دسته‌بندی نشده

متن بخشش مهریه بدون بازگشت – دانلود نمونه متن

[ad_1]

متن بخشش مهریه بدون بازگشت ، می تواند در قالب ابراء و یا اقرار به دریافت مهریه ، نوشته شود که نحوه تنظیم آن ، به صورت دستنویس بر روی برگه عادی و یا با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی است . همچنین، این متن ، بسته به شرایط زوجین ، می تواند به صورت مطلق یا مشروط و با استفاده از نمونه متن های آماده ، نوشته و تنظیم گردد .

برای مشاوره متن بخشش مهریه

برای مشاوره متن بخشش مهریه

 

در عقد نکاح دائم و موقت ، پرداخت مالی به زوجه ، تحت عنوان مهریه ، پیش بینی شده است که به محض اینکه خطبه عقد نکاح خوانده شود ، زن ، مالک آن خواهد شد و به همین دلیل ، از همان زمان عقد ، می تواند اقدام به مطالبه آن نماید . با این وجود ، بسیاری از افراد ، همچنان معتقدند که مهریه ، امری صوری است که نه کسی آن را گرفته و نه کسی آن را پرداخت کرده است .

البته ، برخی از خانم ها هم هستند که به جای گرفتن مهریه ، بسته به شرایط خاص ، تمایل به بخشیدن مهریه دارند و فرقی نمی کند که این امر در ازای دریافت حق طلاق بوده و یا به دلیل علاقه و محبت به همسر . اما از آن جهت که لازم است دست نوشته یا سندی از سوی زوجه ، برای بخشیدن مهریه تنظیم شود ، می بایست با تنظیم صحیح و درست آن ، آشنایی داشت تا متن آن ، به صورت صحیح و قانونی تدوین شده و آثار حقوقی لازم را داشته باشد .

برای پرداختن به این موضوع ، در ادامه این مقاله ، قصد داریم به بررسی انواع روش ها و نحوه تنظیم و نوشتن متن بخشش مهریه پرداخته و پس از توضیح جزئیات قانونی مربوط به تنظیم متن دست نوشته یا عادی ، متن بخشش مهریه بدون بازگشت ، از طریق ابراء و به صورت مشروط را ارائه نموده و سپس ، یک نمونه متن بخشیدن مهریه را نیز ، برای دانلود قرار خواهیم داد .

انواع روش های بخشش مهریه

بر اساس قانون مدنی ، به محض اینکه خطبه یا صیغه عقد زن و مردی خوانده شد ، آنها به هم محرم شده و به زوجیت یکدیگر در می آیند . از جمله آثار این رابطه زوجیت ، این است که تکالیف زناشویی به عهده هر دوی آنها مستقر شده و علاوه بر این ، زوجه ، استحقاق دریافت مهریه تعیین شده حین عقد را داشته و به عبارت دیگر ، از همان لحظه عقد ، مالک کل مهریه خود می شود .

مالکیت زن بر مهریه ، اقتضای آن را دارد که زن ، هر زمان بخواهد ، بتواند آن را مطالبه کرده و یا اینکه ، اقدام به بخشیدن مهریه به همسر کند . بخشیدن مهریه به همسر ، علی رغم اینکه در عرف ، امری شناخته شده است ، اما نکات حقوقی خاصی دارد که باید به آن توجه داشت . از جمله اینکه بخشیدن مهریه بدون بازگشت ، به چه صورتی امکان پذیر است ؟ به عبارت دیگر ، سوال اینجاست که آیا پس از بخشش مهریه از طرف زن ، باز هم می توان از بخشش مهریه رجوع کرد و دوباره اقدام به مطالبه مهریه نمود یا خیر ؟

پاسخ به این سوال ، در گروی آن است که ابتدا ، انواع روش های بخشش مهریه را مورد بررسی قرار دهیم . چرا که برخی مواقع ، ممکن است مهریه بدون بازگشت نبوده و تحت شرایط خاصی ، زن بتواند دوباره مهریه خود را مطالبه نماید . لذا در این قسمت ، قصد داریم به بررسی انواع روش های بخشش مهریه پرداخته و در ادامه ، نمونه متن آن را نیز ، برای دانلود ارائه دهیم .

اولین روش بخشیدن مهریه ، ابرای زوج می باشد . ابراء ، به معنای بری ساختن ذمه می باشد . به عبارت دیگر ، از آن جهت که در رابطه زوجین ، مرد ، مدیون یا بدهکار و زن ، داین یا طلبکار می باشد ، زن ، هر زمان که بخواهد ، می تواند اقدام به بخشیدن دین خود به مرد نموده و در واقع ، به جای مطالبه مهریه ، مرد را معاف از پرداخت بدهی خود کند که به این عمل ، بری الذمه کردن مرد از پرداخت مهریه نیز گفته می شود .

نکته مهمی که در خصوص این روش بخشیدن مهریه وجود دارد ، آن است که بر اساس قانون ، ابرای دین ( مهریه ) ، یکی از اسباب سقوط تعهدات است . با این توضیح که اگر زن ، اقدام به ابراء مهریه خود نمود ، به منزله صرف نظر کردن از دریافت آن بوده و به همین دلیل ، می توان آن را نوعی بخشیدن مهریه بدون بازگشت دانست .

دومین روش بخشیدن مهریه ، این است که زن ، برای اینکه بتواند شوهر را راضی به طلاق خلع یا طلاق توافقی کند ، اقدام به بذل یا بخشش تمام یا بخشی از مهریه خود نماید تا در ازای آن ، شوهر با طلاق ، موافقت کند . در این روش بخشیدن مهریه ، این نکته مهم وجود دارد که زن ، تحت شرایطی ، می تواند تا پایان مدت عده طلاق ، به مهریه بذل شده ، رجوع کند که در این صورت ، مرد نیز ، می تواند متقابلا ، از طلاق رجوع نماید .

سومین روش بخشیدن مهریه توسط زن ، این است که زوجه ، به جای بری الذمه کردن شوهر ، اقدام به هبه کردن مهریه به وی نماید . هبه ، همان هدیه کردن است ؛ منتها در قانون مدنی ، احکام مربوط به عقد هبه و تنظیم هبه نامه ، ذکر شده است . نکته ای که در خصوص بخشش مهریه در قالب عقد هبه وجود دارد ، این است که برخی قایل به امکان بازگشت از رجوع مهریه در این حالت بوده و برخی معتقدند که امکان رجوع از هبه در این حالت ، وجود ندارد و دیگر زن نمی تواند از بخشیدن و هدیه کردن مهریه خود به همسر ، منصرف شود .

چهارمین روش بخشش مهریه زن به شوهر ، در قالب انعقاد عقد صلح می باشد که از قضا ، کاربرد بسیاری نیز دارد . اما در خصوص بخشش مهریه با استفاده از عقد صلح ، باید به این نکته توجه داشت که در این صورت ، چون عقد صلح ، عقد لازم است ، امکان بازگشت از مهریه برای زن وجود ندارد ؛ مگر در صورت مشروط بودن صلح و محقق نشدن آن .

در هر حال ، علاوه بر بخشیدن مهریه به همسر ، زوجه ، این امکان را نیز دارد که با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی ، اقرار به گرفتن مهریه نماید . در این حالت ، گرفتن مهریه ، ممکن است واقعا اتفاق نیفتاده باشد ؛ اما با اقرار زن در دفترخانه مبنی بر دریافت مهریه ، به نوعی ، حق زن برای مطالبه مجدد آن ساقط می شود ؛ چرا که این اقرار ، به منزله دریافت کلیه مهر محسوب می شود . بنابراین ، از آن جهت که انکار بعد از اقرار مسموع نیست ، امکان رجوع یا بازگشت زن از آن نیز ، وجود نخواهد داشت .

حتما بخوانید: بخشیدن مهریه ، مدارک و مراحل آن

نحوه تنظیم و نوشتن متن بخشش مهریه

در قسمت قبل ، توضیح دادیم که علاوه بر اقرار زن به دریافت تمام یا بخشی از مهریه ، بخشش مهریه ، می تواند در قالب ابرای زوج ، هبه و یا صلح کردن مهریه زن به زوج و همینطور ، بخشش مهریه در ازای دریافت حق طلاق ، اشاره نمود که در برخی از شرایط ، امکان رجوع از بخشش مهریه وجود نداشته و بخشش مهریه ، بدون بازگشت و قطعی تلقی می شود . اما سوالی که در این خصوص ممکن است مطرح شود ، این است که نحوه تنظیم و نوشتن متن بخشش مهریه به چه صورت است ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که اصولا ، بخشش مهریه ، می تواند در دو حالت مختلف تنظیم و نوشته شود . در اولین حالت ، تنظیم نمونه متن بخشش مهریه ، به صورت دستنویس و یا عادی است . به عبارت دیگر ، زن و شوهر ، ضمن توافق در خصوص بخشیدن مهریه ، آن را بر روی یک برگه عادی ، دستنویس کرده و زن ، ذیل آن را امضا می کند . در این حالت ، تنظیم متن بخشیدن مهریه ، بر روی یک سند عادی انجام گرفته است که کاملا معتبر و صحیح تلقی شده ؛ اما اعتبار اسناد عادی را دارد .

در حالت دوم ، تنظیم و نوشتن نمونه متن بخشیدن مهریه ، به این صورت است که زوجه ، در صورت دارا بودن شرایط بخشیدن مهریه ، با مراجعه به دفترخانه اسناد رسمی ، اقدام به بخشش مهریه خود به همسر می نماید . در این حالت ، نمونه متن بخشیدن مهریه به همسر ، یک سند رسمی محسوب شده و بر خلاف اسناد عادی ، نمی توان نسبت به آن ، ادعای انکار یا تردید نمود ؛ چرا که از اعتبار اسناد رسمی برخوردار است و توان اجرایی و اثباتی بالایی دارد .

به عبارت دیگر ، پس از تنظیم متن بخشش مهریه ضمن یک سند رسمی ، دفترخانه اسناد رسمی ، بخشش مهریه را به دفتری که عقد نکاح در آن به ثبت رسیده است ، اطلاع می دهد تا این موضوع ، در سند ازدواج آنها نیز ، به ثبت رسد و دیگر زن ، امکان بازگشت از بخشیدن مهریه را نخواهد داشت .

لازم به ذکر است که نحوه تنظیم و نوشتن متن بخشش مهریه ، اگر به صورت عادی باشد ، کاملا با شرایط و توافقات زوجین ، صورت می گیرد و اگر هم بخشش مهر ، در دفترخانه های اسناد رسمی صورت گیرد ، بر روی فرم های خاصی که دفتردار به زوجه ارائه می دهد ، به صورت تنظیم یک سند رسمی صورت می گیرد . در این حالت ، کافی است که زوجه ، نوع بخشیدن مهریه را مشخص کند . البته ، در این خصوص ، ذکر این نکته نیز ، ضروری است که در حالتی که زوجه ، جوان باشد ، برخی از دفاتر اسناد رسمی ، رضایت پدر و یا یکی از بستگان وی برای بذل مهریه را ضروری می دانند .

این در حالی است که به لحاظ شرعی و قانونی ، نیازی به رضایت هیچ فردی غیر از زوجه برای بخشش مهریه نیست ؛ چرا که مالک مهریه ، خود زن می باشد . اما برای جلوگیری از عواقب بخشیدن مهریه ، معمولا دفاتر اسناد رسمی ، چنین شرطی را مقرر می کنند تا از بخشش مهریه بدون حساب و کتاب و از روی احساسات ، جلوگیری شود .

مراحل بخشیدن مهریه

 

متن بخشش مهریه به صورت دست نوشته و سند عادی

همانطور که در قسمت قبل اشاره نمودیم ، بخشش مهریه بدون بازگشت ، از طریق تنظیم یک نمونه متن بخشش مهریه توسط خود زوجین و بر روی یک سند عادی و یا دستنویس نیز امکان پذیر است . به عبارت دیگر ، تنظیم متن بخشش مهریه به صورت دستنویس و یا سند عادی ، خللی به اعتبار آن ، وارد نکرده و همچنان ، این بخشش مهریه ، معتبر و بدون بازگشت محسوب می شود . البته ، لازم است که به انواع روش های بخشش مهریه که در قسمت های قبل گفته شد نیز توجه داشت .

لذا در این قسمت ، قصد داریم یک نمونه متن بخشش مهریه به صورت دست نوشته و سند عادی را ارائه دهیم تا در صورت لزوم ، زوجه ، بتواند با استفاده از تنظیم این متن و امضای ذیل آن ، اقدام به بخشیدن تمام و یا بخشیدن بخشی از مهریه به شوهر نماید . البته ، باید در نظر داشت که اسناد عادی را بر خلاف اسناد رسمی ، می توان مورد انکار و تردید قرار داد که در صورت بروز اختلاف در مورد این نوع سند ، دادگاه ، اصالت آن را مورد بررسی قرار خواهد داد .

 

نمونه متن بخشش مهریه به صورت دست نوشته یا سند عادی

اینجانب ……………….. ، فرزند ………………………….. ، به شماره شناسنامه ………………………… ، صادره از ……………………. ، دارای شماره ملی …………………………… ، با طیب خاطر و رضایت کامل ، اقرار می نمایم که از تمامی مهریه خود که به موجب عقد نکاح مندرج در سند ازدواج به شماره …………………. ، عبارت از ……………………. وجه نقد / سکه بهار آزادی می باشد ، به میزان ………………………………… ، را به شوهرم آقای ……………………………. ، فرزند ………………………….. به شماره شناسنامه ………………………….. ، صادره از ……………………………. ، دارای شماره ملی ……………………… ، بذل و بخشش نموده و پرداخت مقدار ……………………. از آن ، کما فی السابق ، بر عهده همسر می باشد که زوج نیز ، قبول بذل نمودند .

 

لازم به ذکر است که برای اعتبار اسناد عادی و دستنویس در حوزه بخشیدن مهریه ، بهتر است که علاوه بر زوج و زوجه ، دو نفر شاهد نیز ، با ذکر مشخصات خود ، ذیل سند عادی یا دستنویس مبنی بر بخشش مهریه را امضا نمایند تا از اختلافات بعدی در این خصوص ، پیشگیری شود .

بخشیدن مهریه بدون شاهد

 

متن بخشش مهریه بدون بازگشت

یکی از پرسش های مهمی که در خصوص بخشیدن مهریه وجود دارد ، این است که آیا مهریه بخشیده شده توسط زن ، قابل بازگشت هست یا خیر ؟ به عبارت دیگر ، پرسش این است که متن بخشش مهریه بدون بازگشت را چگونه تنظیم کنیم تا در آینده ، زوجه نتواند اقدام به رجوع از بخشیدن مهریه نموده و مجددا حق و حقوق خود را مطالبه کند ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که به جز بخشش مهریه در ازای دریافت حق طلاق خلع برای زن ( در برخی شرایط خاص همچون عدم سپری شدن عده طلاق ) ، یا به عقیده برخی ، بخشش مهریه در قالب عقد هبه ، در باقی موارد ، بخشش مهریه ، بدون بازگشت تلقی شده و زوجه ، نمی تواند از بخشش مهریه ، صرفنظر کند .

البته ، اگر سند عادی بخشش مهریه ، در دادگاه ، مورد اعتراض زوجه قرار گرفته و به نوعی ، مفاد آن سند و یا امضای ذیل آن ، مورد انکار یا تردید زن قرار گرفته و دادگاه ، اصالت آن سند را رد کند ، مهریه ، قابل بازگشت خواهد بود . همچنین ، در حالتی هم که بخشش مهریه ، مشروط بوده و شرط مذکور حاصل نشود ، زن می تواند به مهریه بخشیده شده ، رجوع نماید که در قسمت های بعد ، به توضیح این مطلب نیز ، می پردازیم . با این حال ، در این قسمت ، قصد داریم یک نمونه متن بخشش مهریه بدون بازگشت را ارائه نماییم .

نمونه متن بخشش مهریه بدون بازگشت

اینجانب ……………….. ، فرزند ………………………….. ، به شماره شناسنامه ………………………… ، صادره از ……………………. ، دارای شماره ملی …………………………… ، با طیب خاطر و رضایت کامل ، اقرار می نمایم که به موجب این سند ، تمامی مهریه مندرج در سند نکاح به شماره …………………… را به زوج ، جناب آقای ……………………….. فرزند ………………………… به شماره شناسنامه ……………….. و شماره ملی ……………………… صادره از ………………… ، بذل و بخشش نموده و زوج نیز ، قبول بذل نمودند . در ضمن ، اینجانب ، هیچگونه حق و ادعایی نسبت به موارد مذکور ، نداشته و حق هرگونه اعتراض و ادعایی را در این خصوص ، در آینده ، از خود سلب و ساقط می نمایم .

 

 طلاق از طرف زن و بخشش مهریه

 

متن بخشش مهریه ابراء

یکی از راه های مهم بخشیدن مهریه توسط زوجه ، ابرا است . ابرا ، به معنای بری الذمه نمودن شوهر ، از پرداختن دین خود ( مهریه ) به زوجه است و از آن جهت که ابرای دین ، یکی از اسباب سقوط تعهدات محسوب می شود ، در خصوص تنظیم متن بخشش مهریه بدون بازگشت ، از اهمیت فراوانی برخوردار است . به همین دلیل ، در این قسمت ، قصد داریم یک نمونه متن بخشش مهریه ابراء ، ارائه نماییم .

 

نمونه متن بخشش مهریه از طریق ابراء

اینجانب ……………….. ، فرزند ………………………….. ، به شماره شناسنامه ………………………… ، صادره از ……………………. ، دارای شماره ملی …………………………… ، با طیب خاطر و رضایت کامل ، اقرار می نمایم که به موجب این سند ، تمامی مهریه مندرج در سند نکاح به شماره …………………… را به زوج ، جناب آقای ……………………….. فرزند ………………………… به شماره شناسنامه ……………….. و شماره ملی ……………………… صادره از ………………… ، ابراء نموده و ذمه زوج از پرداخت آن ، بری گردیده است . در ضمن ، اینجانب ، هیچگونه حق و ادعایی نسبت به موارد مذکور ، نداشته و حق هرگونه اعتراض و ادعایی را در این خصوص ، در آینده ، از خود سلب و ساقط می نمایم .

 

نمونه فرم بخشیدن مهریه

 

متن بخشش مهریه مشروط

بخشیدن مهریه از طرف زن ، می تواند مطلق یا مشروط باشد . زمانی که بخشش مهریه به صورت مطلق بوده ، به محض اینکه سند عادی و یا رسمی مبنی بر بخشش مهریه تنظیم و توسط زوجه ، امضا گردید ، بخشش کل و یا قسمتی از مهر ، محقق شده است . با این وجود ، ممکن است که بخشش مهریه زن ، مشروط به امری باشد که در این حالت ، بری الذمه شدن مرد از پرداخت مهریه ، منوط به حصول شرطی است که توسط زن ، قرار داده شده است .

معمولا ، بخشش مهریه مشروط بدین صورت است که زن ، در ازای بخشیدن مهریه خود ، قصد طلاق از همسر را داشته و با این بخشش مهر ، قصد راضی کردن شوهر به طلاق را دارد و یا اینکه با بخشش مهریه ، می خواهد حق طلاق را از شوهر بگیرد . همچنین ، بخشش مهریه مشروط ، در مواقعی که زن ، در ازای آن ، قصد به دست آوردن حضانت فرزند را دارد نیز ، موضوعیت خواهد داشت . لذا در این قسمت ، قصد داریم متن بخشش مهریه مشروط را نیز ، ارائه نماییم .

 

نمونه متن بخشش مهریه مشروط

اینجانب ……………….. ، فرزند ………………………….. ، به شماره شناسنامه ………………………… ، صادره از ……………………. ، دارای شماره ملی …………………………… ، اقرار می نمایم که به موجب این سند ، تمامی مهریه مندرج در سند نکاح به شماره …………………… را در ازای به دست آوردن حضانت فرزند مشترک دختر / پسر به نام ………………… ، به زوج ، جناب آقای ……………………….. فرزند ………………………… به شماره شناسنامه ……………….. و شماره ملی ……………………… صادره از ………………… ، بذل و بخشش نموده و زوج نیز ، این بذل را قبول نمود . در ضمن ، زوجین ، دیگر هیچگونه حق و ادعایی نسبت به موارد مذکور ، نداشته و حق هرگونه اعتراض و ادعایی را در این خصوص ، در آینده ، از خود سلب و ساقط می نمایند .

 

بخشیدن مهریه در عقد موقت

 

دانلود نمونه متن بخشش مهریه

در قسمت های قبلی ، به بررسی نحوه تنظیم و نوشتن متن بخشش مهریه بدون بازگشت پرداخته و مواردی همچون متن بخشیدن مهریه بر روی سند عادی ، از طریق ابراء شوهر و متن بخشش مهریه به صورت مشروط را مورد بررسی قرار داده و نمونه آنها را نیز ، برای آشنایی مخاطبین محترم ، ارائه نمودیم .

نکته ای که لازم است به آن، توجه شود، این مساله بوده که از آن جهت که بخشش مهریه ، ممکن است که حقوق مالی زن حین عقد نکاح را تحت الشعاع قرار دهد ، بهتر است که حین تنظیم آن ، به عواقب حقوقی بخشش مهریه توجه داشته و با وکیل خانواده نیز ، مشورت شود . همچنین ، آقایانی نیز که در ازای بخشش مهریه همسر خود ، قرار است اقداماتی همچون واگذاری حضانت فرزند ، دادن حق طلاق زن و یا واگذاری ملک به همسر را انجام دهند ، بهتر است به قابل بازگشت بودن یا نبودن بخشش مهریه ، توجه داشته و نکات حقوقی لازم را مد نظر قرار دهند .

با همه اینها ، از آنجا که برخی از افراد ترجیح می دهند تا شخصا برای تنظیم اوراق قضایی دعاوی خود اقدام نمایند، در این قسمت ، قصد داریم برای آشنایی بیشتر مخاطبان محترم ، نمونه متن بخشش مهریه را نیز ، برای دانلود ، ارائه نماییم تا در صورت لزوم ، هر یک از زوجین ، بتوانند با دانلود نمونه متن بخشش مهریه و استفاده از متن آن ، ضمن در نظر داشتن نکات حقوقی مهم ، از این نمونه استفاده کرده و اقدامات لازم را در این خصوص ، انجام دهند .

 

دانلود نمونه متن بخشش مهریه


دانلود نمونه متن بخشش مهریه


حجم فایل: 10MB
منبع: کارشناس رسمی دادگستری

 

عواقب بخشیدن مهریه

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص متن بخشش مهریه در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی کارشناس رسمی دادگستری نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی کارشناس رسمی دادگستری به سوالات شما عزیزان پیرامون متن بخشش مهریه پاسخ دهند .

 

 

سوالات متداول

1- آیا امکان بخشش مهریه بدون بازگشت وجود دارد ؟

بله در شرایطی که زوجه اقدام به ابرای مهر به زوج نموده و یا در حالتی که مهریه را به شوهر صلح نماید دیگر امکان بازگشت از بخشش مهریه وجود ندارد که برای آشنایی با این موضوع می توانید مقاله را مطالعه نمایید .

2- نحوه تنظیم متن بخشش مهریه توسط زن چگونه است ؟

متن بخشش مهریه بدون بازگشت می تواند توسط خود طرفین بر روی یک برگه عادی نوشته شده و یا اینکه با مراجعه به دفتر اسناد رسمی اقدام به بذل مهر نمود که جزئیات این موضوع در متن مقاله ذکر شده است .

3- آیا بخشش مهریه از طرف زوجه نیاز به رضایت پدر وی دارد ؟

به لحاظ قانونی ممنوعیتی برای بخشش مهریه بدون رضایت پدر وجود ندارد با این حال دفاتر اسناد رسمی برای جلوگیری از عواقب سوء احتمالی رضایت و یا حضور پدر را نیز شرط می دانند که شرح این مطلب در مقاله آمده است .

برای مشاوره متن بخشش مهریه

برای مشاوره متن بخشش مهریه

[ad_2]

کارشناس رسمی دادگستری

کارشناس رسمی دادگستری، کسی است که بر مبنای قانون کانون کارشناسان دادگستری، دارای وظایف کارشناسان رسمی است و در صورت ارجاع امر به او، باید به طور رسمی، درباره یک موضوع، اعلام نظر کند و می تواند در مواردی که قاضی یا متقاضی برای تصمیم نهایی نیاز به اظهار نظر تخصصی دارد و پرونده را به آن ها ارجاع می دهد با مطالعه کامل پرونده ابراز نظر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *