکترونیک آن بررسی می‌شود و بر عهده این بخش است.

فیزیک:

شاخهٔ دیگری از علم فوتونیک، فوتونیک- فیزیک است. در این شاخه نیز به مباحث بسیار زیادی از جمله روابط حاکم بر برهمکنش نور با ماده، میکروسکوپ‌های روبشی میدان نزدیک نوری و … پرداخته می‌شود.

مخابرات :

ساخت فیبر نوری و اختراع لیزر، بشر را به این سو هدایت کرد تا مخابراتی پیشرفته بر مبنای این دو تکنولوژی بسازد. این مخابرات اکنون به ظهور رسیده است و روز به روز بر قدرت و سرعت آن افزوده می‌شود.

از جمله اهداف دوره‌های ارشد در رشته فتونیک، تحقیقات در تکنولوژی لیزر و منابع نوری، تحقیقات پایه‌ای در علم لیزر و فتونیک، تحقیقات در بکارگیری لیزر و نور در زمینه‌های مختلف، تحقیقات پایه‌ای مرتبط، خواص نوری مواد و بکارگیری نتایج و تاکید بر تحقیقات هدفمند برای اثر گذاشتن نتایج حاصله در صنعت موجود و احیانا پایه‌ریزی تکنولوژی‌های جدید می‌باشد.

در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور و نیز افرادی که در بازار کار و کاریابی به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل) و تعداد واحد ها، دانشگاه های دارای رشته ارشد فوتونیک، معرفی رشته های ارشد فتونیک و دکتری فیزیک (به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی) و معرفی فرصت شغلی و بازارکار این رشته ارایه می شود.
 

برنامه درسی (سر فصل) ارشد فوتونیک و تعداد واحدها :

تعداد کل واحدها : 32 واحد
دروس الزامی مشترک : 9 واحد
دروس اختیاری : 15 واحد
سمینار : 2 واحد
پايان نامه : 6 واحد

 


دانلود آخرین نسخه برنامه درسی (سرفصل) و تعداد واحدها (82KB)

 

دانشگاه هایی که در رشته ارشد فوتونیک پذیرش دانشجو دارند
بر اساس دفترچه انتخاب رشته ارشد 95

دانشگاه تبریز

دانشگاه بناب

دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان

دانشگاه خوارزمی

دانشگاه سیستان و بلوچستان

دانشگاه شهید باهنر

دانشگاه شهید بهشتی

دانشگاه صنعتی شیراز

دانشگاه علم و صنعت

دانشگاه کاشان

دانشگاه گیلان

دانشگاه ولی عصر

مرکز تحصیلات تکمیلی در علوم پایه زنجان

دانشگاه الزهرا

 

 

 

دانشگاههای پذیرنده ارشد فوتونیک که همزمان در مقطع دکترای این رشته نیز پذیرش دانشجو دارند
بر اساس دفترچه انتحاب رشته دکترای 95

دانشگاه تبریز

دانشگاه شهید بهشتی

دانشگاه بناب

دانشگاه هایی که در رشته ارشد فوتونیک پذیرش دانشجو دارند
بر اساس دفترچه انتخاب رشته ارشد 94

دانشگاه تبریز

دانشگاه بناب

دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان

دانشگاه خوارزمی

دانشگاه سیستان و بلوچستان

دانشگاه شهید باهنر

دانشگاه شهید بهشتی

دانشگاه صنعتی شیراز

دانشگاه علم و صنعت

دانشگاه کاشان

دانشگاه گیلان

دانشگاه ولی عصر

مرکز تحصیلات تکمیلی در علوم پایه زنجان

   

 

فرصتهای شغلی و بازارکار ارشد فوتونیک

مشاغل زیر به طور مستقیم به این رشته تحصیلی ارتباط دارد و دانش آموختگان در صورت فعالیت در این شغل بیشترین ارتباط را بین رشته تحصیلی و شغل خود برقرار خواهند کرد :

     

همچنین برخی از مشاغل، ظرفیت جذب افراد مختلف از تخصص های گوناگون را دارا می باشند. در این مشاغل، هر فرد علاوه بر تسلط بر مهارت های مربوط به آن شغل، لازم است به فراخور صنعت و نوع کسب و کاری که در آن مشغول به کار است، دارای دانش تخصصی مربوطه نیز باشد: 

منبع کارشناس رسمی دادگستری

 

 

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *